Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   3 uker og ingen resultater (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28368)

Kin 22-09-09 21:53

Sv: 3 uker og ingen resultater.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 773441)
Ja det kan bli vanskligere å lure kroppen slik :ja: Kan faktisk oppnå motsatt virkning også :ja:

Ja, det kan nok det. Men jeg tror jeg er en av de heldige her. Jeg går inn i ketose på en dag, hver gang. Og over de to siste årene har jeg nok vært i ketose... tja 5 ganger kanskje. Aldri over veldig lang tid da.

Men en ting jeg tror er vesentlig, det er faktisk hvordan vi tenker. Jeg tror at psyken har mye å si på hvordan kroppen reagerer. Og jeg tror at om vi er overforsiktige så kan det hindre kroppen i å "slippe" fett. Jeg mener ikke at vi ikke skal holde oss til kuren, for det er viktig å telle og følge med - men jeg har stor tro på å "tro at det virker". Merker at dersom jeg er svært stresset så tar jeg av mindre, da er det som om det stopper opp - for eksempel.

Kin 22-09-09 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 773444)
Så slik jeg forstår det så er du på kuren 2-3 uker og så av.... legger litt på deg, og så på kuren igjen?
Du har ikke gått på på kuren over lang tid om gangen altså?

Jo jeg har gått et par måneder sammenhengende, men ikke mer.

Jeg har faktisk heller ikke lagt på meg særlig mye innimellom heller - er fortsatt to størrelser mindre enn første gang jeg gikk på ketose. Men de korte øktene er ikke å anbefale, det er 4 kilo ned og tre kilo opp. Og da har det liten nytte. Men det har vært litt tilfeldig og er ikke den måten jeg mener det skal gjøres på, bare så det er sagt. Det har bare blitt sånn på grunn av omstendigheter rundt. For øvrig har det gitt meg en del erfaringer likevel. :)

Fungirl 22-09-09 22:03

Henviser til denne linken.

Er er det mye bra om stress og selv om eg ikke har gått ned på lange tider så stresser eg ikke, men tror uansett ikke det er bra å sjokkere kroppen sin sånn i det lange løp.

Kin 22-09-09 22:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 773451)
Henviser til denne linken.

Er er det mye bra om stress og selv om eg ikke har gått ned på lange tider så stresser eg ikke, men tror uansett ikke det er bra å sjokkere kroppen sin sånn i det lange løp.

Nei jeg tror som sagt heller ikke det er bra å stresse kroppen slik i det lange løp. Men noen ganger må man ta livet som det kommer og da går ikke alltid ting slik man ønsker mest av alt.

Men angående anbefalingen om å ta en pause om det stopper opp, da spesielt etter flere måneder på ketose - og hvis det stopper opp over lang tid - så er ikke det en anbefaling jeg kommer med, det er en anbefaling som kommer fra selveste kongen av ketolyse - Torkel Andersen - og han vet nok hva han snakker om vil jeg tro :)

Fungirl 22-09-09 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kin (Innlegg 773457)
Nei jeg tror som sagt heller ikke det er bra å stresse kroppen slik i det lange løp. Men noen ganger må man ta livet som det kommer og da går ikke alltid ting slik man ønsker mest av alt.

Men angående anbefalingen om å ta en pause om det stopper opp, da spesielt etter flere måneder på ketose - og hvis det stopper opp over lang tid - så er ikke det en anbefaling jeg kommer med, det er en anbefaling som kommer fra selveste kongen av ketolyse - Torkel Andersen - og han vet nok hva han snakker om vil jeg tro :)

Og den anbefaling har eg også fulgt, uten at det har funket.
Dr. Torkil sier også at man ikke skal gå på ketolyse lengre enn 6 mnd i strekk fordi det ikke har blitt forsket nok på i moderne tid. Men hvis alle prøver og slikt er i orden ser han ingen grunn til at man ikke kan fortsette.
Men som lege kan han ikke anbefale det grunnet for lite forskning.

Kin 22-09-09 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 773460)
Og den anbefaling har eg også fulgt, uten at det har funket.
Dr. Torkil sier også at man ikke skal gå på ketolyse lengre enn 6 mnd i strekk fordi det ikke har blitt forsket nok på i moderne tid. Men hvis alle prøver og slikt er i orden ser han ingen grunn til at man ikke kan fortsette.
Men som lege kan han ikke anbefale det grunnet for lite forskning.

Jepp, og i tillegg anbefaler han en pause i slike tilfeller. Men for all del. Prøv å kutte ut fløten, kanskje det hjelper :)

Fungirl 22-09-09 22:18

Har som sagt hatt pauser og det har heller ikke hjulpet, hadde pause i sommer, så det som er poenget mitt er at det er mange forskjellige svar til mulig stangasjon og manglende vekttap :)

Kin 22-09-09 22:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 773464)
Har som sagt hatt pauser og det har heller ikke hjulpet, hadde pause i sommer, så det som er poenget mitt er at det er mange forskjellige svar til mulig stangasjon og manglende vekttap :)

Jepp - og jeg skjønner ikke helt hva som skjer her. For jeg har faktisk ikke sagt imot deg på noe. Er det sånn at det er kun moderatorer som skal svare her inne? I så tilfelle beklager jeg. Jeg kan kun si noe om mine erfaringer og gi råd ut fra det. Jeg hevder på ingen måte at det gjelder for alle, tvert imot har jeg tidligere i tråden sagt at det kan variere og at man må følge med.

Gerd 22-09-09 22:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kin (Innlegg 773465)
Jepp - og jeg skjønner ikke helt hva som skjer her. For jeg har faktisk ikke sagt imot deg på noe. Er det sånn at det er kun moderatorer som skal svare her inne? I så tilfelle beklager jeg. Jeg kan kun si noe om mine erfaringer og gi råd ut fra det. Jeg hevder på ingen måte at det gjelder for alle, tvert imot har jeg tidligere i tråden sagt at det kan variere og at man må følge med.

Hva mener du??? Fungirl forteller om sine erfaringer og det ho sliter med, og du går til angrep fordi ho er moderator????

Kin 22-09-09 22:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 773478)
Hva mener du??? Fungirl forteller om sine erfaringer og det ho sliter med, og du går til angrep fordi ho er moderator????

Nei, jeg spurte et spørsmål. Fikk inntrykk av at hun oppfattet det som om jeg motsa henne - derfor spør jeg og beklager om jeg gjør noe galt - i stede for at det skal utvikle seg til en krangel.

Som sagt så håper jeg det viser seg at det nytter å kutte ut fløten. :)

Carisma 23-09-09 14:11

Yazzy, les denne: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Den er en forenklet variant av den linken fra lommelegen :ja:

Med polarbrød, mener du da lappene av egg og ost? Disse er ikke det samme som brøderstatninger, det består ofte av mye nøtter. Polarlappene tror jeg ikke er noe hinder.

Fungirl 23-09-09 14:35

Er nok det han mener, men når eg klikka på linken han la ut så leste eg første oppskrifta og der var det kruskakli og nøtter + div div :)
Men nei da skal det ikke være noe behov å kutte dem :)

YazzY 02-10-09 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 773701)
Yazzy, les denne: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Den er en forenklet variant av den linken fra lommelegen :ja:

Med polarbrød, mener du da lappene av egg og ost? Disse er ikke det samme som brøderstatninger, det består ofte av mye nøtter. Polarlappene tror jeg ikke er noe hinder.

Ja, kona lager de av cottage cheese, ost, egg og krydder.
Jeg har vært i sterk ketose i over en uke nå (100, 150++ mg/dl ketoner) og har enda ikke gått ned. Fader, så frustrerende. Er det normalt? Kan det være at noen ikke er skapt for å følge denne dietten? Jeg spiser ikke sukkererstatniger, drikker ikke sukkerfribrus.

Carisma 02-10-09 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av YazzY (Innlegg 777827)
Jeg har vært i sterk ketose i over en uke nå (100, 150++ mg/dl ketoner)

Det finnes ikke grader av ketose, utslag er utslag. Mørk farge på stixen kan indikere for lite vann, altså at du er dehydrert.

YazzY 02-10-09 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 777839)
Det finnes ikke grader av ketose, utslag er utslag. Mørk farge på stixen kan indikere for lite vann, altså at du er dehydrert.

Det jeg bruker heter Keto-Diabur-Test-5000. Den viser forskjellige farger for antall ketoner i urinen: rosa for 10, lilla for 50 og fiolett for 150 og mer ketoner mg/dL. Men det kan hende at jeg er dehydrert. Vi har vært på hytta på fjellet det kan hende at jeg ikke drakk nok vann. Jeg mener at jeg drikker mye vann men leppene mine er tørre og sprukne...Har mengden av vann man drikker noe å gjøre med vekttapet? Er det vanlig at man ikke går ned i vekt den første uken selv om man er i ketose?

Kitt 03-10-09 21:02

Du kan fint være i ketose og ikke gå ned og du kan gå ned masse på lavkarbo uten å være i ketose en eneste dag!;)

Her kan du lese om hvorfor vann er så viktig!

Det aller meste man går ned den første uken er vann. Om du allerede er dehydrert, har du jo ikke noe vann å miste!:rolleyes:

Husk, på stiksen er utsalg utslag, men veldig mørk farge betyr som regel alt for konsentrert urin!

Margrethe 04-10-09 06:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av YazzY (Innlegg 777827)
Ja, kona lager de av cottage cheese, ost, egg og krydder.
Jeg har vært i sterk ketose i over en uke nå (100, 150++ mg/dl ketoner) og har enda ikke gått ned. Fader, så frustrerende. Er det normalt? Kan det være at noen ikke er skapt for å følge denne dietten? Jeg spiser ikke sukkererstatniger, drikker ikke sukkerfribrus.

Jeg har ikke gått ned mens jeg har vært i ketose, trolig fordi jeg spiser for mye. Jeg prøver nå å innta mindre matmengder pr dag (altså færre kalorier totalt sett) for å se om det kan løsne.

YazzY 04-10-09 11:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Margrethe (Innlegg 778214)
Jeg har ikke gått ned mens jeg har vært i ketose, trolig fordi jeg spiser for mye. Jeg prøver nå å innta mindre matmengder pr dag (altså færre kalorier totalt sett) for å se om det kan løsne.

Da er det vel like greit å spise karbo også, bare færre kalorier?
Etter jeg jeg leste så skal kroppen forbrenne fett når den er i ketose.
For de som ikke har gått ned i vekt, vil det si at kroppen forbrenner bare fettet i maten man spiser og ikke den som er lagret?

YazzY 04-10-09 11:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 778148)
Du kan fint være i ketose og ikke gå ned og du kan gå ned masse på lavkarbo uten å være i ketose en eneste dag!;)

Her kan du lese om hvorfor vann er så viktig!

Det aller meste man går ned den første uken er vann. Om du allerede er dehydrert, har du jo ikke noe vann å miste!:rolleyes:

Husk, på stiksen er utsalg utslag, men veldig mørk farge betyr som regel alt for konsentrert urin!

Ok, vil det da si at dietten fungerer som forventet og de kjemiske prosessene er i full sving og at kroppen min har brukt opp det vannet som trengs for å forbrenne fett og ikke har så mye mer å hente? Og derfor klarer det ikke å forbrenne fett lenger?

Margrethe 04-10-09 18:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av YazzY (Innlegg 778280)
Da er det vel like greit å spise karbo også, bare færre kalorier?
Etter jeg jeg leste så skal kroppen forbrenne fett når den er i ketose.
For de som ikke har gått ned i vekt, vil det si at kroppen forbrenner bare fettet i maten man spiser og ikke den som er lagret?

Jeg har lurt på akkurat det samme og konklusjonen var vel omtrent det siste spørsmålet ditt.

Grunnen til at jeg ikke har gitt opp enda og gått tilbake til lavkaloriprodukter (men høye på karbo, som det finnes ufattelig mange av i dette landet) er at jeg liker meg godt på lavkarbo. Jeg liker stabilt blodsukker og at jeg ikke craver etter mat.

Men jeg må også innse at jeg er blant de som tydeligvis ikke trenger noe særlig energi. Stoffskiftet mitt er vistnok fint, men jeg legger på meg på 1400 kcal på høykarbo - og det virker som litt av det samme gjelder på lavkarbo. Problemet med lavkarbo er balansen mellom hvor mye fett du trenger for å ha nok energi til å unngå sparebluss, samtidig som du skal ha lite nok fett til at kroppen forbrenner fra fettlagre.

Jeg vil ikke gi meg enda, men har bestilt South Beach boken og skal lese den. Det er en lavkarbovariant som ikke er et ketosediett, ergo ligger du litt høyere på riktige karbohydrater og mye lavere på fett - altså er det lettere å få kaloriinntaket ned.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.