![]() |
Sv: Nespresso kaffemaskin - noen som har?
Husk også at du MÅ bestille kapsler/pods fra den leverandøren du har kjøpt maskinen fra. Du kan ikke kjøpe noen andres kapsler/pods.
Men med en espressomaskin kan du kjøpe kaffebønner akkurat der du vil!! Styrke og koppmengde bestemmer dere selv, og steaming av melk til drikker som cappuccino, latte macchiato o.l. er ingen problem da det er selvfølgelig innebygd steamer. |
Personlig mener jeg det fint er verdt å betale 3 kroner pr kopp ettersom jeg drikker kaffe såpass sjelden som jeg gjør. Snakk om 3-4 ganger i uka. Så da blir det under tusenlappen i året. Men klart, drikker du 5-6 kopper HVER dag så blir det jo dyrt i lengden.
Slipper jeg å tenke rengjøring, at kaffen blir gammel også er det jo så lettvint med slik kapselmaskin. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg nyter jo virkelig kaffen, tar meg feks heller en koffeinfri espresso på kvelden hvis jeg fyser på noe. Nam nam :D |
hei jeg har en slik...og kan anbefale den på det varmeste!
finnes ut utall av varianter for såkalt "lungo" (store) kopper du kan kjøpe:) |
Lungo er ikke mengden kaffe, det er måten kaffen blir servert på og hvilke bønner som blir brukt..
Den lager espresso, men tilsetter kjører det ekstra vannet gjennom kaffen istedetfor en Americano som er en espresso tilsatt tevann.. En Cafe Creme lages på samme måte som Lungo, men med "vanlige" kaffebønner. |
Ristretto- liten espresso
Espresso- det vet de fleste hva er.. Lungo - Espresso med mer vann, men hvor vannet er kjørt gjennom kaffen, noe som gir den en bitrere smak da vannet trekker ut mer bitterstoffer fra kaffen. Americano- Like stor som Lungo, men får det ekstra vannet tilsatt som tevann, derav en mildere smak. |
Vi har sånn hjemme hos oss, og alle liker den veldig godt :)
Det er veldig mange forskjellige varianter, vi pleier vel bestille en.. 2-300 kapsler av gangen. Vil foreslå å prøve litt av hvert og merke deg favorittene og bestille av de og ikke alle ettersom det blir litt dyrt i lengden. |
Jeg kjøpte en slik i sommer og er MEGET fornøyd. Jeg er vanlig kaffedrikker, altså ikke alt dette andre kaffe fiksfaksriet. Jeg kjøpte en enkel maskin uten mange finesser som melke steamer osv. Kaffen er kjempegod. Du bestemmer selv om du vil ha vanlig kaffe(lungo) eller espresso. Jeg foreslår at du prøver, der du kan kjøpe maskinen kan du også få så mange kopper kaffe du vil. Liker du kaffe, vil du bli fornøyd.
Lykke til. |
Sitat:
|
Jeg er fullstendig forelska i mitt totalrenoverte kjøkken - og spesielt i min fantastiske kaffemaskin fra siemens :D nykverna kaffebønner, stima melk, mmmmmmmm, deilig!!! Kaffe har aldri smakt bedre!! Men nå - 5 dager ut i min ketolysediett - og godt igang med ny livsstil - skjønner jeg at jeg ikke kan drikke melk!! Kan jeg bruke fløte utspedd med vann istedet? Isåfall - skal jeg bruke kaffefløte?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har fått meg Citiz Nespressomaskin i dag! Rød! :love:
http://images.crateandbarrel.com/is/...10,110,110,110 |
Vi fikk Dolce Gusto til jul og jeg er ekstremt fornøyd!
|
Sitat:
|
Jeg er så lite kaffekjenner og u-kresen på kaffe, så for meg smaker det hvertfall helt toppers! Men Nespresso er vel litt mer eksklusive greier!:)
|
er snart tom for kaffe-kapsler her fordi etter renoveringen i butikken på Eger synes jeg den har blitt helt ubrukelig. Prøvde to ganger i uka før jul og begge gangene hadde jeg over 100 stykker forran meg i kø. Det er faktisk sjukt!! Værre en vinmonopolet når det ikke var selvbetjent!
|
Sitat:
Sitat:
|
Tror du kan bestemme vannmengde selv på Nespressoen, jeg kan iallfall det må min, men det er en litt eldre maskin da.
Står sikkert i bruksanvisningen om det er mulig. På min så er det bare å holde inne espresso- eller lungoknappen mens den "trakter" en kopp, og så slipper du knappen når du er fornøyd med vannmengden. Da har du programmert knappen til å gi deg like mye vann neste gang. :) Forresten, veldig stilig maskin Frøy! :D |
Åå, supert, Lemen! :suss: Det går an på min også! Nå ble jeg glad, for jeg har vel tenkt at frisøren min som har Nespresso har bittelitt sterkere kaffe enn jeg vil ha, men hun har små kopper, da. Lungoen jeg har fått tidligere har vært helt rett, så nå skal jeg lage min egen lungo i Mummikoppene mine :D
|
Frøy: Kapsler kan bestilles på nett, veldig enkel.
Men husk når du bestiller for første gang, kan du benytte deg av et tilbud. På et vist antall kapsler og et oppbevarings alternativ. |
Skal sjekke ut tilbudet, Orkidé :) Jeg skal også benytte meg av et tilbud på 400 i rabatt på maskina når man registrerer den, som varer til 15. januar. De går vel til kapsler, regner jeg med (men de trenger ikke, man kan få igjen i rene penger).
Men jeg tror jeg skal lage min egen oppbevaringsløsning. Frisøren har sine på etasjefat i glass, veldig stilig! |
Sitat:
|
Sitat:
|
jeg har Dolce Gusto-maskin og er veldig fornøyd med den :)
|
Frøy: Vi kjøpte også nespresso Citiz (men med melkesteamer) i rødt her om dagen. Love it! :love:
Vi er forresten fornøyde med å bestille på nett også. Tok 3 dager så var kapslene på posten. Men jeg skulle ønske nettsiden deres ikke var så tung og treg ... |
Sitat:
|
Hm, jeg er litt sånn at skal jeg brygge meg kaffe så er det supert om den smaker godt også... men dette var visst en nespresso-tråd. :p
Jeg har en sånn maskin som ble avbildet tidligere i tråden, Rancilio Silvia. Kjøper forskjellige typer bønner fra alt fra økologiske "antioksidantbønner" :lol: fra iherb og bønner fra teandcoffeeshop.no og andre nettbutikker til nedtursmakløsebønner fra kiwi, rema, etc... Kaffekvern til å male ferske bønner både til espresso og traktekaffe er supert. Nå er til og med traktekaffe kjempegodt og med kverna vi bruker til traktekaffen hvor man stiller inn mengde og malingsgrad er det like kjapt som å måle opp butikkmalt kaffe og det blir så utrolig mye bedre. Litt mer søl ja... det tåler vi. Jeg synes det er så stor forskjell på nespressokaffe og den espressoen man lager selv med egenkvernede bønner at jeg kunne aldri gå over til nespresso etter å ha hatt en mer manuell maskin. Den store ulempen er at det blir litt ego-kaffe fordi den har dårlig kapasitet og en med bedre kapasitet blir så mye dyrere. Men da er det en god nummer to å trakte kaffen i vanlig kaffetrakter på nykvernede bønner. Ja jeg er sikkert sær.... :D Og jeg er ingen kaffekjerring (tror jeg :o) - brygger som regel en, maks to espresso daglig - eller drikker tilsvarende mengde vanlig kaffe og vil ikke opp på noen større mengder enn det. det tåler jeg dårlig (hjertebank, søvnløs..) Men det er sååå tilfredsstillende med GOD kaffe når jeg først lager det at den tiden det tar er vel verdt det. Vi sliter ikke med at kaffen blir gammel her i huset. :liste: |
Jeg må si meg enig med 157, Nespressoen er god nok for meg. Har hverken råd eller plass til en stor maskin, og drikker lite kaffe - det hender det går uker imellom, faktisk. Så det ville være ganske dumt av meg å investere masse penger i en "ordentlig" maskin og kaffe som aldri blir drukket opp ...
Te derimot, går det mye av - og jeg ville aldri drømme om å drikke det fra pose! |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg bruker ikke min daglig da (annet enn til å varme babymat i vann fra steameren :D). Men siden vi kverner kaffen selv holder jo bønnene lenge. Det er tiden etter kverning som er viktig. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Når man legger flere tusen kroner i en kaffemaskin, er man kanskje litt mer eksklusiv i kaffesmaken enn om man ikke smaker forskjell på first pricekaffe og kaffe lagd av nymalte bønner?:p
Trenger ikke være jålete av den grunn, men litt mer spesielt interessert. |
Jeg må jo si at jeg merker forskjell på kaffe jeg også da - f eks er det stor forskjell på kaffebarer. På stam-kaffebaren har de i grunnen ikke noe spesielt bra kaffe, synd men sant. Nespressoen min er mye bedre! Men i sommer var jeg på en kaffebar like ved Egertorget, i en av Slottsgatene tror jeg (øvre eller nedre, husker aldri det der). Og DET var kaffe, det ... M-m-m!
Men jeg er fornøyd med Nespressoen min så langt. Luksusfølelse! :) |
Sitat:
Men det hender jeg drikker urtete fra pose jeg også, altså :ja:. Men ikke te. Egentlig gjør jeg det som regel ikke riktig heller, for måten å gjøre det på er å helle tebladene i en kanne og la dem utfolde seg fritt. Men, som du sier, det er litt søl, så det er ikke alltid jeg gidder det ... |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58. |