Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Fakta om utskeielser på lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24709)

Alyssa 16-09-09 16:29

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Nei, det er ikke viktig med et visst antall måltider hver dag, det skal holde å spise når man er sulten, og spise seg passe mett.

nonta 26-09-09 22:46

Takk til Pål!! Det var morsomt å lese denne tråden i dag, jeg har nemlig vært ganske flink i det siste (få sprekker) fram til sist fredag, da hadde jeg en kraftig sjokoladesprekk og stort kalori inntak. Tidligere ble jeg skikkelig sløv og dorsk av store sprekker, men kroppen håndterer høykarbodoser mye bedre når jeg har vært streng en periode. Det som var morsomt at jeg på lørdags morgen kl 10 var ute på trimtur, 1,5 time, med ganske mye jogging, og der har jeg ikke vært på 2 år, siden forrige barselpermisjon var over. Det er deilig når man føler at en bare sprudler over av energi!!! :D:D
-Det er jo ikke så ofte!!!..
For øvrig har jeg det på samme måte som veggpryd,flere ukers vektnedgang ødelegges på veldig kort tid, og det tar gjerne like mange uker å komme ned igjen der jeg var som første ganga..

navn 12-01-10 22:51

pål bål

Photobscura 13-01-10 11:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av navn (Innlegg 815188)
pål bål

:confused:

Vettel 13-01-10 13:45

Kan legge til at for MEG fungerer det akkurat som Pål skriver i startinnlegget. De gangene jeg går mest ned i vekt, er rett etter karbo-utskeielser! Har lurt litt på det nemlig, så fint å lese at det faktisk er en sammenheng.

Jeg har utskeielsesdag en dag i uka. Og da går jeg jevnt og trutt ned. Men forsøkte å kutte ut utskeielsesdagen, med resultat av ingen nedgang, eller OPP i vekt!

Nå etter jul og nyttår og tilhørende utskeielser (ikke hver dag, men ikke så strengt kosthold) så har jeg jumpet mye mer ned enn jeg har gjort før. Og da startet jeg mandag og idag er det onsdag.

Så for MEG stemmer dette godt.

Men selvfølgelig, cravingen øker etter karbo-dager, men er bare å kjempe imot så går det over etter en dag eller to. Døyver cravingen med ost jeg. :)

Photobscura 13-01-10 18:43

Ja, det er tydelig at vi er forskjellige, de få utskeielsene jeg har gjør bare vondt. Hodepine, ødemer og generelt stort ubehag. Vi har som flere har vært inne på her forskjellige utgangspunkter, og med metabolsk syndrom så tror jeg at hormonpåvirkningen blir for stor med karbodager, i alle fall i mitt tilfelle.
Men bra det funker for deg :)

Vettel 13-01-10 20:14

Ja ikke sant. Tror man bare må forsøke seg frem til hva som fungerer for enn selv.
Noen kan spise tomater, andre ikke.
Ser mange kan drikke lettbrus, det kan ikke jeg, da blir jeg dårlig og går opp i vekt. Så det er neinei hos meg, også på utskeielsesdager.

ps. Kan legge til at utskeielsene for min del blir mindre og mindre, brød smaker ikke godt lengere, selv ikke sjokolade! Og dårlig blir jeg.... Selv om jeg går ned etterpå, så er det ikke verdt det. Så mine utskeielsesdager er mer til når jeg skal på besøk til andre, bursdag, etc.

Photobscura 13-01-10 20:23

Det eneste jeg ''skeier ut med'' er meieriprodukter når jeg en sjelden gang tar den lange turen hjem til opphavet. Selv det gir magevondt og vannansamlig og litt vektoppgang.
Etter så lang tid på dette kostholdet har høykarbo mistet fullstendig gyldigheten sin som mat, og selv om jeg kan synes at mat er en nytelse, så er det først og fremst næring, og det er for meg en god ting at jeg faktisk kun tenker på mulighetene innenfor hva jeg kan spise, i stedet for å sjenke en tanke på hva jeg eventuelt går glipp av :). Dermed er ikke sprekker en issue for meg :)

henry 05-06-10 14:21

Hei, det er 2 år siden innlegget,men jeg er ny:
1- Er det OK/lurt dersom man går på lavkarbo og spise kaloribomber inkl.sukker ved ekstra fysisk anstrengelse som hytte-til hytte på ski over noen dager for en vanlig mosjonist? Trengs tilskuddet?
2-Inntar vel +/- 50g KH i løpet av døgnet. Vekten er stabil/tendens til å gå opp, til ttross for fysisk aktivitet. Spiser jeg for lite fett, mon tro? Hvor mye fett bør man egentlig spise til hvert måltid? Håper på svar, ellers er jeg redd jeg må gå over til vanlig kosthold igjen,jeg kan jo ikke bli overvektig. BMI 25/alder 56/ holdt på i 5 uker.:confused:

nonta 06-06-10 01:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av henry (Innlegg 886536)
Hei, det er 2 år siden innlegget,men jeg er ny:
1- Er det OK/lurt dersom man går på lavkarbo og spise kaloribomber inkl.sukker ved ekstra fysisk anstrengelse som hytte-til hytte på ski over noen dager for en vanlig mosjonist? Trengs tilskuddet?
2-Inntar vel +/- 50g KH i løpet av døgnet. Vekten er stabil/tendens til å gå opp, til ttross for fysisk aktivitet. Spiser jeg for lite fett, mon tro? Hvor mye fett bør man egentlig spise til hvert måltid? Håper på svar, ellers er jeg redd jeg må gå over til vanlig kosthold igjen,jeg kan jo ikke bli overvektig. BMI 25/alder 56/ holdt på i 5 uker.:confused:

Jeg ville kjørt det "safe" så lenge du ikke har en god vektnedgang er det vel ikke tida for å eksperimentere med utskeielser....
1.Hvis du blir slapp og dorsk trenger du sikkert ekstra mat, men ikke i form av høy karbo. Spis lav glykemisk (sakte karbo som frigis over tid). Hvis du gir kroppen sukker vil den først bruke dette som brennstoff, og alt du spiser skal "omsettes" før kroppen tar fatt på reservelagrene som du vil ha vekk.
Ser du ikke er overvektig i forhold til BMI så da kan du nesten ikke regne med et raskt vekttap?Spesielt ikke ved ikke å være i ketose, noe du kanskje ikke er når du spiser såpass mye karbo...
2. Godt mulig du spiser for mye karbo og også feil type. 50 g er ganske mye. Ville prøvd å redusere. (Ketolysekuren f. eks anbefaler 15 g til dagen for kvinner og 20 g for menn)Det er ekstra viktig hvis du vil øke fettinntaket. FOr mye karbo og for mye fett er garantert vektoppgang!!..:eek::eek:
Ketogen kost anbefaler kort fortalt minst 20 g protein (mer hvis man er sulten),masse grønnsaker, og fett til hvert måltid; enten 1 ss olje,10 oliven eller en halv avokado.
1 måltid om dagen (av 4) kan inneholde ca 6 g karbo, f. eks 3 fiberrik, 1 tynn skive lindbergbrød eller en liten håndfull nøtter. Da kommer du i ketose ihvertfall. Lykke til:D

Kanskje 21-01-11 23:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 673760)
"Lavkarbohydratkosthold er det perfekte kosthold å skeie ut på." osv ...

-

Som nybegynner leser jeg gjennom de trådene som anbefales som klistrede. Og da dukket denne oppe ....og lurer på en ting. Vil man ikke bli dårlig om man "skeier ut"? Hvis man selv lever på lavkarbo, i mitt tilfelle nå ketolysekuren. Og besøker noen som serverer middag, med saus gjevnet med mel, poteter og masse annet med KARBOHYDRATER. Da trodde jeg at man ville bli dårlig i magen, og gjerne i kroppen om man spiste det. Og så ville det ta mange dager før man kom inn i ketose igjen.

Spørsmålet blir da, kan jeg uten dårlig samvittighet og uten å ødelegge noe spise en pizza eller "vanlig" mat hos andre ?

Kula 22-01-11 10:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1008221)
Som nybegynner leser jeg gjennom de trådene som anbefales som klistrede. Og da dukket denne oppe ....og lurer på en ting. Vil man ikke bli dårlig om man "skeier ut"? Hvis man selv lever på lavkarbo, i mitt tilfelle nå ketolysekuren. Og besøker noen som serverer middag, med saus gjevnet med mel, poteter og masse annet med KARBOHYDRATER. Da trodde jeg at man ville bli dårlig i magen, og gjerne i kroppen om man spiste det. Og så ville det ta mange dager før man kom inn i ketose igjen.

Spørsmålet blir da, kan jeg uten dårlig samvittighet og uten å ødelegge noe spise en pizza eller "vanlig" mat hos andre ?

Dårlig samvittighet er sjelden noe å hige etter. Hvis du bestemmer deg for å spise pizza, så gjør det uten dårlig samvittighet! Neste dag går du bare videre med ditt vanlige kosthold. For noen kan dette være problematisk, fordi høykarbomat gir et sug etter enda mer. For andre er ikke dette noen big deal. Du må gjøre dine egne erfaringer hvis du er i tvil om hvilken kategori du tilhører.

Et høykarbomåltid med noen ukers mellomrom er uproblematisk for de aller fleste. Unntak finnes her også, med det tror jeg er forholdsvis sjelden.

Dessuten er det for de fleste en stor forskjell om man skal ned i vekt eller bare holde vekten stabil. Min erfaring tilsier at det er gunstig å være svært "streng" inntil man når vekten man ønsker. På den annen side vil antakelig ikke ett enkelt høykarbomåltid forsinke prosessen mer enn en ukes tid i verste fall.

-

Mellon 22-01-11 11:39

A- ha, sier jeg bare. Bra lesning. Nå har jeg enda litt mer kunnskap å slå tilbake på. For også litt bedre følese for utskeielser, selv om det jo ikke er noe poeng å ha det ofte, da ødeleggeren jo hele fettforbrenningsprosessen.

Carisma 22-01-11 12:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mellon (Innlegg 1008429)
da ødelegger en jo hele fettforbrenningsprosessen.

Ja, og med tanke på at det kan ta opptil fire uker å nå optimal fettforbrenning igjen skal det mye til at det er verdt det.... I tillegg er det mange som får veldig mye vann i kroppen av karbohydrater, så bare en liten pizza kan bety 3-4kg på over natta. Som gjerne sitter et par uker før de slipper igjen.

Missy_86 27-01-11 12:42

Da har jeg et lite problem.
På lørdag skal jeg i dobbel bursdagsfeiring *iiiiiik*
Først familiemiddag hjemme i pappas bursdag, ikke noe problem med mat da det er bestilt koltbord :) Jeg har også planer om å lage fedons sjokoladekake, så jeg og kan få en liten kakebit. MEN, alkoholen!!
Jeg skal møte venninder på vors/byn senere i den andre bursdagen.

Hva kan jeg drikke? :s Vanligvis drikker jeg vanlig pils.... Det er jo ikke noe særlig nå. Jeg liker ikke tørr hvitvin, men noe rødvin. Sprit er en historie for seg selv mtp temperament, så det er vel ikke det lureste det heller :p

Begynte på lavkarbo, LCHF (tror jeg) på tirsdag, så jeg skal vel egentlig være ganske forsiktig nå i begynnelsen?

HJELP?!? :S

TrillTrall 27-01-11 13:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Missy_86 (Innlegg 1012679)
Hva kan jeg drikke? :s Vanligvis drikker jeg vanlig pils.... Det er jo ikke noe særlig nå. Jeg liker ikke tørr hvitvin, men noe rødvin. Sprit er en historie for seg selv mtp temperament, så det er vel ikke det lureste det heller :p

Litt på siden kanskje, men MÅ man drikke alkohol? Jeg er på ingen måte totalavholds, men har aldri skjønt det der med at man MÅ drikke når man er ute med venner... :confused:

Photobscura 27-01-11 13:35

Hvilke typer rødvin liker du, da? Det står som regel restsukkerinnhold på de fleste viner på polets nettsider. Rødvin er ellers en litt sånn vanesak. Jeg likte det ikke før, nå ELSKER jeg rødvin! Men jeg har jo mine preferanser.
Du kan jo drikke lite-øl som er redusert på sukkerinnhold opp til 70%, de er "vasne" i forhold til vanlig øl, dessverre, men greit nok.
Ellers har du cava og rosévin, bare sjekk restsukkerinnholdet. Jeg har en tommelfingerregel på maks fem gram sukker/literen.

Og TrillTrall, jeg er helt enig! Men har man lyst til og er innstilt på å ta seg en fest, så kan det jo kanskje bli en smule kjedelig når man er den eneste som er edru ... :o. Å føle at man må, er jo en annen sak igjen :).

Missy_86 27-01-11 17:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1012714)
Hvilke typer rødvin liker du, da? Det står som regel restsukkerinnhold på de fleste viner på polets nettsider. Rødvin er ellers en litt sånn vanesak. Jeg likte det ikke før, nå ELSKER jeg rødvin! Men jeg har jo mine preferanser.
Du kan jo drikke lite-øl som er redusert på sukkerinnhold opp til 70%, de er "vasne" i forhold til vanlig øl, dessverre, men greit nok.
Ellers har du cava og rosévin, bare sjekk restsukkerinnholdet. Jeg har en tommelfingerregel på maks fem gram sukker/literen.

Og TrillTrall, jeg er helt enig! Men har man lyst til og er innstilt på å ta seg en fest, så kan det jo kanskje bli en smule kjedelig når man er den eneste som er edru ... :o. Å føle at man må, er jo en annen sak igjen :).

Tusen takk! Dette var svært hjelpsomt! :)
Er vel heller det at jeg har bodd i Spania ett semester for å studere der, og dette blir første byturen ut med venner på evig lenge og derfor har jeg lyst til å ta meg evt. noen øl eller noen glass vin.
Jeg MÅ ingen ting, men jeg VIL :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.