![]() |
Sv: Hjelp! Jeg er ny
Det ser ganske riktig ut det :) Hvis jeg skal pirke på noe så er det knekkebrød både på morgenen og kvelden da... :o
|
hehe, jeg vet... men ble så sulten et par timer etter middag:o Burde jeg heller spist ost og skinkeruller feks? Sånn som i Jarlsberg-ost er det jo 0 karber. Betyr det at man kan spise så mye man vil av det? Altså ikke hele osten da selvfølgelig, men er det bedre å spise "overdose" fett enn noe annet? Har vært litt sulten fra ettermiddagen av, men kan kanskje være litt "abstinenser" etter karbohydrater--?
|
Proteiner og fett metter mer og myyye lengre enn karbohydrater!
Bedre med litt mye fett enn karber, JA!:ja: |
Elsker dette forumet...:D Raske svar fra opplyste folk! Takk!!!
|
Alle har vært nye her selv, vet du! Det er mange ting å sette seg inn i og veldig mange spørsmål som popper opp etter hvert!;)
|
Spørsmålene popper opp ja... jeg fant akkurat oppskrift på havrepannekake her inne, og fikk sååå lyst på det til frokost imrg.. er jo ikke noe for ketolyse pga havregrynene, men kan jeg lage det eller bør jeg holde meg unna såpass store mengder karbo som det er i havregryn? jeg har jo planer om å innføre det etterhvert, men hvis jeg skal følge "planen" min, skal jeg jo holde meg unna for mye karber nå i uke 1-2..
En annen ting,- syltetøy! Hva kan spises?! |
Se etter lapper i forum. Tror noen har mekka noe med sojamel og slikt. Men nei havre er ut for ketolyse! Om du kan si ***-korn om noe så er det ikke lov! (sojamel er jo fra bønner)
Syltetøy? Man tager noen bringebær eller blåbær og rører med litt Splenda. Finnes ikke "lov" ferdiglaga. Men hvorfor bruke "skivemat"? Tips, ha kokte egg i kjøleskapet til krisemat til kvelden. Evt tiloversbleven middag. Og spis det først (egg med majo og karrikrydder er SÅ digg!) og ha deg et glass vann for å få orden på kveldsbrummeren. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Idag har jeg laget det samme som i går til frokost, og eggepannekake med litt revet ost og 2 skinkeskiver inni til lunsj. Var bedre med ost i, men jeg blir litt kvalm av det tror jeg. Noen andre som blir det av "eggeoverdose"?
Til middag har vi spist kyllingkarbonader(2 karber pr 100 gr) med salat og brød jeg bakte. Dette siste er imponerende nok i seg selv,- jeg har ALDRi bakt noe før! Lagde "liksomklibrød" jeg fant på forum. Det var godt! Kan man drikke cola light? cola zero? Uvant å tenke seg om både 3 og 4 ganger før man putter noe i munnen, men egentlig er det jo bare bra.;) |
Nå kom jeg selvfølgelig på et spm til:p Jeg har jo vært en sucker for brød hele livet, og savnet det etter bare en dag. Ble derfor veldig glad da jeg oppdaget brødlenken under oppskrifter, og jeg har lyst til å spise et par skiver av det jeg bakte til feks lunsj. Brødene her inne har jo veldig lite karber pr skive, og skivene (hvertfall på det brødet jeg bakte nå) er jo supersmå, ca 1/3 av en vanlig brødskive. Er det ok å spise et par skiver av brød/rundstykker som jeg finner på forumet daglig? Hvis jeg tar på fett/protein-pålegg?
|
Sitat:
Synes du er kjempeflink! :heia: Det der med en brødskive eller knekkebrød når du har lyst på noe på kvelden er egentlig veldig lett: Spis bare pålegget :D Kok noen egg å ha liggende i kjøleskapet, ta osteskiver og skinkeskiver og rull sammen. Smaker enda bedre med meierismør mellom. Eller laks og eggerøre, rekesalat, spekeskinke med rømme, peppermakrell med majones, kjøttrester med ost og dressing. Det metter godt og mye lenger enn om du skulle spist det sammen med brød. Koldtbordtallerken kalles det. :) Ekte lavkarbo. Stå på videre! :) |
Full forvirring:( Hvorfor svinger vekta så fryktelig? Jeg kan veie meg med 2 timers mellomrom og veie 2-3 kilo i forskjell? Er det vekta, eller er det noe jeg kan gjøre for å stabilisere dette? Blir såå misfornøyd når den viser 65,1 kg en gang, og 2 timer senere viser den 63,2... Hva er det jeg liksom veier da..? Jeg føler meg ganske ofte oppblåst og har jo kuttet alt av melk, mel og kornprodukter. Burde ikke det hjelpe?
En annen ting; hvis jeg ligger mellom Atkins og Lindberg på filosofi; er ikke det veldig selvmotsigende? Atkins er jo pro fett, Lindberg pro magre varianter? Og er det sånn at Atkins og ketolyse passer best for de med mye overvekt? Ser jo flere av de som skriver her inne har 20-30 kg å ta av,- er jo ikke rart de går ned fort når de legger om kostholdet. Jeg vil jo gjerne velge noe som garantert funker for meg også, selvom jeg bare har 5 kilo jeg vil ha bort. Kan jo nevne at jeg trener endel også, 3-4 ganger i uka. Kan det være fett blir omdannet til muskler,- og derfor jeg ikke går ned? Klærne mine er som før, kanskje litt løsere. Det ble mange spørsmål fra en frustrert Sara! :) |
Bare lurer på en ting, jeg!
Hvorfor i all verden veier du deg flere ganger om dagen???:confused: Det beste er å veie seg en gang i uken, men det klarer ikke jeg! Veier meg en gang om dagen, etter at jeg har vært på do om morgenen. På torsdagene, og bare da, skriver jeg resultatet inn i min lille notisbok sammen med ukens blodsukker- måling! Den første torsdagen i måneden måler jeg meg utvalgte steder og skriver også det inn i lille boken. Og så noterer jeg når jeg får mensen! Viktig å holde styr på av mange grunner, blant annet fordi jeg vet at jeg ikke går ned (heller mye opp) uken før jeg får mensen og ikke går ned dagene rundt eggløsning! Er også viktig at vekten står på samme sted (jeg ser på flisene på badegulvet) hver gang. Digetalvektene er sære sånn! Slapper du litt av i forhold til denne vekten, stresser du mindre og sjansen for vektnedgang er større! Skal ikke prøve meg på noen Atkins/Fedon- greie, vet for lite selv! |
Jeg veier meg egentlig på mandager, og da jeg veide meg på mandag veide jeg plutselig 2 kilo MER enn forrige uke. Da fikk jeg litt pænick;) Så veide meg da to ganger i går, og da svingte vekten med 2 kilo.
Buhu...:( Veldig uinspirerende. Men ja, egentlig veier jeg meg en gang i uka jeg også! |
Sitat:
Er en tråd her inne om vekter og eventuelle grunner til feil/varierende vekt etc. |
atkins kontra fedon
Hei igjen..
Går det greit ? Ville bare kommentere spørsmålet om atkins og fedon.. Du la inn eksempelmat tidligere, og den er ikke fedon mat, dermed er ikke faren med fett tilstede. Siden du og er såpass tynn var ketosemat kun for å nullstille systemet, fordi du var plaget med sukkersug.. Og den eneste maten i eksempelet ditt er eks. 1 Frokost som helt sikkert overstiger atkins/ketolyse (og kanskje fiberrik). Men mange er i ketose helt opp i 50 og 100 gr. karbohydrater om dagen. Det er derfor, slik jeg ser det ingen behov for deg å legge deg på 15 karber om dagen. Og om du kan stagge sukkerulven med f.eks 20-30 karb om dagen, så er det ikke noen fare iht. fettet.. :) Sitat:
|
Sv: atkins kontra fedon
:)
Sitat:
|
jeg er ny her jeg også..
hva kan jeg spise når jeg er på lavkarbo? og hva er forskjellen på lavkarbo og skaldeman? |
Ville bare hoppe innom å si en ting til alle nybegynnerne her. Jeg har/er også vært ny på dette med lavkarbo, og var helt totalt forvirra i begynnelsen.
Det dere absolutt MÅÅÅÅ gjøre er å gå på biblioteket og låne bøker! Alt blir så mye enklere da! Selv lånte jeg en bok fra Atkins, en fra Lindberg, og diverse andre bøker om kosthold. Lindbergboka leste jeg ferdig på en halv dag, Atkinsboka ble lest i løpet av 3 kvelder. Fant ut hva som passer best for meg - noe ala lindberg, og føler nå at jeg har full kontroll over hva jeg bør spise for å gå ned i vekt. Bøkene forklarer nemlig hva som skjer i kroppen når en spiser. Hvilke virkning fett, karbohydrater osv osv faktisk har og hvordan de fungerer. Dessuten er det bedre å ha ett par bøker å slå opp i, enn å vandre rundt på forskjellige forumer og fange opp litt her og litt der (noe som til tider kan gjøre en enda mer forvirret!) Dessuten inneholder de fleste bøker menyer og oppskrifter som gjør det enklere å forstå hva slags mat en bør spise. :) Beklager hvis dere allerede har lest bøkene! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55. |