Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Tommel opp for Dagbladet (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34893)

Sugarpill 15-07-10 00:02

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Levita (Innlegg 901557)
Hadde vært deilig med en artikkel hvor de ikke MÅ ha med meningene til motparten.

Da ville artikkelen vært langt mindre troverdig, og alle skeptikere og motstandere ville hengt seg opp i at den var ensidig. En artikkel uten innspill fra "andre siden" er bare dårlig journalistikk. Vi vinner ikke kampen med propaganda, vi vinner den ved å ha bedre og mer overbevisende argumenter enn "fienden". :)

Levita 15-07-10 10:56

Jeg er faktisk enig, Ethereal, bare lett frustrert over at det sjelden blir stilt spørsmålstegn når den "andre siden" uttaler seg :-) Flåsete sagt av meg, og jeg trekker det tilbake.

plastbox 15-07-10 13:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Coopteddy (Innlegg 902390)
Jeg syntes Hexeberg virket fornuftig nok helt til hun i nettmøtet svarte at vegankost er direkte skadelig og utilstrekkelig som kost for mennesker.

Det går jo ikke direkte på lavkarbo (slik jeg oppfatter henne mener hun det generelt, ikke bare i kombi med lavkarbo), men det går på troverdigheten løs for min del.

For øvrig takk til Nerthus for å laste opp sidene fra papiravisen. :-)

Vel, har du noe bevis på at det ikke er skadelig? Ca. halvparten av de 22 aminosyrene vi har i omløp er såkalte essensielle aminosyrer. Disse man få fra kosten, og gjett hva? De eneste kildene i verden for de fleste av disse er animalske. Ja, du kan få en del av det fra soya og bønner, men da er det snakk om innhold og biologisk tilgjengelighet så lavt at du må spise flere kilo bønner om dagen for å ha noe håp om å gi kroppen det den skal ha. Det samme gjelder essensielle fettsyrer. Du kan lese all veganer-propagandaen du vil, men det er ikke til å komme unna at grønnsaker og frukt stort sett inneholder 0 proteiner og sunne fettsyrer.

Merk: Dr. Hexenberg sa "veganer-kost" ikke "vegetarianer-kost". Som vegetarianer (eller lactoovo-vegetarianer som doktoren sa) spiser man egg og meieriprodukter og kan få i seg det man trenger om man er påpasselig.

Synes det er helt på sin plass å advare mot veganer-kost. Det er like skadelig for kroppen som å gå på en Noka-kur lengre enn man skal (en bekjent av meg fikk betydelig skade på indre organer pga. feilernæring etter å ha gått på Noka-kuren 2-3 ganger lengre enn anbefalt).

Coopteddy 15-07-10 22:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 902614)
Vel, har du noe bevis på at det ikke er skadelig? Ca. halvparten av de 22 aminosyrene vi har i omløp er såkalte essensielle aminosyrer. Disse man få fra kosten, og gjett hva? De eneste kildene i verden for de fleste av disse er animalske. Ja, du kan få en del av det fra soya og bønner, men da er det snakk om innhold og biologisk tilgjengelighet så lavt at du må spise flere kilo bønner om dagen for å ha noe håp om å gi kroppen det den skal ha. Det samme gjelder essensielle fettsyrer. Du kan lese all veganer-propagandaen du vil, men det er ikke til å komme unna at grønnsaker og frukt stort sett inneholder 0 proteiner og sunne fettsyrer.

Merk: Dr. Hexenberg sa "veganer-kost" ikke "vegetarianer-kost". Som vegetarianer (eller lactoovo-vegetarianer som doktoren sa) spiser man egg og meieriprodukter og kan få i seg det man trenger om man er påpasselig.

Synes det er helt på sin plass å advare mot veganer-kost. Det er like skadelig for kroppen som å gå på en Noka-kur lengre enn man skal (en bekjent av meg fikk betydelig skade på indre organer pga. feilernæring etter å ha gått på Noka-kuren 2-3 ganger lengre enn anbefalt).

Ja, merket meg at uttalelsen kun gjaldt veganer.
Siden jeg ikke er veganer, har jeg begrenset kunnskap til deres næringsregnskap. Et kjapt søk gir meg likevel denne kunnskapen:

Sitat:

Et vegansk kosthold dekker også de essensielle aminosyrene: Enten fullstendig i enkeltprodukter eller som en kombinasjon av flere kilder.
Kilde: Norsk vegetarforening

Mitt hovedargument for at legens påstand ikke kan medføre riktighet, er vel rett og slett at jeg vet mange lever i beste velgående med veganerkost, også hele livet.

Dessuten: Dersom vegankost er så skadelig som legen påstår, tror jeg vi ville hatt store overskrifter om det - både generelt og om konkrete eksempler på veganere med store helseproblemer. (For å komme kritikerne i forkjøpet: Jada, det finnes sikkert slike artikler, men det gjør det sikkert om lavkarbo også.)
La meg sammenligne det med vår kunnskap om røyk. Alle vet det er skadelig å røyke. Det betyr ikke at ingen røyker, men kunnskapen er i hvert fall godt kjent.

Når det er sagt, var jeg egentlig ikke ute etter å starte en stor vegandebatt her på lavkarbo.no. Jeg ble bare så utrolig opprørt da jeg leste det.

plastbox 15-07-10 22:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Coopteddy (Innlegg 902810)
Ja, merket meg at uttalelsen kun gjaldt veganer.
Siden jeg ikke er veganer, har jeg begrenset kunnskap til deres næringsregnskap. Et kjapt søk gir meg likevel denne kunnskapen:

Kilde: Norsk vegetarforening

Mitt hovedargument for at legens påstand ikke kan medføre riktighet, er vel rett og slett at jeg vet mange lever i beste velgående med veganerkost, også hele livet.

Dessuten: Dersom vegankost er så skadelig som legen påstår, tror jeg vi ville hatt store overskrifter om det - både generelt og om konkrete eksempler på veganere med store helseproblemer. (For å komme kritikerne i forkjøpet: Jada, det finnes sikkert slike artikler, men det gjør det sikkert om lavkarbo også.)
La meg sammenligne det med vår kunnskap om røyk. Alle vet det er skadelig å røyke. At det er skadelig betyr imidlertid ikke at ingen gjør det, men i hvert fall ville alle/de fleste hatt kunnskap om det.

Når det er sagt, var jeg egentlig ikke ute etter å starte en stor vegandebatt her på lavkarbo.no. Jeg ble bare så utrolig opprørt da jeg leste det.

Å bruke en veganer-side som kilde for hvorfor vegan-livsstilen er sunn er like fornuftig som å bruke en kristenfundamentalistisk side for å bevise at den religionen har rett.

De nevner ingenting i kildehenvisningen din om hvilke aminosyrer disse produktene inneholder, ei heller om biotilgjengeligheten (om det heter det på norsk, "bio availability" på engelsk) på disse. For et veldig rent, enkelt eksempel: Proteinpulver. Mange proteinpulver inneholder de samme makronæringsstoffene, men de gode har mye høyere biotilgjengelighet og gir kroppen en mye bedre kilde for byggestoffer.

En analogi (eller similie eller hva det nå blir): Du har to sekker murstein, den ene representerer bønner og nøtter, den andre animalske produkter. Begge sekkene har like mye murstein, men i den første er halvparten irregulære, feilproduserte, knuste osv. Dermed får du langt mindre brukbart byggemateriale ut av denne sekken enn fra "kjøtt/egg/meieri"-sekken.

For uttalelser fra en lege som har laaaangt mer erfaring med kost, overvekt, næringssammensetning, osv. sjekk http://www.proteinpower.com/drmike/l...getarian-myth/. Disse to legene ser daglig folk som er syke, feilernærte og overvektige enda de jo spiser verdens sunneste kosthold; vegetarisme. Sjekk også historien til Dr. Sofie Hexenberg og Skaldeman, som begge ble sykere og sykere over mange år med forsøk på å få helsen på rett kjøl med veganer-/vegetarianer-kost.

Carisma 15-07-10 23:16

Sitat:

Gjør de egentlig det? De fleste veganere får alvorlige vitamin og mineralunderskudd i kroppen. I tillegg til endel andre mangler. Det finnes blant annet et par eks vegeterianere her på formumet med sterke meninger om dette vet jeg ;)

Forøvrig har denne mannen interessante synspunkt på blandt annet det: http://www.matoghelse.no/mennesker/2...-lavkarbo.aspx

Borghild 15-07-10 23:23

Har en i familien som er veganer. For det første er det vanskelig å holde seg til grønnsaker ene og alene. Så sprekkene kommer med jevne mellomrom. Men når hun spiser vegant blir formen betrktelig bedre enn med høykarbo og masse godis. Det skal også sies at hun spiser en masse kosttilskudd og andre ting for å dekke behovet for de forskjellige mineraler etc.
Faktisk omtrent en handlebag full. Det koster en formue.:confused:

plastbox 15-07-10 23:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Borghild (Innlegg 902843)
Har en i familien som er veganer. For det første er det vanskelig å holde seg til grønnsaker ene og alene. Så sprekkene kommer med jevne mellomrom. Men når hun spiser vegant blir formen betrktelig bedre enn med høykarbo og masse godis. Det skal også sies at hun spiser en masse kosttilskudd og andre ting for å dekke behovet for de forskjellige mineraler etc.
Faktisk omtrent en handlebag full. Det koster en formue.:confused:

Er hun en såkalt "etisk veganer"? Altså, en som ikke spiser kjøtt fordi det er uetisk å drepe dyr. I så fall lurer jeg litt på hvorfor hun ikke spiser egg fra frittgående høns, økologisk honning, meieriprodukter fra frittgående kyr, osv. Har alltid plaget meg litt dette veganerkonseptet.. Å være vegetarianer og spise animalske produkter som kan produseres uten å skade eller plage dyrene er da ikke uetisk hvor enn mye du legger i dyrenes velferd?

Om noe er kjøp og konsumering av økologiske produkter et stort pluss for dyrene da den eneste stemmeseddlen næringsindustrien bryr seg om er den i lommeboka. Hadde alle kjøpt egg fra frittgående høns, ja, så hadde alle egg-leggende høns kjapt blitt frittgående.

Se forresten linken jeg postet over (og under:p) for omtale om og Amazon-link til en bok alle veganere/vegetarianere bør lese:

http://www.proteinpower.com/drmike/l...getarian-myth/

Borghild 16-07-10 00:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 902861)
Er hun en såkalt "etisk veganer"? Altså, en som ikke spiser kjøtt fordi det er uetisk å drepe dyr. I så fall lurer jeg litt på hvorfor hun ikke spiser egg fra frittgående høns, økologisk honning, meieriprodukter fra frittgående kyr, osv. Har alltid plaget meg litt dette veganerkonseptet.. Å være vegetarianer og spise animalske produkter som kan produseres uten å skade eller plage dyrene er da ikke uetisk hvor enn mye du legger i dyrenes velferd?

Om noe er kjøp og konsumering av økologiske produkter et stort pluss for dyrene da den eneste stemmeseddlen næringsindustrien bryr seg om er den i lommeboka. Hadde alle kjøpt egg fra frittgående høns, ja, så hadde alle egg-leggende høns kjapt blitt frittgående.

Se forresten linken jeg postet over (og under:p) for omtale om og Amazon-link til en bok alle veganere/vegetarianere bør lese:

http://www.proteinpower.com/drmike/l...getarian-myth/

Skal be henne sjekke linken.
Har argumentert med henne om dette til ingen nytte.
Nei det er ikke av etiske grunner, hun har hatt en del vondt i indre organer, som milt, nyrer + at det er mulighet for Chrons. Hun var hos en altenativ medisiner som fikk henne startet på vegar kost.
Hun har klokketro på at dette er både sundt og riktig for henne. Dessverre.

Supera 26-07-10 02:09

Dette var godt jobbet av Dr Hexeberg! Jeg likte henvisninger til studier i stedet for bare å argumentere med "dette gjør jeg og det har jeg gjort hele livet, og jeg er ikke syk". *kremt* Frölich *kremt*

Sitat:

Jeg vet om mange som lever i beste velgående på brød med margarin og magert pålegg til frokost, lunsj og kvelds og to-tre poteter til middagen hele livet... :geip: Uten at jeg vil trekke konklusjonen at den kosten er sunn...

Jeg holder på å lese denne bloggartikkelen for tiden. Den er så sinnsykt lang at jeg tar det i økter. Den knuser veganmyten ganske så kraftig.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.