Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31883)

Chantelle 01-05-10 22:16

Sv: Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bulldog (Innlegg 870464)
Jeg skulle ønske at man ikke brukte termen "frukt og grønt"... Grønt er bra, frukt er godteri. Å bruke et uttrykk som det ovennevnte signaliserer at de hører sammen og har de samme egenskapene, noe de absolutt ikke har.

Hei! ja er vel enig om at frukt og grønt ikke hører sammen sånn sett. Men nå svarte jeg på om det å utelate mange matvarer i kosten slik mange gjør på ketose. og en kommentar til det som var skrevet tidlig i tråden.
jeg burde ha skrevet karborike frukt, bær og grønnsaker. da de alle har sine egenskaper som du skriver.
det var mer ment et innlegg mot å kutte ut varer som alle grønnsaker under jorden, de mest karborike bær og all frukt som en "evig" livsstil.

Bulldog 01-05-10 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chantelle (Innlegg 870830)
Hei! ja er vel enig om at frukt og grønt ikke hører sammen sånn sett. Men nå svarte jeg på om det å utelate mange matvarer i kosten slik mange gjør på ketose. og en kommentar til det som var skrevet tidlig i tråden.
jeg burde ha skrevet karborike frukt, bær og grønnsaker. da de alle har sine egenskaper som du skriver.
det var mer ment et innlegg mot å kutte ut varer som alle grønnsaker under jorden, de mest karborike bær og all frukt som en "evig" livsstil.

Innlegget mitt var ikke rettet til deg, det var mer en generell frustrasjon :)
Forøvrig er jeg enig i det du skrev.

Chantelle 01-05-10 23:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bulldog (Innlegg 870845)
Innlegget mitt var ikke rettet til deg, det var mer en generell frustrasjon :)
Forøvrig er jeg enig i det du skrev.

oki:) du skrev ovennevnte skjønte du ...og siden jeg hadde innlegget rett over deg trodde jeg det var meg.
ikke alltid så greit når all kommunikasjon foregår ved å skrive:rolleyes:

Bulldog 01-05-10 23:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chantelle (Innlegg 870864)
oki:) du skrev ovennevnte skjønte du ...og siden jeg hadde innlegget rett over deg trodde jeg det var meg.
ikke alltid så greit når all kommunikasjon foregår ved å skrive:rolleyes:

Aah... "Ovennevnte" er kanskje ikke så beskrivende når linjeskiftet havner på et helt annet sted enn forventet :lol:

Nei, skriftlig kommunikasjon kan være skikkelig kronglete... Godt man stort sett får rydda opp i det før man evt begynner å krangle :D

Chantelle 02-05-10 00:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bulldog (Innlegg 870868)
Aah... "Ovennevnte" er kanskje ikke så beskrivende når linjeskiftet havner på et helt annet sted enn forventet :lol:

Nei, skriftlig kommunikasjon kan være skikkelig kronglete... Godt man stort sett får rydda opp i det før man evt begynner å krangle :D

jepp:p ...frusterende å krangle med et tastatur....eller med en som sitter og ler av deg på "andre siden" :p

scartz 02-05-10 02:28

Jeg har heller aldri hatt store sansen for frukt, blir alltid mast på om å spise det som mellommåltid. Men jeg blir bare mer sulten etter en frukt. Eneste det fungerer som for meg er kanskje som en fruktsalat.

Solange 02-05-10 10:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av scartz (Innlegg 870893)
Jeg har heller aldri hatt store sansen for frukt, blir alltid mast på om å spise det som mellommåltid. Men jeg blir bare mer sulten etter en frukt. Eneste det fungerer som for meg er kanskje som en fruktsalat.

Jeg elsker frukt, men før jeg oppdaget lav-karbo, gjorde jeg den oppdagelsen at jeg ble alltid mer sulten av å spise et eple som mellommåltid. Funket jo overhodet ikke som sultstiller slik den liksom skullle. Nå skjønner jeg jo hvorfor...Det har ikke vært noe problem å holde seg unna frukt, tar meg et jordbær en gang i blant, og er fornøyd med det! Tenker på alle de åra jeg har mast på guttungen om å spise frukt...(Er du sulten, ta litt "godteri" du:rolleyes:)

Chantelle 03-05-10 23:59

Frukt skal ikke spises alene!
er jo bare karboer og vil ikke fungere som et mellommåltid etc... som kjent skal et måltid bestå av fett, protein og karbo. selv om det også bare er et "snacks-måltid". denne regelen gjelder uansett!
hvis jeg skal spise frukt, karborike bær etc... så fungerer det best i feks smoothie med oljer og protein. appelsin frisker opp mange av smoothiene mine. Jeg tåler ikke melkeprodukter, så jeg tykner og søter gjerne med halv banan. jeg kombinerer ofte mine smoothies med å først spise en avokado og noe grønt. (pluss et par ss olje hvis jeg ikke har det i smoothien) og protein rik smoothie etterpå.
Om frukt er nødvendig i kostholdet? tror ikke det, er vel mer som naturens dessert og ikke "mat". men det beriker kostholdet mitt og bidrar til mer varasjon. og får meg til å spise meg grønt(feks mikse salat, banan og soya melk, proteinpulver). kan bli lei av å lage og knaske på salater, og det er deilig innskudd å drikke et måltid.
Jeg tror også at det er sunt så lenge det ikke påvirker blodsukker noe særlig(altså at det brukes som dessert/pakkes inn i fett/protein).
Mitt argument er ikke mineraler og vitaminer, men noe fiber, lett fordøyelig, enzymer, antioksidanter(bær) og ikke minst ENERGI/ioner(raw food, ikke kcal!). og det får opp grønnsakmengden. og mengde RAW mat i kostholdet.

ada-emilie 10-05-10 00:33

Dr. Babe, jeg er enig i at det er synd om man ikke kan spise variert med grønnsaker og frukt. Hav folk tåler er individuelt, det er bare det.Jeg synes jeg husker å lese at de som ikke tåler noe særlig med karbohydrater uten å legge på seg vil etter en stund på lavkarbodiett trene opp evnen til å tåle karbohydrater. Slik at etter en kur vil de kunne spise mer karbohydrater enn før kuren uten å legge på seg. De får trent opp fettforbrenningen, og kanskje regulert hormonene? Jeg tror det ihvertall. Om man har stresset kroppen med for mye høykarbo over lang tid,vil kroppen når den får pause komme i balanse igjen , tror jeg. Jeg tror nemlig på kroppens selvhelbredelse om vi gir den mulighet til det. Er det noen som har noen faktaopplysninger om dette?

Finnes det noe i frukt som ikke finnes i grønnsaker eller andre ting? Er det essensielt? Grønnsaker som vokser under jorden frarådes i begynnelsen av en kur, men kan innføres i små mengder etterhvert for mange, men trolig ikke alle, ihvertfall ikke like tidlig.Det er få her inne som ikke spiser noe grønnsaker i det hele tatt. De vil nok ikke fortsette slik i årevis, tror jeg. Moderasjon og variasjon er nøkkelord når det kommer til å spise sunt, og dette gjelder alltid. Men hva vi kaller sunt forandres. Jeg kommer alltid til å spise masse grønnsaker daglig, men vil ikke spise frukt for da har jeg vanskelig å begrense meg. Frukt er som sukker for meg sånn sett. Bær kan jeg nok spise uten problemer med å begrense meg. Man må kjenne etter på egen kropp hva som funker for en. Vi er forskjellige.Spis grønnsaker som vokser over og under jorda du, og frukt og bær om det føles riktig for deg.

Chantelle 10-05-10 14:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 874548)
Dr. Babe, jeg er enig i at det er synd om man ikke kan spise variert med grønnsaker og frukt. Hav folk tåler er individuelt, det er bare det.Jeg synes jeg husker å lese at de som ikke tåler noe særlig med karbohydrater uten å legge på seg vil etter en stund på lavkarbodiett trene opp evnen til å tåle karbohydrater. Slik at etter en kur vil de kunne spise mer karbohydrater enn før kuren uten å legge på seg. De får trent opp fettforbrenningen, og kanskje regulert hormonene? Jeg tror det ihvertall. Om man har stresset kroppen med for mye høykarbo over lang tid,vil kroppen når den får pause komme i balanse igjen , tror jeg. Jeg tror nemlig på kroppens selvhelbredelse om vi gir den mulighet til det. Er det noen som har noen faktaopplysninger om dette?

Finnes det noe i frukt som ikke finnes i grønnsaker eller andre ting? Er det essensielt? Grønnsaker som vokser under jorden frarådes i begynnelsen av en kur, men kan innføres i små mengder etterhvert for mange, men trolig ikke alle, ihvertfall ikke like tidlig.Det er få her inne som ikke spiser noe grønnsaker i det hele tatt. De vil nok ikke fortsette slik i årevis, tror jeg. Moderasjon og variasjon er nøkkelord når det kommer til å spise sunt, og dette gjelder alltid. Men hva vi kaller sunt forandres. Jeg kommer alltid til å spise masse grønnsaker daglig, men vil ikke spise frukt for da har jeg vanskelig å begrense meg. Frukt er som sukker for meg sånn sett. Bær kan jeg nok spise uten problemer med å begrense meg. Man må kjenne etter på egen kropp hva som funker for en. Vi er forskjellige.Spis grønnsaker som vokser over og under jorda du, og frukt og bær om det føles riktig for deg.

helt enig med denne:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.