![]() |
Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi
Sitat:
|
Det virket ikke spydig på meg, men jeg lurte litt på hvordan det gikk an å se det som fanatisme og trist å fokusere på ren mat ...
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Jeg tror ikke det nødvendigvis er så veldig trist uten cola light og sukkerfri sjokolade, personlig frister ikke det i det hele tatt (men det er jo andre ting jeg liker å skeie ut med) men det er jo ingen som har sagt at ren mat betyr at man aldri skal spise noe annet enn kjøtt, fisk og grønnsaker. Men det er veldig fint at noen setter fokus på den rene maten, synes jeg, og jeg synes det er litt snodig å se at noen reagerer på det. Ser liksom ikke provokasjonen, for som krokodillen sier, det er ingen pekefingre her. Personlig satte jeg stor pris på BitTorres' innlegg, selv om jeg ikke har noe perfekt kosthold selv. Ser det som inspirasjon, jeg :) |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg er enig i det BitTorres sier og gir ham en virtuell klapp på skulderen. :snill: |
Sitat:
Sitat:
|
Jeg startet min kostomlegging med spisdegslank-brødskiver og ferdigmåltider og -desserter, og en bråte atkins-barer. På denne måten kom jeg i ketose og ble bedre i kroppen enn jeg var på høykarbo, det er helt sikkert. Etter de første ukene begynte jeg å lage min egen mat, uten at jeg tenkte over dette med renhet og tilsetningsstoffer og sånt. Jeg bakte noen lchf-vafler og brød, og fant ut at magen min ikke vil ha korn/frø/kli, så det ble faset ut, også uten at jeg tenkte på det som et ideologisk trekk. Jeg reagerte veldig dårlig på mye kunstig søtning, så da har det også blitt til at jeg styrer unna dét. Nå nylig serverte samboer et måltid krydret med aromat, som jeg selv aldri har hatt i krydderskapet, og jeg fikk da oppdage (etter denne lange tiden på et "ubevisst" rent kosthold) at jeg ikke tåler dét spesielt godt, heller.
Så jeg har landet på et kosthold som er rent, og i det store og hele fritt for halvfabrikata, hvor det "galeste" jeg gjør er å spise for mye salt innimellom. Men blir det riktig å si at jeg spiser sånn fordi jeg er en fanatiker? :D |
Nei, om det å ta vare på kroppen sin ved å lytte til hva den vil ha og ikke ha er fanatisme for noen så spør jeg: where is the love?:)
|
Jeg tror at det er en naturlig konsekvens av kostholdet at man spiser renere mat. Det er mye enklere å holde kontroll på karbohydratinntaket dersom man lager maten fra grunnen og bruker rene matvarer. Jeg er ideologisk sett helt enig med Bittorres der. Vi putter i oss alt for mye vi ikke vet hvordan kroppen reagerer på.
På den annen side kan vi ikke holde all mat ren. Det er ikke praktisk gjennomførbart i vårt samfunn. Og for oss som ønsker å holde dette kostholdet for livet kan ikke være fanatisk på det området. Vi må også ha noen erstatningsvarer for å leve et mest mulig normalt liv. Cluet er å holde en viss balanse. |
Sitat:
For et forferdelig trist liv det ville vært, om man var avhengig av uren mat og sukkerfri sjokolade for å være lykkelig. - |
Sitat:
Men uansett så synes jeg det er håpløst å forholde seg til hva alle de forskjellige E-stoffene er og ev hvor farlige de er. De er altfor mange, og jeg har ikke hukommelse til å huske hva de forskjellige er når jeg står der i butikken og forsøker å tyde mikroskriften. Må jo ha forstørrelsesglass for å se de på enkelte produkter. Har derfor valgt å unngå de så langt det lar seg gjøre. Det enkle er ofte det beste :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Du liker sjokolade og smaken av den, jeg liker entrecotè og den gode følelsen den type mat gir meg :) |
Poenget til Kari Marita er vel at hvis man får helt noia og dårlige følselser ved å tenke seg å spise noe utenfor planen, så har man kanskje tippa litt over på den fanatiske siden.. Hvis man spiser det man skal og bør og samtidig bare vil spise sånn, så er vel det fint og flott, men det er vel ikke det det er snakk om?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Er vel ikke akkurat et sjeldent fenomen at man leser ting ulikt, slik vi tydeligvis har gjort :p |
Sitat:
Noen liker også å skjære seg selv med skalpell... Er det da fanatisk for den personen å gjøre ett bevisst valg og slutte med selvskadingen, eller skal personen unne seg noen kutt i ny og ne? |
Sitat:
Samt hva man regner som god mat. Jeg unner meg god mat hver eneste dag :D. |
Ja, også kan man velge "Drite helt i at folk har forklart hva de egentlig mente og kverulere som bare faen, bare for å ha noe å gjøre på søndagskvelden" metoden:) Har vi ikke kartlagt nå at hun mente at hvis man får vonde følelser om man tenker på å spise noe utenfor planen, DA er man fanatisk?? Men hvis man spiser det man trives med og det innebærer å kun spise etter planen, DA er det bare til å rope hurra!
Snakk om å krangle bare for å krangle da. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Kanskje vi kunne få tråden på sporet igjen - nemlig det med den rene maten? |
Sitat:
Sitat:
Jeg skjønner ikke hvordan dette kan bli tolket til Sitat:
Sitat:
Jeg vet at den siste sammenligningen var litt søkt, men sukkerspising er også selvskading selv om det vanligvis ikke er så ille. Jeg har ganske mange kilo "arr" etter selvskadingen min, selv om jeg ikke visste at det var selvskading. Pluss masse strekkmerker uten å ha vært gravid. |
Hehe litt gøy lesing d her:)
Poenget med et forum er vel å diskutere, utveksle og dele ULIKE meninger. Man bør jo mene forskjellig, og alle passer ikke til å leve eller spise likt. FOR DE SOM KUN TENKER PÅ VEKTA:Når d er snakk om lavkarbo, så er vel poenget å redusere karbo, som ordet sier. For å gå ned i vekt gjerne, og d virker! For de som kun ønsker å gå ned i vekt, og ikke være veldig sunnhets og helsebevisst, kan d funke å KUN gjøre dette. Spise raffinerte og uraffinerte protein- og fettprodukter i mengder, men kun spise uraffinerte karbohydrater slik som spesielle grønnsaker. Ikke tenke på kunstige tilsetningsstoffer. Men telle karbo i massevis:) Da går man ned, men er man særlig sunn?? FOR DE SOM ØNSKER Å VÆRE SUNNEST MULIG: Vel, min PERSONLIGE mening er at poenget med lavkarbo er å spise slik som vi evolusjonert er ment for å spise. Og hva er d? Vel, utrolig MYE forskjellig hvorvidt man befinner seg i verden, eller befant seg da. Fellestrekket? REIN, naturlig, URAFFINERT mat. Reint kjøtt og fett, rein fisk el andre sjødyr, bær, vekster, nøtter og frukt. Så meninga med lavkarbo eller ikke, tror oppriktig det sunneste valget for helsa er å velge slik! Men klart, man kan godt skeie ut av og til, kroppen tåler d tror jeg. BITTORRENT- KJEMPEBRA innlegg om SUNNHET, som jeg velger å kalle lavkarbo!!!! GREDDY- Ja, ønsker man å være sunn, bør man også tenke på e-stoffer og kunstige tilsetningsstoffer. Rett og slett fordi man ikke kjenner alle virkningene. Men, hvis du kun tenker på vekttap og ikke helse, så ikke tenk på d da... Men å være tynn er ikke d samme som å være sunn! Mange tynne utvikler diabete type 2 f eks. HERREGUD- takk for e-stoff lista, veldig greit å vite:-) :-D :-D :-D |
Sitat:
|
Det å få assosiasjoner til ortorexia fordi noen skriver om sunnheten ved lavkarbo er det jeg finner merkverdig, som om et fokus på sunnhet er et sykdomstegn:)
|
Sitat:
Jeg ser den nye forklaringen på hva du mente, men for meg er det ikke de samme meningene. Det er ikke ment som angrep på deg, så beklager hvis du har tolket det som det. Jeg har ikke sett noe krangling her? Litt diskusjon er da bra. Hvis man ikke tåler at andre ikke er enige i utsagnene sine, ja da bør man gå stille i dørene. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03. |