Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Leter etter en margarintråd (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23280)

Carisma 19-01-09 22:33

Sv: Leter etter en margarintråd

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elian (Innlegg 621475)
Men uansett, til spørsmålet: Selv om søtstoffene i lightbrus ikke er bra, hadde det vært bedre om jeg gikk over til en annen type lightbrus enn Pepsi/cola/tab? Altså en som ikke er svart?

Når jeg spør om det er bedre så tenker jeg egentlig lite på at koffein ikke er bra etc, jeg tenker på vektnedgang og trigging av søthunger akkurat nå..... :rolleyes:

Jeg personlig syns det er mye mindre avhengighetsskapende å drikke f.eks Mozell light. Etter jul/nyttår sleit jeg med pepsi maxen, men da kjøpte jeg Mozell i stedet et par ganger. Så kuttet jeg helt, syns det gikk lettere enn når jeg går cold turkey på pepsi max'en. Eller på tab x-a i sin tid, det var helt krise!

elian 20-01-09 00:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 621663)
Supert Iset :)
Har verken ultra eller meny, men ALLE andre matbutikker så blir nok helsekosten på meg :)

Jeg bestiller på www.helseogkost.no :) Tar 3 dager så har du produktene og faktura i posten. Genialt :D

elian 20-01-09 00:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 621706)
Jeg personlig syns det er mye mindre avhengighetsskapende å drikke f.eks Mozell light. Etter jul/nyttår sleit jeg med pepsi maxen, men da kjøpte jeg Mozell i stedet et par ganger. Så kuttet jeg helt, syns det gikk lettere enn når jeg går cold turkey på pepsi max'en. Eller på tab x-a i sin tid, det var helt krise!

Jeg har foreløpig ikke klart å miste lysten på Pepsi bare ved å bytte den ut med Farris. Så jeg tenkte en annen brus ville være bedre. Skal jammen prøve Mozell light :) Den er vel sunnere en svart brus, tror du ikke?

Carisma 20-01-09 09:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elian (Innlegg 621978)
Skal jammen prøve Mozell light :) Den er vel sunnere en svart brus, tror du ikke?

Jeg velger å tro det, helt uten å kunne vitenskapelig bevise det på noen måte :D

safran 20-01-09 10:39

Jeg bruker bare meierismør, men helten sverger til Brelett. Dessverre har han fått jentene også over på den tankegangen.
Og hvilken olje kan jeg bruke til å lage majones, om jeg skal ligge unna solsikke, soya og mais? Det er de eneste jeg har funnet uten smak …

Carisma 20-01-09 10:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av safran (Innlegg 622248)
skal ligge unna solsikke, soya og mais? Det er de eneste jeg har funnet uten smak …

Det er vel helst kaldpresse oljer man skal holde seg til, og det har kommet en kaldpresset solsikke olje nå, fra merket clearspring. Jeg kjøpte på Ultra hvertfall.

safran 20-01-09 10:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 622255)
Det er vel helst kaldpresse oljer man skal holde seg til, og det har kommet en kaldpresset solsikke olje nå, fra merket clearspring. Jeg kjøpte på Ultra hvertfall.

Og den er grei? Da må jeg finne den.

Carisma 20-01-09 10:57

[quote=safran;622262]Og den er grei? quote]
Håper det, har ikke prøvd den enda, står uåpnet i skapet.. :)

danish 20-01-09 17:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av safran (Innlegg 622262)
Og den er grei? Da må jeg finne den.

Det spørs. Det finnes varianter av solsikkeolje med over 80 % enumettet, men de fleste inneholder 69 % flerumettet fett (se her). Den er meget ustabil, uansett hvor kaldpresset den er. Iodin-nummeret er rundt 130-145 (se her). Det betyr at solsikkeolje gjør seg bra i maling :p

Carisma 20-01-09 17:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av danish (Innlegg 622675)
Det spørs. Det finnes varianter av solsikkeolje med over 80 % enumettet, men de fleste inneholder 69 % flerumettet fett (se her). Den er meget ustabil, uansett hvor kaldpresset den er. Iodin-nummeret er rundt 130-145 (se her). Det betyr at solsikkeolje gjør seg bra i maling :p

Hehe, så hvis jeg tilsetter litt farge kan jeg bli fin på innsida? :D
Men er kaldpresset ille også?

danish 20-01-09 17:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 622677)
Hehe, så hvis jeg tilsetter litt farge kan jeg bli fin på innsida? :D
Men er kaldpresset ille også?

Kaldpresset er oppskrytt. Du unngår små mengder løsemidler, og kanskje ørsmå mengder transfett, men det viktigste er å velge en stabil olje i utgangspunktet. Macadamia er aller best, med olivenolje på annenplass. Ingen av de to er dårlige oljer, brukt i moderasjon.

safran 20-01-09 18:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av danish (Innlegg 622686)
Kaldpresset er oppskrytt. Du unngår små mengder løsemidler, og kanskje ørsmå mengder transfett, men det viktigste er å velge en stabil olje i utgangspunktet. Macadamia er aller best, med olivenolje på annenplass. Ingen av de to er dårlige oljer, brukt i moderasjon.

Men egner de seg til majones? Oliven smaker for mye, macadamia har jeg ikke prøvd?

Nille 20-01-09 19:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av safran (Innlegg 622725)
Men egner de seg til majones? Oliven smaker for mye, macadamia har jeg ikke prøvd?

Macadamia er god i majones, og om du får tak i f.eks. avocado olje er den også veldig god.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM

Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget.... :rolleyes:

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt... :cool:

Så enkelt kan det sies ! :)

danish 20-01-09 22:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av safran (Innlegg 622725)

Olivenolje er den originale oljen i majones, eller rettere sagt: aioli (hvitløksmajones). Dessverre er mild virgin olivenolje dyr. Du kan prøve en høykvalitets ikke-virgin (som er billigere og mildere), eller finne en meget, meget fersk olivenolje. Bedre varianter er bedre behandlet, og derfor er ikke virgin så viktig. Macadamia er litt dyrt, dessverre.

martefie 21-09-09 20:17

Jeg fikk lyst til å dytte opp denne tråden ved å sitere mannen i huset:

"Jeg synes jeg har gått ned etter at jeg byttet ut Breletten med Bremykt".

(Jada, det er smørgarin, men det er bedre enn fettfattig margarin. Jeg jobber inn smør og Cocosa, men det tar tid.)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.