![]() |
Sv: Hunder og kosthold
Sitat:
Kan du anbefale råfor, da? Det jeg ga min første, gikk ut for mange år siden! |
Sitat:
Jeg fôrer på en base av Vom & Hundemat (http://vomoghundemat.no/) og i tillegg får han endel annet rått snacks. Kalkunhalser, kyllinghalser, koletetter, hel høne, okesehaler, lever, nyrer, hjerter, lammeribbe, vel du skjønner vel tegningen. Men du kan fint fôre 100% på Vom&Hundemat. Nr 33 er et veldig godt fôr, og tilsett gjerne en god dose Omega3 i tillegg. Spesielt "hudhunder" har veldig godt av det. |
Tusen takk for kjapt svar!:D
Da må jeg nok ut å handle litt bare noen får måkt frem bilen min!:D |
Vom&Hundemat er fullvitaminisert og mineralisert. Det glemte jeg å si. Skal du fôre 100% med bare kjøtt og bein uten å ha et fullfôr som base kreves det litt mer kunnskap for å klare å balansere dietten.
Lykke til! Jeg vil gjerne høre hvordan det går! :) |
[quote=Bulldog;620454]Hvorfor skal du bruke så lang tid på det?
Kanskje litt lang tid, men har forsøkt før og han har veldig sensitiv mage (veier 10 kg) Har lest at vom og hundemat selges i store frosne pakker, og er grisete både å dele opp og tine. Det var en som tinte det i dusjen:D Var på hundeutstilling i Danmark og snakket med en veterinær som var spesialist på hudsykdom hos hunder. Han sa at tørrfor rett og slett var dritt:rolleyes: Slaktere har nesten blitt en utdødd rase. Men i de store butikkene i Sverige får jeg ofte kjøpt fersk lever, hjerte og nyrer. En halvfrossen rå kyllingvinge knaskes fort opp. Noen som vet om man må eller hvorfor maten må tilsettes vitaminer? Og hvaslags? Virker som om ville dyr klarer seg bra:) |
Men når dere gir kylling o.l rått, gir dere da med bein? Er ikke kyllingbein veldig skummelt for hundemager?
Wheaten terrieren hos foreldra min bare returnerer sånne ting ufordøyd når de får det i seg (dvs de spyr det opp). |
Hm. Det var rart.
Det er viktig at alle ben skal gis rå. De må ikke være stekt eller kokt. |
Sitat:
|
Sitat:
|
[quote=Adriane;621177]
Sitat:
|
Sitat:
Ville dyr klarer seg "bra". Er en god og variert kost tilgjengelig får de jo i seg alt det de skal. Men mangelsykdommer er faktisk ikke uvanlig på ulver og/eller forvillede hunder. De blir jo heller ikke like gamle som deres domestiserte artsfrender. :) |
Hm, dette var nytt for meg. Har en hund, blandingshund av engelsk setter, gordon setter og border collie som er nesten 5 år. Jeg gir nesten kun tørrfor som jeg har kjøpt i dyrebutikk eller hos veterinær (økologisk). Nå har vi kastet embalasjen så vet ikke helt hva det heter eller innholdsfortegnelsen. Han har aldri vært syk, fordøyelsen er fin, pelsen er nydelig og blank, tennene er fine og han har et godt energinivå. Noen skrev her oppe at veterinærer har lite om ernæring i utdannelsen sin, men de har jo en god del erfaring da, gjennom praksisen sin? sÅ Hvis de fleste hunder på tørrfor får kreft i ung alder så vil de vel gjerne ane ugler i mosen? Mine veterinærer anbefaler IKKE tørr/våtfor kjøpt i vanlig butikk. Og vi merker jo også at de gangene han får slik mat går det rett igjennom, han spiser mye mer og har løs avføring. Men kvalitetstørrfor er jo det de anbefaler? Og det er det jeg har hørt hele tiden? Av hundetreneren, veterinæren, samt lest om det.
Ser ikke noen grunn til å bytte over til våtfor/ vom eller skaffe innamt hos slakter når dette fungerer så bra? |
En av grunnene til at han er så frisk, kan jo være nettopp det at han er blandingshund!
Sjelden sykdommer på dem, da!:) |
Sitat:
|
Sitat:
Har hatt begge dele og der var mye mindre problemer med "bastarden". Har aldri snakket med noen som har motsatt erfaring! |
Sitat:
- |
Sitat:
|
Vet ikke jeg - men det stemmer for min hund i alle fall så langt!
|
Sitat:
Tror det er mye innavl på sjeldne raser, og da følger defektene med. Men som det sies nedenunder: Bandingshunder er ikke generelt mer friske enn renraset! Grunnen til at det virker sånn er at renrasa blir testa for veldig mye mer enn blandinger. Rektor ved Norges Veterinærhøyskole sa i et intervju i Hundesport (jeg husker dessverre ikke hvilket nummer) at det var en enorm myte at blandingshunder er sunnere enn renrasede. For det første er det ingen organisert helseundersøkelse, som vi har på raser hvis valper skal registreres i NKK. For det andre er det ingen tilgjengelig statistikk på det. For det tredje er ikke blandingshunder noe man kan se på som en ensartet hundegruppe, slik at en bestemt blanding kan gi heldige resultat, en annen uheldig. Da må man i så fall dele opp i de ulike rasekombinasjonene, og da snakker vi jo - potensielt, med mye bevisst arbeid og langt tidsperspektiv - om nye raser, for å kunne si noe om noen er sunnere. Og med 400 allerede registrerte raser tilgjengelig, er det rart om en ny rase basert på gamle raser skal kunne bli sunnere, enn å gjøre forsøk på å forbedre de man allerede har. Resultatet kan vel aldri bli sunnere enn utgangspunktet. For det fjerde er det større risiko å kjøpe en blandingshund, fordi den kan bære med seg to rasers sykdomsproblem, og få en kombinasjon av gen som slår uønsket ut. Altså kan man få dobbelt opp. |
Sitat:
Forøvrig tror jeg det er på en måte akseptert at hunder får kreft eller andre alvorlige ting i mer eller mindre voksen alder (selv hatt en med nyresvikt, en med "uforklarlig" blodforgiftning, og en med svulst på lungen, det siste forøvrig en bastad), og at det derfor ikke ringer så mange bjeller som det burde. Det skyldes ofte på avl på dårlige linjer osv, heller enn å spores til hva hundene faktisk får i seg. |
Takk Carisma.
Det var vel en av grunnene til tråden. Kostholdet:) Det er jo derfor vi alle er HER:D Det virker jo bra på min kropp - å spise LCHF, så da drar vi det videre! |
Det som er litt interessant er at da den eldste wheaten'en foredra mine har nå var liten ville han ikke spsie. De fikk beskjed på en dyrebutikk om å gi han vom med olje på. Det gikk ned mer eller mindre på høykant. Tok mange mnd før de fikk i han de "anbefalte" tørrforet. Selv nå er tørrforet absolutt siste valg, og det kan gjenre gå en dag eller to mellom hver gang han spiser. Og de har virkelig prøvd ALLE typer. Enenste han til nød spiser er Labb fra FK-butikken. Så hvis han fikk velge så er han lavkarber :)
|
Sitat:
Sitat:
Dessverre er det mange veterinærer som ikke har noe særlig kunnskap om fôring av hund uten å bruke tørrfôr. I tillegg blir de utdannet av tørrfôrprodusentene, så de er rimelig proppet fulle av produktpropaganda. Det blir litt som om Toro skulle utdannet våre leger i ernæring. ;) Forresten. Hvilket økologisk tørrfôr er det du snakker om? Jeg trodde ikke det ble solgt økologisk tørrfôr i Norge. Du sa du hadde fått det hos veterinæren? De har vanligvis Hills, Eukanuba, ProPlan, Royal Canin eller Specific. Var det noen av de merkene? Ikke til noen spesielle, men sånn generelt. Personlig ville jeg ikke fôret en hund på tørre kuler, det virker fullstendig unaturlig for meg. Jeg sammenligner en hund som går på tørrfor med et menneske som lever på Grandiosa og multivitaminer. Det funker sikkert fint for mange, men det er langt ifra hverken naturlig eller optimalt. Denne maten har jo en holdbarhet på rundt et år (og det i romtemperatur!), det sier seg selv hvor lite ferskt det er! Ingen kjøtt eller grønt i verden holder så lenge! Det brukes elendige råvarer fra starten av, de bearbeides til det knapt er et eneste originalt molekyl igjen der inne, så stekes de på så varme temperaturer at alt som minner om næring fordufter. Så, for å få hunder til å overleve på sulamitten blir den sprayet med vitaminer og mineraler, smørja blir presset inn i pellets, tørket og VOILA! "komplett og balansert kost til din hund! For optimal sunnhet og helse!" Urk! Og siden jeg er på akkurat dette forumet så kan jeg jo nevne at de aller fleste tørrfôr består av rundt 50% karbohydrater. 50%! Tørrfôr kan ikke engang produseres uten at det består av minst 30% karbo. Og dette gis som eneste næringsinntak til en art som fra naturens side har så kort tarmsystem at de ikke klarer å ta opp noe særlig næring fra vegetabilsk kost med mindre den er helt finmost? Hvor er logikken? Det klinger ikke godt i mine ører... Nei, jeg velger heller gode, rene og ferske råvarer også til min hund. Gode proteiner og masse fett, og så lite karbohydrater som mulig. :) |
Jeg grøsser ved beskrivelsen av tørrforproduksjon. Nå er jeg om mulig enda mer overbevist om å fore rått.
|
Sitat:
|
Boka om BARF står fint plassert i hyllen min her. Den kjøpte jeg når jeg bodde i usa og hadde to flotte APBT's der. De hadde alskens hudproblemer og fra dagen jeg byttet til BARFing så forsvant alle problemene. Det var litt ekkelt i en periode da all gørra som var lagret i kroppen deres kom ut gjennom øyne, skjede og anus men ellers gikk overføringen bra.
Foret på rå kylling med bein, spesielt kyllinghals og ryggrad. perfekt ratio kjøtt og bein. kraftbein med marg lever av og til litt grisekjøtt som hadde vært fryst lammekjøtt med bein tunfisk og annen fisk laget også grønnsakspure av forskjellige "råttene" grønnsaker som jeg omtrent fikk gratis på de forskjellige markedene rundt om. obs obs. vær forsiktig med tomat om du har hund som har leddvondt. av og til fikk de havregrøt med yougurt og honning men kun om vi skulle ut å gå lenger treningsturer. det var så festlig å bare slenge til hundene noen kyllingrygger og se de gå løs på det som de "ulvene" de er. dessuten var det jo fantastisk å se hva som skjedde med bæsjen ute i naturen. som prøveprosjekt lot jeg og ei anna jente som ikke foret barf bæsjen ligge igjen i 3 dager i hundeparken. hennes hunds bæsj så helt lik ut, mens mine hunders bæsj begynte å bli hvit og smuldre bort. at ikke jeg la om til lavkarbo selv er jo helt merkelig. hehe. nå forer jeg på våtfor ala BARF og litt tørrfor innimellom desverre. lommeboka strekker ikke helt til for å fore 100% barf i norge. |
Sitat:
Men det er mulig jeg tar feil. Jeg følger ikke med like nøye på tørrfôrfronten lengre. :) Sitat:
Det er alltids tilbud å finne i butikken også. Koteletter, hel høre, kalkun og oksehaler trenger ikke være spesielt dyrt når det er på tilbud. Lever fant jeg nettopp til 10 kr kiloen. Kalkun og kyllinghalser får jeg for det samme. Lavkarbo, spesielt ketolyse kanskje, virker dyrt på papiret det også. Men det er egentlig ikke sånn i praksis. :) Hvilket råfôr er det du bruker som er alá BARF? Jeg visste ikke at noe sånt fantes i Norge. :) |
Sitat:
Sorry for dobbelpost... |
jeg bruker også vom og hundemat da. hehe. det jeg mente med ala barf.
ja gir margbein hele med margen inni. er jo mest en "treat" da. slikker ut margen og tygger litt innimellom på selve beinet. noen av de jeg kjøpte i usa hadde litt kjøtt på seg også. oksehaler har jeg sett i butikken relativt rimelig, men ellers synes jeg det er dyrt. dessuten har jeg bare sånn kjøleskapsfryser her. unskyldninger unskyldninger. hahah. kanskje jeg skal begynne å kjøpe bulk i sverige når jeg får eget hus og svææær fryser! :D |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Fryser finner man überbillig på finn, og man sparer den inn ved eliminering av tørrfôrinnkjøp på no time. Man trenger ikke en diger en med mindre man har mange/enorme hunder. Da jeg bodde i leilighet i Oslo hadde jeg en sånn liten fryseboks, der var det plass til 60-80 kilo kjøtt om jeg pakket smart. Så det så! :D Neida, du må selvsagt gjøre det som passer for deg. Jeg ville bare illustrere at det er hverken så vanskelig eller dyrt som mange tror. :) Det var ikke spesifikt til deg altså! |
Vet jo at det ikke er vanskelig for jeg har jo foret to stykker på det. hehe. Joda vom er langt fra BARF prinsippet men det er iallefall nærmere enn tørrfor.
De har ikke vondt av beina med marg i, iallefall ikke i følge barf-boka mi og min lærdom for snart 10 år siden. eneste som er litt skummelt er om de er for store og de får plassert underkjeven inn i beinet og ikke får det ut igjen. brr. |
og ja, fryser skal jeg få meg men har ikke plass her vi bor nå.
|
Sitat:
Ian Billinghurst (han som har opphavsretten til begrepet BARF og er diettens far) sier vel også at vektbærende bein som margbein er "recreational bones". Ikke ment til spising, men bare gnaging og kos. Sånn sett er margbein genialt. Jeg har gitt mye margbein, men ikke til de to hundene jeg har hatt som har spist hele greia. Det kan være farlig rett og slett. Så vektbærende bein er flott for kos, men ikke for konsumpsjon. |
Jøsses!! 10 kr for lever? Okselever eller? Det må jeg si. Nå bor jeg i Oslo, så av innmat får jeg bare tak i frossen lever til 30 kr pr kg.
Men nå får jeg jo tak i fersk vare i Sverige. Hittil har jeg laget maten selv, men vet at vom og hundemat selges her jeg bor. Men ikke så billig som skrevet over her. Det samme gjelder vel kalkunhalser og ditto. Da må man kanskje reise til produksjonsstedet i Trøgstad? |
Sitat:
Sitat:
|
Takk, Grønland skal jeg sjekke ut. Har planer om å kjøpe en liten fryser med topplokk som kan stå i en bod.
Mener å se at tennene har blitt hvitere:) |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
LOL Når det gjelder innmat- og spesielt lever - så koker jeg opp en kjele med vann, legger leverbiten oppi til vannet dekker, og lar trekke en times tid. Avkjøler og deler i små terninger (dvs mannen gjør, det er så kjedelig) :DVi lar det tørke en time i ovnen på 50 g, og fryser ned i poser. Kjempefin godis til trening. Billig og sunn. Levervannet helles over maten. |
det ble skrevet at innholdet i rå hundemat av innvoller skulle vare bare 10-20 %. hvordan er det med resten, skal resten være kjøtt da? planlegger dachs om et år eller to og vil at den skal få best mulig mat, så skal fore rått, men hvilke forhold til hverandre skal de ulike ingrediensene ha?
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34. |