![]() |
Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon
La meg minne TS på at feks kiropraktikk var regnet som en alternativ teori for 15 år siden. Det er ingen som nå regner det for å være lite stuerent.
|
Dere spør om hvordan jeg spiser, og svar skal dere få.
Jeg spiser langt fra optimalt, snarere tvert imot har jeg spist svært usunt de siste årene. Jeg har ikke vært noen helsefreak, hverken kostholdet er så bra og jeg mosjonerer alt for lite. Har dog tatt meg noe sammen i det siste. --- Men det betyr ikke noe, man må skille kunnskap fra livsstil. Se for dere at en lege røyker, at han advarer mot røyking og sier at røyking ikke er heldig for helsen betyr ikke at budskapet veier mindre for det. Om dere ser poenget... --- Selv har jeg kilo for mye og formen er ikke hva den en gang var, har meg selv å takke for det. Er jo glad i sjokolade og kaker etc. jeg også, for ikke å snakke om hamburgere m.m. I kombinasjon med latskap setter det sine spor. Men som sagt, det skal ikke bety noe særlig til eller fra - ikke her på forumet i alle fall... Vært rimelig flink den siste mnd., og det har gitt positiv effekt på beltespennet, så jeg merker at jeg har hatt fremgang... Var nemlig kommet til et punkt der jeg måtte ta grep og har kunnskapen til det, så burde gjort noe tidligere egentlig. Men jeg har vært flink til å utsette alt. Hatt noen dårlige dager på veien, men det betyr intet da sammenlignet med for bare en mnd siden og de to foregående år så har det vært en kolosal forbedring. Bl.a. kjøpte jeg meg litt for mye smågodt på mandag og to lakris-stenger på tirsdag. Fredag bare måtte jeg ha en pakke med kokusboller (slike med sukkerskum i), ble da en pakke med det. Alle de tingene var i grunnhelt unødvendig, spesielt med tanke på at sukker ikke har noen ernæringsmessig verdi i det hele tatt. |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Banan står fortsatt på fem om dagen, og ut fra et lavkarbohydratsk ståsted så skulle den vært å fjerne heller enn poteten for å si det slik. Så om du tror det skjedde av lavkarbohydratske grunner så er du helt på viddene med den teorien. --- Når det er sagt så endres rådene etter som dokumentasjonen ligger til rette for dette - slik har det alltid vært og slik vil det alltid bli. Annet ville ikke vært faglig forsvarlig og både WHO og norges helsemyndigheter må dette (da endres også pensumet ved universitetene etc. så dem er oppdatert). --- Jeg kan ikke se se endringer som går i retning av et lavkarbohydratsk kosthold - ikke i særlig grad i alle fall og det blir søkt å se det som at fagmiljøet er i ferd med å endre det hele (noe dem dog ikke er). Snarere tvert imot står fagmiljøet og sier noe ganske annet enn lavkarbohydrat-tilhengerene (avstanden er sågar stor da det er snakk om karbohydratfrykt kontra at det anbefales mange karbohydratrike matvaner - dog med mye mer karbohydrater enn i poteten). Var en kunnskapsløs kommentar tatt ut av sin sammenheng. Dessuten kan poteten erstattes av andre karbohydratholdige frukt og grønnsaker uten at det er negativt, en annen ting er at poteter kan inneholde giftstoffer (tenker da ikke på karbohydrater da det ikke er gift) sammenlignet med erstatningsproduktene som er fullverdige dem også. Det er dermed ikke farlig å fjerne poteten, dessuten har vi ikke i norge noen utfordringer med tanke på potetspising - på samme måte som asiater ikke trenger anbefalt å spise ris samt grønnsaker dem spiser nok av. Dem advarer heller ikke akkurat mot potetene... :) |
Jeg trodde dette skulle bli en artig diskusjon. Så feil kan man ta. Vår ærede motdebattant har stengt døra og kasta nøkkelen. Ikke mulig å få en fot innafor her, ser det ut til.
|
Jeg la merket il at du unngikk å gi oss noen planer om hva du faktisk spiste på en dag. Du sa temmelig mye om hva du ikke burde ha spist !!
Siden du åpenbart er her for å opplyse oss stakkars uvitende sjeler, ville det være nyttig om du redegjorde om hva akkurat DU gjør som gjør DITT kosthold til det eneste riktige. |
Sitat:
Dette er den beste forklaringen du kommer opp med? Bananen er der fortsatt så da er ikke poteten fjernet pga mye karbohydrater? |
Veien fra artig til trist er ikke lang, nei
|
Sitat:
Du kan ha en følelse av diverse ja, men det betyr intet verdens ting og mye kan være tilfeldig også. Sagt på en annen måte, at noen kommer frem til noe vedkommende selv mener skal ha sin fortreffelighet betyr ikke en dritt dersom ikke dette kan påvises og dokumenteres grundig via forskning. Hva enkeltmennesket føler, tror og blir overbevist om har dermed intet å si med hva som er riktig ernæringsmessig. Først den dagen der en kunnskap kan dokumenteres, for så i ettertid at det skal vise seg at kunnskapen er etterprøvbar - først den dagen har teorien verdi og man må omstille seg til en ny og bedre kunnskap. At kunnskapen og rådene over tid endrer seg er en styrke heller enn noe negativt, det er altså noe alle ønsker da kunnskap er i aller høyeste grad verdifullt. Men det er ikke rom for synsing etter eget forgodtbefinnende, ting må dokumenteres og teorier MÅ nødvendigvis være etterprøvbare også om dem skal ha noen verdi. Det handler om enkel og elementær kvalitetssikring av teorier. |
MFUS: du trenger ikke bekymre deg fordi vi ikke spiser korn og poteter.
Vi har masse annet å velge i. Og vi blir kvitt sykdommer, så usunt tror jeg nok ikke vi lever. Vi spiser også mer grønnsaker enn folk flest. |
Nei dette er jo direkte latterlig. LOL
|
Sitat:
|
Men du svarer jo ikke på hvorfor dine kilder og forskninger er så mye bedre og etterprøvd enn mine kilder? Begge er gode kilder fra gode forskere, og fra seriøse institutter som har relativt bred erfaring med kosthold. Du svarer heller ikke på hvorfor Statens ernæringsråd er bedre å stole på enn Fedon Lindberg, ei heller hvorfor du stoler blindt på WHO og er nesten evangelistisk og blindet av hva som er den etablerte sannhet blant vanlig folk.
|
Først sier du at vi ser oss blinde på vekttap, og så sier du at det er placeboeffekt som gjør at vi blir friskere. Dette inkluderer visst blodprøver også.
Og hva med Sten Sture Skaldeman? Han hadde slanket seg i mange år (40 tror jeg det var) og alltid gått opp mer enn han gikk ned. Han veide 145 kg og hadde skyhøyt blodtrykk. Legene ga ham 6 måneder igjen å leve på grunn av overvekt og blodtrykk. Så da tenkte han at han skulle i alle fall spise godt de siste månedene. Så da fråtset han i fet mat som han tidligere ikke hadde fått spist. Egg og bacon til frokost og biff med fløtesaus til middag og sånt. Tilfeldigvis kuttet han ut karbohydrater og spiste masse fett. Uten å vite det og uten å mene det så spiste han LCHF. Han skulle egentlig spise seg ihjel, han. Og heldigvis spiste han slik så lenge at han merket forskjellen. Han begynte å føle seg bedre og vekta gikk nedover! Dette var ca 10 år siden. Han har nå gått ned 65kg og har ikke gått sulten på ca 10 år. Hvordan kan han ha innbilt seg det når han trodde at han spiste seg ihjel? Du sier at bakgrunnen din ikke betyr noe, men den gjør det. Akkurat som at min bakgrunn har noe å si. Bakgrunnen betyr ikke at alt du sier er korrekt eller at alt du sier er feil, men vi vil gjerne vite hva slags bakgrunn du har for å komme med slike bastante utsagn. Sitat:
Sitat:
Sitat:
Men ta heller opp poker på facebook igjen i stedet for å trolle her. :geip: |
Sitat:
Høres det kjent ut? :geip: |
Sitat:
Alternative retninger er omstridt og få det med deg, fagekspertisen er entydig i sine anbefalinger. Skal man være litt åpen for å bevege seg bort fra fagkunnskap? Er du gal menneske, helsemyndighetene kan ikke ha det slik - hva pokker mener du skal stå i pensum i ernæringslære om man skal være åpen for det ene og det andre? Man må nødvendigvis ha kjøreregler, noe som viser hva som til enhver tid er fasiten - og det har man også og det MÅ jeg forholde meg til. Men for all del, folk dør jo ikke om dem spiser litt annerledes i den ene og den andre retning, sågar jeg selv spiser ikke helt i tråd med anbefalingene - ikke alt for lenge siden jeg røyket også selv om jeg godt visste at det ikke var bra. Men kan ikke anbefale og gi råd om at folk skal røyke eller spise omstridt for det - vil påstå at de aller fleste spiser usunt i forhold til anbefalingene og har flere vaner som spriker med tanke på det optimale. Men fagfolk kan ikke gå ut og anbefale kake selv om de selv liker det og snop og spiser for mye sukker (eller annet som ikke er det sunneste). Man må ta utgangspunkt i det faglig mest korrekte ved anbefalinger- og nei, jeg kan ikke åpne for annet selv om jeg ikke lever helt optimalt selv. |
MFUS Det er hyggelig at du er så bekymret for oss at du kommer hit med din åpenbare overlegne intelligens og kunnskap og forteller oss hva vi skal mene og gjøre. :rulleøyne Du kan gå til sengs med forvissing om at vi får i oss alle de næringsstoffer vi trenger i vårt kosthold. Både vitaminer og mineraler. Men nå kan jeg ikke diskutere med kverulanter mer, jeg skal på jobb i morgen og må sove GOD NATT. :sove:
PS Selv leger innser at pasienten ofte er den beste eksperten på sin egen kropp. |
Sitat:
Glycemic Index: 51 Glycemic Index Rating: Low Food Serving Size: 120g Glycemic Load per Food Serving: 12 Food: Boiled Potato Glycemic Index: 70 Glycemic Index Rating: High Food Serving Size: 150g Glycemic Load per Food Serving: 18 Og nå var jeg til og med snill mot poteten og tok den potet-versjonen som påvirker blodsukkeret minst. Gram for gram er poteten verre enn banan. Sorry, du hadde feil. Banan er i alle fall sukker + vitaminer, men potet er så godt som bare sukker (stivelse). |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
http://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon10.gif Jeg vet at healing virker http://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon10.gif |
Jeg er så glad for at jeg er blitt manipulert av legen min til å gå for en metode som har fått meg til å bli normalvektig igjen.
|
Det er nå jeg trenger en sånn popcorn smiley :p
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg ser du er glad i ordet "faglig", i hvert fall.
Morsomt at du mener at folks egne erfaringer og tilegning av dokumentert kunnskap og forskningmateriale kun innbilller seg ting, samtidig som du lovpriser ernæringsrådet og WHO og samtidig påstår at hvem du er eller hvilket grunnlag du uttaler deg på ikke betyr noe. Noe som skurrer, anyone? Noe som underholder meg til en viss grad er at du sier du ikke har anledning til å svare på all motargumentasjon, men likefremt så skriver du nærmest romaner med gjentagelser! Utrolig bra! Gjentagelser på gjentagelser, ingen substans, uten hold, og med helt vidunderlige karakteristikker av oss som har valgt et såkalt alternativt kosthold (for åh, det er så alternativt og kommersielt interessant å leve på kjøtt, fisk, grønnsaker, egg, meieriprodukter etc! I hvert fall for den gjengse handelsstanden som også føder de som følger statens ernæringsråd). Beklager om jeg blir litt usaklig her, men standarden er liksom satt. Sitat:
Hvem er du til å si at de av oss som har blitt friske(re) fra diverse helseplager bare føler dette? Har jeg bare følt at jeg ikke har hatt tilnærmet invalidiserende migrene de siste årene? At jeg ikke blir overmannet av allergi hver vår? Bare innbiller jeg meg at jeg tåler å dele seng med en hårete pusekatt som jeg så vidt kunne delt rom med i mer enn et par timer i 2006? Dette er litt av noen påstander. Og hvor vil du med dem? Har du som en misjon å frelse oss fra store stygge slemme mennesker som Fedon Lindberg, Dag Viljen Polezynski, Annika Dahlquist, og en mengde andre mennesker som ikke nødvendigvis har fylt opp kontoen på vår bekostning? Vel, lykke til! Jaja, jeg kommer nok også til å sove godt i natt med den forvissning at jeg med mest sannsynlighet både har bedre helse, selvkontroll og en muligens bedre mentalhygiene enn enkelta andre. :cool:. |
Sitat:
Her er en liten oversikt: De som anbefaler de statlige kostholdsrådene: Christian Drevon: 2006 Inntekt: 1 174 842 Formue: 5 008 103 2007 Inntekt: 1 120 721 Formue: 2 375 168 2008 Inntekt: 949 440 Formue: 276 354 Wenche Frølich: 2006 Inntekt: 988 492 Formue: 2 632 505 2007 Inntekt: 1 138 978 Formue: 4 206 545 2008 Inntekt: 1 279 264 Formue: 4 715 551 Grete Roede: 2006 Inntekt: 613 361 Formue: 16 421 527 2007 Inntekt: 11 198 797 Formue: 3 212 906 2008 Inntekt: 0 Formue: 20 611 545 De "prostituerte":p: Fedon A. Lindberg: 2006 Inntekt: 568 910 Formue: 0 2007 Inntekt: 357 076 Formue: 0 2008 Inntekt: 491 976 Formue: 0 Sofie Hexeberg: 2006 Inntekt: 398 576 Formue: 439 581 2007 Inntekt: 589 258 Formue: 527 255 2008 Innekt: 584 321 Formue: 0 Dag V. Poleszynski: 2006 Inntekt: 270 314 Formue: 541 734 2007 Inntekt: 245 327 Formue: 478 312 2008 Inntekt: 289 347 Formue: 686 627 |
Elegant, lifejack!!
Jeg synes du virker litt amper, Mfus. Prøv LCHF, det virker stabiliserende på humøret. Garantert. |
Oh MY GOOD!!!DETTE gidder jeg ikke lese engang litt vel langt å faktisk irriterende!
|
Hehe, jeg har lurt en del på hvorfor jeg ikke har sett deg her inne MFUS :)
Sitat:
Det å nekte å diskutere noe fordi du bare VET at du har rett uansett, det er jo og en fin strategi. Hurra for den :) |
Tidenes placebo effekt!
Jeg innbilte meg at lavkarbo fungerte og gikk ned 16 kilo, ble kvitt hodepinen, har mindre humørsvigninger, fikk bedre blodverdier, mer energi og bedre psykisk helse. Mon tru hvofor «innbilningen» ikke funket for et «normalt» norsk kosthold som jeg fulgte i så mange år uten noen positive resultater. (nei jeg lå ikke på sofaen da jeg spiste den fantastiske poteten, derimot trente jeg 6 tmer mer i uken en jeg gjør nå) Et lite råd til deg MFUS; Du har nok en større sjanse for omvende hele Islam til katolikker, før du klarer å overbevise en av oss her inne om at kostholdet som har forandret livet vårt bare er innbilning. |
Sitat:
Er så glad jeg har en fastlege som finner lavkarbo MEGET interressant. Det er nytt for han men ser jo hva slags resultater det gir - og det er KUN positivt ang MIN helse. Da gjelder det hele min almenntilstand før og nå. OG tro meg - vi har prøvd ALT fra tabeletter og "sult"-kurer før dette. Jeg skjønner ikke at du gidder. EDIT: Jeg setter all min lit til hva jeg kjenner selv og legens FAGLIGE resultater. |
Sitat:
|
Jeg er interessert i å se forskningen som MFUS peker til. Hadde en wall-of-text her, men det er så mye andre vegger her at jeg kuttet ned på spørsmålet.
Jeg vil ha forskning som viser at økt/opprettholdt karbohydratnivå i kosten vår er en positiv eller ikke negativ ting. Mange av argumentene til WHO/Ernæringsrådet er basert på feil forskning, jfr. mettet fett meningene deres med (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20071648) |
Sitat:
|
Men- når det funker for så mange, man går ned i vekt og får store helsegevinster, hvorfor kjemper du så iherdig mot det da??
|
Uten å tilføre noe nyttig kommentar:
Obvious troll is obvious. kudos for TS for vellykket fisking :p |
MFUS: Ærligtalt, kødder du?????? Hvis noen er manipulert her så er det jaggu deg, vil egentlig ikke bruke ordet manipulert, men heller hjernevasket. Jeg bryr meg døyten om du er lege, ernæringsfysolog og ekspert i ditt og datt eller kongen selv, dine synsinger betyr ikke en døtt. Jeg syntes synd på mennesker som deg som tror de er allvitende, overintellligent og gud mer, livet er mer enn det som er foran nesen din. Regjeringen eller andre høyere makter er ikke gud, de er ikke perfekte. Hvis du skal tro blindt på alt du ser, leser eller hører er du rett og slett dum.
Dette er et forum med mennesker som har prøvd dette på kroppen og gått ned drøssevis av kilo, hvem bryr seg om dine tolkninger av verden?? Gå å finn noen andre og vær bedrevitende med, kanskje de bryr seg. Her kommer du INGEN vei med sprøytet ditt, alle sitter bare å ler av deg. Er du ikke flau?' Herregud, dette var godt for magemusklene, for makan til vits skal man lete lenge etter. Oppfriskende med slike innlegg:p:D |
Feil forskning? hva er det du snakker om - er lavkarbohydratfolket som bruker skjeve og uriktige forklaringsmoduler, ikke fagekspertisen.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:33. |