![]() |
Sv: Hvorfor er det sånn?
Sitat:
Dette vil si at energiprosenten i morsmelk er karbohydrat 40% fett 51% protein 9% Så: av fettet i morsmelk er halvparten mettet ja Kilde: www.næringsinnhold.no/morsmelk.html Dette er også omtrent samme energiprosent som du finner i potetgull: også laget for å feite oss opp fortest mulig :) |
Sitat:
Dette er edle mennesker som ikke har noe å tjene på at studiene viser det de vil de skal vise;) Anbefaler boken "Det store kolesterolbedraget" - interessant lesing både om fett, kolesterol og hvordan de fleste studier gjøres, skumle greier.. |
Pleier i utgangspunktet ikke å snakke så mye om at jeg går på ketolyse, med mendre praten utarter seg.
Men salaten min er ofte et tema på jobb, (alle er av en eller annen grunn missunnelige). Når f.eks. noen spør om jeg ikke spiser brød, så sier jeg jo litt, men noen jeg baker selv ;). Ellers så er det mange som synes jeg er så sunn med salaten min med avocado og dressing, eller olivenolje. Og jeg sier at jeg prøver ;) å spise mindre sukker og mere grønt. Og at jeg aldri har spist så mye grønt som nå, noe som er sant. Ikke bare som et stunt på sommeren eller innimellom, men gjevt. Og jeg fokuserer ikke så mye på fettet når jeg prater om kostholdet mitt. Hvis det blir tema med colesterol, hjerteinfarkt og hjerneblødning m.m., så sier jeg ofte at det er sammen med sukker det blir farlig, ikke når du dropper det :) Og selvsagt fokuserer jeg på at jeg føler meg mindre oppblåst, mindre vann i kroppen og mere vel, og få sier imot det. |
Jeg vurderte også å holde det hemmelig, men da legen min var så positiv så tenkte jeg dritt au,. Folk kan si hva søren de vil, stakkars de som er så vranglærte.
Idag på spenst komjeg i snakk med instruktøren der og hun var veldig veldig positiv til det og anbefalte en del sider og diverse. Så jeg blåser i de som ikke aner hva de snakker om. La de holde på. |
Jeg bare unngår å starte diskusjonen med noen som på noen som helst måte har hatt kostholdslære i videregående skole (eller høyere nivå). Disse har så gudekompleks at det er helt ekstremt, og argumentene koker somregel ned til snøfting, himmling med øynene og fantastiske utsagn som "Øøøh, gidder ikke diskutere dette, jeg er tross alt utdannet i dette og jeg tror læreren min vet dette litt bedre enn deg!".
Heldigvis for meg sluker jeg all informasjon rått når jeg engasjerer meg for noe (mens jeg har totalt teflonhjerne for alt annet :rolleyes: ), med resultatet at vennene mine småkjærlig kaller meg "Useless-sama" (-sama: Japansk ærestittel). De siste par årene har kosthold og ernæring vært et ganske dominant interesseområde for meg (delvis fordi jeg har type 1 diabetes), så jeg har god forståelse for mekanismene involvert. De som kjenner meg gidder ikke diskutere engang, fordi de vet at når Kim påstår noe har han antageligvis sittet og lest, gravd og studert det så nøye at han antagelig har rett. Om noen andre skulle føle for å ta en diskusjon har jeg heller ingen problemer med å forklare dem inngående om insulin, glukagon, lipolyse, forskjellen på ketose og ketoacidose, kosttilskudd, inflammasjon, hvordan dette er relatert til diverse sykdom og strengt tatt hva enn annet de føler for å kverulere på. Har også null problem med å henvise dem til bøker og nettsider dersom de ønsker å lære noe, og er de av typen som totalt nekter å ta til seg informasjon så gidder jeg enkelt og greit ikke. :p Edit: beklager om jeg fremsto som ei total klyse der. Det jeg mener er ikke at jeg er noen ekspert, men at forståelsen min for kost-relaterte ting er langt høyere enn den mannen-i-gata innehar. :p |
Sitat:
Ja, det er greit å ha noe å slå i bordet med, og jeg håper jeg kan tilegne med noe av den kunnskapen du allerede har lest deg fram til etterhvert. Akkurat nå går det i å veie og regne på karbene, så får vi ta ting når jeg kommer litt mer inn i det. Takk for gode tips for hva jeg kan si når bedreviterne kommer på banen:D |
Sitat:
SÅ jeg bladde fram om sultsignal, om fett, om karber, medisinfagskolen, sugar the bitter truth, jamie olivers TED TALK, forskningartikler og sitater fra Gary Taube, og så ble det stilt gitt. Etter 3 dagers "kverulering og diskutering" hvor jeg ble kalt både idiot og ignorat, og sikkert 20 poster fra hverandre med motkrangling :p Min erfaring er at disse folkene ikke kan legge fra seg at det ikke går an å spise masse fett siden det må være energiunderskudd for å gå ned i vekt. Forsåvidt har de jo rett. Spiser man fett og 4000 kcal om dagen kan man fremdeles gå ned i vekt, men det er jo fortsatt ett kaloriunderskudd tilstede ettersom fettforbrenningsprosessen er veldig energikrevende i seg selv, sånn at man uansett får kcalunderskudd. De forstår bare ikke at man trenger ikke å spise cottage cheese og 1500 kalorier om dagen mens man trener seg ihjel for å gå ned i vekt :). Hvorfor er det så håpløst å banke i hodene på dem? |
Jeg kjenner flere som har vært overvektige hele livet sitt, prøvd alt av dietter hvor resultatet har vært mer overvekt etter endt slankekur, og helsen har blitt dårligere for hvert år. De samme folka klarer å si at det eneste som hjelper er den metoden de har prøvd på hele livet sitt og har mislykkes med gang på gang...:rolleyes: Jeg blir matt. :lol:
|
Sv: Hvorfor er det sånn
Sitat:
Snakka litt med han i sta, og det var han som tok opp diskusjonen igjen... han var interessert i høre på det jeg hadde og si, og avbrøt meg ikke hele tiden.... fikk tid til å forklare hva som skjer i kroppen på en enkel og forståelig måte... men han var selvfølgelig skeptisk, så sier han: "Du skjønner at jeg synes dette er rart når det stritter imot alt vi lærte på grunnskolen?", og det skjønner jeg jo selvfølgelig veldig godt :P hehe.... Men forklarte han litt om at noen eldre studier har på en måte bestemt seg for at FETT ER FARLIG, og dette skal vi bevise! Så har de på en måte vist det da, men har ikke tatt hensyn til mengden karbohydrater personene spiste i tillegg! Broren min blei faktisk direkte interessert i tema, men hadde ikke tid til å snakke så lenge. Så til dere som føler at alt man sier til enkelte folk blir oppfattet som høl i huet; si likevel meningen din og la dem ha det i tankene til neste gang dere snakker sammen.... da har de kanskje tenkt litt over det og blitt mer nysgjerrig, og har lyst til å gjenoppta diskusjonen med ett litt mer åpent sinn :) |
Så moro at broren din faktisk viser litt interesse, knh! :D
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39. |