Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Eurodiett fase 2 - oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28606)

Popp 08-03-12 10:34

Sv: Eurodiett fase 2 - oppskrifter

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mailin (Innlegg 1312531)
Ellers så må jeg dele en oppskrift som jeg så på "vis meg ditt kjøleskap" på tv3! Har justert den litt så den passer fase 2 i ed:

Du trenger:
1 kyllingbryst
1 rødløk
1 chili
1-2 fedd hvitløk
1 tomat
sitronsaft
olje
salt og pepper

Del kyllingfileten så den blir dobbel i størrelse (liksom på langs, nesten helt gjennom og brett den ut)
Legg den mellom to lag plastfolie og bank den ut til stor størrelse så den blir helt flat.
Surr 1/2 rødløk, 1/2 chili og hvitløk i litt olje, smak til med salt og pepper og smør ut over kyllingen.
Rull sammen kyllingen vha plasten, og form som en pølse. Knyt endene på plastikken. Den skal være skikkelig stram.
Hele "pølsa" skal trekke (ikke koke!) i 10-15 minutter. Imens lager du salsa:

Hakk tomaten og 1/2 rødløk og resten av chilien. Ha i litt sitronsaft og olivenolje pluss littegranne salt. Dette blir en fin salsa.

Når pølsa er ferdig trukket så tar du av plasten og steker den i panna så den får en fin farge.

Kutt pølsa/rulladen opp i 1cm store biter og dander på salsaen. Nam!! (er sikkert ennå bedre med mangosalsa til, men det får vente til fase 3!)

(PS kan brukes til å imponere middasgjester, som fingermat, eller som hverdagsmiddag, for det er kjempelett og går så fort!)

http://www.tv3.no/sites/tv3.no/files..._hovedrett.jpg

Legger denne inn her også :)

Pearl 30-08-13 18:29

Dytter litt på denne :)

Anita71 17-01-14 10:15

Jeg er helt fersk her inne og er på jakt etter en god knekkebrød oppskrift som passer i fase 2 ED. Er det noen som vil dele en med meg?:rolleyes:

Hedda:) 17-01-14 10:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anita71 (Innlegg 1474063)
Jeg er helt fersk her inne og er på jakt etter en god knekkebrød oppskrift som passer i fase 2 ED. Er det noen som vil dele en med meg?:rolleyes:

Jeg er bare i fase 1 enda, men kan ikke skjønne at knekkebrød skal være ok i fase 2?

Etter hva jeg forstår er fase 2 helt lik fase 1, bortsett fra at du kan tilsette en viss mengde egg, kjøtt eller fisk.

Pearl 17-01-14 20:55

Det er nok ikke greit med knekkebrød i fase 2. I fase 2 skal du fremdeles være i ketose. Jeg har fått en oppskrift fra Forusakutten, men den er ikke OK før i fase 3C. Den passer til vedlikehold, ikke til vektnedgang.

Knekkebrød fase 3C

Ovnen på 190 grader - varmluft

3,5 dl grov sammalt rug
3,5 dl lettkokte havregryn
1 dl hvetekli
2 dl solsikkekjerner
1,5 dl sesamfrø
0,5 dl linfrø
7 dl vann
1 buljongterning
Litt salt

Bland alt det tørre. Løs opp buljongterningen i 3 dl varmt vann, etterfyll med 4 dl kaldt vann. Hell alt over. Skal være klissete deig. Kle to store langpanner med bakepapir.Fordel deigen med slikkepott. Sesamfrø over til slutt.

Stek begge brettene samtidig.

Først i 10 min.

Ta ut å skjær opp i passe stykker med pizzarulle.

Stek så i 30 min. (til lyse brune)

Oppskrift fra Forusakutten

Carisma 20-01-14 14:44

Kan du spise noen form for frø på face 2? I såfall kan du lage denne: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29309 Bruke de frøene som er lovlig.

Pearl 21-01-14 10:53

Sorry. Ingen frø i fase 2. Kun kjøtt/fisk og lovlige grønnsaker. + pulverposene.

Pearl 28-01-14 20:43

Rundstykker - fase 3

Lavglykemiske, gluten- og melkefrie.

Ca. 2 dl mandler
Ca. 2 dl sesamfrø
Ca. 2 dl glutenfrie havregryn
1 toppet ss fiberhusk
1 ss bakepulver
1 ts salt
Ca. 2-3 dl lunkent vann
2 egg (eller egg replacer)
½ dl olivenolje

Kjør nøtter, sesamfrø og havregryn i foodprosessor(ca. 10 sekunder) til grovt mel. Bland i fiberhusk, bakepulver og salt. Pisk sammen det våte og bland det sammen med det tørre. Det skal bli en litt grøtet konsistens. Blir deigen for kompakt tilsettes mer vann.

Form rundstykker med en våt skje i hånden og legg de på et bakepapirkledd stekebrett. Stekes midt i ovnen på 200 C i 20-25 min. Oppbevares kjølig.

(Fra eurodiett sin facebookside)

Hedda:) 22-08-16 08:03

RED CURRY WOK

Ingredisenser:
1 rød paprika
0,5 gul paprika
0,5 squash
0,5 aubergine
15 miniasparges
10 ferske champignoner
1 rødløk
En bunt babyspinat
1 boks kokosmelk light
2-3 ss currypaste (thai-versjonen)
Pepper
Olje til steking

Slik gjør du:
Gjør klar alle grønnsakene. Skjær paprika i strimler og kutt miniasparges i små biter og legg dette i en liten skål. Skjær champignonen i skiver og kutt opp rødløken i små biter, legg i skåler. Skjær squash i strimler og aubergine i små firkanter og legg dette i en liten skål. Legg så sukkererter og spinat i en egen skål. Varm wokpannen og tilsett litt olje. Ha over champignonen. Når den har stekt litt tilsetter du løken og lar dette surre litt, før du tar dette ut av wokken og opp i en skål. Hell så squash og aubergine i pannen, la dette steke litt, før dette også tas ut og legges i skålen. Stek så paprika og asparges veldig kort (30 sekunder ca), før du heller resten av grønnsakene tilbake i pannen. Ha over 2-3 spiseskjeer med currypaste og hell over kokosmelken. La dette koke litt. Tilsett spinat og sukkererter rett før servering.

Denne retten er vegetar, men den blir veldig god med kylling i. :)

Hedda:) 25-08-16 10:24

Denne, uten gulrot og rundstykker, er godkjent på Fase 2.
Jeg hadde den til middag i forigårs, veldig god! :)

http://houseofbulldogs.blogspot.no/2...suppe.html?m=0

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.