![]() |
Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Lykkelig for de myke og gode tøybindene mine som har tjent meg i 6år:D |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Hvorfor funker det ikke for deg? For meg blir selv den lille for stor(etter 2 fødsler) og jeg får gnagsår i kantene! (Sorry detaljer:o) Kan bare bruke den om natten, men da er den til gjengjeld genial!:D |
Vi bruker sinnsykt mye mer penger i kolonialbutikker nå enn vi gjorde på høykarbo - DET er helt klart!! Men vi har sluttet med å stikke innom kafeer etc for en rask middag, og vi har sluttet med å kjøpe mat og godter mens vi jobber -- fordi vi har med det vi skal spise hjemmefra. Så alt i alt bruker vi nok likevel en del mindre enn før.
|
Tilbud på OBS, 5 kjøttdeiger til 100,-
20 egg til 30,- :):):) |
Sitat:
|
hmmm, 2 voksne og 2 barn + en st bernhard = ca 10 000 i mnd. Og vi handler stort sett lavpris + noen ganger på Meny eller Ultra når vi skal ha noe spes :)
|
Sitat:
Ang matbudsjett: Me bruker alt fra 2700,- til rett over 4000,- pr mnd det siste året. I snitt 3336,- for å være helt nøyaktig;) Me er 2 voksne i husholdningen. Denne summen inneholder kun mat. Bruker mye grønnsaker - dyrt, men når en tenker på mengden med frukt me spiste før, så veier nok det opp endel:o kremt - var vist nevnt det med menskopp, men lar det stå da jeg synes det er en topp løsning som fungerer i alle sit for meg selv iallefall. (men så har jeg klippet "tappen" på koppen helt vekk) |
Oj, jeg tror vi må skjerpe oss med matbudsjettet, skjønner jeg..... Vi er to voksne og en toåring, vi bruker aldri mindre enn 6000! men jeg er fæl til å småhandle, og da stort sett på Meny....Men jeg blir så irritert på Rema 1000 som bare har råtne grønnsaker, hvis jeg drar dit for å handle, så må jeg liksom dra på Meny etterpå for å handle grønnsaker og frukt! Usj.....
|
Vi bruker ganske mye på mat - mellom 8 - 10.000 hver måned for 2 voksne og 2 barn. Det må dog sies barna ofte har med besøk hjem - og at jeg i realiteten kan regne 2 voksne og 4 barn, kanskje?? Det er nok ekstra middagsgjester ihvertfall 3-4 ganger i uka, hvis ikke mer..
Men etter å ha lest tråden her, ser jeg jo at jeg kan bli mye mer bevisst - og planlegge litt bedre alle måltider. |
Sitat:
I tillegg er vi nesten aldri bare oss til middag! Snuppa venner vet det er åpent hus her, så vi kan fint være så mange som 6-7 til middag! Likevel ligger matbudsjettet vårt sjelden på mer enn 6000,- Jeg handler "alltid" på tilbud, fyller fryseren når det er gode tilbud eller halv pris etc. Vi handler også mye kjøttvarer i Sverige, da vi har lett tilgang på det! Jeg har mye mer tid enn penger (på attføring) og kan bruke tid både på å jakte på tilbud og å lage mat fra bunnen av. Det er nok sånn vi kan holde budsjettet nede! Hundenes mat regner jeg ikke med her. Rottisen må ha spesialmat og spiser for over 1000,- i måneden bare han! Den lille spiser ikke stort, da! |
Sitat:
|
Hva ER det dere handler da som gjør budsjettet større?
|
Kjøttdeig
kyllingkjøttdeig bacon egg rømme majones fløte philadelfia ost norvegia kylling fiberhusk cocosa linfrø solsikkefrø grønnsaker kokosmasse sjokolade 86% bacongull saft Og sikkert mye meir. Vi bruke en god del rømme, fløte og ost. |
Jeg tror faktisk noe av det som holder matbudsjettet mitt nede er at jeg ikke spiser andre meieriprodukter enn smør.
Det går MYE i brett på 30 egg for 50 kr på Sultan (tyrkisk grønnsaksbutikk på Grünerløkka, billig og bra :D), det er gårdsegg kjøpt fra lokale bønder, og de er både større og MYE bedre enn f.eks de stusselige First Price-eggene, og Nordfjords frossen kjøttdeig i sånne "pølser". De koster 19 kr for 400 gram, pluss at jeg spiser litt løk og brokkoli som jeg kjøper for en slikk og ingenting på nevnte Sultan, og så spiser jeg en del rosenkål som jeg kjøper frossen (selv om jeg vel egentlig ikke burde mtp stoffskiftet ... Jeg elsker ihjelkokt rosenkål :p). Utenom kjøper jeg inn majo (First Price), dijon-sennep og tomatpuré og lager diverse dressinger. Så nå om dagen så er matbudsjettet mitt lavere enn noensinne, men jeg er matlei og spiser utrolig ensidig, da. |
Det var noen lure tips :) Jeg kjøper kjøttdeig på rema, nordfjord, men ikke den frosne. Skal også sjekke om det er noe alternativ til "sultan" butikken her i Tromsø:) Har kjøpt krydder og diverse der før, men sjekket selvfølgelig ikke om det var egg og billigere grønnsaker der.
Takk for tips:):) |
Sitat:
Stemmer også at matbudsjettet jevnt over er lavere når man styrer klar av meieriprodukter - så er man blakkere enn ellers en periode kan man godt benytte anledningen til å sjekke hvordan skrotten og vektnedgangen affekteres av å droppe sånne ting. :) |
Sitat:
Du kan spare mye på å kjøpe grønnsaker på innvandrerbutikker, altså. Skulle ikke tro annet enn at det er det også i Tromsø. Det er typ tre i Hønefoss, liksom, hehe :p. Sitat:
|
Sitat:
Kremost mugler før den blir spist opp. Saft drikker jeg ikke. Bacongull er ikke i min standardkost og jeg kan ikke si at de 20 kronene utgjør noe fra eller til for meg. Sjokolade kjøpes typ en gang i mnd, Majones rører jeg ikke da den ikke har godt fett, samt at det er nesten 700 kalorier i 100 gram majones, tenk på hva en liten knætt faktisk utgjør gitt ;). Kjøttdeig kjøpes maks 2 gang i mnd, kyllingkjøttdeig = æsj, kjøpte forsåvidt 30 pakker kjøttdeig på obsen denne uka så jeg har nok kjøttdeig langt utti neste år. Bacon, nei det liker vi ikke så godt her, og det som kjøpes kastes som regel fordi det har blitt dårlig. Egg, har en pakke i flere uker, og kjøper bare økologiske egg, så jeg sløser, men spiser ikke 40 egg uka så...;) Fiberhusk, glutenmel, linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner, sukrin og JBKJ har jeg kjøpt EN gang siden jeg begynte med lavkarbo og det blir nok en stund til neste gang. Det glutenmelet er fryyyktelig drøyt altså ;). Kylling rører jeg ikke. Cocosaen min lukter litt funky så den tror jeg havner i søpla. Når jeg ser over hva jeg skriver så ser jeg at jeg er skikkelig synder. Tenk på all maten som går i dass herfra da. Kanskje på tide å begynne å tenke annerledes. Evt. lage mer mat. Skal vurdere begge deler...tipper det blir det samme status quo her:p |
Rømme blir kornete i konsistensen når den fryses ned.
Du har rett angående majones, jeg spiser det mest for å få opp fettandelen og bli mettere, mens jeg prøver å ikke tenke på den nasty olja i den ... Burde heller prøve å lage min egen, men jeg er litt for lat. |
Sitat:
Jeg har også vært på Obs! i dag og handlet kjøttdeig, men jeg kjøpte bare 10 pakker jeg da og syntes jeg handlet stort. *hehe* |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Poenget med å lage majo selv var i grunn å kunne benytte seg av en bedre og sunnere olje! :). |
Sitat:
|
Sitat:
|
.. Feiltrykk!
|
Sitat:
|
Jeg og sambo er veldig glad i majones, som vi lager med egenimportert olivenolje, og litt colemans sennepspulver, salt og pepper, litt sitron. Mjam:p
Og i økonomisk perspektiv, veldig lite av oljen mindre enn halvparten av mengden til eggeplommene. Jeg har flere ganger gått inn i en liten piske-livs*kiten-ut-av-majones-h*lvetet-transe og ender med å bruke ALT for mye olje. Og det smaker litt underlig, særlig med raps. Og med olivenolje; blir majonesen grønn, har jeg helt klart brukt for mye. |
Takk for tips! :)
|
Sitat:
|
Jeg har såpass lite kontroll at jeg vet ikke helt hvor mye jeg bruker. :flau: Jeg spiser mye meieriprodukter da, og så av og til indrefilét og sånt. Egg går det veeeldig mye av her siden jeg har dilla på å lage omeletter i ildfast form. Type 20 egg i en ildfast form, annenhver dag. Men eggene er ikke dyre da. Jeg bor på landet, så jeg stikker innom en gård og kjøper rett fra dem. Jeg betaler 35kr for 30 normale egg, og da er de jo ferskere enn dem man får kjøpe i butikken også. Det er ikke økologiske egg, men det er i alle fall fra frittgående høns.
Og så lager jeg ofte mat til familien, særlig lillesøstera mi. Hun spiser vel ca 1 av 2 måltid hos meg. Og hun spiser som en hest. :geip: Men hvis jeg skal tippe hvor mye jeg bruker, så vil jeg tippe 3000 kr i måneden på mat. |
På høykarbo brukte jeg og samboer tilsammen rundt 3500 kr på matvarer. Er på første uka på lavkarbo og samboer spiser det jeg spiser (uten at han trenger å gå ned i vekt, men lavkarbo er nok uansett bra for han også). Er utrolig spent på om jeg vil spare noe penger på dette.
Jeg handler alle basisvarer på Rema 1000 og spesialvarer på Meny. Jeg har planer om å handle mer frossengrønnsaker og bær fremover, kanskje bruke Sultan som var tipset om over. Handler også en del i Sverige og fyller da opp fryseren som jeg bruker flittig. Dessuten så er det jo en del ting som er billigere på lavkarbo. Jeg har tidligere kjøpt lettrømme eller aller helst ekstra lett rømme (en liten boks), lettyoghurt, lettost, lettkaviar, lettpostei, osv. Det er dyrere med lettprodukter, så jeg håper jeg vil spare litt jeg da. Har også tenkt til å bake egne knekkebrød/brød fremover, så ser for meg at det vil jeg tjene på vs. dyrt butikkbrød (jeg kjøpte alltid de butikkbakte brødene eller baker hansenbrød). Forresten så har jeg et sparetips jeg leste i et dameblad. Jeg bruker en halv terning med oppvaskmiddel og alt blir skinnende rent likefullt. Kan helt sikkert fungere med vanlig oppvaskmiddel også (halvere mengden). Doseringen er egentlig alt for høy, sikkert produsentene som ønsker vi skal gå fort tom og kjøpe mer ;) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47. |