Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Hva eksakt var det du spiste og drakk som førte til overvekt? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34583)

Trulte67 26-06-10 17:06

Sv: Hva eksakt var det du spiste og drakk som førte til overvekt?

Det er bedre å spørre om hva jeg ikke har spist/drukket for å bli feit. Jeg har aldri spist fettet på kjøttet, verken på det kokte eller stekte.

scartz 26-06-10 17:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trulte67 (Innlegg 896274)
Jeg har aldri spist fettet på kjøttet, verken på det kokte eller stekte.

Jeg spiste det også, i tillegg til karbohydratene :D

Supera 26-06-10 19:33

Ernæringsrådets kostråd og gener som ikke er så glade for karbohydrater gjorde at jeg endte på ca 131 kg. Jeg spiste aldri forferdelig mye, eller forferdelig galt i forhold til de gjeldende kostråd. Typisk frokost, lunsj og kveldsmat i ca 25 år var to skiver kneipp med ketchup, piffi og gulost. Middag: normal porsjon norsk husmannskost.

Jeg spiste også snop utenom dette, men ikke så enorme mengder som man skulle tro når man ser på hvor mye jeg klarte å legge på meg. Da jeg bodde hjemme og gikk på skole, så hadde jeg jo ikke så masse penger, så da var det ikke mye snop. Men så flyttet jeg hjemmefra og begynte å studere... Det første året der spiste jeg snop nesten hver dag, men det bøtet jeg på med å være "sunn" og spise for eksempel pasta med kun ketchup og piffi til middag. :rulleøyne Akk, hadde jeg bare visst det jeg vet nå... Det året la jeg på meg ca 20 kg...

Etterpå strammet jeg meg litt opp, og gikk til og med til legen og fikk Xenical (fettblokkere). Det klarte jeg å holde ut med i noen få uker før jeg gikk lei av å få illeluktende oransje diaré i flere timer av å spise en mager grillpølse (aaalt for mye fett må du skjønne :geip:). Jeg begynte å gå på treningsstudio (sporadisk) og hadde snop "bare" gjennomsnittlig to dager i uka vil jeg tippe. Gikk ikke fullt så raskt opp i vekt som første året hjemmefra, men det gikk fortsatt oppover.

Jeg hadde faktisk en periode der jeg fortsatt spiste "sunt" og faktisk gikk ned i vekt. Jeg jobbet i barnehage i 1,5 år, og da spiste jeg små måltider ofte og så var jeg jo så mye mer aktiv enn tidligere. Lekte med barna i flere timer hver dag. Resultatet var -5 kg på ett år uten at jeg egentlig følte at jeg gjorde noe for det.

Men skal jeg liste opp matvarer, så er det nok brød, potet, pasta og nugatti som var verst for min del.

Brimstone 29-06-10 06:53

Enkelt og greit så var det statens ernæringsråd sin matpyramide med henhold til brød, poteter etc.

Kan bare si det som Beranek sier (om noen husker han) 'mye vil ha mer og faen vil ha fler'

Spiser jeg for mye karber så krever kropp og hjerne mer. Og jo mer karber jeg dytter i meg jo verre føler jeg meg, både psykisk og fysisk.

Jeg skeier ut dann og vann, kanskje et måltid i måneden, men stort sett holder jeg meg til lavkarbo fordi jeg vet hvor jævlig jeg føler meg når jeg spiser et 'normalt' måltid; Angst og beven, restless legs, hoven i trynet, dårlig søvn, råtten promp, you name it...

Homer Simpson 29-06-10 12:22

Ernæringsrådets kostråd og øl. Jeg spiste veldig "sunt", det var sjelden utskeielser bortsett fra øl naturligvis

Jorkla 29-06-10 12:39

Jeg skylder på sjokolade, nugatti (med skje :eek:) is, oreokjeks, bare "tomme karbohydrater" og IS!!! jeg spiste kanskje middag en gang i uka, brød, knekkebrød, pasta osv gadd jeg ikke engang å se på.

Men det er jo MORO å lage mat..:-D Til og med typen er med på at lavkarbo er OK..

Nerthus 29-06-10 17:31

Åhh... nugatti... på ferskt brød med masse smør under :cool: (mange, mange skiver... tynne skiver med maaaaasse nugatti.... *ler*)

Mjauritz 29-06-10 18:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 897250)
Åhh... nugatti... på ferskt brød med masse smør under :cool: (mange, mange skiver... tynne skiver med maaaaasse nugatti.... *ler*)

Jeg kan ikke kjøpe nugatti - klarer ikke å la boksen være...:o

Nicpins 29-06-10 18:45

Brød, pasta og kjapp-mat.

Har aldri vært noe glad i å spise, vil helst ha det unnagjort så jeg er ferdig med det. Spiste ett måltid i døgnet, en schwær middag kl 20 om kvelden. Ble til slutt 97 kilo tung, (og 1.62 høy).

Nå kan jeg spise en diger kotelett til lunsj og *vips* så er jeg stappmett i åtte timer! :D Yeay for rasjonell ernæring!

Rosenkål 29-06-10 18:47

Jeg kan bare signere Larsie. Godteri og store mengder av det. Mat har aldri vært spesielt viktig for meg, egentlig, jeg har både vært underspiser og overspiser. Sistnevnte er naturlig nok det som har gitt meg overvekten og jeg overspiser alltid godteri.

Nerthus 29-06-10 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mjauritz (Innlegg 897267)
Jeg kan ikke kjøpe nugatti - klarer ikke å la boksen være...:o

ikke jeg heller - spiste vanligvis mye med skje etter brødinntak MED nugatti på... sukk... den tiden er over gitt! HURRA!!!

Sanney 29-06-10 21:45

jeg har faktisk en halv boks med nugatti stående fra tidligere i år da min utenlandske kjære ville smake.. jeg hadde helt glemt den! og den frister ikke lenger engang! lavkarbo ftw =D

Carisma 29-06-10 21:53

Jeg kjenner jeg er glad jeg aldri har kunnet fordra sjokoladepålegg! :eek:

Hamster59 29-06-10 22:15

Jeg var slank til jeg som 40-åring hadde fått mitt andre barn, la ikke noe særlig på meg i svangerskapene. Etter det kom kiloene sigende. Idag (11år etter) skylder jeg på lettprodukter og for mye karbo. Prøvde meg på en Fedon-kur for ca 8 år sia, vellykka men tungvint, så da falt jeg tilbake i gamle synder: pasta, ris, rundstykker, potetgull til et glass vin i helga, lettprodukter. Nesten aldri brus. Har brukt smør på maten hele tida, men hvem kunne tro at det var brødet som var synderen?

kiwo 30-06-10 00:16

jeg spiste "sunt". Brød uten smør på, med lett-pålegg på. Var veldig glad i pasta og ris, så det ble det ofte til middag. Kjøpte aldri sjokolade e.l. Det eneste som jeg kan peke på som "galt" var at jeg var litt for glad i middag :)
Og da passer jo lavkarbo godt for meg. Middag til hvert måltid, hvis jeg ønsker det :)

Iset 30-06-10 09:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 897363)
Jeg kjenner jeg er glad jeg aldri har kunnet fordra sjokoladepålegg! :eek:

Samme her. Jeg synes Nugatti er relativt godt, men helst i kakefyll og sånt, jeg er glad i nougat-smaken. Men på skiva? :eek: Jeg har aldri skjønt meg på voksne som spiser sånne ting på brødskiva, hehe. Men hver sin smak.

StegforSteg 30-06-10 09:50

Norsk husmannskost, lite mosjon og kveldskos rett og slett

camryn 30-06-10 13:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kiwo (Innlegg 897446)
jeg spiste "sunt". Brød uten smør på, med lett-pålegg på. Var veldig glad i pasta og ris, så det ble det ofte til middag. Kjøpte aldri sjokolade e.l. Det eneste som jeg kan peke på som "galt" var at jeg var litt for glad i middag :)
Og da passer jo lavkarbo godt for meg. Middag til hvert måltid, hvis jeg ønsker det :)

Ja, sånn var det! Rørte aldri smør, lite og lett pålegg, store tjukke (grove) brødskiver. Og masse pasta og ris!
Og Grete Roede! :realmad:

TrillTrall 30-06-10 14:04

Sitat:

Helst loff.... Loff med smør og nugatti og iskald skummet melk til... :sikle:
Men jeg har det ikke i huset, det er bare jeg som liker det og har jeg det i huset spiser jeg ikke annet, så sånn er det. Men fant sukkerfritt peanuttsmør på Coop i går da! :D Var godt også og økologisk i tillegg - rene kinderegget!

Juno 30-06-10 15:02

Jeg skylder på at jeg flyttet for meg selv, og hadde dårlig råd. Det ble spagetti hver dag så og si, for det var billig og enkelt. Og som student drakk jeg latterlig mye øl i helgene. Den ultimate oppskriften for å legge på seg!

Fumle 30-06-10 18:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 897503)
Norsk husmannskost, lite mosjon og kveldskos rett og slett

Samme her pluss et svangerskap, røykeslutt og bekkenløsning. Tjohei.

Tor Nado 30-06-10 19:42

Enorme mengder øl, samt alfor store porsjoner middagsmat.
Nattlige raid som endte med voldtekt av kjøleskapet. :rolleyes:

Jorkla 30-06-10 19:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 897499)
Samme her. Jeg synes Nugatti er relativt godt, men helst i kakefyll og sånt, jeg er glad i nougat-smaken. Men på skiva? :eek: Jeg har aldri skjønt meg på voksne som spiser sånne ting på brødskiva, hehe. Men hver sin smak.

Eller med skje.. :-D Nugatti med skje når jeg ikke gadd å kjøpe sjokolade.. IKNOW.. Sykt!

Zuma 30-06-10 20:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kiwo (Innlegg 897446)

Jupp, slik var det med den kroppen også. Var opplært hjemmefra at magre produkter var det beste... Vel vel.

manne 30-06-10 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jae-ols (Innlegg 897787)
Er det umulig å gå ned i vekt uten å ta Lavkarbo diett?

Nei, selvfølgelig er det ikke umulig å gå ned i vekt ved å følge andre retninger enn lavkarbo, men her inne vil du nok finne flest folk som sverger til lavkarbo... altså lite karbohydrater og mye fett. ;)

Nerthus 30-06-10 21:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jorkla (Innlegg 897764)
Eller med skje.. :-D Nugatti med skje når jeg ikke gadd å kjøpe sjokolade.. IKNOW.. Sykt!

Uffda - for min egen psykes skyld: Ikke SYKT - men avhengig :rolleyes:

65kgmamma=perfekt 30-06-10 21:22

Når jeg var 17 år og starta på p-pillen la jeg på meg nesten 20 kg, men da flyttet jeg for meg selv og spiste litt usunt, men ikke 20 kg usunt.
Selv om jeg la på meg nesten 20 kg så ble jeg ikke overvektig, hadde en bmi på 23 etterpå så var nok kanskje litt undervektig før... De fleste syns jeg hadde godt av det, men ikke jeg da selvfølgelig...

Etter fødsel gikk jeg ned nesten alle svangerskaps kg, men når jeg begynte på minipillen la jeg på meg like mye og litt til!! TYPISK....!! (Teite meg som ikke tenkte på det....)

Rosenkål 01-07-10 13:54

Sitat:

Absolutt ikke. Jeg har gått ned ganske mye på andre måter også, det det handler om er jo å finne det som passer en selv best. Å gå ned i vekt trenger ikke å være pining og forferdelig - da har man nok mye mindre sjanse til å lykkes.

TrillTrall 01-07-10 14:26

Sitat:

Neida. :) Jeg gikk selv ned 10 kg på "vanlig" karbo-kost med litt magrere kost og mer mosjon på et halv år. Ikke noe problem det. Etter noen kjæreste-år begynte kiloene å komme på, men jeg fikk av 6 kg på samme måte. Lå lenge på en grei vekt, men ville prøve lavkarbo allikevel for det hørtes helsemessig sunnere ut i mine ører. At 2-3 kg til forsvant som dugg for sol og at jeg spiser mye utrolig digg mat er et suverent pluss! :D

TrillTrall 01-07-10 14:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jae-ols (Innlegg 898074)
Takker. :)
Jeg trener veldig mye og tenkte som så at da vil vekten minke. Men gjør ikke det. Jeg må til legen å få sjekket saker og ting, for dette kan ikke være rett. Skal vel normalt gå ned i vekt når du brenner 2000 kcal i uka på trening. :)

Der lå jeg også før jeg begynte på lavkarbo! Trente og trente, kunne glatt forbrenne både 2000 og 3000 kcal i uka på sykling og annen aktivitet, men vekta lå pal stille. Jeg aner ikke hvorfor. Spiste forsåvidt sunt og greit også og med normalt kaloriinntak, men gikk ikke ned ett gram.

Så hoppet jeg over på lavkarbo (ikke så lavt at jeg havner i ketose) og vips! forsvant 2-3 kg. Men nå orker jeg ikke trene da... :(

Smakfull 01-07-10 19:20

Har "alltid" veid litt mer enn jeg burde (10 kg overvekt), og for meg var det nok uvitenhet om energisammensetningen av matvarer. Jeg drakk mye juice og sjokolademelk, og trodde potet var mye sunnere enn kjøttet når vi hadde middag. Likte heller ikke grønnsaker og elsket fete sauser med pommes frites og ris. Det ble nok generelt for mye energi i forhold til det kroppen min trengte :( Godis spiste jeg 1 gang i uken, men ofte en hel potetgullpose sammen med en stor sjokolade, ble enda mer da jeg fikk meg kjæreste..

Er fremdeles litt overbevist om at jeg har vanskeligheter med selv å regulere hvor mye kroppen trenger i løpet av en dag. Jeg kan bli mett på 1000 kcal om dagen, men også være sulten etter 3000 kcal. Med lavkarbo føler jeg at kroppen lettere regulerer hvor mye energi kroppen egentlig trenger :)

Lava 01-07-10 19:59

Jeg har ikke vært særlig overvektig, men nytt liv, uten redsel og med trygghet, fikk meg ned i usunne 54 kilo.. + "overdose" medisiner, som ble kuttet ut etterhvert.
Så kom det en kjærestegutt inn i bildet og trivselsvekta gikk opp en del.. :p
Legg til for mye kos med øl, sjokolade på bordet hver gang KG kom innom, og liiit lite styring på hva man putter i munnen, intoleranse på hvetemel, lavt stoffskifte, diverse andre sykdommer, (5 ulike diagnoser) så har man grunnen til vektoppgangen her.

Hette 01-07-10 20:57

Sitat:

AAH! Loff i brødristaren, med masse smør og nugatti!!! MMmmmmmmm :p:p:p

TinoEzio 01-07-10 21:07

.................................................. .......

tjeldberg 21-07-10 21:05

Pasta pasta og pasta!! Liker ikke potet, aldri vært noe brød menneske, lite smør, gla i fisk.. men alikavel alllt for store posjoner!! Ja å spise når jeg va nedfor eller alene. Men aller mest myyye pasta.. ja også litt for ofte snop og filmkvelder da jeg ble sammen med typen min.. da gikk det bare rett oppover på nåla!!
(Nå går det i baconcrisp og paranøtter og film ;))

Megvel 21-07-10 22:04

Jeg har en litt omvendt histore enn den "spiste masse" historien.
Eller kanskje ikke :D
Det var svangerskapene her. Jeg la ikke på meg i svsk, forsøkte virkelig (antakeligvis diabetes første gangen og) og så fikk jeg bokstavelig talt ulvehunger i ammeperioden. Trivselsvekta er 70. Første gang gikk jeg fra 67 til 80+ og nå stoppet jeg da det gikk fra 67 til 74.
Hva har jeg spist for mye av? Chips. Det er ikke så mye digg som er lov for en melkeallergiker.

Coopteddy 21-07-10 23:52

Har de siste årene nærmest levd på ferdigpizza, pommes frites, rosinboller og en god andel snacks og godteri. Jeg er et godt bevis på at det er fullt mulig å leve utrolig usunt som veggis.
De første formyekiloene kom da jeg var gravid. Gikk vel aldri ned det jeg gikk opp, men med et relativt aktivt liv med småttis i huset og fysisk arbeid holdt jeg det i sjakk. Kostholdet var også vesentlig bedre da.
Da jeg for noen år siden flyttet, fikk en ekstremt hektisk, relativt stillesittende jobb og null sosialt nettverk ble maten dårligere (lite tid til å lage mat; ble mye pasta- og risretter til middag og det andre til kvelds, delvis også som trøstekost) og kiloene rullet på.
En helsesjekk fikk meg heldigvis til å ta grep.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.