Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Hvor ofte spiser dere? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34648)

Brimstone 04-07-10 07:49

Sv: Hvor ofte spiser dere?

Spiser når jeg er sulten. Noen ganger betyr det 4 ganger om dagen, andre ganger 2. Jeg har blitt veldig god til å høre på hva kroppen min vil ha. Og det er mye lettere å vite at man er sulten istedenfor fysen når man spiser lavkarbo.

Jeg må jo flire litt av kollegaer som klager over at jeg gjør de sultne når jeg gafler innpå litt ostelasagne sånn i 9tida om morgenen. Jeg svarer bare at er du sulten, så spis.

Men nei, man skal ete etter samfunnsnormer må vite. Frokost før jobb, mellommåltid kl 10, lunsj kl 13, mellommåltid kl 15 :rolleyes:

Rin 04-07-10 09:05

Jeg spiser når jeg er sulten, og da varierer det fra 1-4 måltider daglig, men om det er 4 måltider er de som regel mindre enn måltidene jeg spiser når jeg lander på 1-2, etc. Det er på en måte veldig betryggende å observere at kroppen signaliserer at den vil ha mer mat på dager jeg er aktiv enn dager jeg ikke klarer å bevege meg så mye.

StegforSteg 04-07-10 09:39

Jeg merker igrunnen at jeg har et større behov for mat rundt eggløsning og mens....så jeg tror kanskje kroppsykluser har mye å si i tilegg til bla annet fettprosent osv i måltidene

Veggpryd 04-07-10 11:46

Synes antall måltider om dagen er skikkelig vanskelig, siden jeg har stått stille så lenge nå (ett år). Jeg spiser som vanlig 2 måltider om dagen, lunsj og middag. Ved siden av drikker jeg en del kaffe med fløte, så jeg er egentlig mett hele dagen.

Jeg har prøvd å spise mindre (en gang om dagen), og jeg har prøvd å spise mer (tre ganger om dagen). Ingenting virker inn på vekten min.... :(

Kanutten 04-07-10 14:02

Jeg spiser frokost omtrent før jeg har stått opp av senga. Jeg MÅ starte dagen med fiber så da blir det som oftest et par skiver med fiberrik med kokt egg og majones. Jeg drikker kun vann til frokosten; tør ikke drikke melk for da har jeg drukket opp hele kartongen før jeg får sagt "amen". Jeg ELSKER melk!! :o Avslutter frokosten med 1 ss linfrø. :p

Jeg spiser som oftest en varm, fet og mektig lunsj; lasagna med mye ost og mye rømme, ostesuffle med sprøstekt bacon til, omeletter, "kreolsk" kyllinggryte, etc. etc. Men også alltid salat til.

Når jeg spiser såpass mektig lunsj er jeg sjelden sulten til middag. Like greitt det for da får ungene og sambo bestemme hva DE vil ha til middag og jeg slipper tenke på lavkarbovrier.

Til kvelds spiser jeg bittelitt av det som skal bli neste dags lunsj. Jeg har aldri vært kveldsspiser..

Photobscura 04-07-10 14:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jae-ols (Innlegg 898917)
Så da kan jeg lett hoppe over frokosten. :):rolleyes:

Er du ikke sulten på morran, så behøver du ikke spise før du blir det, nei. Jeg pleier å stå opp i åtte-tida, og som regel er jeg ikke sulten før rundt elleve, litt avhengig av hva jeg spiste dagen før, og hvor sent jeg spiste.
Dessuten har jeg nesten sluttet å tenke på måltidene som 'frokost', 'lunsj', 'middag' og 'kveldsmat', for jeg spiser jo ikke sånne typiske måltider, heller. Jeg kan godt spise middagsrester fra dagen før til frokost. Så det har bare på en måte blitt til at jeg spiser mat, uten å tenke på hva det kalles ;).

Sanney 04-07-10 14:54

litt vanskelig å spise når man er sulten i jobb med strenge pausetider, og hvor lenge jeg er mett varierer jo etter hva jeg spiser... men jeg spiser som regel kl 6:30, 9, 11:15, og middag når jeg er sulten, mellom 4 og 8 ett sted :p noen ganger trenger jeg ikke mat klokka 9 heller. så 3-4 ganger dagen i hverdagen for meg :)

Clockwork 04-07-10 16:37

2, maks 3 ganger om dagen.
Sjelden jeg spiser frokost, så da blir første måltidet ofte Middag i 3-4-5 tida, og et kveldsmåltid i 11-12 tida.

rava 04-07-10 18:08

I ukedagene spiser jeg tre måltider for dagen. I helgene blir det to med kanskje liten påfyll med noe små snack midt på dagen. I helgne spiser jeg alltid egg og bacon til frokost og det sitter lengre i enn ostekjeks med kalkunpålegg som jeg spiser i ukene :)

Idarull 12-07-10 23:36

hei, kan jeg spørre om når på dagen man burde slutte å spise? er det noe spesiell tid av døgnet man ikke burde spise på lavkarbo-diett? takk!

Photobscura 13-07-10 11:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 901797)
hei, kan jeg spørre om når på dagen man burde slutte å spise? er det noe spesiell tid av døgnet man ikke burde spise på lavkarbo-diett? takk!

Det spiller ingen rolle når på dagen du spiser. Du skal spise når du er sulten til du er behagelig mett ;).

Fofa 13-07-10 11:14

Jeg spiser vanligvis 2 måltider om dagen, men legger inn litt småsnacks et par(av og til 3) ganger i tillegg. Det kan være 6-8 mandler, en osteskive eller to. 4-5 paranøtter, en kaffe med en skvett fløte og cocosa.
I går kjøpte jeg Atkins bar for første gang...holdt på å få bakoversveis..den kostet 36 kroner!!!!! For én!! Så det kommer neppe til å bli noe fast innslag på snack-lista mi.

Ferskenbeinet 13-07-10 12:14

Jeg spiser 3 hovedmåltider som regel, frokost, lunsj og middag. Av og til en neve mandler, og av og til en osteskive eller noen bær til kvelds...

Borghild 13-07-10 12:53

[quote=Photobscura;901859]Det spiller ingen rolle når på dagen du spiser. Du skal spise når du er sulten til du er behagelig mett ;).[/q

Jeg jubler over den friheten dette kostholdet gir oss. Yeeeessss:D

Idarull 13-07-10 13:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 901859)
Det spiller ingen rolle når på dagen du spiser. Du skal spise når du er sulten til du er behagelig mett ;).

okei takk :D

Nerthus 13-07-10 18:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 898890)
Synes antall måltider om dagen er skikkelig vanskelig, siden jeg har stått stille så lenge nå (ett år). Jeg spiser som vanlig 2 måltider om dagen, lunsj og middag. Ved siden av drikker jeg en del kaffe med fløte, så jeg er egentlig mett hele dagen.

Jeg har prøvd å spise mindre (en gang om dagen), og jeg har prøvd å spise mer (tre ganger om dagen). Ingenting virker inn på vekten min.... :(

Bare lurer på om du har vurdert å telle kcal for å se om du ligger lavt eller høyt? Jeg spiser 5 "små" måltider om dagen - ca 1500 kcal. Spiser jeg mye mer står jeg stille... :)

Lillemy71 13-07-10 18:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 902009)
Bare lurer på om du har vurdert å telle kcal for å se om du ligger lavt eller høyt? Jeg spiser 5 "små" måltider om dagen - ca 1500 kcal. Spiser jeg mye mer står jeg stille... :)

Kan jeg spør deg om hva en typisk dagsdiett er for deg??

Jeg sliter med å gå ned i vekt når jeg kommer for høyt i kcal-inntak. Teller for harde livet nå men har en tendens til å havne noe høyt for jeg er støtt sulten. Ser ikke ut til at jeg mister sultfølelsen denne gangen. Du må gjerne sende meg en PM dersom du ikke vil dele det her på forumet, jeg er bare nysgjerrig på hva folk spiser men fremdeles holder seg mette og lavt i kcal :rolleyes:

Fofa 13-07-10 20:24

Er det sånn at vi bør telle kalorier og???:eek:
Jeg har ikke tenkt på kalorier engang... Regner med det blir endel pga smør, cocosa, fløte, bacon og alt det der i tillegg til kjøtt, fisk, egg,grønnsaker osv

Pearl 13-07-10 20:27

Da jeg var på ketolyse spiste jeg 2-3 måltider om dagen og var veldig fornøyd med det. Nå på eurodiett spiser jeg 5 og av og til 6 måltider.

Fofa 13-07-10 20:40

Jeg har tenkt det samme som deg jae-ols...:confused:

Grolla 13-07-10 21:23

Jeg har skjønt det slik at hvis man plages med å gå ned i vekt/ikke har så mye overvekt burde man forsøke å få i seg mindre kalorier. Jeg har ikke så mye overvekt, er 174 (kraftig beinbygning) og veide 87,9 da jeg startet. Har nå gått ned 7 kg på 2 månder, men jeg teller ikke kalorier. Men vi er vel alle forskjellige og det er vel enkelte matvarer noen ikke tåler. Tror bare man må prøve seg fram og finne ut hva som ikke passer for hver enkelt.

Fofa 13-07-10 22:02

Jo, jeg skjønner at det nok kan variere mye fra person til person... Men når det gjelder mine kalorier, så blir det nok masse pga fettet jeg får i meg. Har ikke veid meg på lenge så, så jeg vet ikke hva vekta mi er nå..men om jeg ikke ser vektnedgang neste gang jeg går på vekta, så får jeg heller starte med kaloriregning da..
Forresten, det blir ikke "feil" da, om jeg går ned på kalorier? Kanskje jeg ikke får i meg nok fett da?? :confused:

Idarull 13-07-10 22:34

æsj, håper ikke jeg må telle kalorier... da blir jeg surrete i hue :S har BMI på 24,1 el noe.. vil ned 9 kilo cirka. har ekstra på magen og sidene. litt her og der ellers bare.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.