Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Synes dere virkelig det er godt? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31247)

Carisma 17-02-10 23:33

Sv: Synes dere virkelig det er godt?

I Oslo ogf andre plaser med innvandrerforretninger kan det lønne seg å sjekke ut eggene. Ofte er de kjøpt direkte fra produsent på Økern Torv (bonden reiser dit og selger varene sine til forhandlere), og dermed ferskere enn de man får i fancy rosa og gule pakker på rema. Og en god del billigere.

Lillebille 18-02-10 00:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Budeia (Innlegg 833814)
Det meste jeg har spist av erstatningsmat, brød, lapper, vafler etc har vært en særdeles bleik etterligning av karbo-originalen.
Jeg liker stort sett den rene maten, jeg er glad i all slags kjøtt, liker mye grønnsaker osv. Men jeg sliter med fettet. Kommer ikke til å velge å legge meg på et høyfett-kosthold når den varige livsstilen skal kjøres inn.

Et lite tips om EGG;
Solegg er som det er sagt tilsatt f.eks mais for å gjøre plommen gulere. Det betyr ikke at hønene har det bedre. Burhøns er straks forbudt i norge,(eller er det allerede, lenge siden sist jeg snakket om dette) men såkalt frittgående høns har det jammen ikke alltid mye bedre enn de gamle burhønsene. Foret er nok ikke tilsatt kjemikalier, men de har altså ikke noe spesiellt ålreit liv. Økologisk produksjon stiller hardere krav til dyrevelferd, foret osv. Bøndene tenker mye på at hønene skal få leve ut sine naturlige behov. De har flis eller torv å molde seg i, de har halm å hakke og plukke i, kalksteiner til å hakke på, får skjellsand for skallets skyld og av og til hele korn å kose seg med. Og ikke minst, de får gå ut hver dag, med mindre det er skikkelig kaldt eller blåser veldig. Uteplassen er stor og fin, slik at de kan spise gress, grave i grusen osv osv. Fortsatt er de mange, men leveforholdene er mye bedre.
I starten gikk salget av økologiske egg treigt, og mange av dem ble solgt på markedet som vanlige egg da de ikke fikk solgt unna med øko-stempel.

De av oss som bor litt utenfor tjukkeste byene kan jo sjekke opp om det er noen eggbonde i nærheten. Ringe prior,f.eks, og høre om det er noen produsent i nærheten. Det sorteres ut store egg og klink-egg daglig, og mange bønder selger egg direkte fra gården sin. Klink-egg er egg som har fått hakk i skallet, og ikke kan leveres butikken. Den indre hinna skal være hel, og dermed er egget helt ok å spise. Ett brett med 30 stk klink koster 20 kr der jeg jobber, for eksempel. Hjelper jo litt på en lavkarbers lommebok,det.;)
Store egg er egg som er for store til at butikken tar imot, som bonden da gjerne selger til restauranter eller privatpersoner.
Jeg har sortert sånn omtrent 7000 egg i dag. Økologiske, selvsagt.;)

Av prinsipp kjøper jeg KUN økologiske egg, dvs. egg fra høner som ikke bare er "frittgående", men at de har tilgang til luftegård/uteareal/sandbad/strø/vaglepinne/dagslys etc....

Blir rett og slett kvalm med tanken på hvordan burhøns har det, og de såkalte "frittgående" har det IKKE bra de heller!!!

Det får ikke hjelpe om jeg MÅ betale mer!

OG jeg HÅPER jeg kan STOLE på at de eggene jeg faktisk betaler mer for, kommer fra slike høner (økologiske)!

Photobscura 18-02-10 00:28

Jeg pleier å kjøpe brett på tredve egg på Sultan på løkka, de er stort sett litt større enn butikkegg, og ikke fullt så ''pene''. Da jeg spurte, sa de at det var gårdsegg, og jeg tenker jeg gjerne skulle likt å vite mer. Men de koster femti kroner for ett brett, og er veldig gode på smak :)

Lillebille 18-02-10 00:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 833868)
Jeg pleier å kjøpe brett på tredve egg på Sultan på løkka, de er stort sett litt større enn butikkegg, og ikke fullt så ''pene''. Da jeg spurte, sa de at det var gårdsegg, og jeg tenker jeg gjerne skulle likt å vite mer. Men de koster femti kroner for ett brett, og er veldig gode på smak :)

Jeg merker stort sett ingen forskjell på smaken, enten det kalles solegg, frokostegg, gårdsegg, egg fra frittgående eller økologiske. Noen ganger smaker de bedre enn andre ganger.

Photobscura 18-02-10 00:38

Om jeg sammenligner med First price som det hender jeg kjøper (jeg må dessverre oftest tenke økonomisk :o) så kjenner jeg forskjell, rett og slett på at det smaker mer! Det har hendt at jeg har hatt igjen f.eks ett egg fra First price, og kjøpt inn gårdsegg, om jeg da steker to egg, så synes jeg helt klart det er en viss forskjell, ikke i selve smaken, egentlig, mer i graden av smak, om du skjønner :). Stort sett er plommen blassere i fargen på First price-eggene også, uten at jeg vet om det har så mye å si.

Lillebille 18-02-10 00:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 833877)
Om jeg sammenligner med First price som det hender jeg kjøper (jeg må dessverre oftest tenke økonomisk :o) så kjenner jeg forskjell, rett og slett på at det smaker mer! Det har hendt at jeg har hatt igjen f.eks ett egg fra First price, og kjøpt inn gårdsegg, om jeg da steker to egg, så synes jeg helt klart det er en viss forskjell, ikke i selve smaken, egentlig, mer i graden av smak, om du skjønner :). Stort sett er plommen blassere i fargen på First price-eggene også, uten at jeg vet om det har så mye å si.

Jeg BØR også tenke økonomisk (går på rehabiliteringspenger), men jeg tenker på de stakkars hønene...alternativet er enten å skaffe meg høner selv, eller slutte å spise egg. Flytter snart tilbake til en 60 m2 i Oslo for en periode, så det å få egne høner og økologiske egg kan jeg bare glemme...:-(

Photobscura 18-02-10 00:58

Venter på rehab-penger selv, og bostønad. I mellomtiden lever jeg på under åtte tusen kr i måneden. Det vil si, så vidt søtten hundre kr etter at husleie og strøm er betalt. Det ideelle hadde vært å kunne kjøpe kun det beste og mest dyre/miljøvennlige, jeg gjør det der det er mulig, men det sier seg selv at jeg inn til videre faktisk først og fremst må prøve å overleve ... Ikke ideelt, men forhåpentligvis er disse psykostramme tider snart over. :o

Lillebille 18-02-10 01:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 833895)
Venter på rehab-penger selv, og bostønad. I mellomtiden lever jeg på under åtte tusen kr i måneden. Det vil si, så vidt søtten hundre kr etter at husleie og strøm er betalt. Det ideelle hadde vært å kunne kjøpe kun det beste og mest dyre/miljøvennlige, jeg gjør det der det er mulig, men det sier seg selv at jeg inn til videre faktisk først og fremst må prøve å overleve ... Ikke ideelt, men forhåpentligvis er disse psykostramme tider snart over. :o

Jeg vet...og forstår veldig godt!:o

BobBob 18-02-10 10:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Manina (Innlegg 833785)
Det er mye fokus på erstatningsmat her. Erstatning for hva? For brød, kaker, brus, snop, osv. Og hva slags mat er det? Mat man bruker til å døyve følelser man ikke vil kjenne på. For det er ikke kroppen som trenger alt sukkeret, søtstoffet og høyraffinert mel.

Jeg er så enig, så enig. Jeg tror personlig at uansett hvilken måte man velger for å gå ned så er man avhengig av en viss mengde (av og til en god del) disiplin og man ofre litt. Det er klart at det finnes endel godsaker man må kutte ut, men se hva de tingene har gjort med kroppene våre da.

Kanskje er det beste å ikke tenke så mye på hva man savner, men å fokusere på hva man har og hvilke resultater man oppnår. Når jeg til sommeren kan ta av meg t-skjorten uten å føle meg helt j"#€@ så er alt uansett verd det. :p

Monen 18-02-10 10:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BobBob (Innlegg 833980)
Jeg er så enig, så enig. Jeg tror personlig at uansett hvilken måte man velger for å gå ned så er man avhengig av en viss mengde (av og til en god del) disiplin og man ofre litt. Det er klart at det finnes endel godsaker man må kutte ut, men se hva de tingene har gjort med kroppene våre da.

Kanskje er det beste å ikke tenke så mye på hva man savner, men å fokusere på hva man har og hvilke resultater man oppnår. Når jeg til sommeren kan ta av meg t-skjorten uten å føle meg helt j"#€@ så er alt uansett verd det. :p

Det er faktisk ikke snakk om at man må ofre litt, selvfølgelig må man det.
Jeg har gått ned 30 kilo før, jeg, så disiplin har jeg. Problemet sist jeg gikk ned var at jeg skulle gå på ketolyse, men siden jeg likte så lite av maten endte jeg opp med å sulte meg.
Så ble jeg gravid vha prøverør, og kunne ikke sulte meg mer.
Kiloene kom naturligvis på igjen.
Etter dette ble jeg faktisk gravid med naturmetoden, og siden jeg ikke hadde sultet meg på forhånd, gikk jeg heller ikke opp noe særlig i svangerskapet. Dessverre mistet vi gutten vår til termin, så vi skal igang med nytt prøverørsforsøk.
Jeg ønsker ikke at det samme skal skje igjen, at jeg bare sulter meg ned i vekt for så å gå opp om jeg er så heldig å bli gravid.

Jeg tenker ikke på alt jeg ikke liker, men jeg prøver å tenke på hva jeg faktis liker ved lavkarbo, og det er veldig lite.
(Matmessig, ikke kroppsmessig.)

Fungirl 18-02-10 11:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Monen (Innlegg 833992)
Det er faktisk ikke snakk om at man må ofre litt, selvfølgelig må man det.
Jeg har gått ned 30 kilo før, jeg, så disiplin har jeg. Problemet sist jeg gikk ned var at jeg skulle gå på ketolyse, men siden jeg likte så lite av maten endte jeg opp med å sulte meg.
Så ble jeg gravid vha prøverør, og kunne ikke sulte meg mer.
Kiloene kom naturligvis på igjen.
Etter dette ble jeg faktisk gravid med naturmetoden, og siden jeg ikke hadde sultet meg på forhånd, gikk jeg heller ikke opp noe særlig i svangerskapet. Dessverre mistet vi gutten vår til termin, så vi skal igang med nytt prøverørsforsøk.
Jeg ønsker ikke at det samme skal skje igjen, at jeg bare sulter meg ned i vekt for så å gå opp om jeg er så heldig å bli gravid.

Jeg tenker ikke på alt jeg ikke liker, men jeg prøver å tenke på hva jeg faktis liker ved lavkarbo, og det er veldig lite.

Veldig trist å lese om gutten deres, håper inderlig at det vil gå bra denne gangen :klem:

Hvis du tenker på hvordan du har spist tidligere, hvordan skiller den seg fra lavkarbo?

Jeg går på ED pr i dag så det kan ikke sammenlignes med noe siden det bare er pulver. Gikk på Ketolyse lenge, men det funket ikke helt for meg, virket som at kroppen ble vant til det og jeg gikk dermed opp en god del av det jeg hadde gått ned.
Men jeg fikk ett opplegg av legen min på fedonklinikken i bergen som jeg skulle følge før jeg begynte på ED og dette funket kjempefint for meg og er en måte jeg kan leve på resten av livet. Og det var lavkarbo men med knekkebrød, litt frukt og yoghurt inne i bildet og jeg gikk ned 4 kg på dette kostholdet.
Jeg husker ikke akkurat måltid og sånt her, men om du sender meg en PM så kan jeg skrive det ned til deg når jeg er hjemme.
:klem:

Monen 18-02-10 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 834012)
Veldig trist å lese om gutten deres, håper inderlig at det vil gå bra denne gangen :klem:

Hvis du tenker på hvordan du har spist tidligere, hvordan skiller den seg fra lavkarbo?

Jeg går på ED pr i dag så det kan ikke sammenlignes med noe siden det bare er pulver. Gikk på Ketolyse lenge, men det funket ikke helt for meg, virket som at kroppen ble vant til det og jeg gikk dermed opp en god del av det jeg hadde gått ned.
Men jeg fikk ett opplegg av legen min på fedonklinikken i bergen som jeg skulle følge før jeg begynte på ED og dette funket kjempefint for meg og er en måte jeg kan leve på resten av livet. Og det var lavkarbo men med knekkebrød, litt frukt og yoghurt inne i bildet og jeg gikk ned 4 kg på dette kostholdet.
Jeg husker ikke akkurat måltid og sånt her, men om du sender meg en PM så kan jeg skrive det ned til deg når jeg er hjemme.
:klem:

Takk for klem :klem:

Vil veldig gjerne lese om det opplegget du gikk på før du begynte på ED!:) Hvor lang tid brukte du på de 4 kiloene?

Fungirl 18-02-10 12:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Monen (Innlegg 834046)
Takk for klem :klem:

Vil veldig gjerne lese om det opplegget du gikk på før du begynte på ED!:) Hvor lang tid brukte du på de 4 kiloene?

Send meg en PM så jeg husker det når jeg kommer hjem :)
Jeg brukte knappe 2,5 uker på de 4 kg, nå var jo selvsagt noe vann, men rent fett som var borte var 1,5 kg og jeg elsket maten :)

Omlegget var omtrent sånn:

Egg til frokost med tomat og agurk

Salat med kylling til lunsj

Fisk/fugl/kjøtt med grønnsaker til middag

Havregrøt, knekkebrød eller yoghurt til kvelds

Jeg byttet om frokost og kvelds og i tillegg spiste jeg 1 appelsin pr dag.

Men jeg skal lete frem arket når jeg kommer hjem og skrive nøyaktig det som står der :)

BobBob 22-02-10 12:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Monen (Innlegg 833992)

Kanskje det finnes en annen kur som er bedre for deg? Jeg mener ikke å påstå at du ikke har disiplin. Det har du nok helt sikkert. Det jeg mener å si er at det gjelder i allefall ikke meg. Ja jeg kan gå ned i vekt og alt det der (har gått ned 25 kg på lavkarbo tidligere), men det er en grunn til at jeg legger på meg igjen. Det er ikke det jeg gjør i en periode som avgjør hvordan jeg er, men det jeg gjør generelt. Hvorfor jeg MÅ spise de store porsjonene, hvorfor klarer jeg ikke å la være å spise potetgull, hvorfor beveger jeg meg så lite etc.. For meg er dette like mye en prosess om hvorfor jeg har blitt som jeg har de siste årene som en "slankekur". For meg er det ikke bare å legge om kostholdet, men også tankene. Det handler om å slutte å bruke godsaker og god mat som en form for trøst og kos. Hva er forskjellen på meg og en som er tynn? Hvordan kan jeg endre meg i dagliglivet for å bli en "slank person"?

Håper altså ikke at du følte at jeg tråkket på deg, det var overhodet ikke meningen. :) Jeg svarte vel litt utifra hvordan mitt syn på dette er og skal absolutt ikke forsøke å tre det nedover hodet på noen.

Ønsker deg lykke til uansett hvilken metode du benytter deg av. :)

Monen 22-02-10 23:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BobBob (Innlegg 836104)
Kanskje det finnes en annen kur som er bedre for deg? Jeg mener ikke å påstå at du ikke har disiplin. Det har du nok helt sikkert. Det jeg mener å si er at det gjelder i allefall ikke meg. Ja jeg kan gå ned i vekt og alt det der (har gått ned 25 kg på lavkarbo tidligere), men det er en grunn til at jeg legger på meg igjen. Det er ikke det jeg gjør i en periode som avgjør hvordan jeg er, men det jeg gjør generelt. Hvorfor jeg MÅ spise de store porsjonene, hvorfor klarer jeg ikke å la være å spise potetgull, hvorfor beveger jeg meg så lite etc.. For meg er dette like mye en prosess om hvorfor jeg har blitt som jeg har de siste årene som en "slankekur". For meg er det ikke bare å legge om kostholdet, men også tankene. Det handler om å slutte å bruke godsaker og god mat som en form for trøst og kos. Hva er forskjellen på meg og en som er tynn? Hvordan kan jeg endre meg i dagliglivet for å bli en "slank person"?

Håper altså ikke at du følte at jeg tråkket på deg, det var overhodet ikke meningen. :) Jeg svarte vel litt utifra hvordan mitt syn på dette er og skal absolutt ikke forsøke å tre det nedover hodet på noen.

Ønsker deg lykke til uansett hvilken metode du benytter deg av. :)

Jeg hadde nok en dårlig dag, og tok meg nok mer nær av det enn nødvendig :)
Det er mye rett i det du sier, og mye av problemet mitt ligger også der. Jeg klarer å gå ned i vekt (men ikke på lavkalori, kun lavkarbo), men siden jeg misliker maten så strekt, så legger jeg på meg igjen :(
Jeg har også et press på meg siden jeg må ned i vekt for å få prøverørsforsøk.
Jeg sa det tilogmed til klinikken ; er det bedre at jeg sulter meg ned i vekt for å nå kravene deres, og så legge på meg igjen under et evt. svangerskap? Og det var det visst..
Men etter litt "masing" fra min side, har vi blitt enige om at jeg skal ta kontakt igjen om 2-4 uker. Er om å gjøre å ha gått ned så mye som mulig til da, så jeg begynner på ketolyse igjen.
Så får jeg nesten bare ta det som det kommer, det viktigste pr. dags dato er å i det hele tatt komme meg ned i vekt..

Lava 22-02-10 23:40

Så lei for gutten dere mistet! :klem: :love:
Og masse lykke til med kiloene og maten, og ikke minst babyplaner! Du er virkelig tøff som går gjennom dette,
og sliter med maten og har mye å tenke på! :klem:

Monen 23-02-10 00:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 836483)
Så lei for gutten dere mistet! :klem: :love:
Og masse lykke til med kiloene og maten, og ikke minst babyplaner! Du er virkelig tøff som går gjennom dette,
og sliter med maten og har mye å tenke på! :klem:

Tusen takk for det :klem:
Har nok annet å tenke på, ja, som gjør det endel vanskeligere..
Jeg hadde nok ikke gått på noe så strengt ennå, om det ikke var for at vi så inderlig ønsker oss et levende barn til :klem:

Seba-stina 23-02-10 15:08

De erstatningsaktige tingene jeg har prøvd, f.eks. oopsie-rolls, det synes jeg smaker grusomt. Men andre ting, de middagsrettene - masse godt! Jeg sliter med å kutte karber ift snop og snacks, jeg, men ikke på maten. Joda, når det lukter rykende ferskt brød på jobb mandag morgen så kjenner jeg selvfølgelig suget etter å ta "bare eeeen skive", men sånn ellers så gjør det meg ikke så mye. For jeg digger å kunne spise middag til alle måltider, hehe!
Jeg sliter med at det blir for mye fett rett og slett, jeg, sånn at jeg må kutte litt ned på fettet og dermed går ikke vekta like fort ned.

rhb 23-02-10 17:49

Jeg har ikke prøvd så mange oppskrifter her bare noen brødtyper.:)
En hver må finne sin egen måte å leve et lavkarboliv på. Det er ikke så vanskelig å endre på de oppskriftene og den maten man tidligere laget. Men man må tenke litt mer, kanskje skrive opp det man lager, hva som fungerte eller ikke. Jeg har aldri vært noen karbospiser, liker ikke pasta og ris særlig, brød/hvetemel gir meg halsbrann. Derfor var det enkelt for meg å endre kostholdet. Jeg tenker helse og jeg har fått en bedre hverdag etter jeg la om til lavkarbo. :D

Namba 26-02-10 00:52

Nå er jeg fersk på lkhf, men jeg liker maten. Brødet liker jeg ikke, og jeg har ikke prøvd veldig mange erstatniger (jeg har ikke lyst til å venne meg på sjokolade igjen nettopp fordi den i så høy grad bidro til at jeg ble tykk). Men stort sett er jeg glad i maten. Jeg er veldig glad i middag/varm mat, så på det viset passer det meg veldig godt. Nå i begynnelsen har jeg tatt utgangspunkt i mat jeg liker, f.eks taco og laget varianter av det med bra hell. Det er lurt for min del til jeg føler meg tryggere og tør eksperimentere mer, for da vet jeg at jeg får mat jeg liker. Jeg er veldig glad i hvitost, så ostekjeks synes jeg er et lettvindt og godt alternativ til brødskiver.

Hvis du ikke liker maten så vil jeg anbefale deg å lete til du finner et kosthold du føler at du kan leve med. Det er ikke rettferdig mot deg selv å gå rundt å sulte deg fordi du ikke kan fordra maten. Det gjør ihvf meg i veldig deppa og tiden går om mulig enda senere. Veldig trist å høre om babyen dere mistet. Jeg håper at dere får en ny sjanse om ikke lenge og at dere får den dyrebare belønningen deres da.

Gracella 26-02-10 01:15

Maten jeg ble vant med på ketolysekuren er hovedgrunnen til at jeg fremdeles er i ketose - snart to år etter at jeg begynte på kuren.

Jeg spiser mere karbohydrater nå og går ikke ned i vekt (men det er helt ok) og klarer ikke tanken på å spise sjokolade, brød, pasta, ris eller halvfabrikata (oversaltet matetterligning). Og det er noe jeg ofte blir servert eller må lage selv.... det smaker jo ikke noe godt og gir masse luft i magen, hehe. (Spiser det ikke selv om jeg får det servert altså)

Yndligngsretten min er Afghansk gryte med spinat og kjøttdeig med hermetiske tomater og en pakke fetaost med chilli...
Og jeg kommer ALDRI til å bli lei egg - i noen varianter :D

LCHF er stort sett nydelig mat og jeg kan ikke skjønne at noen mener jeg går glipp av noe. Og det er den første dietten som jeg ikke kan vente med å komme tilbake til de gangene jeg har hatt en pause. :cool:

SusieBlues 26-02-10 10:18

Det jeg synes er trivelig, er at barna liker lavkarbomat.
De ELSKER eggerøre med bacon eller pølsebiter og vil gjerne ha med dette på skolen hver dag OG spise det til frokost..
De har blitt mindre og mindre glad i gulrøtter og poteter og ris, selv om de får dette hos mødrene sine og noen ganger hos oss. Det er jo alt det andre som smaker noe!

Vettel 26-02-10 13:21

Gracella: Hva er afghansk gryte? Jeg elsker feta og spinat, i alle varianter!

Monen 26-02-10 13:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SusieBlues (Innlegg 838274)
Det jeg synes er trivelig, er at barna liker lavkarbomat.
De ELSKER eggerøre med bacon eller pølsebiter og vil gjerne ha med dette på skolen hver dag OG spise det til frokost..
De har blitt mindre og mindre glad i gulrøtter og poteter og ris, selv om de får dette hos mødrene sine og noen ganger hos oss. Det er jo alt det andre som smaker noe!

Snuppa mi spiser verken egg, pølse eller bacon ;) Men hun er glad i ost, da!

Gracella 01-03-10 19:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 838380)
Gracella: Hva er afghansk gryte? Jeg elsker feta og spinat, i alle varianter!

Les hele innlegget:
http://forum.lavkarbo.no/showthread....nsk#post476133

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.