![]() |
Sv: Antidepressiva
Sitat:
Sarotex er forøvrig i ferd med å bli godt kjent som et middel mot depresjon for både hunder og katter... |
Brukte Zoloft i mange år - og de hjalp godt når det røyna på som værst. Jeg hadde noen innmari mørke dager innimellom som ikke lenger dukket opp når jeg brukte Zoloft - heldigvis for det - for en depresjon er utrolig altoppslukende. Husker jeg grein og grein og visste overhodet ikke hvorfor! Glad jeg er ferdig med slike perioder! Jeg sluttet tvert av sist gang resepten min tok slutt og har ikke savna det siden!
|
Sitat:
Begynte 1.gang med zoloft og holdt på med det en stund. Redda meg utav mye. Neste periode med (Huskerikkehvadethet) funket i 2 år, sluttet.. Deilige 10 år siden... |
Hei dere, jeg har just blitt medlem så dette blir mitt første innlegg :). Etter en usedvanlig kjip vinter begynte jeg på antidepressiva, resultat +9 kg på 2 1/2 mnd. Har nå heldigvis byttet fra Tolvon til Cipralex, kan jeg forvente mer vektøkning, må jeg være ekstrem opptatt av hva jeg spiser??? setter veldig stor pris på råd.
|
Vektøkningen kommer av økt matlyst og noe vann!:eek:
Om du passer på hva du spiser og er litt aktiv, burde du ikke legge på deg mer.;) Be legen din sjekke om du har mye vann i kroppen. Har hatt mange pasienter som må få vanndrivende mens de står på antidepressiva. Hva legger du i egenkomponert som kostholdsfilosofi?:) Lykke til!:) |
Sitat:
|
Hvor kjøpes Pikasol?
|
Jeg gikk på Cipralex en periode, men fikk så mye bivirkninger at jeg valgte å slutte. Nå selvmedisinerer jeg med 5-10g fiskeoljekapsler, 100-200mg 5-HTP, og 20mg B6 daglig. Alt i alt har det gitt meg mye bedre resultater, slapp faktisk den store vinterdepresjonen i år ;)
|
Hei Kitt og tak for kjapt svar. Det jeg legger i kostholdfilosofien min er alt med måte, jeg har tidligere gått ned 25 kilo, og har klart å holde vekta stabil i 10 år. Har funnet ut at jeg må jo leve med filosofien min. Det er alltids noe som kommer i veien hvor det er kaker, poteter og fete sauser. Jeg er vel konservativ til daglig og liberal til fest. Men nå ser jeg ikke skogen for bare trær, vet ikke hvor jeg skal begynne for å gå ned 6 kilo....
|
Er bare så vanskelig å gi råd etc når jeg ikke vet hvor mange karber, lite proteiner, mye fett osv du regner som malen for deg!
|
Sitat:
Du får ha lykke til på cipralex, jeg opplevde hvertfall dem som den "beste" av tre onder...Men folk reagerer jo forskjellig på ting da:) |
Jeg har begynt på Sarotex. Det er kun 1 10 mg hver kveld mot smerter. Jeg er så redd for å begynne å legge på meg vannvittig igjen. Har hørt både dem som har lagt på seg og dem som ikke har. Så jeg blir så rådvill og vet ikke helt om det er verd å ta dem hvis jeg skal legge på meg mer..
|
Jeg har desverre ingen gode erfaringer med Sarotex vektmessig! Hjalp kjempegodt på søvn og smerter da jeg kom opp i 35 mg, men jeg la på meg og klarte ikke gå ned i vekt uansett hva jeg gjorde.:eek:
Men det var før jeg oppdaget lavkarbo, da!;) |
Jeg må ærlig innrømme at jeg nå ikke ser skogen for bare trær ang. vekt. Jeg er forsiktig med karbo, (fedon) spiser mye grønnsaker og frukt. Er det flere som har det sånn? Føler kroppen min er blitt kuppet, her sitter jeg med svak psyke og er smålubben. Arg!! Noen som vet om en "kur" som er grei å gjennomføre og som gir en kickstart? Råd tas imot med takk :D
|
Leste i dag at Magnesium mangel er den viktigste årsaken til depresjoner... Kanskje noe å forsøke i tillegg til andre medisiner?
|
Sitat:
|
Sitat:
Du må holde på i minst 3 uker før du kan si om det virker eller ikke! Hva mener du med ble dårlig? Jeg fikk dem mot fibromyalgi, vil du fortelle hva du fikk dem for? |
Her måtte jeg bare slenge inn et svar. Har gått på cipralex siden 2006 og sluttet for to uker siden har trappet ned en stund men enda føler jeg mange plager. Det har hjulpet meg ved at jeg møtte veggen totalt har holdt meg litt gående da jeg fikk tvillinger og har et gutt på 6 år så må jeg bare klare å holde meg gående å sånn er det. Nå har jeg begynt på lavkarbodiett og sluttet med antidepressivaen samme uka vet ikke om det er så bra men sånn er det.....mye hodevondt om dagen vet ikke om jeg spiser riktig så får lese litt mer her inne og spørre dere om ting....
Jeg vil ut av pillene føler også lite sexlyst og mye slitenhet og aldri kjempe gla lenger. Men er verdt det hvis man slipper å sitte å grine....Men jeg tror på at det skjer noe i kroppen jeg er en grunn til disse depresjonene og humørsvingningene og har bestilt meg time hos en ernæringspesialist i midten av april veldig spent...har ogsoå begynt med magnesium....så får vi se håper hodevondten slipper snart.... Kjempe fin tråd..... |
Sitat:
Jeg fikk rett og slett angstanfall i søvne. Følte jeg måtte spy og var så tørr i munnen at jeg ikke klarte å puste, men klarte ikke å stå opp. Uannset hvor mye jeg prøvde å vekke meg sjøl så fikk jeg det ikek til. Skikkelig guffent følelse. |
Sitat:
Flaske med vann på nattbordet kan være lurt!;) Ble aldri så "dopa" at jeg ikke kunne våkne, nesten for lite dopa egentlig! Men de virker som sagt godt, men vekta likte det ikke akkurat!:eek: |
Sitat:
|
Sitat:
Det finnes veldig fine tabletter med masse magnesium på apoteket! Jeg tar 300mgx2 hver kveld. Magnesium har en noe muskelavslappende effekt og jeg bruker det mot rastløse bein, men også for å sove godt!:) |
Sitat:
Jeg har brukt cipralex ca. ett år. Jeg la på meg over 20 kg! Jeg vil ikke anbefale cipralex. Det er mulig den hjalp meg litt i forhold til selvkritiskhet (mindre selvkritisk). Det var nok derfor jeg ga blaffen i kostholdet også! Den hjalp på humøret første ukene. Jeg synes ikke det var verdt det når jeg la på meg så mye, men det finnes merker som gjør at man ikke legger på seg (tror det efexor eller noe). Jeg følte også at jeg levde i en boble, og jeg lå en del og hvilte, noe som også økte vekten. Jeg hadde også søvnproblemer og forstoppelse. Du kan prøve Johannesurt. Det er førstevalget for leger i Tyskland og har dokumentert effekt. Ellers så hjelper det sikkert med lavkarbo og regelmessig trening. |
Det er et år siden Lokkebiff startet denne tråden og hun er ikke aktiv her inne lengre, desverre!
Hun har gått ned 35kg på Skaldeman og har holdt vekten mange år nå! Flinke, flinke Lokke!:hearts: |
Veldig bra! :)
|
Sitat:
|
Sitat:
Selv om jeg har henne på FB!:love: |
Sitat:
|
Det skal jeg gjøre, vet du!:D
|
Hei, Jeg spiste först cipralex i ett år. La på meg litt når jeg ökte til max-dosen. Men det var bare snakk om noen kilo. Men så sluttet cipralexen å virke så jeg begynte på Remeron. Det va det beste jeg noengang fått i meg! Jeg blev utrolig utadvent, va glad o lo og pratet hele tiden og va på topp. Snakket med alle og snakket dessuten mye höyere enn det jeg vanligvis gjör. Folk som kjenner meg syntes jeg va en annen på en måte... Men pga at jeg fikk en enormus matlyst og gikk opp 5 kilo på noen uker så sluttet jeg og begynte på cymbalta. Den hjalp veldig bra mot depresjonen men jeg blev mer meg selv igjen, det merktes at jeg ikke gikk på remeron lenger.. Men til tross for at en ikke skal legge på seg av cymbalta, så var det på den som jeg virkelig este ut og blev tjukk. Så det er de 15 kilona jeg sliter med nå. Og nå er det 3 måneder siden jeg sluttet helt med antideppresiva. Heldigvis klarer jeg meg fint uten, men jeg har bare gått ned et par kilo... Nå skal jeg pröve å kvitte meg med disse medicin-kiloene, og det tror jeg at jeg kan med lavkarbo.. Så til alle som tenker på det med mediciner og vektökning- det viktigeste er psyken, vekten kommer som nr 2. Og den kan du alltids gjöre noe med når du blitt frisk.
:) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det vi ser, er at de som responderer på medisin, bedre klarer å ta tak i og jobbe med disse årsakene, fremfor å være såpass dårlige at det ikke har vært mulig å komme noen vei med annen behandling! Det finnes også flere forskjellige typer depresjoner. Noen har jo slett ingen utenforliggende årsak og trenger en annen type behandling! Den mest effektiv behandlingen med færrest og minst alvorlige bivirkninger er faktisk elektrosjokk, ECT! Virker utrolige bra på endogene depresjoner! Jada, vet det høres skummelt ut, men det er ikke det, altså!;) |
Sitat:
|
Gikk inn på lommelegen og fant følgende: Videre står det at problemer med blodsukkeret kan gi depresjoner.
Årsak Depresjoner kan oppstå som følge av et traume eller en ytre alvorlig livshendelse, eller de kan oppstå uten sikre ytre påkjenninger. Vi kaller sistnevnte for endogen depresjon. Vi tror årsaken til depresjon er sammensatt av biologiske, miljømessige og psykologiske faktorer. For depresjoner som ledd i en bipolar lidelse vet vi at det er en stor arvelig faktor. Visse hormonelle endringer kan disponere for depresjon, og depresjon kan være en bivirkning ved enkelte medisiner. Kritisk miljø og beskyttelse uten ømhet, innlært hjelpeløshet og negativ person-oppfatning disponerer for depresjon. Ubearbeidede traumer kan og gi alvorlige depresjoner |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Elektrosjokk varer bare noen få måneder... Og hvis du spør pasienter som har hatt det er det et fåtall som vil ha elektrosjokk på nytt igjen.. Sitat fra en sykepleier på psykiatrisk der de foretok elektrosjokk. |
Med fare for å virke bedrevitende så vil jeg bare i beste mening poste en link jeg kom over:
http://articles.mercola.com/sites/ar...interview.aspx Utskriving av medikamenter for psykiske problemer/ sykdommer har virkelig eksplodert. Min kjære er sykepleier og har vært borti enkelte leger som veldig lett tyr til reseptblokken i slike tilfeller. Jeg tror ikke det er unike tilfeller hun har sett. Ved en annen anledning kom hun over dosetten til sin bestemor, hun hadde fått diverse medisiner på resept etter en operasjon hun hadde hatt. Da hun fikk se den daglige doseringen som lå i dosetten, ble hun skremt. Dette var doser som ble brukt på sykehjemmet hun jobbet, men da på de aller hardest belastede pasientene. Og visse av disse medikamentene har suicidal effekt som bivirkning hvis de brukes for lenge. Ikke hjelper det å anmelde legen heller. Et innslag på nyhetene for en liten stund siden, fortalte historien om en mann som hadde tatt sitt eget liv etter å ha vært kraftig overmedikamentert av sin fastlege. Fastlegen ble anmeldt av sønnen til avdøde, og legen fikk en smekk på fingeren. Etter å ha sett depresjoner på ganske nært hold i familien, har jeg fått en oppfatning av at det ikke finnes en quick fix i form av piller. I hvert fall ikke over lengre tid. Det er som mange andre sier det her inne, det må jobbes med. Hadde det vært så forbannet lett, ville det kanskje ikke vært et problem i utgangspunktet? I hvert fall, det er bare mine tanker og små erfaringer rundt temaet. Jeg har ikke annen egen erfaring, enn at jeg har brukt mosjon til stor hjelp i tunge sorgperioder etter jeg har mistet nære. |
En interessant tråd. Jeg har selv gått på forskjellige antidepressiva pga kronisk depresjon. Først på Cipralex en stund, så fikk jeg Remeron neste gang. Da la jeg på meg 8 kg på kort tid. Tenkte bare på mat hele tiden. Jeg fikk da Cipralex i stedet, da stoppet vektøkningen. Denne har jeg gått på i 7 år, med ett opphold på litt over ett år. Fikk nå også Tolvon, for jeg blir ikke bra av bare Cipralex. Tar andre medisiner for angst også. Nå skal jeg ta Cipralex om morgenen og Tolvon om kvelden. Kjenner at jeg etter bare 4 dager sover mye bedre med Tolvon i kroppen. Og er veldig bevisst på at jeg må passe på hva jeg putter i munnen, og hvor mye. Håper dermed å klare å fortsette vektnedgangen.
Er det noen av dere som har gått ned ved bruk av Tolvon. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23. |