Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   PCOS og karbohydratkontroll (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Dere som tar Metformin (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24746)

nomma 30-04-09 22:39

Sv: Dere som tar Metformin

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 709400)
Det må da være helt feil.

Dette er det som står i Felleskatalogen:

Behandling av diabetes mellitus type 2 hos voksne, spesielt hos pasienter med overvekt når adekvat kostregulering og fysisk aktivitet alene ikke gir tilstrekkelig glykemisk kontroll.

Brukes jo også mot insulinresistens ved feks PCOS, men kriteriene må jo være de samme.

Da jeg fikk dia2, sa spesialisten at jeg trengte metformin inntil jeg hadde gått ned så og så mange kilo, ikke omvendt!

Ville nok ha forlangt en grundig forklaring på hvorfor legen din mener det motsatte av alle andre. Metformin kan jo tom gi vekttap!:p

Jeg har ikke diabetes ennå :confused: men er/har insulinresistens og PCOS. Det kan hende at de har kommet frem til noe annet nå. Det er jo to år siden jeg fikk denne beskjeden. Håper det i hvertfall.

Kitt 30-04-09 22:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nomma (Innlegg 709402)
Jeg har ikke diabetes ennå :confused: men er/har insulinresistens og PCOS. Det kan hende at de har kommet frem til noe annet nå. Det er jo to år siden jeg fikk denne beskjeden. Håper det i hvertfall.

Jeg har brukt metformin i 4 år og er helt sikker på at den samme teksten har stått i Felleskatalogen siden jeg gikk på sykepleierskolen på 90- tallet.

Dersom legen din har en god forklaring, er det jo greit, hvis ikke, forlang en!:p

jeef-micro 01-05-09 09:07

Jeg har jo fått metformin uten å ha hverken diabetes eller insulinressistens, men pga PCOS, Så jeg rekner med at det har noe med hvorfor du skal ha metformin nomma... Dersom det er pga PCOS, så har den vel best effekt om man ikke er i "de høyere vektklassene" som du så fint sier det. Får du metformin for feks diabetes type2, så er det ikke sikkert vekta spiller så stor rolle egentlig...

Sesti 07-05-09 12:59

Jeg var hos legen på mandag, samme lege som fant ut at jeg har PCOS. Han kunne ikke gi meg metformin, for i boka hans sto det at man fikk det på blårestept bare hvis man hadde fått diabetes, og siden jeg ikke hadde det så kunne jeg ikke få dem...

Så jeg forblir visst pillefri, for jeg har ikke diabetes:)
Og det er jo bra på en måte:)

jeef-micro 07-05-09 18:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sesti (Innlegg 714145)
Jeg var hos legen på mandag, samme lege som fant ut at jeg har PCOS. Han kunne ikke gi meg metformin, for i boka hans sto det at man fikk det på blårestept bare hvis man hadde fått diabetes, og siden jeg ikke hadde det så kunne jeg ikke få dem...

Så jeg forblir visst pillefri, for jeg har ikke diabetes:)
Og det er jo bra på en måte:)

Det stemmer nok at man ikke får metformin på blå resept når man ikke har diabetes. Dette har å gjøre med at den kun er godkjent for blå resept ved diagnosen diabetes, og om legen allikevell gir deg det signerer han på at du har en sykdom du ikke har, noe legen ikke har lov til å gjøre.

Men den kan gies på hvit resept om du ikke har diabetes. forskjellen er at du ikke får dekt deler av summen for medisinen via egenandel om du har den på hvit resept, men dette er medisin som er så billig at det ikke utgjør den store summen uansett. (koster vel en 80-90 kr for 100 tbl)

Sesti 07-05-09 21:19

Så ufint, han sa at det ble ekstremt dyrt for meg å få det uten blå restept..:s

jaja, jeg får se om jeg får noe sånt senere.. Kanskje jeg klarer å gå ned uten:)

Kitt 07-05-09 22:58

Ikke akkurat dyrt, nei, selv om man skal opp i ganske store doser(mer enn 2000mg pr dag).

Fra Felleskatalogen:

Pakninger og priser: 500 mg: 400 stk. kr 181,90. Enpac: 100 stk. kr 66,10. 850 mg: Enpac: 100 stk. kr 84,30. 1000 mg: 60 stk. kr 67,50. 180 stk. kr 147,50.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.