![]() |
Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme
Mannen til veninna mi gikk rett fra mammas trygge favn til militæret, og videre til å jobbe som yrkesmilitær. Ergo, han trengte ikke tenke på hvordan klærne vasket seg, (leverte de på fellesvaskeriet) maten kom på bordet (servert i kantina hver dag) osv. Det kom fram med all tydelighet da han var i pappaperm og ringte henne for å spørre hvorfor ikke spaghettien ble kokt. Den hadde stått på i en time :eek: Det viste seg at han kokte den på samme måte som pølser, varmet vannet, trakk av kjelen og la spaghettien oppi! :lol: Jeg syns det er et genialt eksempel på hva det gjør å få servert mat hver dag....
Broren min og dama bodde i samme hus som foreldra mien mens de bygget der de bor nå. Mamma sa aldri at de måtte begynne å vaske klær sjøl, hun bare satte opp en SVÆR bruksanvisning på hva som kunne vaskes sammen og på hvilke grader på døra til vaskerommet. Det funka... :D |
Sitat:
Men venner av meg fikk ukelønn fra før de begynte på barneskolen, som de brukte på bla lørdagsgodt osv. De har et MYE bedre forhold til penger og økonomi i dag enn jeg har! |
Sitat:
Skjønner poenget ditt, altså, men eggespising er muligens ikke like opplagt allmennkunnskap / fast praksis som klesvasken... trøster jeg meg med, i alle fall :p |
Sitat:
|
Jeg syns det er vanskelig å si om 3000 er lite eller mye.
Mannen min hadde supsidiert husleie hjemme de to årene han bodde hjemme mot at han betalte ekstra ned på studielånet. Dette nyter vi godt av nå :) Jeg syns det er viktig å lære de hva pengene brukes til. Sett opp et budsjett, på hva han kan oppnå ved å bo hjemme og hva han må ut med ved å leie hybelleilighet evt kjøpe leilighet i nærmiljøet. Det er også viktig å vise dem nytten ved å spare slik at de har egenkapital når de skal starte bo for seg selv. Etter hvordan husleieprisene er her hadde jeg nok krevd ca 3000 i husleie i mot at han sparte motsvarende i BSU + betalte ekstra på studielånet. 15 000 i "lommepenger" lager bare nye kandidater til programmet Luksusfellen.... |
Jeg må si; jeg lærte hjemme å lage diverse sauser fra bunnen, lage gode middager
som feks komler, frikasè, kjøttkaker og vanlig god mat, men det var ingen hos oss som brukte stekt egg, så det kunne ikke jeg da jeg flyttet ut og ble samboer.. KLødde meg i hodet hvordan dette egget skulle bli stekt på panna :lol: Men fikk da hjlp av samboer som var vant med litt enklere mat.. hehe Min sønn på 14 kan lage en hel middag, om han vil, han liker gost å være med å lage alt, men akurat det å steke egg og bacon liker han ikke, for da må han følge mer med enn han ønsker.. Men lage saus kan han, og koke grønnsaker og lage fiskegrateng og kjøttkaker, og sette på både oppvaskmaskin og vaskemaskin, støvsuger vet han hvordan virker, og bruker den minst en gang i uka.. osv osv |
Jeg hadde ca. 6500kr utbetalt i måneden i læretida og betalte 1000kr i "husleie". Nå som jeg har bodd for meg selv ser jeg at lønna forsvinner meget fort og at 1000kr kanskje dekket opp for matforbruket mitt i ca. en uke. I tillegg kom klesvask, strøm til en gammel tv og to PC'er 24/7, oppvarming osv.
Har sønnen din 15.000kr utbetalt per måned kan du i grunn fint si du skal ha 5000kr av han, også får du sette så mye du føler for inn på BSU og sparekonto (for det kan jeg garantere at han ikke gjør). Den dagen han flytter ut må han uansett betale omtrentlig det samme i husleie, og i tillegg betjene strøm og mat selv og det blir betydelig dyrere! Tar du 5000kr i måneden har "valpen" din fortsatt 10.000kr i lommepenger hver måned. Spør du meg burde dere aller helst sette dere ned og lage et budsjett for han. Skulle ønske noen hadde hjulpet meg med det for det er alt for lett å miste litt oversikten over kronene når man plutselig tjener penger. Enten får han flytte ut og kaste bort mange, mange tusen på å betale alt selv, eller så bør du få påvirke hvor pengene hans havner så han klarer å spare en god del. Han tjener tross alt nesten like mye som lærling som de fleste av oss andre fagutdannede landkrabber tjener flere år etter fagprøven! |
Er helt enig med de som sier du kan ta betalt for sønnen din, TS.
Hva skal han ellers bruke pengene på? 15 000,- i lommepenger?? Og så tipse han fra meg: bruk pengene på lappen, datautstyr, etc. For det har jeg lært den harde veien som voksen på bruke pengene på...( altså nå, i tillegg til alle andre utgifter, barnepass, lån x 2, etc) |
Jeg synes at 3000,- høres ut som en grei sum. Det blir en middelvei mellom at du ikke skal fø på ham, og at han får litt trening i at ting koster penger.
Jeg har faktisk lurt på det samme ift min datter på 17 som spurte meg om hva hun må betale, når hun slutter på skolen om et par år. Jeg hadde ikke noe klart svar til henne da, men sa at det finner vi nok ut av i felleskap når den tid kommer. Men har tenkt litt, og kommet fram til at 3000 er et greit utgangspunkt. Helt enig med flere her om at det ikke skal være bed & breakfast-tilstander i heimen, bare fordi at man betaler for seg. Men har ungene blitt oppdratt til å ta sin del av fellesoppgavene, tror jeg det faller seg naturlig at de forsetter med det. Det er jo endel av hyggen med å bo sammen, at vi på en måte gjør ting for hverandre (felleskapet) når vi tar oppvasken, setter på en maskin med tøy, støvsuger, lager middag eller går ut med søpla. |
At han skal betale for seg er vel en selvfølge når han tjener så bra. Jeg vil tro han koster dere godt over 3000 kr pr mnd (?), og med hans lønn burde det ikke være noe problem for han å betale det han koster.
At han skal lage sin egen mat, vaske sine egne klær og bidra med husarbeidet, burde imidlertid også være en selvfølge.. Han er gooodt over "gammel nok til å bidra i heimen"-alderen. ;) |
Hadde mamma og pappa krevd meg husleie da jeg bodde hjemme, så hadde jeg flyttet på dagen :P Men det var vel grunnen til at de ikke krevde det... Men jeg vasket hus, laget middag flere ganger i uken, og handlet ofte inn mat.
Jeg ville holdt husleien på 1000, og heller krevd at han handler inn mat for 1-2uker for hele familen hver måned, og samtidig krevd at han måtte laget middag, vasket hus ol når han er hjemme. Jeg er student nå, det er gutter nede i 20-21års alderen i klassen min, og det sjokkerer meg hvor lite selvstendige de er. En måtte få hjelp av tanta til å vaske klær da han flyttet langt unna mora. Så han fikk nyvaskede klær på døra! Mora vasket når hun var på besøk, ellers støvsugde han bare. Andre bor i kollektiv der søpla må gå ut selv!! Det ser jo ut deretter og.. Så ville heller prioritert at han kan grunleggende rengjøring og matlaging. |
Jeg flytta hjemmefra da jeg var 15, og bodde borte i 4 år. Så bodde jeg hjemme et år, men da betalte jeg ikke husleie. Jeg er, av ukjent årsaker, veldig flink til å spare penger så mamma og pappa krevde ikke husleie av meg da ( fikk ikke stipend og hadde en ganske ustabil inntekt). De jeg har kjent som har bodd hjemme og betalt husleie, hadde foreldrene en sånn ordning at de satte pengene inn på en konto (uten at dattra visste det) og sparte det til et eventuelt bryllup. Det fungerte kjempebra, og hun ble veldig glad den dagen hun fant ut at hun hadde noen tusen stående på konto :)
Hvis sønnen din har inn 15 000 pr mnd, er 3000 et minstekrav. Jeg ville nok ha fått til en ordning med 3000 til dere (og at dette eventuelt går på sparekonto, det avhenger jo av deres økonomi) og at han satte 5000 på sparekonto. At han bidrar med husarbeid er vel en selvfølge :) For meg som er student og lever på 6500 (med 3500 i husleie for mitt 12 kvadrat store rom) hver måned, er 15 000 bare en fjern fjern drøm. Jeg betaler all maten selv, og gjør alt arbeidet selv. Så når jeg klarer det, burde sønnen din og klare det :) |
Jeg syns også godt at store barn kan bidra økonomisk når det er mulig. Bare sånn til sammenligning, så tjener sønnen i denne tråden omtrent det samme som meg, og jeg er snart 40, ufør, forsørger to barn under 18 og betaler nesten 8000 i husleie. Om to år er min eldste 18, og da mister jeg barnetrygd, farsbidrag og barnetillegg, hvilket vil si ca 6000 i mnd. Hvis datteren min ikke kan bidra med studielån eller arbeidsinntekt, så har jeg ikke råd til å forsørge henne lenger.
Det å få ungene til å bidra med husarbeid er pokker så vanskelig. Jeg trenger det virkelig pga. egen sykdom, men det tar meg mye kortere tid og krever mindre energi å gjøre det selv enn å mase, trygle, oppmuntre, leke det frem osv. (ikke minst fordi de er rimelig slurvete, evt. blinde (?), så jeg må gjøre det selv etterpå likevel) Noen ganger orker jeg det, men vanligvis ikke. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54. |