Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Rå hvit sjokolade med bare noen få kh (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33226)

j88 17-02-11 10:59

Sv: Rå hvit sjokolade med bare noen få kh

Kokosolje gjør at sjokoladen blir mykere, selv syns jeg ikke at sjokoladen smaker kokos, men jeg bruker ikke mye kokosolje, bare så den skal bli litt mykere

TrineG 17-02-11 17:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1032457)
Kokosolje gjør at sjokoladen blir mykere, selv syns jeg ikke at sjokoladen smaker kokos, men jeg bruker ikke mye kokosolje, bare så den skal bli litt mykere

kanskje jeg bare skal kjøpe det også. Jeg vil jo ha alt jeg trenger:D nå skal jeg lete etter former på ebay. så om noen uker har jeg sikkert alt jeg trenger, hehe. Bruker dere å kjøpe kakaosmør osv på iHerb eller helsekosten ?

Oooh, jeg maser fælt nå ! Så tusen takk for hjelpen alle sammen,som kommer med gode tips :)

j88 17-02-11 17:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrineG (Innlegg 1032785)
kanskje jeg bare skal kjøpe det også. Jeg vil jo ha alt jeg trenger:D nå skal jeg lete etter former på ebay. så om noen uker har jeg sikkert alt jeg trenger, hehe. Bruker dere å kjøpe kakaosmør osv på iHerb eller helsekosten ?

Oooh, jeg maser fælt nå ! Så tusen takk for hjelpen alle sammen,som kommer med gode tips :)

jeg bruker å kjøpe på iherb, men nå er de utsolgt for den jeg bruker, go orka ikke venta lenger, så i dag kjøpte jeg på helsekosten. du kan også kjøpe på super-nature.no

TrineG 17-02-11 18:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1032792)
jeg bruker å kjøpe på iherb, men nå er de utsolgt for den jeg bruker, go orka ikke venta lenger, så i dag kjøpte jeg på helsekosten. du kan også kjøpe på super-nature.no

Nå tenkte jeg bare å bestille alt jeg trenger på økosjokolade, for å få det jeg trenger for å komme i gang, så får jeg bestille litt her og der senere :). dette har jeg på listen min nå :
kakaosmør
kakaomasse
yaconsirup ( er det kjekt å ha ? )
vaniljepulver
kokosolje

Noe jeg har glemt nå ? som jeg bør ha. sukrin og sukrinmelis har jeg.

j88 17-02-11 18:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrineG (Innlegg 1032816)
Nå tenkte jeg bare å bestille alt jeg trenger på økosjokolade, for å få det jeg trenger for å komme i gang, så får jeg bestille litt her og der senere :). dette har jeg på listen min nå :
kakaosmør
kakaomasse
yaconsirup ( er det kjekt å ha ? )
vaniljepulver
kokosolje

Noe jeg har glemt nå ? som jeg bør ha. sukrin og sukrinmelis har jeg.

Jeg bruker yaconsirup selv, og syns det er veldig godt, men den er ikke lavkarbo, så det kommer ann på hvor lavt du ligger på karbene, me ner ikke mye man bruker om gangen. Ser ut som du har fått med deg det viktigste. Selv bruker jeg også litt nøtter oppi, men det kan man jo helt fint kjøpe i butikker, om man vil tilsette det oppi. bare spør om du vil ha oppskrifter på sjokolader.

TrineG 19-02-11 11:49

Da er varene mine på vei :D Så til neste helg skal jeg prøve å lage sjokolade for aller første gang. Så har dere noen enkle gode nybegynner oppskrifter å dele hadde det vært Supert !!

Bolla Piggsvin 14-03-11 20:44

Ser at noen spør om stevia her. Urtesenteret.no har en god variant som ikke er så dyr:

http://urtesenteret.no/index.php?productID=1318

kvitre 17-07-11 22:52

noen flere som har laget disse? Smaker de som vanlig hvit sjokolade? Jeg syns at sukrin smaker rart, så er skeptisk til å bruke det i mat...

Idarull 18-07-11 22:54

Jeg tror jeg ville brukt stevia for å søte sjokolade! Eller en form for flytende søtning som ikke klumper seg når den blir kald.

Supera 19-07-11 01:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kvitre (Innlegg 1162483)
noen flere som har laget disse? Smaker de som vanlig hvit sjokolade? Jeg syns at sukrin smaker rart, så er skeptisk til å bruke det i mat...

Jeg har laget disse flere ganger og de blir langt fra de hvite sjokoladene jeg har kjøpt. Gode, men som sagt ikke som de kjøpte. Kanskje hvis man hadde brukt melkepulver... Men det har mye karbohydrater...

kvitre 19-07-11 16:19

et spørsmål til.. i oppskriften står det kakaosmør... hva med Delfiafett? Er det en mulighet å erstatte med?? Det er kokosfett og er 0 kbh... hvis ikke løper jeg ut i dag og kjøper det kakaosmøret dere har brukt..

kvitre 19-07-11 16:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kvitre (Innlegg 1163879)
et spørsmål til.. i oppskriften står det kakaosmør... hva med Delfiafett? Er det en mulighet å erstatte med?? Det er kokosfett og er 0 kbh... hvis ikke løper jeg ut i dag og kjøper det kakaosmøret dere har brukt..

Og delfiafett brukes jo til vanlig i konfekt....?

Supera 20-07-11 19:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kvitre (Innlegg 1163879)

Jeg tror du mener kokosolje nå og ikke kakaosmør. Delfiafett er også kokosolje, men en varmpresset en hvor alt det sunne har blitt ødelagt. Kroppen ser ikke at fettsyrene er ødelagt og bruker fortsatt fettet til cellemembraner og slikt. Å bruke delfiafett (og andre varmpressede oljer) blir som bygge hus med ødelagte murstein. Ikke særlig lurt hvis man har tenkt at huset (kroppen) skal være sunt.

Det finnes kaldpresset kokosolje som er myyye sunnere enn delfiafett. Delfiafett er som margarin og kaldpresset kokosolje som meierismør. Cocosa er et merke av kaldpresset kokosolje som selges på de fleste helsekostforretninger og på noen velassorterte dagligvareforretninger. Eventuelt på nettet også. :snill:

kvitre 20-07-11 20:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1164835)
Jeg tror du mener kokosolje nå og ikke kakaosmør. Delfiafett er også kokosolje, men en varmpresset en hvor alt det sunne har blitt ødelagt. Kroppen ser ikke at fettsyrene er ødelagt og bruker fortsatt fettet til cellemembraner og slikt. Å bruke delfiafett (og andre varmpressede oljer) blir som bygge hus med ødelagte murstein. Ikke særlig lurt hvis man har tenkt at huset (kroppen) skal være sunt.

Det finnes kaldpresset kokosolje som er myyye sunnere enn delfiafett. Delfiafett er som margarin og kaldpresset kokosolje som meierismør. Cocosa er et merke av kaldpresset kokosolje som selges på de fleste helsekostforretninger og på noen velassorterte dagligvareforretninger. Eventuelt på nettet også. :snill:

Hahahaha.. Jeg må lære meg å se litt mer nøye på det jeg kjøper... ser jo det nå at delfiafett er kokosolje.. men har kjøpt kokosolje på helsekosten (sånn skikkelig vare), så da bærer det vel tilbake på helsekosten i morgen for å se om de har kakaosmør... (krysser fingrene)

Tusen takk for hjelpen :)

Supera 21-07-11 01:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kvitre (Innlegg 1164866)
så da bærer det vel tilbake på helsekosten i morgen for å se om de har kakaosmør... (krysser fingrene)

Jeg har ikke sett kakaosmør på helsekost, men du kan jo være heldig. Kakaosmør får du kjøpt på nettet i alle fall. Fra Norsk nettbutikk eller fra utlandet. Den siste virker litt skremmende fordi det er pakket som at det er ment som hudkrem, men den er "food grade" altså spiselig. Vet ikke om det er noe kvalitetsmessig forskjell på dem. Jeg syntes de luktet likt og smakte likt. Men den fra iherb koster under halvparten av det den fra økosjokolade koster.

j88 21-07-11 09:45

De fleste helsekostbutikker selger kakaosmør nå, om de ikke har det inne så kan de helt sikkert bestille det.

Paris 23-07-11 12:10

Faar man kjopt kokosfett og kakaosmor I sverige? Evt hvor?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.