Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Dere som står stille på vekta (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24409)

Carisma 02-02-10 21:30

Sv: Dere som står stille på vekta

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 825784)
neste gangene hopper den ned på gulvet, triller rundt om kring og gjemmer seg.

Har noe lignende, den hopper opp i senga, ned fra senga, opp igjen, tråkker ivrig rundt på dyna, så legger den seg på puta så jeg får kjeften full av pels og mjauer høylydt til den får oppmerksomhet. Drawbacket er at den ikke opererer etter mennekelig tidsberegning og vil ikke holde seg til faste vekketider.... :rolleyes:

Jabba 02-02-10 22:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 825822)
Har noe lignende, den hopper opp i senga, ned fra senga, opp igjen, tråkker ivrig rundt på dyna, så legger den seg på puta så jeg får kjeften full av pels og mjauer høylydt til den får oppmerksomhet. Drawbacket er at den ikke opererer etter mennekelig tidsberegning og vil ikke holde seg til faste vekketider.... :rolleyes:

*ler*:D

Solange 02-02-10 22:42

Sitat:

Ha,ha,ha:p! Jeg har TO sånne, og får i tillegg ett lite forsiktig bitt i nesa hvis jeg ikke reagerer, så da kommer man seg opp!!!!!!

Supera 02-02-10 23:20

Ai, en oppvekker (haha) for meg også! Jeg er altfor dårlig til å legge meg tidlig nok når jeg har dagskift... Har hatt to uker med dagskift nå... Døgnrytmen blir litt så som så når man jobber 24/7-turnus og er b-menneske og ikke har noen andre enn seg selv å stå opp for. Men da har jeg enda en motivator for å legge meg. Takk!
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson (Innlegg 825601)
"Apple" er ikke tillat på lavkarbo...:D

Denne her er jeg veldig enig i. :geip: Jeg er stolt over å være eple-hater! :snill: Jobben tilbyr iTelefon til de ansatte, men det kommer jeg aldri til å si ja til! Heller en skikkelig touch-telefon da og ikke noe overpriset jalla fra et snevert firma som eple. Jeg vil velge programmene mine selv, takk. Og iLåter suger. Og kan jeg også nevne det "fantastiske" konseptet iBind? :lol: Så! Der var det sagt, 100g lettere allerede!
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 825794)
Den beste vekkerklokka jeg har hatt tror jeg er da jeg hadde stereoanlegg med alarmfunksjon. Jeg satte på Bolero med Ravel ca ti minutter før jeg skulle stå opp, når de begynner å slå på paukene er det ikke snakk om å putte hodet under puten. Veldig effektivt, og ikke så verst behagelig :D

Funker også veldig bra å bo på studenthjem og med vilje sette volumet litt for høyt. Altså, høyere enn jeg ville utsette andre for så tidlig på morgenen. Og jeg våknet av at anlegget satte seg på og CD-skifteren begynte å spinne. Da var det bare å hoppe ut av senga (senga var en meter over gulvet) og komme seg til anlegget fort som fy. Jeg kom meg på hver eneste forelesning første semesteret.
Sitat:

:lol: Har også vært borti den der... Vi har 7 katter (pluss en som er på ferie her), og 6 av de kattene er ofte nede hos meg om natta. Familien liker ikke å ha kattene inne om natta, så da står de på vinduet mitt og mjauer og jeg har ikke hjerte til å la dem være ute.

Eventuelt småsøsken/barn forresten. Jeg hadde to småsøsken (8 og 10 år yngre enn meg) som elsket å vekke meg (godt oppmuntret fra moren vår) i helgene. Jeg lærte å låse døra før jeg la meg gitt. :geip:

Karbosara 02-02-10 23:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 825794)
Den beste vekkerklokka jeg har hatt tror jeg er da jeg hadde stereoanlegg med alarmfunksjon. Jeg satte på Bolero med Ravel ca ti minutter før jeg skulle stå opp, når de begynner å slå på paukene er det ikke snakk om å putte hodet under puten. Veldig effektivt, og ikke så verst behagelig :D

Vekket en venninne med "Hallelujakoret" fra Messias av Händel på full guffe, den gangen jeg gikk på folkehøyskole i Valdres...hehe...hun bråsatt opp med øynene på like full guffe som musikken...hehe...morro...:cool:

...tror forresten ikke hun trengte å gå ned i vekt...:blinke:

arnakristin 02-02-10 23:52

Sitat:

:lol::lol::lol:

Jeg har ett tips til dere som lever i den analoge 80-talls verden. Vi har seriøst vurdert det til datteren vår. Det er en vekkerklokke som gir deg en eneste sjanse. De neste gangene hopper den ned på gulvet, triller rundt om kring og gjemmer seg. Fant ikke linken i farten, men den hørtes ut som en fin sak.

De selger den på butikken med det morsomme navnet Enklere Liv, http://www.enklereliv.no/productDeta...tId=0&pId=3032

nellie 03-02-10 00:30

Sitat:

:lol::lol::lol:

Jeg har ett tips til dere som lever i den analoge 80-talls verden. Vi har seriøst vurdert det til datteren vår. Det er en vekkerklokke som gir deg en eneste sjanse. De neste gangene hopper den ned på gulvet, triller rundt om kring og gjemmer seg. Fant ikke linken i farten, men den hørtes ut som en fin sak.

Vi har en sånn som letter og flyr avgårde! HUFFHUFF. Slitsomme greier. Kult i førsten da.

nicola 18-03-10 23:52

hører at det ikke er lurt å jobbe nattevakt da..hehe
Huff, kommer til å stå stille hele tiden jeg da? har SJELDENT fri også :O

ada-emilie 22-03-10 11:09

Ja søvn er viktig, i akkurat passe mengde. 7-8 timer. For å sovne vender jeg oppmerksomheten fra tankene der oppe til følelsen i kroppen litt lenger ned;). Kjenner på spenninger, kankje det ligger noen følelser under i form av sinne eller sorg? Jeg forløser da disse og blir da mer avslappet. Jeg kan kjenne etter slik noen ganger før jeg blir så avslappet at jeg sovner. Denne dietten gjør at jeg sover som en stein. Yoga før leggetid er også utmerket. Den løsner blokkeringer(følelser) som da er lettere tilgjengelige ved den siste stillingen men kan ta i senga: å legge rett ut i dødmannstillingen. Yoga lader opp kroppen med kraft. Det er også supert om man har lite seksualenergi. Den lader nemlig opp med energi på alle nivå.Jeg har gjort ashtangayoga i over ett år og har aldri hatt det bedre.

Photobscura 22-03-10 14:42

Enig i det med yoga. Jeg praktiserer tantrisk yoga (og nei, det har ingenting med sex å gjøre sånn i praktisk forstand av utøvelsen ;)), og har gjort det i snart seks år, men jeg klarer (eller klarte i hvert fall) ikke å gjøre det rett før sengetid, for jeg blir så himla våken og klar i kroppen, så midt på dagen er perfekt for meg for å hente energi til resten av dagen. Men jeg er ikke i tvil om at det påvirker søvnen senere positivt også, da yoga motiverer meg til å være mer aktiv og tilstede på ettermiddagen/kvelden.
Men det å flytte fokuset, eller hjerneaktiviteten fra hodet til kroppen er en veldig god idé. Jeg lærte sånne autonome øvelser allerede på barneskolen da vår førtste gymlærer hadde steinerskoleutdannelse. Det har vært et nyttig verktøy for meg i mange år.

ada-emilie 22-03-10 16:23

Nice! Ashtangayoga blir man litt sliten av etter en time intens/fokusert trening så det er deilig å slappe av etterpå og lett å sovne. Så om man gjør det etter tannpussen er det garantert suksess. Tantrayoga har jeg ikke prøvd, men liker tantrafilosofien veldig godt. Tantrasex også. Tantrasex er sex tilpasset oss kvinner:) Sex før soving er fin sovemedisin(melatonin frigjøres da). Sunn sovemedisin på flere måter.

Photobscura 22-03-10 16:37

Tantrayoga er egentlig så ulikt ashtanga i utøvelse, bare mer repetitivt og langsommere. Jeg har noe oppvarming og tre øvelser som jeg utfører åtte ganger a åtte sekunder, med ca tretti sekunders pustepause mellom. I tillegg har jeg bakt inn litt isometri for armer/skuldre/bryst sin del, for den rutinen jeg gjør (som bare er et kvarter lang ca) tar seg stort sett mest av mage/rygg/mellomgulv som er mitt problemområde med tanke på mye isjias o.l i familien.
Ikke alltid jeg er like flink, men i perioder utfører jeg rutinen min hver dag.

Søvnproblemer har jeg ikke, heller tvert i mot ... Besvimer nærmest før jeg får lagt hodet på puten. Å ha et godt sovehjerte er velsignet, men jeg skulle nok ønske jeg kunne ha hatt en litt klarere overgang mellom våken og søvn. Men det er vel hypothyerosen min som gjør meg så svimete, tror jeg.

Vettel 22-03-10 19:22

Driver ikke med yoga, dessverre. Tyskland har masse, men jeg forstår ikke tysk!
Men pusteøvelser og de øvelsene jeg kan, gjør jeg sånn "once in a while..." Jeg er ikke flink til å følge slike rutiner.
Når vi flytter til Gøteborg, skal jeg melde meg på yoga, både for styrke i kroppen, bevegelse i rygg/nakke og for slappe av teknikker. (puuuusst!) Tror det er bra for forbrenning/metabolismen også. :)

Photobscura 22-03-10 19:40

Ja, absolutt! Det er en veldig fin trening for oss som ikke liker å trene :D.

Jeg gjør planken i tillegg, forresten. Den er veldig veldig effektiv for magen!

Vettel 22-03-10 20:15

Trening for de som misliker og streve alt for mye, hoho!
Planken er bra, kjapp og effektiv. :) Ser jo selv med min overvekt, at magen kunne blitt temmelig mye mindre med litt mer muskler og stram-opp. Men trening er kjedelig! Liker å lese bøker jeg.

Photobscura 22-03-10 20:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 852088)
Trening for de som misliker og streve alt for mye, hoho!
Planken er bra, kjapp og effektiv. :) Ser jo selv med min overvekt, at magen kunne blitt temmelig mye mindre med litt mer muskler og stram-opp. Men trening er kjedelig! Liker å lese bøker jeg.

Hehe. Du kan jo legge boka under deg mens du tar planken :p.

ada-emilie 22-03-10 20:26

Ja, ikke alle liker høy intensitet, adrenalin etc. og da er gåturer i skogen for kondisen og yoga for å bygge styrke og bli smidig bra. Vi er forskjellig med hensyn til hva vi liker,og ikke noe er bedre eller mer riktig enn noe annet. trening skal føles bra. Jeg har kjempegodt av yoga fordi jeg trenger avspenning. Har sakte men sikkert blitt en mye mindre stresset person pga den.

Carisma 23-03-10 00:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 851991)
Sex før soving er fin sovemedisin(melatonin frigjøres da). Sunn sovemedisin på flere måter.

For menn ja, kvinner blir vel normalt mer våkne?
Forøvrig funker det jo dårlig når problemet er at man aldri kommer seg i seng, og er besvimelsen nær når man endelig får surret seg dit....:rolleyes:
Jeg lurer veldig på hvordan jeg skal klare å skjærpe meg... er jobare å legge seg liksom, ikke som om jeg går glipp av så mye ved å sove. Men jeg har alltid fått så dårlig samvittighet av det.

Photobscura 23-03-10 00:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 852259)
For menn ja, kvinner blir vel normalt mer våkne?

Åh? Nå har ikke jeg tenkt å utlevere meg noe særlig, men jeg blir søvnig av det.

Ja, lakenskrekk har jeg hatt min tørn med, men nå skal jo jeg sjelden opp tidlig, så jeg får jo mine åtte timer uansett, liksom. Bortsett fra om jeg er oppe sent, for det ender nesten alltid med at katta vekker meg. Kl seks nå om dagen. Kjempemoro.

Carisma 23-03-10 01:02

Jeg må opp seks-kvart over seks hver morgen, og jeg kan ikke huske sist jeg var i seng før midnatt... Eller halv ett-ett for den saks skyld... :o
Jo forresten, nesten hver eneste fredag. Da er jeg så sliten at jeg stuper på sofaen i ni-ti tida.

ada-emilie 23-03-10 13:13

Kvinner blir nok mer våkne om de ikke får orgasme,men ikke ellers. Yoga stimulerer stoffskiftet forresten:) Når du gjør skulderstående f.eks og får et press på skjoldbrukskjertelen.

Carisma 23-03-10 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 852500)
Når du gjør skulderstående f.eks og får et press på skjoldbrukskjertelen.

HVIS er vel mer korrekt enn når for min del :D Kommer aldri til å få ræva over hodet på den måten... Ikke at nakken min tåler det heller da... :rolleyes:

Photobscura 23-03-10 22:00

Oi, skulderstående er det lenge siden jeg har prøvd. Fikk det ikke helt til før, men nå er jo tyngdepunktet endra en del, så kanskje jeg skal gi det et forsøk :D. Jeg har jo også lavt stoffskifte, så takk for tipset :)

Vettel 24-03-10 11:57

Jeg blir kjempetrøtt av..øø...sex/orgasme, hehe! Her i huset er det jeg som sovner..

BedrePuls-dama forklarer yoga sine nytteområder på en fin måte:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/622155

ada-emilie: Finnes det noen nettsider som forklarer "nytten" av ulike yogaposisjoner? Slik som at skulderstående er bra for skjolbruskjertenel.

ada-emilie 24-03-10 16:18

Vettel, det skulle jeg ønske. Har lett etter det mye. Fant dette i en esoterisk bok. Tror det var Dion Fortune faktisk. Men jeg har en annen bok som forteller hva hver øvelse er bra for. Hvis man har den og den sykdommen anbefales den og den øvelsen. Den boka heter: yoga, av swami shivapremananda. Men begynn på et nybegynnerkurs. Yoga er komplisert,og må utføres korrekt for å ha effekt og unngå skader. Jeg har gått i over ett år flere ganger i uka og er ikke utlært i de samme øvelsene jeg har tatt hele tida. Det er så mye å passe på. Hvor vekten skal plasseres, hvilke muskler som skal strammes,og hvilke som skal strekkes, hvor du skal strekke kroppen i retning av, hvor du skal fokusere, hvordan du skal puste, hvordan hofta skal vendes, hvilke bandhaer du skal bruke, ja...Kurs er viktig og ikke minst morsommere siden du lærer noe nytt hver gang. jeg går på Elixia på colloseum park og ringnes park, til forskjellige instruktører og får derfor lært litt forskjellig.

Vettel 24-03-10 16:50

Var mest fordi jeg var nyskjerrig. Kommer sikkert til å melde meg på yoga, når vi flyttet til Sverige og jeg kan forstå instruksjonene, hehe!

Carisma 24-03-10 21:49

Vettel: Hva med å begynne med en dvd? Finnes endel ok så vidt jeg vet. Også på norsk :ja:

Vettel 24-03-10 22:56

Jo kan forsåvidt det, men er jo redd for skader. Har veldig dårlig nakke/skulder-område.
Jeg gjør kun trygge øvelser jeg allerede har lært. (solhilsen, pust-øvelser, cobra, hva de np heter)

Carisma 24-03-10 23:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 853452)
Jo kan forsåvidt det, men er jo redd for skader. Har veldig dårlig nakke/skulder-område.

Jeg også :ja: Går til manuell terapeut for det for tida og spurte han. Han sa så lenge man passet på å ikke heise skuldrene mens man holdt på så var det veldig bra å gjøre yoga. Også kunne mna finne alternativer til de øvelsene som la mest vekt på akkurat det området (skulderstående o.l).

Vettel 25-03-10 10:02

Ja det med å passe på å senke skuldrene har jeg funnet ut hjelper masse. Trener jo med wii'en, tillegg til andre yoga-øvelser, sit-ups/etc. Og gå turer! Det hjelper masse på holdningen min og myke opp rygg, nakke, skulder.

Men skal virkelig begynne med yoga til høsten, når vi har flyttet. Ville egentlig det her i Berlin, men mannen trakk seg - og han må være tolken, hehe!

ada-emilie 25-03-10 16:42

Du kan gjøre halv bro. Hovedvekten skal på både halv og hel bro være på skuldrene, så pass på at du pakker de og armene godt innunder og strammer musklene i armene mens du holder hendene samlet så de holder deg opp i den halve broen. Så får du åpna opp brystet likevel. Ikke stram rompa men ha vekten på bena som skyver deg opp. Hofte og bryst skal opp mot taket. Solhilsen er den viktigste av alle,da, så det er jo supert. Den forbereder til alla de andre øvelsene og gjør derfor det samme for kroppen som mange av de andre til en viss grad.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.