![]() |
Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!
Sitat:
|
Jeg skjønner godt hvorfor Iset la inn det første innlegget her. Synes det var et prima eksempel på glorifisering av frukt! Jeg kan egentlig aldri huske å ha lest noe negativt om frukt fra "offisielt" hold. Og det ER faktisk mange som ikke bør spise frukt, som meg selv f.eks. Var det ikke det som var poenget da?
|
Nei, jeg er enig med trådstarter som mener at frukt blir glorifisert! Jeg hører ikke annet enn; "sørg nå for at unga får nok frukt i seg..." HVORFOR skal de få nok frukt i seg når det finnes grønnsaker som gir dem de riktige stoffene?? Grunnen til at jeg gir unga frukt er fordi at det tross alt er BEDRE enn ostepop og nonstop.. Men jeg gir dem grønnsaker og annet snadder fra moder natur for å gi dem det de trenger.. Frukt er snop!!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Her på LK.no finnes det vel folk som overhodet ikke tåler karber, folk som tåler litt, folk som tåler endel og folk som tåler mye. Hadde det bare vært for folk som tålte det dårlig så hadde det vel het ketose.no eller noe sånt isteden. |
Sitat:
Og jeg kjenner jeg blir mer og mer irritert når folk sier at jeg mener folk som spiser frukt er dumme og teite og whatever. I så fall bør jeg jo mene at JEG er verdens dummeste menneske. Det mener jeg faktisk ofte, spesielt når jeg har PMS eller generelt sett er i dårlig humør. Da er både jeg og alle andre og hele verden teite. Men ikke fordi vi spiser frukt. :cool: |
Sitat:
Synd at disse ernæringsfolka slenger ut med fruktanbefalingene sine, som om det skulle vært grønnsaker det var snakk om. Det er ikke jeg enig i heller. Synes ikke frukt er noe man bør spise hver dag.. Gir ikke frukt til dattern min mer enn kanskje èn gang i uka. Da som lørdagsgodt. |
Sitat:
|
Fikk jo inntrykk i tråden her at det liksom var nettopp det jeg hadde sagt. Og det stemmer i hvert fall ikke. Jeg spiser jo frukt selv, for svarte.
|
Sitat:
|
Sitat:
Men nå er jo Kula en liten provosator;) |
Sitat:
En annen ting forresten(gidder ikke starte ny tråd): hva gjør man når man har kommet dit man vil? Jeg har virkelig ikke planer om å bli radmager liksom.. |
Slapp av.. du blir ikke radmager.
Men omg for en diskusjon, snakk om å lage storm i et vannglass. 101 på diskusjonforum, ikke bli provosert om andre folks mening. Det er en mening ikke noe mer. Og ikke les mellom linjene på hva folk skriver, kan fort bli missfortåelser :p Om en person synes andre folk gjør noe dumt, så er det en mening... Det er ikke din/deres oppdrag å skifte mening eller overbevise h*n at vedkommende tar feil. |
Hva skal man diskutere her om ikke man skal diskurere sånt?
Alt er jo blitt spurt om og alt er besvart flere ganger. |
Jeg sier bare at man skal ikke henge seg opp av en helt subjektivt mening. Det var jo ikke så lenge siden noen fyrte opp, pga av en mening om karboblokkere, og prøvde på død og liv få vedkommende til å skifte mening eller innrømmer feil, noe som egentlig er helt feil. Folk skal få lov til å ha sine subjektive meninger, uten at noen skal prøve å konvertere dem til noe annet.
|
Sitat:
Vi er alle igjen forskjellige - så her må man prøve seg fram. Det aller viktigste er nok at du allerede nå klarer å se for deg et kosthold du er komfortabel med å spise til hverdags - og som du klarer å holde vekten med :) |
Sitat:
I mine øyne er det mer søkt å kutte ut snop som man spiste én gang i uka med masse frukt gjennom hele uka og tro at man er sunn. De erstatter ofte sukker med mer sukker. Folk skal få lov til å gjøre som de vil, men det er troen på at det er sunt å fråtse i frukt som jeg vil avlive. |
Sitat:
Hæ... hva mener du med "liten"? - |
Problemet med hovedinnlegget her var vel snarere en latterliggjøring av enkelte utsagn, det var det jeg reagerte på. Hadde Iset begrunnet sine meninger med annet enn en kneblet-smiley, så antar jeg at færre hadde ansett det som provoserende.
|
Sitat:
Det at kun to stykker (2) fant hovedinnlegget provoserende er vel en indikator på at det er disse to som har en overfølsom provokatør-føler. Ingen andre i denne tråden har gitt uttrykk for at de syns innlegget var provoserende. - |
Jeg syntes ikke jeg trengte å si noe som helst i hovedinnlegget, en kneblet-smiley sa liksom alt. Men jeg burde jo tenkt på at ikke alle her på forumet har vært her like lenge, jeg tenkte bare at de fleste skjønner hva jeg mener uansett. Men nå vet jeg jo bedre.
|
Sitat:
Hvis du leser litt så er det ikke det som irriterer meg:) Må være lov å stille kritiske spørsmål som ikke stemmer med "Hallelulja, lavkarbo lever" koret, på detta forumet, uten at man er overfølsom. |
Jeg tror ikke Kula mener deg, Nellie. ;)
|
Det var vel bare jeg og en til som "fant det provoserende"?
|
Rosenkål og Minimeg, vil jeg tro.
|
Sitat:
Å stille kritiske spørsmål er da noe helt annet enn å bli provosert - er det ikke? - |
Jajja, da tar jeg meg en sykkeltur med ren samvittighet.
|
Sitat:
Du har mye kunnskap og erfaring - og dermed "bakgrunn for egne meninger". Stå på! - |
Jeg har lagt merke til at det i det siste er noen som leser innlegg som en viss kar leser bibelen... :rolleyes:.
Det er ikke alltid så lett å få fram det man mener, særlig hvis man bruker ironi, humor, eller en "direkte muntlig" form. Men det er artig med diskusjoner :)!!! |
Sitat:
Ser du! Der fikk du trimma i dag også! :lol: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Jammen morsomt å lese denne tråden:-)
Ingen tvil om at det er mye karbo i frukt, men på den annen side inneholder frukt også mye vitaminer og fytokjemikalier som kroppen vår trenger (ihvertfall slik frukten en gang var, altså da frukten var solmoden og næringsstoffene inntakte). Jeg lever lavkarbo og holder meg unna frukt, men får i meg de gode fruktstoffene gjennom JuicePlus. JuicePlus er nyplukket og solmoden frukt og grønnsaker i kapsler, som er tørket med en spesiell metode med lav temperatur som beholder alle de gode næringsstoffene. Ikke frysing, da beholder man ikke all næringen. Er det noen andre av dere som også får i dere frukt på denne måten? |
Det er jo ikke akkurat så mye vitaminer og annet i frukt som man ikke kan få i seg fra grønnsaker og kjøtt, egentlig.
|
Ettersom den jevne nordmann før jordbruksrevolusjoenen kun spiste det av frukt og bær som var tilgjengelig under en relativt kort sesong, så vil jeg ikke tro vi manglet noe resten av året. Frukt hadde en viss hensikt en gang i tiden, og det var energi til lagring for vinter.
Ikke noe direkte galt med frukt, men JEG tåler det ikke, og det er på grunn av sukkeret, og derfor spiser jeg det heller ikke. For de som ikke får høyt blodsukker og blir dårlige av frukt -kjør på! Det handler jo også om matglede, men jeg betviler sterkt at noen trenger frukt. De næringsstoffene jeg trenger får jeg i meg fra kjøtt og grønnsaker. |
Man trenger jo ikke kjøre innpå kilovis heller! I dag kjøpte jeg 3 ganske store plommer, sånne nydelige rød-gule vet dere og hadde til et lite mellommåltid. Helt nydelig! Og siden jeg ikke kjøpte flere enn tre så spiste jeg ikke flere heller. :)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11. |