![]() |
Sv: Geniale sjokoladebiter
:sikle: det var jammen bra du blåste liv i denne....men jeg har ingen isbitformer i hus! hmm.... jeg må på Ikea til uka:)
|
Spennende! Må prøves! Takk!
|
Denne sjokoladen er supergod og uten rossiener eller nøtter er det bare 0,8 karber i en bit. Tusen Takk Nalana!!
|
Første gang jeg lagde disse ble de nydelige! lagde dem med 70% kakao sjokolade.
Ved andre forsøk brukte jeg 86%. Denne gangen skildte hele røren seg! Hva skjedde?? Jeg kokte kanskje delfiafettet og fløten litt lengere enn "ett lite oppkok". Var det det som gikk galt? *Fattig og bitter student* |
Sitat:
|
Ja, det var sikkert det. Under første forsøk gikk alt fint, å da brukte jeg mye mindre varme.
|
Dette så utrolig godt ut - og genialt! Gjett om jeg skal til Ikea for å kjøpe isbitformer! :spent:
Men, for ordens skyld... er Delfiafett friskemeldt? |
Spanande!
Men eg lurer på - har dei same konsistens som delfiakake? For den greier eg berre ikkje å ete.. |
Sitat:
Ifølge Dr Bruce Fife (coconutresearchcenter.org) kan man til og med bruke kokosolje til fritering fordi det tåler varme så godt uten å bli helseskadelig. Så spørsmålet er vel egentlig hva som er blitt gjort med dette delfiafettet. Selv holder jeg meg til kaldpresset kokosolje, tror det er det beste. |
Jeg har en enkel oppskrift på sjokolade biter også
100 g 70% sjokolade 100 g Cocosa (brun) 250 g Grovhakkede nøtter (paranøtter, valnøtter etc) Kle en form med aluminiumsfolie og fordel nøttene jevnt utover. Smelt sjokoladen over vannbad og rør cocosaen godt inn. Hell sjokoladeblandingen forsiktig over nøttene (skal såvidt dekke nøttene), og sett formen rett inn i kjøleskapet. Cocoas blir flytende ved ca 24 grader og trenger det kjølig for å stivne. Blir formen stående på kjøkkenbenken, vil sjokoladen og cocosaen lett skille seg. Dersom en bruker den grønne Cocosaen vil en få smak av kokos på sjokoladen. Ved å bruke den brune Cocosaen får en en med Bitter og ren sjokolade smak. Begge to er veldig gode:D litt for gode kanskje:o det ble for tomt i allefall |
Hvor mange biter blir denne oppskriften? Jeg har bare en silikon isbit form :p
|
Enn om jeg kunne funnet denne oppskriften tidligere i dag, så hadde jeg hatt lørdagskos nå:rolleyes: Kommer en lørdag neste uke også:D
|
kan man bruke kakaopulver i stede for sjokolade??:)
gleder meg:) 5 1/2 uke og 7 kg lettere:) |
NAMMIS!!
lagde de her i kveld, og det var jaggu godt!! jeg lagde noen med nøtter og noen uten, mmmm tusen takk for oppskrift |
Farsken å! Jeg lagde disse, men likte de ikke:( Som den sjokoholikeren jeg er, hadde jeg sett veldig fram til disse, men neida.... Savner melkesjokoladen min (sånn innimellom ihvertfall) *snufs*
|
Brukte mørksjokolade fra Sukkerfritt og hadde i noen dråper flytende natren. Jeg tok å knuste cashewnøtter og blanda inn, før jeg helte det i små konfektformer. Smakte kjempe godt.
|
Dumt spørsmål kanskje, men denne passer vel kanskje best til de som har den vekten de vil ha ikke for dem som skal ned i vekt? har veldig lyst å prøve å lage disse, men jeg gååååååår ikke ned i vekt , sukk, og da hjelper vel ikke "snop" på hehe.
|
Nam!!
Og hell litt røre i kaffen så blir det nesten kaffe mocca! :) |
1 Vedlegg
Lagde disse i dag. Ble kjempegode. Men skilte seg litt slik at det ble et delfiafettlag på toppen. Varmet jeg for fort opp kanskje? Brukte 70% sjokolade, og litt mer en 50 g (ca 70 g tror jeg).
|
Ooh! Må prøves!
Har forøvrig laget min første batch økologisk sjokolade, nydelig godt! |
HVis du bruker rå-kakao fra helsekosten i steden for sukkerfri sjokolade og heller tilsetter litt mer søtning får du enda lavere karboinnhold og enda mer av de sunne antioxidantene fra kakaoen. Bare et tips altså:)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20. |