![]() |
Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?
Sitat:
|
Joda det er kcal, trodde ikke det var mulig å ta feil jeg :D
Og til alle dere som maser om at beregningen er feil -NEI de er ikke det, jeg har sjekka flere ganger og tre ulike plasser så det er riktig. Som sagt jeg spiser mye og trenger mye så JA nok en gang jreg er over 3000 kcal til dagen. Det er ikke vits å kverulere på tallene for de er faktisk riktige. |
Hvor mye drikker du i løpet av dagen? Kan du være tørst og ikke sulten noen av gangene?
Jeg må og tenke på antall kalorier, ellers går jeg ikke ned. |
Hvordan er det med tanke på "unødvendige" kalorier da? Altså... hvor mye forsvinner i saus osv? Andre ting som ikke metter, men som er med på måltidet?
Her har vi det gøy og leker matdetektiver i dag... :D |
Lider litt med deg her, kjenner jeg!http://www.cosgan.de/images/smilie/liebe/h020.gif
Før jeg oppdaget LCHF, var jeg så sulten at jeg hadde vondt i ørene!:eek::p:w00t: Helt sant! Var så sulten, innhul i magen, at det føltes som om det var undertrykk og sug helt opp i ørene!:p Jeg ble svimmel, kvalm, kaldsvettet og var uhyre irritabel! Ikke lett å slanke seg når det oppleves på den måten! Klamret meg til salatbollen og holdt ut i 16 uker på GR. 20kg minus ble fort til 25kg pluss da forlover- jobben var overstått! :o Om jeg nå pga røykeslutt har gått opp alt jeg først gikk ned på LCHF, har jeg nå holdt vekten sånn ca siden mars. Uten LCHF hadde jeg nok gått opp enda mer uten å ane hva jeg skulle gjøre! Håper du finner ut av det! Har du snakket med legen din om dette? Kanskje du har magesår eller noe som gjøre at du kjenner deg sulten mens det egentlig er noe annet? :p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Kan sikkert være andre ting også, tenkte bare det kunne være lurt å ta en prat med legen om man har en lege det går an å prate fornuft med, da!;) |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har tenkt meg tilbake til spis-deg-slank opplegget ja, må bare få tak i boka igjen og se litt på menyforslagene hans for jeg orker ikke en ny omgang med ferdigmat nå som jeg har fått smaken på "vanlig" mat. Siden dette har fungert så bra for meg før er det nok det som er nøkkelen, kh- og kcal-kontroll. Det er nok det som fungerer for meg og min kropp. Det må være et eller annet i ketolyseopplegget som trigger sultfølelsen min noe så helt aldeles sinnsykt :( Har sjekket litt i journalene til folk og hva de spiser og det ser ut til at de fleste spiser ganske kraftige frokoster i forhold til hva jeg gjør og dermed spiser de ikke så mye utover dagen. Skal prøve det trikset også noen dager for å se om jeg får ned kaloriinntaket uten å gå til av sult. Nå sier jeg meg ferdig med denne diskusjonen, jeg har funnet ut hva jeg skal prøve på fremover :) |
Sitat:
Nope jeg trener moderat maks 3-5 ganger i uka, brenner ca 500-600 kcal hver økt. Ellers er jeg lite aktiv og sitte på rævva forann en pc på jobben hele dagen og forann tv'en hjemme :D Legger ikke på meg nei men har altså hatt totalt stillstand siden jeg begynte på ketolyse rett før påske og har vært UTROLIG sulten hele tiden, så jeg får nok i meg alt for mye mat men jeg blir jo ikke mett allikevel. Men nå har jeg som sagt bestemt meg for hva jeg skal gjøre :) |
Noen ganger er jeg sulten når jeg er ferdig å spise. Men nå kjenner jeg meg selv såpass godt at selv om jeg enda er sulten etter måltidet, kommer jeg til å være stappmett etter en halvtime. Det er vel som gamlingene sier,at maten "må sige", hehhe.
I dag har jeg spist ca 1700 kcal. De besto av 2 grillskiver, agurk, kinakål, fløte,bringebær, fenalår, egg, røkalaks, blomkålstappe. Trist nok bare ca 5 karber iføge mat på data:eek:. 1640 kcal (skrev 1700 for å ha en feilmargin å gå på :P), 85gram protein, 144 gram fett, 5 karber:eek: Ja ok, åsså ett par tre mandler. |
Sitat:
Jeg sterer denne delen av innegget til Plastbox, fordi jeg faktsk tror det er et stort poeng her. Jeg hadde et platå som varte og rakk i tre år før jeg kom over en fanastisk (og lavkarboorientert) spesialist, fikk påvist at min insulinresistens overhodet ikke var borte, jeg holdt den kun i sjakk. De gangene jeg kikka på kaloritallet så lå det gjerne på pluss minus 2500 som nok var langt over mitt vedliksholdsnivå, dersom det da finnes et sånt et. Jeg ble gjerne fort sulten, og det var tidvis utrolig ubehagelig, samt at det å ved et uhell få i seg noe med mer karber enn en løk fikk det til å gå trill rundt for meg, sånn dødsangstaktig. Jeg måtte følge en ytterste konsekvens, ettersom blodsukkeret mitt var så fint som helst, men insulinet mitt holdt seg godt og langt ute i ytterpunktene. Nå har jeg gått på metformin (diamedisin som også brukes mot insulinresistens) i åtte måneder, og da jeg fikk tilvent meg dem, så har jeg siden februar gått ned nesten ti kg, jeg klarer meg fint på 1400-1800 kcal ca på dagen, om jeg er moderat aktv, og jeg dør ikke om jeg skulle finne på å spise en håndfull jordbær :o. Måtte bare dele dette med det, da det dessverre finnes enkelte av oss som er så innmari insulinresistente at lavkarbo i så måte kun holder det i sjakk (men takk og pris for det, altså). |
Og beklager alle skriveleifer, jeg har et tastatur med noen fryktelig lite samarbeidsvillige taster, samt en flaske park-Cava innabords :rolleyes:.
|
Sitat:
Var innom å så etter ei oppskrift som noen la inn i tråden din, så innlegget ditt og selv om jeg har sagt meg ferdig må jeg jo bare svare. Tydeligvis at tastaturet ditt har slått seg skikkelig vrangt ja - FNIS:p, men jeg tror jeg fikk hovedinnholdet i innlegget. I følge legen min har jeg ikke insulinresistens, men nå er jeg jo usikker også om han faktisk har testet skikkelig for det. Kanskje jeg skal ta en skikkelig prat med han neste gang jeg er der. Har vurdert å skifte fastlege men synes det er så vanskelig. Legen jeg har nå har vært helt fantastisk utenom det som gjelder lavkarbo for det bare fnyser han av. Prøver å øke frokosten jeg og se om det hjelper. I tillegg blir det kh og kcal kontroll. Takk for tips :klem: |
Sitat:
|
Ja, problemet er at de retningslinjer som allmenleger forholder seg til ved f.eks c-peptid (det man måler for å få et sikkert bilde av selve insulinet) er så høye at man gjerne alt kan ha diabetes når man først når over de nyere ''normalverdiene'' de opererer med. Dette ble endret for få år siden ... Eksempelvis vil en lege fra Fedonklinikken gjerne diagnostisere deg med insulinresistens ved 700, og dia ved 1200, mens en allmennege først vil sette insulinresistensdiagnosen ved 1400 ... Det er ganske skummelt! Jeg lå på 900-1100 (og det selv i ketose) og var dermed i følge legen min utenfor fare. Det ble andre boller da jeg gikk til spesialisten min. Ikke et vondt ord om legen min, men dette vet han rett og slett for lite om!
Og tro meg, jeg har levd helt utrolig restriktivt i fire år ... Du behøver ikke å gå på tvers av fastlegen din for å få en second opinion, det står du jo helt fritt til! :) PS: Jeg har store problemer med l, i og o-tasten, så jeg bedriver sleggeslags-teknikk her for å få med meg alle tastene :p. |
...underholdes av Photobscuras "kamp mot tastaturet".... *fniser*
(sorry - måtte bare kommentere...) ;) |
Sitat:
|
Får slenge på en kommentar på Photobscuras kommentar på min kommentar.
Som type 1 diabetiker kjenner jeg godt til effekten av både høyt og lavt blodsukker. Har jeg lavt blodsukker hender det som oftest at jeg spiser 8 skiver med massive mengder pålegg der jeg egentlig bare hadde behøvd en. ALT ser fantastisk godt og spiselig ut, selv ting som strengt tatt ikke regnes som spiselig til vanlig. Med litt høyt blodsukker føler jeg meg somregel ikke fantastisk, men sultfølelsen er alltid der. I starten like før jeg fikk diagnosen, da jeg fortsatt hadde noe insulinproduksjon, spiste jeg vanvittige mengder mat. Etter ei trening gikk det f.eks. et helt brød med pålegg, og etterpå noe potetsalatrester og diverse fra kjøleskapet. (Edit: dette skjedde ikke etter hver trening altså, men er en hendelse jeg husker :P) Så, har du sjekket blodsukkeret ditt? Be legen om en såkalt "glykemisk belastning"-test der du får sukkervann og blodsukkeret måles gjevnlig i et par timer (eller gjør det selv om du har tilgang på et måleapparat, kan kjøpes på apoteket). Få gjerne også målt c-peptid som Photobscura sier, og be som jeg alltid gjør om å få utskrift av alle prøveresultatene dine. At legen sier alt er i orden betyr bare at verdiene dine er innenfor den Statlige normen, altså alt fra en topptrent 17-åring med bra kosthold til en hjertesyk, grovt overvektig pensjonist. Fun fact: taket på standardverdiene for c-peptid ble satt ved en undersøkelse på Vestfold Sentralsykehus. Gruppen som skulle representere "normen"..? 55-60 år gamle menn med grov overvekt og livstruende hjerteproblemer (og dermed antageligvis diabetes type 2)! Nok en gang: GOOOO NORGE! |
Sitat:
Det er, som jeg ser det, dersom du vil etterfølge rådet, helt essensielt å ta en c-peptid, for en glukosebelastning sier bare SÅ mye. Som i mitt tilfelle; fastende blodsukker på 5, langtids på 7,8 = ''frisk''. Du kan ha et relativt normalt blodsukker men fortsatt ha høyt insulin, særlig om du fortsatt har overvekt. |
Et råd, som er helt uvitenskaplig :-), bare basert på egen erfaring. Det er å kutte ut alle meieriprodukter - eller så mange du klarer. Jeg merket en økt sult ved inntak av feks fløte. Kan spise noen oster uten å merke endringer. Steker i kokosolje, så smør vet jeg ikke om jeg reagerer på. Forsøkte en periode med cotage chease, men det satte igang den konstante fysing på mat. Lykke til og Håper du finner et kosthold du kan leve godt med.
|
Sitat:
Sitat:
Ny veiedag på mandag, så får jeg se hvordan det har gått da.:p |
Oj, at du skulle reagere sånn på fløte var rart. Hva kan det komme av? Sikker på at det ikke kom av lite kalorier/fett tidligere på dagen? Om jeg spiser litt salat (issalat, agurk og løk) med 5 ml olje over og 100 gram gulost med 10% fett er jeg mett kjempelenge.
|
Mitt problem er at jeg lurer på om jeg spiser for lite. 1243 kalorier i dag, og 12 karber foreløpig, men nå må jeg ett ærend og da tror jeg at jeg unner meg en fanta zero, så da blir det 14,5 karber. Bør jeg prøve å presse inn noen flerer kalorier for å unngå at kroppen begynner å gå på sparebluss? Har jo spist det jeg har hatt lyst på i dag... Veier noen og nitti kg, og er et mellomhøyt kvinnemenneske. ;)
|
JEG går ned en kg i uka på 12-1500 kcal med moderat gå-trening, DIN kropp kan være annerledes. Står du stille - prøv å øke kcalinntaket en ukes tid og se hva som skjer :) Du skal ganske mye opp i kcal før det blir for mye.
|
Takk! Lurte litt om jeg måtte begynne å tvinge i meg mat. ;) Nå skal jeg tre dager på telttur, og da vet jeg ikke hvordan jeg klarer meg, det blir ikke spising av brømat, men det blir vin! Får se om jeg går opp eller ned på mandag. :)
|
Nei vær så snill å ikke tving i deg mat!!! Det er kroppen du forer, ikke noe annet, så om den er fornøyd med 1200 kcal så aksepter det. Man skal spise når man er sulten og ikke når man er mett! 1200 er lite for en som skal opp i vekt, ikke for en som skal ned.
|
Vin trenger ikke bety at du legger på deg - kroppen må bare forbrenne alkoholen før den fortsetter med fettet :) Hold deg til tørr hvitvin, eller rødvin med mindre karbo i så går det helt fint :) (Drikk mye vann!)
God tur! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22. |