![]() |
Sv: Slanking the hard way, eller bruker dere slankemidler
Ang slankepiller tror jeg bare piller på resept fungerer, og da skal man være under observasjon av lege.. Men det løser jo ikke kostholdsproblemene på noen måte, de er jo fortsatt der etter man slutter på pillene.
|
En her som sier vi ikke skal snakke så negativt om andre slankemetoder. HELT ENIG!!! Mange her sier selv at de ahr prøvd alt og endelig funnet noe som funker. Så bra! Men for andre kan det være en annen kur funker. Selv om lavkarbo er tingen for de fleste her inne, så er det ikke for alle. Og heller fokusere på det positive!!!
Jeg er overbevist om at lavkarbo er noe som fungerer. Jeg er overbevist om at et lavt karbo inntak resten av livet vil være til hjelp mot overvekt. Andre kan ha sine egne meninger. det finnes faktisk folk som har hatt vellykkede kurer med lavkalori og holdt vekten. Så lenge det funker for personen er det jo bra! Ang piller...jeg er nok en potensiell misbruker. For jeg nøler aldri med å ta piller. Hadde jeg fått tak i, hadde jeg ikke nølt med å tatt. Om jeg så måtte ha kuttet med på fettet og heller levd høyprotein, hadde jeg gjort det! Jeg får ikke tak i, har for lav bmi til det, og syns det er veldig surt. Hvorfor ikke få hjelp på veien? Forstår det der med å endre livsstil, men en kan jo endre livsstil og gjøre det the hard way, men få et par spark i rumpa. En liten hjelp bare. Også når mål er nådd bare holde seg til den livsstilen en har lært å leve med. |
Sitat:
Og når det da blir så enkelt, så kan du spise hva du vil hele året, bortsett fra en intens periode på våren hvor du skal ned de kiloene du har lagt på deg i løpet av året, slik at du kan møte bikinisesongen slank og lett. Og hva kaller vi dette? Jo-jo-slanking. Ned i en fei, tilbake til vanlig kosthold, opp noen kilo, full fart ned noen kilo før ferien... Du skriver at du sikkert kunne blitt pillemisbruker. Jeg kjenner ikke deg, men jeg tipper at du, i likhet med de fleste, har minst like lett for å bli mat-misbruker. Pass deg for kombinasjonen. Misbruke mat 10 måneder i året, for så å misbruke piller 2 måneder i året, det er ikke bra! For de som er mye overvektige kan det hende at piller, eller operasjon, eller noe annet er helt nødvendig, for i det hele tatt å komme i gang med vektreduksjon. Noen får derfor diverse slankemidler av legen, og får oppfølging av legen underveis. Jeg er sterkt i tvil om dette er noe som bør anbefales i det store og hele, men i enkelte tilfeller mener jeg at det KAN vurderes. Hovedregelen bør uansett være at det er livsstilsendring som gjelder. Legemidler skal brukes der det er helsemessig riktig å gjøre det. Det er helsemessig riktig å gå ned i vekt hvis man veier 50 kilo for mye. Men det er ikke av helsemessig betydning å gå ned alle 50. Selv 5 kilo ned, eller 10 kilo ned, bedrer helsa. For en som kanskje veier 10 eller 15 kilo for mye vil det være uheldig å kjøre på med piller, for da ender det lett med jo-jo-slanking, som nevnt over. Og det er helsemessig ugunstig! Legemidler skal gi bedre helse, ikke dårligere. Så vær glad for at du ikke får slankemidler av legen. Legg om livsstilen og ta tida til hjelp. Da når du målet ditt på en sunn og fornuftig måte, og sjansen for å gå opp igjen er mye mindre. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Utradisjonelt og uvanlig er kanskje feil ord til å beskrive lavkarbo, men ganske utilgjengelig i mange situasjoner... |
Men nå tenker jeg veldig butikk/ferdigmat. Altså, jeg forstod hva personen mente med det innlegget, men mener det kanskje ble sagt litt feil.
|
Mmm. Tjukkmjølk! Mamma lagde selv av skummetmelk og tettegras. Sprø greier :p (Og så hadde vi sukker i. Vel, sunt er det ikke :o).
Ellers stiller jeg meg helt bak uttalelsene deres. Å si at en idé vi har hatt om kosthold i seksti år, kontra de hundretusen bak der, så blekner tradisjonsbegrepet litt. |
Sitat:
|
Problemet er vel at den dag i dag har ikke grønt og kjøtt den samme næringen som før, pga masseproduksjon?
|
Mye mulig de spiste mye kjøtt og fett på landsbygda (les: gårdene) for 100 år siden.
I Oslo øst f.eks rundt Akerselva spiste de brød (gjerne bare en brødskalk) med sirup på. Brødskalkene dyppet de ofte i tynn kaffe med sukker i.. Potet ble brukt til veldig mye, blant annet laget de potetgrøt. Risengrynsgrøt var luksus, og kokte de suppe var det sjelden de hadde kjøttbiter i den. De "heldige" kunne enkelte ganger ha råd til lapskaus. Det var festmåltid. Tradisjonsmat som det skrives om i denne tråden har nok ikke vært lik overalt i landet. Husk at fattigdommen var stor blant f.eks fabrikkarbeiderne. Ikke alltid det ble spist så mye grønnsaker heller... |
Sitat:
Joda, fet mat er tradisjonsmat, men det er helt urealistisk med de mengdene mange her spiser. Smør og kjøtt (spesielt biff) var dyrebart, og er kun blitt billig i nyere tid p. g. a. billig kraftfôr. Byggmel var en basisvare, særlig i retter som talggrøt. I tillegg spiste de, som nevnt, mye poteter. Poteten er en mye bedre basisvare enn mel her til lands, p. g. a. høy proteinavkastning (av høy kvalitet, som biff). En typisk middag hos forfedrene mine var å steke sideflesk, brune poteter i fettet og hive oppi noen egg og brødskiver for å suge opp fettet. Mmm. Dessuten tror jeg de spiste talggrøt, som består av masse talg, litt byggmel, melk og brunost. Det var jo mangelsykdommer på denne tiden, særlig i byene. Rakitt var vanlig. Dessuten har vi aldri hatt særlig med magnesium, med mindre du var heldig nok til å spise kveite (som er den beste kilden, uten sidestykke). Vi unngikk mangel på B-vitamin og proteiner mest fordi vi drakk melk, som var billigere enn kjøtt. |
"Før i tiden" er og blir et litt vanskelig begrep å forholde seg til. Snakker vi om tidlig på 1900-tallet? Eller snakker vi om 1800-tallet? Eller om middelalderen? Steinalderen?
Kosten som "vanlige mennesker i Norge" spiste varierte gjennom tidene. Dessuten kommer spørsmålet om hva som er "vanlige mennesker". Bønder? Fabrikkarbeidere? Overklassen? Underklassen? Det å bruke "bondekost" som argument for hva som er tradisjonell kost for oss er like feil som å bruke et hvilket som helst annet kosthold. Jeg mener at det er så godt som umulig å si hva som er "vanlig kost" for mennesker, siden dette har variert så mye med tid, sted og kultur. Det finnes så vidt jeg kan se kun ETT fellestrekk for hva folk har spist i verden siden steinalderen: de har spist det som var tilgjengelig. Derfor finner vi også stor forskjell i "tradisjonell" kost innad i Norge. Hva man spiste i nord kontra i sør, på landet kontra i byen, langs kysten kontra på innlandet, det avhang av klima, blant annet. Av jordsmonn. Av befolkningstetthet. Jeg syns derfor det er rimelig meningsløst å snakke om hva vi mennesker liksom er "ment å spise". Mennesker er kanskje den mest tilpasningsdyktige arten som finnes. Vi er ment å spise det vi finner, og som ikke tar livet av oss. |
Sitat:
Mener du virkelig det? Da jeg levde etter det prinsippet veide jeg 30-40 kilo mer enn i dag. - |
Sitat:
"- nå har ikke jeg lest alt om lavkarbo, og har derfor et spørsmål til deg: etter en viss tid på max 15g karbo pr dag, kan man øke til 25.Er det ikke sånn? - Men etter kuren hva er da max? - jeg klarer fint å holde meg under 15, er ikke sulten eller noe, men når kuren er over kunne jeg tenke meg å spise mye mer frukt (ble paff av å se hvor mye karbo som var i frukt) og å unne meg en bolle med f.eks musli&melk. Hvor streng bør man være når man omsider blir fornøyd med vekten og bare vil holde den der? -og har det noe å si om man ikke spiser så mye fett? - er ikke noe glad i fett. Kan ta litt bacon til egget, men andre ting med mye fett er jeg ikke noe glad i. -og hvordan får man tickern på siden? |
Sitat:
Urmmennesket spiste antagelig mye mer fett enn vi gjør, og langt mindre karbohydrater, og de karbohydratene de spiste kom fra bær. Hvilke andre dyr finner du som har endret kostholdet sitt så dramatisk siden arten oppsto? Ingen. Og ved å endre kostholdet vårt på den måten vi har gjort, har vi ødelagt jordens mulighet for en bærekraftig utvikling. Hadde vi spist det samme gjennom alle disse årene fra mennesket ble menneske, hadde vi ikke vært så mange mennesker på jorden, og da ville alle kunne leve på HFLC-kosthold. |
Helt enig med deg! (Og dermed tok du jo livet av din egen påstand.)
Det er jo ikke meningsløst å snakke om hva vi "er ment å spise" når en mengde mennesker pådrar seg alvorlige helseproblemer pga kostholdet sitt. - |
Sitat:
Jeg tror ikke en gang at vi genetisk sett er ment å være slanke. Jeg tror at vi genetisk sett er laget for å tåle både overvekt, undervekt, og ikke minst perioder med mye eller lite mat. Derfor har vi også evnen til å lagre fett, slik at vi skal være rustet til perioden med lite mat. Problemet er at tilgangen på mat i dag er alt for god. Vi må ikke anstrenge oss for å skaffe mat. Men at vi er ment å tåle både kjøtt, fisk, poteter, kornprodukter, grønnsaker osv, det er jeg ikke i tvil om. Du tåler jo kornprodukter også, hvis du ikke spiser for mye av det. Veldig mange har spist brød hele sitt liv og ikke lagt på seg. |
Sitat:
Utviklingen i kosten har vært helt naturlig. Hva ville alternativet vært? Problemet i dag er fattigdom, overbefolkning i mange områder på jorda, og styresett som skjevfordeler ressursene. Hadde det vært bare 1 million mennesker på hele jorda hadde det ikke vært noe problem. Men paradoksalt nok så risikerer vi at det som gjør oss til en suveren art, vår evne til tilpasning, kan også være vår ende. Vi har utviklet medisiner som tillater at svært mange mennesker overlever, som ved "naturlig utvalg" ville dødd. Og vi har tilpasset oss de matkilder som var i det området der menneskene levde. Av naturlige årsaker var ikke olivenolje og appelsiner dagligdags kost i Norge for 100 år siden, eller for 500 år siden. Og derfor er mennesket en av de artene som har vokst mest, bredd seg til alle kontinenter, alle breddegrader, og som dominerer jorda i dag. Med andre ord: overlevelse |
Men har vi virkelig tilpasset oss så veldig i løpet av 100 år, eller tror vi bare at vi skal reagere på maten som vi gjør nå, fordi det er den maten vi liksom MÅ spise, for alle andre spiser slik? Vi tror vi har tilpasset oss maten vi spiser nå, og ser ikke det at vi kunne hatt
så uendelig mye bedre? Jeg vet ikke hvor mange som sier de vil spise lavkarbo for alltid, bare for å slippe de illeluktende fisene de hadde før... Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Nå er det vel strengt tatt vi som har endret det for dem, men allikevel... |
Sitat:
Så har vi alle disse sykdommene vi får som gamle mennesker, hjerte- og karsykdommer, hjerneslag, blodpropp med det som følger med det. Jo mer usunn livsstil, jo høyere risiko. Så selv om man ikke SER usunn ut, kan man godt være det... Jeg har en kollega som drikker sikkert halvannen liter cola hver dag, spiser sjokolade og hvitt brød i massevis hver dag. Dama er syltynn og har ingen sykdommer, men ingen skal komme og fortelle meg at hun er sunn. |
Sitat:
For meg er South Beach ingen hard way, det er bare moro at jeg endelig har funnet noe som funker, og som gjør at jeg ikke har lyst på brus, sjokolade, potetgull og pastagugge hele tiden... |
Sitat:
Jeg er forøvrig av dem som ser mer usunn ut enn jeg er. Jeg er jo temmelig stor, selvsagt, og med mitt tidligere kosthold er det ingen tvil om at de som så hva jeg spiste sikkert konkluderte usunn. Men jeg er frisk som en fisk. Normalt blodtrykk, normalt blodsukker, normalt kolesterol, osv. Faktisk egentlig ganske lavt blodtrykk, ligger på 115 / 65 - 120 / 70. Jeg har derfor ingen økt risiko for hjerte-kar-sykdommer. Merkelig, ikke sant? Digre kjerringa på 120 kilo. Jeg er også i relativt bra form. Sterk til f.eks. løfting og bæring, bærer like mye som de fleste mannfolka både på jobb og ellers (og mer enn enkelte av dem). Utholdende og seig f.eks. til å gå, sykle, osv. Jeg går 6-8 km i skogsterreng, kjenner jo at hjertet jobber og puster, men ikke vesentlig mer enn andre og lettere individer. Jeg er vel egentlig i kategorien "fit-fat". Men kosten min før? Rundstykker med brunost på, brødskiver med syltetøy, masse potet, ris og pasta... klassisk høykarbo-kosthold. Og spiste MASSE. Sikkert tre ganger så mye som "normale" mennesker. Og til tross for et slikt kosthold var faktisk eneste konsekvens at jeg ble feit. Og som følge av vekta har jeg litt problemer med knærne og ryggen. Men det er vekta, ikke kostholdet som er årsak til. Det vil bedre seg når jeg blir lettere. Om noen er tynne og spiser usunt så betyr ikke det at kroppen deres nødvendigvis er usunn. Man skal ikke skue hunden på hårene. |
Sitat:
Du sier det jo selv, som følge av vekten sliter du med knærne og ryggen. Det er ikke barebare det heller, til slutt må man gjerne operere... Og siden vekten din er årsaken til dette, må jo kostholdet være en årsak til vekten, for uten høykarbokostholdet ville du ikke vært overvektig. Men jeg ER enig med deg i at man trenger ikke være usunn selv om man ser slik ut (altså er overvektig). Du er jo i den fasen nå, og det er jeg og. Når noen ser meg spise et eple på gata, tenker de sikkert "hun der kunne fint unnvært det eplet så mye som hun har å gå på". Men det er deres problem da... |
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:03. |