![]() |
Sv: Noen lure fysikkhoder her? :)
Sitat:
Kjenenr ikke til metern i farta, men regner med at det er en soloppgang på sydpolen ala nordpolen, og jorda dreier vel 1 grad ca, skuddåret lager en ekstra dag da... |
Men jorda er jo ikke kulerund. Den er jo som et egg. Så hvis det fra ekvator til nordpol er 10000, også videre over polen sørover, osv osv, tilbake til utgangspunktet, og at den omkretsen 40000.. Også skal det være lik omkretsen til ekvator? Det kan da ikke stemme, jorda er som et egg.
Herregud, for en forklaring :p |
Jeg er helt fasinert jeg.....:)
|
Solen står opp en gang i året og er oppe i et halvt år før den er borte det påfølgende halve året.
Joren dreier rundt egen akse 360 grader i døgnet + litt til for å justere for endret posisjon i forhold til solen. Om vi dreide kun 360 grader ville vi etter 6 måneder hatt solen høyest på himmelen ved midnatt og mørkt kl 12. Slik at på 365.24 dager dreier vi 360 grader ekstra, dvs 360+360/365.24 = Tilnærmet 361 grader i døgnet. |
Sitat:
Men jorden er ikke som et egg, kun litt flattrykt ved polene. Det vil si at om en følger en meridian (gjennom polene) blir avstanden litt under 40Mm (megameter), mens den er litt over 40Mm rundt ekvator. Men det visste jo ikke de stakkars Franskmennene. Senere er meteren deffinert via en målestav som ligger i Paris, mens den nå er definert av hvor langt en lysstråle kommer på en definert tid gjennom vakuum. |
Sitat:
Jeg anslo grader jorda dreier rundt solas akse :rolleyes: Men dine 361 grader viser jo hvorfor vi har skuddår hvert 4 år, logisk...:D |
Aah, sånn var det. Ikke et egg altså. Bare en noe flattrykt såpeboble.
Åh, artig artig. :ja: Forøvrig strøk jeg på fysikkeksamen :p |
Sitat:
Vi fikk tom regneoppgaver om det, og dette er bare litt over 20 år siden.... Gudskjelov at de beholdt 360 gradern.....:o |
Skuddår kommer av at jorden bruker 365.24 dager rundt jorden. Dessverre har ikke naturen gjort at dette tallet er helt rundt, slik at vi må justere antall dager i et år.
Det er skuddår Årstall som er delelig med 4 men ikke de som er delelig med 100 men igjen de som er delelig med 1000 skal ha. Dette blir ca en gang hvert .24 år. 2008 er delelig med 4 og er skuddår, 2100 er ikke skuddår selv om det er delelig med 4, 2200 er skuddår selv om det er delelig med 100. Enkelt og greit :D |
Sitat:
|
Sitat:
Men det løpet er kjørt. |
Sitat:
Hvorfor vannet i sluken alltid renner mot høyre.... (coreolis) Hvorfor man alltid lukker øya når man nyser.... (farlig å kjøre bil og nyse samtidig!! :eek:) |
Sitat:
Huff. skal slutte nå... blir bare helt elektrisk... elsker bare matte sååå fælt... |
Det er fremdeles en god del kompasser som også har 400 grader, eller gradianmål.
Et lite søk på det fantastiske nettet viser at innen landmåling og orientering bruker man dette systemet (nygrader). hede |
Skulle selvfølgelig være år 3000, ikke 2200.
Enig kanutten, men tror ikke den hadde skapt like stor debatt som engletråden. Men denne ordvekslingen viser at vi kan lære mye at at andre får oss til å tenke. Vi har jo lært noe nytt begge to :D Er jo kjempeartig syns jeg. |
Sitat:
Sin90 grader = Sin100 gradienter f.eks. Artig at det var flere fysikkhoder her :) |
Fysikkfagene var høydepunktet på elektronikkstudiet, kanskje fordi vi hadde en meget god lærer og det faktum at vi kun var fire elever i klassen slik at han hadde tid til å ta seg av oss på en god måte. Det som var fantastisk med ham var at dersom man ikke skjønte første forklaringen hans, kom han gjerne opp med et par til. I stedet for en del andre lærere som bare gjentar seg selv med noe høyere stemme.
hede |
Oj, hørte dere den lyden?
wooooooooooooshhhh............................... det var alt det dere snakket om som gikk rett over hodet på meg gitt:rodme: hehehe. Er ikke matte-glad eller matte-flink selv, så jeg ble veeeeeldig fasinert av alt man kan lære når man er god-venner med tall! Hva dere vet! :lesebok:Ojoj. Skulle ønske jeg hadde deres hjerne jeg, den kunne ha kommet godt med!:ja: :blinke: (og nei, jeg sier ikke dette for og smiske...Eier ikke sans for tall selv, er plaget med noe som kalles tall-dysleksi. Flink med bokstaver, men ikke tall:( ) Jaja, og dett`var mitt storslagne bidrag til denne tråden... Nu vel... |
Sitat:
Og glømsken har ikke overtatt helt :o Fordelen her fremfor engler er at naturfagene i stor grad kan bevises. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg er bare trassig og tror i mitt indre jeg har rett, men overgir meg tvert hvis du viser ligninga :rolleyes: Men da regner jeg med at kula har megastor utgangshastighet og aks! :eek: |
Sitat:
Jeg har såååå mange områder jeg skulle ønske jeg var bedre på, men det er lite å få gjort med det. Du må huske at om du får min hjerne, mister du evnen til å finne ting du leter etter som ligger rett forrann nesa på deg, du kan beskrive verden kun i primærfarger (hva pokker er forskjellen på hvit, offwhite, beige og alt annet som er hvitt???), hvite sokker blir rosa etter en vask og kanskje blir du bedre med tall men samtidig dårligere med bokstaver. Bare noen eksempler. Nei, behold den hjernen du har du ;) |
Sitat:
Jeg vet at hovedstaden i Norge heter Oslo, og i Danmark København og i Irland Dublin, men det strekker seg ikke myyyye lengere :confused: Og i allefall ikke spør meg om politikk..... vet knapt hvem som er statsminister....:eek: |
Sitat:
Ingen aksellerasjon, bortsett fra vertikalt og da med 9,81m/s2 med starthastighet på 0 uavhengig av horisontalhastigheten. Kula som slippes har vertikalhastighet = 0 og aksellererer med 9.81m/s2. Kula som skytes har vertikalhastighet = 0 og aksellererer med 9.81m/s2. Begge treffer bakken samtidig, bare at den som skytes treffer bakken noen hundre meter borte. |
Sitat:
Kanskje enig likavel, ser for meg en strøm som farer rundt i en sirkel, det ytterste har jo myyye større fart enn det innerste, hvis vi tar en rettvinkel av denne sirkelen vil vi få kula som detter og den som skytes med likt nedslagsfelt/tid, bare avstand i mellom.... Kryper til korset og er ydmyk, men du har jo gått på universitetet, det har ikke jeg :D |
1 Vedlegg
Hvis du titter på vedlegget ser du at jeg har forsøkt å beskrive det MAXXern har sagt i tidligere innlegg.
hede |
Sitat:
Og jeg tror fremdeles du begynner i sykepleien på grunn av alle sykesøstrene ;) |
Nille,
Nå tror jeg du begynner å mistro det edle imaget jeg har forsøkt å skape i gud vet hvor lang tid:D hede |
Sitat:
men unga har drevet på med skyting og jeg kunne ikke se for meg at den kula de skjøt skulle dette ned like fort som den jeg slapp i gulvet....:confused: men den du viser til er kjent og kjær :D |
og så alt det arbeidet i openoffice draw... skulle aldri ha begynt å lese denne tråden:p
hede |
Sitat:
Urk naboene har orgasmedagfest....... (avsporing):p |
Var ikke helt sikker, så jeg sjekket opptakskravene, som bare er generell studiekompetanse.
Men nå var vi helt avsporet. hede |
Sitat:
|
Takk for arbeidet hede.
Ja Kanutten, betyr det at gården min er trygg? |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:18. |