Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Felleskjøpet har skjønt det! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27760)

Bacon 07-09-09 21:48

Sv: Felleskjøpet har skjønt det!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 766349)
Takk for medfølelse!:klem:

Jeg vet hvor ufattelig slitsomt det er å leve med syk hund, og jeg føler virkelig med deg!

Sitat:

Han er utredet på mistanke om furunkulose, og det ble konkludert med at det var det han har.
Ok. Men furunkulose vil ikke gi utslag i mageproblemer. Furunkulose er dype små hudbetennelser som gir byller. (For øvrig så har begge mine furunkulosehunder blitt drastisk mye bedre av å råfôres, jeg håper det gjelder for tassen din også!)

Sitat:

Ingen allergi/intoleranse å spore, bare lett forhøyede infeksjonsverdier.
Diabetes var negativ.
Intoleranse kan man såvidt jeg vet ikke finne ut av via blodrøver på hund? Allergi er som regel mer komplisert enn en enkelt blodprøve selv om den kan gi en viss pekepinn. Noen slår ut som allergiske uten å noen gang ha symptomer, andre har klare symptomer uten at blodprøvene reflekterer dette. Diabetes er ikke særlig utbredt på hund heller. De har en helt annen kompatense til å holde blodsukkeret jevnt enn det vi har.
Jeg tenker i forhold til magen hans, det virker ikke som det er gjort så mye med å utrede det?

Sitat:

Nå begynner det faktisk å gå bedre. Gir han ris, litt Vom&hundemat type kylling og litt Landlord boksemat(som jeg vet han tåler). Forer 3 ganger om dagen.:eek:
Nå ser det ut som om magen hans har stabilisert seg og han har blitt en anelse rundere. Ribbena stikker ikke like ut, liksom!
Målet er på sikt å bare gi V&H, men det ser ut som om det er et stykke dit!
Glimrende! Kutt ut på risen og boksfôret sånn bittelitt hver dag, vei gjerne opp slik at du klarer å være maks systematisk, og du har størst mulig kontroll. Litt Zoolac i maten i overgangsperioden tror jeg vil være veldig positivt.
Dette klarer dere, det er jeg sikker på! :)

Kitt 07-09-09 22:53

Takk for støtte! Setter virkelig stor pris på det!:klem:

Du skulle sett de sårene han hadde. Var så ille at dyrlegen fikk litt dilla, tror jeg. Selv inne i øregangene hans var det så tett med sår at hun slet lenge med å få renset dem.
Teorien er at det hele henger litt sammen. Furunkulose skyldes gjerne nedsatt immunforsvar og dyrlegen mente da at det samme kunne gjelde for magen hans.
Grunnen til at jeg tenkte på diabetes, var at han hadde lett forhøyet blodsukker ved to tilfelle. Kan skyldes stress, men da han spiste god og bare ble tynnere og tynnere, ble jeg enig med dyrlegen om å stixe urinen hans gjennom en helg. Fint å ha keto-/glukosestix i huset!:D
Ga aldri et eneste lite utslag, så da var det utelukket! Heldigvis!

Tenkte jeg skulle gi han samme forhold på foret som han får nå en stund fremover og så gjøre som du sa. Endre litt etter litt, veldig forsiktig!
Har stor tro på at han vil ha godt av råforing, vi må bare introdusere det litt mer forsiktig enn jag hadde håpet!
Jeg har ingen planer om å gi opp dette!

Hunden ble kjøpt "brukt" da han var 12 uker, han har en stor hvit flekk på brystet og kan ikke brukes til utstilling eller avl. Vi ble bedt om å gå rett fra Hverdagslydighet over på konkurranselydighetskurset da han var 9 måneder, men jeg ødela leggen min og kunne ikke trene med han på nesten et halvt år.
Er jo ikke for sent, så bare jeg kunne få litt skikk på helsen hans (har holdt på et år nå) så kan vi starte opp igjen, for det var såååå gøy!:D

Bacon 07-09-09 23:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 766434)
Du skulle sett de sårene han hadde. Var så ille at dyrlegen fikk litt dilla, tror jeg. Selv inne i øregangene hans var det så tett med sår at hun slet lenge med å få renset dem.

Jeg kjenner altfor godt til hunder som er dekt av infiserte byller ja.. Ikkeno moro. :(

Sitat:

Teorien er at det hele henger litt sammen. Furunkulose skyldes gjerne nedsatt immunforsvar og dyrlegen mente da at det samme kunne gjelde for magen hans.
Jeg er helt enig i at ting gjerne henger sammen, og det kan det fort gjøre i dette tilfeller også. Jeg sier ikke at dere tar feil på noen måte, men furunkulose kan også skyldes et overaktivt immunforsvar, noe som igjen kan passe "fint" sammen med en teori rundt intoleranse eller allergi. Begge mine furunkulosehunder har/hadde også allergi, noe som slettes ikke er uvanlig med furunkulose. Allergi skyldes igjen et overaktivt immunforsvar. Men ja, furunkulose i seg selv sier noe om et dårlig immunforsvar, så kan man tenke videre i hvilken retning det utarter seg. :)

Fôringen går seg til, det er jeg helt sikker på! Flott at du ønsker å prøve det ordentlig, jeg tror hunden din vil ha mye igjen for det. Du skal ikke se bort ifra at både mage og hud stabiliserer seg, man kan iallefall krysse fingre, tær og poter! Og ja, konkurranselydighet er moro det. :)

NinaOp 08-09-09 14:55

Jeg råforer selv min Rhodesian Ridgeback med vom og hundemat. Aldri før har han hatt så blank pels, rund mage (alltid vært litt tynn) og muskelsatt. Nå er han en vakker hund, med tørrfor var han en tynn stakkar med stygg pels:( Og jeg prøvde flere tørrfor varianter, dyre og billige. De dyre ville han ikke ha og de dårlige forene slukte han.. Nå får han en kg rått kjøtt daglig, sammen med oppkuttede rå grønnsaker. Og han elsker det:)

Lillebille 20-11-09 00:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 766434)
Takk for støtte! Setter virkelig stor pris på det!:klem:

Grunnen til at jeg tenkte på diabetes, var at han hadde lett forhøyet blodsukker ved to tilfelle. Kan skyldes stress, men da han spiste god og bare ble tynnere og tynnere, ble jeg enig med dyrlegen om å stixe urinen hans gjennom en helg. Fint å ha keto-/glukosestix i huset!:D
Ga aldri et eneste lite utslag, så da var det utelukket! Heldigvis!

Tenkte jeg skulle gi han samme forhold på foret som han får nå en stund fremover og så gjøre som du sa. Endre litt etter litt, veldig forsiktig!
Har stor tro på at han vil ha godt av råforing, vi må bare introdusere det litt mer forsiktig enn jag hadde håpet!
Jeg har ingen planer om å gi opp dette!

Hunden ble kjøpt "brukt" da han var 12 uker, han har en stor hvit flekk på brystet og kan ikke brukes til utstilling eller avl. Vi ble bedt om å gå rett fra Hverdagslydighet over på konkurranselydighetskurset da han var 9 måneder, men jeg ødela leggen min og kunne ikke trene med han på nesten et halvt år.
Er jo ikke for sent, så bare jeg kunne få litt skikk på helsen hans (har holdt på et år nå) så kan vi starte opp igjen, for det var såååå gøy!:D

Har lyst til å ta opp igjen denne tråden. Hvordan har det gått med foringen for din hund, Kitt? Jeg har idag gått over på denne type foring på min hund, en nuffe (newfoundlandshund) på 6 år, og er spent på hvordan dette vil påvirke hennes hudproblemer. For over ett år siden fikk hun diagnosen lymfekreft, men lever fortsatt i beste velgående..:)

Kitt 20-11-09 09:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillebille (Innlegg 797736)
Har lyst til å ta opp igjen denne tråden. Hvordan har det gått med foringen for din hund, Kitt? Jeg har idag gått over på denne type foring på min hund, en nuffe (newfoundlandshund) på 6 år, og er spent på hvordan dette vil påvirke hennes hudproblemer. For over ett år siden fikk hun diagnosen lymfekreft, men lever fortsatt i beste velgående..:)

Vi sliter enda, vi!
Han tålte ikke overgangen til V&H så godt, men vi tok det veldig rolig. Gikk bra en stund med kylling + ris. La på seg 4 kg og alle var glade!
Så fikk han diare/oppkast igjen, uansett hva jeg ga han å spise!
Fikk anbefalt Eukanuba for sensetive mager. Har kjørt på det i 10dager uten så mye som en smule av noe annet. Magen ble umiddelbart litt bedre, med enkelte tilbakefall.
Som i dag. Vi har ikke vært ute i natt(o'lykke) men han kom ca 10cm utenfor døra på morgen før han ikke klarte holde seg lenger.:eek:
Da han kom inn igjen, kastet han opp!
Hadde det ikke vært for at han ikke har gått mer ned i vekt og ellers er 100% seg selv, så hadde jeg blitt alvorlig bekymret.
Skal til vet. for kontroll i desember. Litt engstelig for hva de finner, da!

Furunkulosen har holdt seg heeeelt borte i hvert fall! Snart et år, faktisk!
Alle lyspunkt teller!:)

Lykke til med din hund!:klem:

Lillebille 20-11-09 11:29

Så bra at furunkolosen er borte! Synd at ikke magen hans har ordnet seg…disse dyrene våre, en blir jo så glad i dem og vil at de skal ha det bra.

Jeg har kjøpt den varianten som er 100% storfevom og kommer til å blande inn kokt brokkoli og litt ris i en periode. Den står på nettsiden til Vom og Hundemat AS at dette ikke kan brukes som fullfór over lengre perioder, så det blir bare i en innkjøringsfase for å se.

Hunden min har feilt alt som tenkes kan i de årene hun har levd, urinveisinfeksjoner, lungebetennelse, ørebetennelse, konstant kløe diverse steder på kroppen, hun har husstøvmiddallergi, tette tårekanaler, hun har hatt øyeoperasjon på begge øynene og har middels HD på den ene siden. Vi fikk til og med satt inn en gullstift i et akupunkturpunkt på høyre side bak, siden hun hadde problemer pga av HD’n. Vi dro til en veterinær som heter Are Thoresen nede i Vestfold da hun var rundt to år, og siden har hun ikke haltet! :eek:

Men magen har heldigvis vært i orden 99% av tiden...:p

Siden hun fikk diagnosen lymfekreft i september 2008 har vi ikke hatt ett eneste besøk hos veterinæren! Hun er i storform! Men kløen er der fortsatt, så jeg tenkte jeg skulle forsøke med dette nye foret en stund. Er egentlig kjempespent på hvordan det vil fungere! :)

Kitt 20-11-09 11:52

Nero har vært dårlig i magen i perioder helt siden vi hentet han da han var 3 måneder. Oppkast, diare....

Fordi han har så sensetiv mage, har vi brukt kyllingforet. Sammen med ris virket det bra en stund og han gikk opp i vekt.
Men etter 2 måneder ble han brått dårlig i magen igjen, så nå er vi i gang igjen!
Roer det seg ikke snart, må vi nok til dyrlegen før desember. Han er jo helt seg selv, reagerer ikke om jeg klemmer på magen hans, spiser, sover, leker, koser......
Men noe er tydeligvis ikke som det skal!:nedfor:
Man skal ikke kunne se ribbena og hoftene til en rottis!:nei:

Var ikke jeg som ville ha rottis, syns det holdt med gårdshunden, men han har liksom blitt mest min likevel! Go' vovven!:love:

Nannah 20-11-09 12:39

Jeg har ikke lest hele tråden, skal jeg inrømme...men har du prøvd med Biola?
Min ti år gamle Labrador har hofteleddsartrose og ble sjuk av medesinene.
Dyrlegen anbefalte biola med blåbær og magen ble helt fin. Hun har forlengst slutta med medesinene men får fortsatt biola m blåbær to ganger om dagen og har aldri magetrøbbel mer:)

Kitt 20-11-09 12:50

Har prøvd med Biola, ja!
Hjalp ingenting, desverre! Men har brukt naturell, ikke blåbær!
Hmm, lurt!
Ga jo snuppa blåbærsaft da hun hadde problemer med magen!

Og når du nevner dette med medisiner, han ble klart verre etter all antibiotikaen i fjor! Hmmmmm....

Mer å tenke på!
Får nok ta en runde med dyrlegen vår snart, ja! Heldigvis en hyggelig, forståelsesfull og meget oppgående dame!

Takk for tips og innspill!:klem:

Areola 20-11-09 13:35

Hvorfor blander dere det ut med ris?

Kitt 20-11-09 15:58

Rett og slett fordi ris binder væske og er et godt, gammel vel utprøvd middel mot urolig mage!

Lillebille 20-11-09 18:08

Og jeg ønsker å forebygge nettopp urolig mage når jeg nå skifter fór..:)

Kitt 25-11-09 12:20

Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering!

I helgen var Nero veldig dårlig, alt han spiste kom ut igjen begge veier og han så direkte trist ut!
Finnes vel knapt en hund som kan se såååååå trist ut som en ellers så spretten rottis!:nedfor:

Fant ut at nå var det på tide å koble inn ekspertene!
Som sagt, så gjort og i går var vi hos dyrlegen!
Fryktet jo det verste og jeg grudde meg skikkelig til å dra dit! Tok med gubben både som moralsk og fysisk støtte!

Men, o'jubel!
Alle blodprøvene var heeeelt fine og røntgenbilder både med og uten kontrast viste ingen "skumle" ting!
Tarmene hans var fulle av gass og diagnosen ble mage/tarmbetennelse!
Ikke noe litt skånsomt fòr og store mengder snille bakterier ikke kunne fikse!:D:heia::w00t:

Gjett om vi ble glade, da!:D

Charlott 25-11-09 12:22

Så deilig når man frykter noe skikkelig leit og så får en såpass snill diagnose !! DA blir man lettet og glad da :D

Kitt 25-11-09 12:26

Vi var rett og slett vettskremt og måtte love ungene at han uansett ikke skulle avlives før etter jul!:eek:
Måtte ta den tung avgjørelsen med en blandingstispe som ble farlig for 4 år siden og ungene har aldri tilgitt oss det!:nedfor::hylgrine:

Så nå er vi bare kjempeglade!:w00t::lol::love:

Charlott 25-11-09 12:35

Sånt er vondt.... :nedfor:
I juni-06 måtte vi avlive en 9 mnd gammel labrador pga kraftig HD
I juni-07 måtte vi avlive ei omplassert schäfertispe fordi hun ble så inbildt og trodde hun hadde valper som måtte forsvares. Ikke bra når hun med det begynte å skulle jage bort alle i nærområdet, inkl naboene, og som et resultat at det glefset nabojenta på 6 år i kinnet.... Gikk bra med jenta, men tispa knakk brillene hennes....
Helt grusomt.... Juni har blitt en litt vemodig måned ja........

Kitt 25-11-09 12:41

Noe av det samme skjedde faktisk med tispa vår. Blanding mellom dalmatiner og retriver. Hun adopterte snuppa som sin "valp" og angrep alle som kom mellom henne og snuppa!
Klarte heldigvis å avverge at noen ble bitt, men det var nok mest flaks.
Etter å ha konferert med både veterinær og hundefolk, måtte vi ta avgjørelsen......
Kunne jo ikke ta sjansen på at det gikk riktig galt. Huset kryr jo av unger til en hver tid!

Nero elsker unger og vi er bare så glade for at det ikke var noe fryktelig galt!
Vovven til mamma'n sin!:hearts:

Charlott 25-11-09 12:42

Vet akkurat hvordan du har det !
Utrolig hvor glad man blir i disse dyra !

Kitt 25-11-09 12:54

Jaaaaa!:love::klem::hearts:
http://www.animated-gifs.eu/mammals-dogs-heads/0056.gif

Charlott 25-11-09 13:03

Hehe, fineste rottisen !
http://lappistoiwo.blogspot.com/ Her kan du lese mer om mine to ;)

Kitt 25-11-09 14:35

Så herlig!:love:
Du skriver utrolig bra!:ja:

Charlott 25-11-09 14:39

Så hyggelig sagt, Kitt :D Begge mine er selvsagt verdens herligste, som dine er verdens herligste i din verden. Slike praktskapninger er enkle å skrive om ;)

Kitt 25-11-09 14:51

Likte veldig godt det du skrev om at han lille måtte ha gener fra mange andre!
Sånn er det med vår lille også!:D
Høres ut som en katt, stryker seg inntil bena, hopper ned fra 5-6meter og lander uskadet på beina. Legger seg inntil i sofaen og vil vær eunder dyna hele natten. Til de grader varmesøkende!
Men han tror jo også at han er like stor som rottisen og han vasker ansiktet som en hamster.
Andre gårdshunder klatrer i trær som katter eller helst ekorn!:eek:

Ivory 25-11-09 15:18

Vi har også finsk lapphund :) Herlige dyr :D

Charlott 25-11-09 15:40

Det er noe av spenninga ved å ha dyr, Kitt, forsøke å sette seg litt inn i hvordan de faktisk fungerer, hva som trigger dem, gleder dem osv. Kunne virkelig ikke tenke meg ett liv uten hund !

Så gøy med flere lappiser, Ivory !! Underfundige snålinger, dise lappisene:p Om du ikke ha blogg vil jeg virkelig anbefale deg å fikse blogg og bli med i blogg-gjengen :D (nå drar jeg virkelig Felleskjøpstråden skikkelig OT :o )

Lillebille 25-11-09 16:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 799848)
Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering!

I helgen var Nero veldig dårlig, alt han spiste kom ut igjen begge veier og han så direkte trist ut!
Finnes vel knapt en hund som kan se såååååå trist ut som en ellers så spretten rottis!:nedfor:

Fant ut at nå var det på tide å koble inn ekspertene!
Som sagt, så gjort og i går var vi hos dyrlegen!
Fryktet jo det verste og jeg grudde meg skikkelig til å dra dit! Tok med gubben både som moralsk og fysisk støtte!

Men, o'jubel!
Alle blodprøvene var heeeelt fine og røntgenbilder både med og uten kontrast viste ingen "skumle" ting!
Tarmene hans var fulle av gass og diagnosen ble mage/tarmbetennelse!
Ikke noe litt skånsomt fòr og store mengder snille bakterier ikke kunne fikse!:D:heia::w00t:

Gjett om vi ble glade, da!:D

For en lettelse!!:)

Men hva skal dere fore ham med nå for at han skal bli bra?

Kitt 25-11-09 16:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillebille (Innlegg 799950)
For en lettelse!!:)

Men hva skal dere fore ham med nå for at han skal bli bra?

Ja, vi er lykkelige nå!:D

Hadde kjøpt Eukanuba fòr i Sverige som skulle være bra for sarte mager, men dyrlegen mente det fortsatt ikke var bra nok. Det er nemlig ikke medisinsk fòr!
Så vi kjøpte en sekk Eukanuba Intestinal av henne. Hun pleier ikke prakke på oss fòr, så det blir vel mer som medisin å regne!

Og noe virker, det er helt sikkert!
Det eneste som har kommet ut av han siden i går, er kontrastvæske!:heia:

Lillebille 25-11-09 16:51

Da håper jeg inderlig han blir en glad og lykkelig rottis igjen snart! :) :heia:

Kitt 25-11-09 16:53

Takk!:klem:
Det gjør vi også!:heia:

Lillebille 25-11-09 17:04

Nuffen min har gått på vom nå snart en uke og jeg har også begynt å gi henne den som er med kylling. Det har gått utrolig bra, så jeg kommer til å kutte ned på risen men fortsette med å blande inn kokt brokkoli. Jeg har ikke sett makan til matlyst! Og det kommer svært lite ut igjen i motsetning til hva det har pleid å gjøre på tørrfor, da kom det ganske store mengder ut hver gang vi var på tur, dvs 3 ganger pr dag..:p

Hun veier 60 kg og det som har kommet ut har absolutt stått i forhold til størrelsen og fyller fort opp en pose...:eek:

Men nå? Nesten ingenting i forhold! :D

Kitt 25-11-09 17:09

Så fint at hun tåler det!:D

Så det da mine sto på V&H også. Ble litt mindre "avfall", ja!:p

Nå fikk jeg beskjed om å ikke gi han V&H på aldri så lenge, selv om det bare er kylling mine får!

Jaja, det ligger trygt i fryseren til Neros mage er klar!:)

Lillebille 25-11-09 17:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 799856)
Sånt er vondt.... :nedfor:
I juni-06 måtte vi avlive en 9 mnd gammel labrador pga kraftig HD
I juni-07 måtte vi avlive ei omplassert schäfertispe fordi hun ble så inbildt og trodde hun hadde valper som måtte forsvares. Ikke bra når hun med det begynte å skulle jage bort alle i nærområdet, inkl naboene, og som et resultat at det glefset nabojenta på 6 år i kinnet.... Gikk bra med jenta, men tispa knakk brillene hennes....
Helt grusomt.... Juni har blitt en litt vemodig måned ja........

Huff ja, har vært igjennom det der noen ganger jeg også. Flere har dødd av kreft og en av slag. Det er like fælt hver gang.:(

Nå har vi en Newfoundlandshund med middels HD på den ene siden. Vi måtte slutte å gå på ”hundehjørnet”, det ble altfor mye hopp og sprett med derpå følgende smerter. Men siden vi fikk satt inn en gullstift i et akupunkturpunkt i høyre labb bak, halter hun overhodet ikke mer! :)

Og så er det lymfekreften da, den ligger som en truende sky i bakgrunnen…selv lever hun heldigvis i lykkelig uvitenhet om at hun har fått en dødelig diagnose og snart har levd ett år på overtid.

Jeg innbiller meg at det foret hun går på nå kanskje kan være med på å holde sykdommen i sjakk, at det inneholder svært lite som nærer kreftcellene. Det er i allefall lov å håpe! :D

Charlott 25-11-09 18:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillebille (Innlegg 799981)
Huff ja, har vært igjennom det der noen ganger jeg også. Flere har dødd av kreft og en av slag. Det er like fælt hver gang.:(

Nå har vi en Newfoundlandshund med middels HD på den ene siden. Vi måtte slutte å gå på ”hundehjørnet”, det ble altfor mye hopp og sprett med derpå følgende smerter. Men siden vi fikk satt inn en gullstift i et akupunkturpunkt i høyre labb bak, halter hun overhodet ikke mer! :)

Og så er det lymfekreften da, den ligger som en truende sky i bakgrunnen…selv lever hun heldigvis i lykkelig uvitenhet om at hun har fått en dødelig diagnose og snart har levd ett år på overtid.

Jeg innbiller meg at det foret hun går på nå kanskje kan være med på å holde sykdommen i sjakk, at det inneholder svært lite som nærer kreftcellene. Det er i allefall lov å håpe! :D

Så flott at gullstiften virker ! :D Med fare for å virke litt smårar, bekymret meg sjeldent for unga ( i allefall ikke de 2 eldste), men hundene mine... :o

Er det V&H du forer med og som gir så fantastisk resultat ??

Lillebille 25-11-09 19:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 799989)
Så flott at gullstiften virker ! :D Med fare for å virke litt smårar, bekymret meg sjeldent for unga ( i allefall ikke de 2 eldste), men hundene mine... :o

Er det V&H du forer med og som gir så fantastisk resultat ??

Det er først den siste uken jeg har begynt å fore med V&H, før det har hun gått på de ”vanlige” merkene, Hills, Royal Canin etc. Felleskjøpets fór har jeg aldri brukt…

Hun har klødd i årevis og har lett for å bli rød i ørene. Jeg håper V&H vil hjelpe på dette etter hvert. Ingen av de andre fortypene har hjulpet og hun nekter å spise tørrfor dersom det ikke er blandet godt med ”menneskemat”...:p

Da hun fikk diagnosen lymfekreft for over et år siden bestemte vi oss, i samråd med veterinæren, for IKKE å gi den eneste behandlingen som er tilgjengelig, nemlig cellegift og/eller kortison, siden dette mest sannsynlig bare ville tvære ut en uunngåelig prosess som normalt går veldig, veldig fort uten behandling.
Jeg hadde noe VitaePro liggende som ikke var i bruk, og tenkte at det ikke kunne skade, så jeg begynte å gi henne én pille pr. dag. I en periode på senvinteren slapp jeg opp for piller og da vokste kulene merkbart så jeg ga henne to piller pr dag i et par uker for å reversere den negative utviklingen, og det hjalp! Kulene ble mindre igjen! Så nå tør jeg ikke å slutte..

Om V&H i tillegg kan bidra positivt på helsen hennes så er jo det kjempebra! Men vi får se, det har jo gått veldig kort tid foreløpig...:)

ingridtoll 25-11-09 20:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hillelille (Innlegg 761280)
Forer dere bikkja deres med den dritten Labb?

åh, litt enig der altså!!

Areola 26-11-09 08:54

Nå har jeg ikke hund selv og hører kanskje ikke helt til denne tråden, men jeg har alikvel følgt med siden starten og ev overbevist om at min framtidige hund skal definitivt få mat fra Vom og hundemat!
Men jeg blir litt oppgitt av at de skryter av mindre fett-mengde i produktene nå enn det det var før..
Sitat:

. Storfevom er et
magrere produkt nå enn det var før, siden mye av
fettet nå blir skåret bort.
Sitat:

I valpefôret har vi fjernet blandet innmat, men tatt
vare på okselever og tilsatt egg. Dette resulterer i
et våtfôr med mindre fett og mer protein enn våre
tradisjonelle blandinger

Lillebille 26-11-09 09:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 800206)
Nå har jeg ikke hund selv og hører kanskje ikke helt til denne tråden, men jeg har alikvel følgt med siden starten og ev overbevist om at min framtidige hund skal definitivt få mat fra Vom og hundemat!
Men jeg blir litt oppgitt av at de skryter av mindre fett-mengde i produktene nå enn det det var før..

Det siste året har jeg helt en slant olje over maten til hunden min, og fortsatt med det etter at jeg gikk over til våtforet til V&H.

Charlott 26-11-09 10:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 800206)

Det kan nok ha en sammenheng med at svært mange sliter med at hundene rett og slett blir feite og må få små mengder v&h for ikke å bli trilleklare... ;)
Siden det er tilfelle kan man lure på hvor de får inn karbohydratene siden overvekt blir et problem... Shäfertispa vi hadde kunne spise opp mot 1 kg pr dag, hun var tynn uansett.
Eldste lappisen her spiste det ikke om det ikke var blandet ut med kokte grønnsaker eller kokt ris. Han la på seg som bare det av den miksen og droppet jeg risen spiste han ikke og ble altfor tynn og merkbart trett.
Ikke til å komme fra at det fort blir en del karber i den menneskeskapte hundeverdenen.....

Shrinking Line 30-11-09 15:20

Jeg er bare innom for å anbefale Orijen.
Det er mulig å få tak i det i Norge, og er et kjempe bra for. Det finnes i en butikk på Sørlandet.

Det er det eneste tørrfôr i Norge om ikke inneholder kornprodukter. Det inneholder heller ikke kjemiske midler.

http://www.orijen.se/

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.