![]() |
Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste
Sitat:
|
Jeg tror vi er veldig enige om at å putte i noen kunstig søtning ikke er gunstig. Personlig har jeg ikke sans for kunstig søtning i det hele tatt. Sukrin (som ikke er kunstig) bruker jeg litt av når det er bringebærsesong.
Det jeg reagerte på var din uttalelse: Sitat:
Det at hun ikke legger på seg er ikke noe bevis for at "hun tåler sukker veldig godt". I mitt forrige innlegg forsøkte jeg å begrunne dette. - |
Tror ungene tåler et "vanlig" kosthold. Med det mener jeg at det ikke bør være godteri, brus osv i ukedagene. At de en og annen gang får med seg kakao og boller er vel ikke noe stort problem så lenge det ikke er flere dager i uka? Jeg bruker STEVIA.. det er ikke et falsk søtstoff, men en plante som er søtere enn sukker uten karbohydrater osv. Videre lager jeg saft selv og søter med stevia. Men jeg ser ikke noe problem i at et barn kan få et par tre desiliter med saft per dag. Det er vel mengden som teller? Lar man barnet få sjokoladepålegg på brødskiva daglig er vel ikke det å anbefale. Men ei skive på lørdagen kan neppe skade? Personlig har jeg aldri kjøpt søtt pålegg til ungene. Men det er et valg foreldrene må ta. |
Problemet er at et vanlig norsk barn, med et vanlig norsk kosthold får i seg altfor mye sukker. Vi snakker ikke om en kopp kakao en gang i uken.
Helsedirektoratet gir hvert år ut en rapport som heter "Utviklingen i norsk kosthold". Den er full av tall og statistikk. Her har jeg sakset fra 2007-utgaven: "I de nasjonale kostholdsundersøkelsene har andelen av kostens energiinnhold som kommer fra sukker ligget rundt 8-10 prosent blant voksne og 11–18 prosent blant barn og ungdom de siste tjue årene. Kostholdsundersøkelsene blant barn og ungdommer viser en økning i sukkerinntaket blant 13-åringer fra 12–13 til 18 prosent av energiinntaket fra 1993 til 2000. Det samlede forbruket av sukker er høyere enn ønskelig, særlig blant ungdom. SHdir arbeider for at forbruket av sukker reduseres, særlig blant barn og unge." Det er best for barna våre at vi slutter å se på sukker som noe harmløst med argumentet "de får det jo så sjelden". Bursdager, besøk hos tante, besøk hos besteforeldre, besøk hos kompiser, helger, ferier, avslutninger, appelsinjuice, saft etc. kommer ganske tett i et barns hverdag. Så selv om man er "superstreng" hjemme får mange barn i seg en solid dose sukker når man legger sammen smått og stort. Jeg anbefaler boken "Sukker: en snikende fare" av vår alles venn Dag Viljen Poleszynski. - |
Sitat:
Men, jeg tror ikke sukker er ille i seg selv. Det er neppe verre enn de enkle sukkerartene i grønnsaker (f. eks. tomat eller gulrot). Problemet er vel heller at insulinet stiger, samt at fordøyelsen må håndtere masse fruktose. |
Sitat:
De statlige anbefalingene for "tilsatt sukker" er for tiden inntil 50 g pr dag! - |
Helt enig med dere..jeg asså. Men det går an å være bevisst. Og det var like mange bursdager i gamle dager ;) Det er det som skjer mellom søndag og fredag..som teller..tenker jeg da..:D |
Sitat:
Jeg syns ikke det gjør noe at vi kan kose oss med litt søtt innimellom. Iallefall ikke om man har et sunt forhold til mat å koser seg litt ekstra innimellom.. Hun er en sunn og frisk jente, så jeg regner med at hun tåler maten og den ekstra kosen godt.. Om vi nekter barna våre å spise litt søtt innimellom, tror jeg det kan virke mot sin hensikt.. Da kan det hende at de fråtser i slikt når de får en muliget til det andre plasser, og også når de blir eldre.. Huff, jeg formuerer meg dårlig nå:lol: Er litt trøtt:) |
Sitat:
- |
Vi har aldri hatt søtsaker i skapet i ukedagen. Ikke så mye som en pakke søt kjeks. Det var lørdag som var kosedag når mine var små. (de er 23 og 20 år nå og slanke begge to). Resultatet var at jeg slapp å ha "skaprotter" i hus. Unger som leter høyt og lavt etter noe "digg" i skapene. Det var jo aldri noe der i uka ;) Ingen av de har vært spesielt glad i søtsaker. Jeg har en teori om at jo mer søtt barna får jo mer vil de ha. Den der med "hvis de ikke får noe så vil de ha mer søtt..." den teorien tror jeg ikke på i det hele tatt. Hvis man til en hver tid skal ha "søtsaker" til å kose seg med.. blir det sånn at "det er ikke noe kos uten søtt". Tror at jo mindre søtt man spiser - barn inkludert - jo mindre søtbehov får man. Jeg merker det veldig godt når jeg spiser lavkarbo, at jeg mister lysta på søtsaker. :ja: |
Sitat:
Jeg er ikke fanatisk når det gjelder å holde barna unna sukker. De får lørdagsgodt hver uke og de spiser det de vil når de er i bursdag eller det noe annet hvor man får servert kaker og andre ting. Men når jeg har muligheten selv her hjemme til å gjøre det søte litt sunnere, så gjør jeg det. Hvis jeg kan lage lørdagens sjokoladekake eller boller LITT sunnere med samme gode smak, så hvorfor ikke? Selv om det er lørdag? Når det gjelder det at f.eks kreft kan være en "bivirkning" av kunstig søtstoff. Så må jeg også tilføye at kreftceller lever av glucose. Så i den saken er i hvertfall sukker faktisk værre enn kunstig søtning. I en ketogen diett vil mange kreftceller dø i mangel på føde... :) Og er det BEVIST egentlig at kunstig søtning gir kreft? Eller er det en antagelse? Også må jeg igjen si at jeg ikke bruker KUNSTIG søtning, men naturlig sukrin :) |
Sitat:
Det er ingen klar forbindelse mellom aspartam og kreft, såvidt jeg vet. Kjemisk følsomme mennesker bør passe seg. Sukrin er ikke "naturlig." Ja, den finnes i naturen (i bittesmå mengder), men er laget i en kompleks industriell prosess, hvor druesukker gjæres med en spesiell sopp. Aspartam kan også lages av bakterier (bl. a. e. coli). Med mindre sukrinen din er laget ved å trekke den ut av flere millioner frukt og grønnsaker, så bør du ikke proklamere at den er naturlig. Det er ikke noe vi kunne gjort uten avansert teknologi. |
Sitat:
Celledeling er programer i genene. Og når mutasjoner endrer det genet vil cellene løpe løpsk = kreftceller/celleforandring Alle celler (inkl. kreftceller) får energi fra glukose. Glukose går igjennom en prossess som heter glykolyse. Der får cellene ut energi ved avspalting av co2.... Fra et molekyl av glukose, får cellen to molekyler av ATP, som er energibæreren til cellen. Den eneste på vanlige celler og kreftceller er at den sistnevnte har mistet kontrollen på celledelingen. Grunnen til at en kreftcelle er farlig, er at den bruker all energien sin på celledeling og ikke på de funksjonene den egentlig er laget for - feks levercelle. Siden den også trenger mye blod - pga den hurtige celledelingen, blod inneholder oksygen og glukose - vil dette trekke næringen fra normale celler. Man kan faktisk finne kreftcellene pga det høye blodbehovert/næringsbehovet. Det oversstående er tatt rett ut av wikipedia.. da jeg ikke er biokjemiker eller lege;) |
*urp* ser nå at det er MANGE tyrkleifer der..men håper budskapet når fram da..:rodme: |
Sitat:
|
Sitat:
Men som sagt, i praksis går det jo ut på det samme. Sukker holder kreftceller i live.. - |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:48. |