![]() |
Sv: Går lettere ned med mer karbo
Det henger enkelt og greit sammen sånn at det er mye enklere og raskere å benytte karbohydrater som energi enn noe annet. Når du spiser karbohydrater utskiller kroppen insulin, som signaliserer til alle kroppens celler at de skal ta opp mer glukose (karbs) fra blodet.
Når jeg tenker meg om så er det faktisk sånn at insulin blokkerer effekten av glukagon, som er hormonet som gjør at vi faktisk kommer i ketose. Trening har kanskje ikke så voldtsomt mye å si annet enn for å bruke opp sukkeret i kroppen raskest mulig når man er på vei inn i ketose. =/ |
Pål har forklart det veldig bra angående trening og lavkarbo her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842
|
Sitat:
Og jeg har ikke hørt at det skal være forskjell på fettet selv om man spiser det med karbohydrater. Mettet fett har ufortjent fått ett dårlig rykte på grunn av tulleforskere som for eksempel Ancel Keys som baserte sin lipidhypotese på selektiv datautvelgelse. Han hadde pålitelig data fra 22 land men valgte å bruke 7 av dem som viste at jo mer mettet fett man spiste, jo større sannsynlighet for å få hjerte- og karsykdommer. Man kan faktisk "bevise" det stikk motsatte med 7 land fra samme 22 land som Keys hadde data fra - altså at jo mer mettet fett man spiser, jo lavere sannsynliget for å få hjerte- og karsykdommer. |
Mettet fett er greit om du er på ketolyse fordi du da er i ketose og spiser lite karber. men en som spiser mye karber bør spise annen type fett sammen med karbene.
|
Sitat:
|
Det siste er også det motsatte av hva Lutz mente? Der er man jo heller ikke i ketose, opp under 62 karber er som regel IKKE ketose, Bedre uten brød anbefaler også mettet fett, der nevnes ikke flerumettet fett...
|
Når man er i ketose er vel individuelt, er det ikke? Noen må ned i ti gram, andre kan ha høyere inntak.
Angående fett så er det jo den eveige duskusjonen. Men mettet fett, som tradisjonelt har fått skylden for hjerte-kar sykdommer, er jo BÅDE fett fra dyr (melk, kjøtt) OG feks. margarin, som ikke er naturlig fett. Kanskje der det ligger en misforståelse...? JEG har stor tro på naturlig mat er best for mennesker. Minst mulig bearbeiding (margarin, halv fabrikata) og mest mulig naturlig mat. (grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, etc) Og melk: melk er for kalver, inneholder mye mer enn kun fett og kalsium, men også veksthormoner, etc som er beregnet på at kalver skal bli store. |
Sitat:
Fra foredraget hans (pdf): Hvordan sikre en god balanse [av omega-3 og omega-6]?
Fra Bibelen (også kalt Bedre Uten Brød) om mettet fett og oksidasjon:
For å oppsummere, ja vi TRENGER to typer flerumettet fett, men vi vil ikke ha for mye flerumettet fett. Flerumettet er fortsatt umettet og gjør at cellene med membran laget av dette oksiderer lettere. Man kan være i ketose høyere enn 72g også, selv om det kanskje ikke vises på ketostixen. Ketose er ketose, men det varierer hvor mye ketoner kroppen produserer. Jo færre karbohydrater man spiser, jo flere ketoner må kroppen produsere. Men ketostix er jo av og til litt misvisende siden ketonene i urinen kan være "utvannet" eller "uttørket" alt etter hvor mye væske man får i seg. |
AERYTH
Sitat:
|
Sitat:
Men med mindre du er veeeldig dehydrert så tviler jeg på at du får noe utslag på ketostix med 72g karbo. Det betyr ikke at kroppen ikke lager ketoner, men at det ikke "flommer over" så det er målbart i urinen. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33. |