![]() |
Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?
Noen tanker fra meg..
Jeg var veldig aktiv i begynnelse, kanskje mest fordi jeg var veldig aktiv på å søke informasjon og oppskrifter og andres erfaringer. Etterhvert så har man lest de fleste relaterte trådene og sett gjennom alle oppskriftene. Og da bruker man forumet mest til andre ting. Jeg synes det er trist at noen føler seg trakassert. Jeg tror ikke at noen mener å aktivt trakassere noen her. Det jeg har opplevd her inne er at noen blir frustrerte og kommer med uttrykk som:"Ærlig talt, det må være mulig å.." , "Når noen helt åpenbart ikke gidder å.." , så begynner diskusjoner å hisse seg opp og ting kan bli tolket i verste mening. Men jeg tror dette er noe av bakdelen ved skriftlige diskusjoner. Alle små ord og smileys kan analyseres og mistolkes. Jeg synes forumet er en enorm ressurs for meg fremdeles. Og jeg er veldig glad når noen starter en tråd som viser til f.eks ny forskning. Men tiden strekker ikke til til til alt. Og jeg sliter med øyeproblemer innimellom som gjør at jeg må begrense tiden jeg surfer. Og da kan mange tråder gå meg hus forbi, spesielt tråder som har "dårlige" overskrifter. Etter over et år her inne har jeg sluttet å lese tråder med overskrift som f.eks."Hjelp meg!". Rett og slett fordi det har blitt for mange av de, og fordi det som regel er nybegynnere som vil slanke seg, men som ikke vet hva lavkarbo går ut på eller som vil begynne på en kur uten å lese bok. Dette er ikke kritikk av disse personene, men jeg har rett og slett ikke tid til å skrive utfyllende svar og man mister litt av gløden etter at man har svart på veldig like spørsmål flere ganger. Jeg beklager hvis nye medlemmer ikke finner seg til rette her. Mitt råd er å starte journal. For å få andre til å komme innom med tips og oppmuntring, så bør man besøke et par journaler og vise interesse der. Et annet tips er bloggene. Ha en morsom tittel på innlegget ditt der, så er det mange som stikker innom. Det er vel egentlig hovedtipset mitt: en god overskrift. Det er så mange journaler og så mange innlegg at man bør enten være interessant/lokkende eller spesifik. Generelle overskrifter tiltrekker færre lesere og besvarelser, rett og slett fordi vi ikke makter å lese alt her inne. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Man trenger jo ikke å være særlig god til å skrive for å feks. skrive "jeg får ikke i meg nok fett" i stedetfor "hjelp". :p
|
...sant det...bruke noen nøkkelord i tittelen...
|
Joda nå trenger jeg vel egentlig ikke så mye råd lenger, men kjenner jeg
kan bli flinkere å plukke opp de som sliter og kanskje gi litt råd selv etterhvert. Dersom ingen her hadde gjort det med meg så hadde jeg nok ikke klart meg så bra i starten av kostomlegging jeg heller :) Er utrolig mye bra kunnskaper om denne livsstilen her inne!!! Men synes jo det er utrolig frustrerende selv å skrive innlegg på innlegg i en journal eller i en blogg når en ikke får tilbakemeldinger. |
Vi "gamle" (unnskyld er litt hes i dag :D) har igjennom åra skrevet mange svar og på en måte vært med på å bygge opp forumets mange svar som allerede ligger inne....nå gjør vi plass til dere nye, som kan fortsette og tom fornye litt:)
Nå hviler jeg litt på laurbæra:D og surfer rundt og koseprater litt:p. Det er mange nye og mange journaler, så vi velger oss vel ut noen å følge litt nøyere da, tenker jeg. Må innrømme at jeg av og til hopper elegant over noen ganger, da det kan bli litt mange sider med bare ":klem" og hei...men det er meg. Kos for dem som liker det, men kan bli litt vanskelig å finne ut om det står mer der. Da går jeg heller videre de dagene jeg ikke kan bruke så mye tid her. Jeg syns det er kos med :klem: og hilsner jeg altså, men trives enda bedre med innlegg med mer innhold. Det sosiale er også viktig i en "slankeprosess" for det er ofte det som kan være årsaken til vektøkning; misstrivsel og jeg har hatt masse glede av den siden av forumet også. Håper vi kan få lov til å være litt forskjellige. At hver og en av oss bruker den delen av forumet som passer den enkelte best. Nye koster og nye ideer er selvfølgelig hjertelig velkommen :klem: |
Overskriften lyder jo: Er lavkarbo nå REDUSERT til et nytt slankeforum? Det er vel mange grunner til at folk er her. Jeg er her for å gå ned i vekt ja - andre for å leve et lavkarbo "liv" uten vektreduksjon. Men når man bruker ordet REDUSERT.. føler jo i alle fall jeg at da er jeg med å "redusere" kvaliteten på forumet... Vet ikke om det var det HI mente? Etterlyses det mer lavkarbo ting generelt foruten at det skal dreie seg om vektnedgang? |
Jeg har aldri oppfattet dette forumet som noe annet enn et slankeforum faktisk, og det er den største grunnen til at jeg er lite aktiv her. Jeg går ikke på lavkarbo for å slanke meg, men fordi jeg har fibromyalgi og blir bedre av å følge generell lavkarbo.
|
Har lest mye på denne tråden her nå og føler litt at kvaliteten er sunket her på forumet. Jeg er en av de "gamle",og før kjente alle hverandre og forumet var lite,men en sammenføyd gruppe. Men jeg synes det er supert at så mange har funnet ut at lavkarbo er den riktige veien for vektnedgang og bedre helse. Men det er vanskelig og følge med på alle de nye,det er min feil også.Har vært borte fra forumet da jeg var gravid og fullammet bl.a.
Det virker for meg som om folk,særlig de nye også kun fokuserer på vekt og at de ikke oppnår rask nok vektnedgang. Hva med de andre bivirkningene? Føler dere ikke at kroppen deres har det godt med slik kost? Det er laget en egen tråd her for folk som vil utveksle hva mer de har opplevd som positivt med og legge om kosten. Bruk søkefunksjonen og se selv. For søkefunksjonen er litt vel lite brukt synes jeg,og jeg skjønner godt at de drevne gir opp og svare til slutt. Mye av det som blir spurt om står soleklart i de ulike kostfilosofiens bøker. Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig og finne ut hva som funker best for en ,og selvsagt er det lov og spørre! Om det er mye hverdags og jalla prat i journalene til enkelte,får det være opp til dem. Mange her kjenner hverandre gjennom treff og føler seg ellers fortrolig med hverandre,også derfor de backer hverandre mer opp og de nye føler seg oversett. Jeg skal innrømme og si jeg likte forumet og innholdet bedre før,men det er ikke sagt at det ikke skal være nye medlemmer her,men jeg håper de blir aktive,og de kan være en ressurs når de selv har funnet veien og gå og samlet erfaringer.Men det er selvsagt opp til hve og en hvor mye de vil bidra.:) |
Næmmen. Blir det ikke litt hva man gjør det til da?
Er sikker på at hvis man "gidder" å legge litt effort inn i det, så klarer man å finne mye bra lavkarbostoff her.. men det man finner, det vet man vel fra før av, når man har vært her og levd lavkarbo i lange stunder? Er grenser for hvor mye man kan få sagt om lavkarbo også, så tror det hadde blitt litt glissent her, skulle det kun handlet om det. Skjønner at gamle travere blir lei av alle de enkle spørsmålene osv, men da er det vel enkelt og greit bare til å overse det? Og det at folk nå bruker lavkarbo kun til å slanke seg, det er kanskje en ringvirkning av det at lavkarbo nå blir mer og mer "anerkjent" som slankekur i media osv. Er kanskje ikke særlig positivt, men sånn er det nå engang.. |
Sitat:
Jeg har veldig ofte snakket om nettopp dette aspektet, for jeg og har fibromyalgi...:) Og alle vi som har oppnådd vekt med dette kostholdet fortsetter jo nettopp med lavkarbo pga alle helsegevinster det gir. Håper du finner tråder om nettopp dette . |
Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner overskriften.
Etter min oppfatning er det heller motsatt, jeg synes forumet har vokst på mange plan. Det har da aldri vært fokusert på kortvarig vekttap, og manglende fokus på helsegevinster av lavkarbo her inne? Ofte leser jeg poster hvor det poengteres at helsegevinstene overgår vekttapet, og det kommer jo stadig nye tråder om utrolige helsegevinster folk får av lavkarbo. Jeg synes de fleste som kommer med spm får veldig gode svar, gode råd og støtte. Og aktiviteten i dagbøkene ... Det å dele livene våre med hverandre, snakke om alt mulig, spøke, le, ha det gøy, få trøst og råd - ja, alt mulig - det gir jo en stor helsegevinst i seg selv for mange - i hvert fall for meg. På den måten blir forumet mye mer levende og sosialt, jeg har fått mange venner her inne, og venner er viktig for både helse, motivasjon og velvære. Men jeg skjønner selvsagt at ikke alle er like interessert i dagbokpratet, og da synes jeg altså at den andre delen av forumet også er veldig bra, med mange saklige og gode svar, mye støtte og folk som deler erfaringer. Jeg synes forumet er fantastisk både i blogger, kostholdsdel og journaler :love: |
Sitat:
|
Alyssa
Flotte betraktninger, du bør forgylles i gull. All respekt for ei flott dame. :) |
Sitat:
|
Sitat:
Men en av grunnene til at du ikke får så mye respons nå, tror jeg kommer av at du skjeldent gir respons tilbake til andre. Det er som flere skriver her vedr journaler - legg igjen spor og kommentarer i andres journaler, og de ser sporet ditt og legger igjen tilbakemelding hos deg. Slik er det også i bloggene. Jeg har fått enormt mye hjelp og støtte fra andre bloggere, men har også gitt mye hjelp og støtte tilbake. Slik backer man hverandre opp. Det er flere i bloggene som i ny og ne skriver litt om hva de gjør og har oppnådd, ønsker svar på noen utfordringer og sånt. Men de kommenterer ikke svarene de har fått, og de er ikke inne i andres blogger. Da gir jeg gjerne noen kommentarer og oppmuntring, men hvis det ikke er noen feedback så velger jeg å hoppe over. Beklager, men det er nå slik jeg velger å forholde meg til det. Og kanskje det gjelder flere? Lykke til videre - og jeg skal se om jeg ikke legger igjen en liten hilsen til deg om du dukker opp inne i bloggen igjen :klem: |
Sitat:
|
Du tar IKKE feil... Jeg savner forumet sånn det var i 2004/2005..... :rolleyes:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:23. |