![]() |
Sv: Mange med PCO her inne?
Hei!
Jeg har slitt med de fleste av disse symptomene som PCO gir siden jeg var 16 år, og satte selv min egen "diagnose" da jeg var 22. Da hadde jeg vært hos lege opptil flere ganger som ikke kunne se noe galt i at syklusen min levde sitt eget liv... Jeg troppet opp hos legen og fortalte hva som var "feil", og etter en GU kunne legen konstatere at jeg hadde rett. Det eneste jeg ble rådet til var å spise mindre karbohydrater, noe jeg syntes var vanskelig, uten noe som helst rådføring. Hva er disse medisinene dere snakker om? Og er det noe jeg kan kreve å få også? Jeg vil gjerne prøve det ut, sammen med et lavkarbokosthold. Håper noen kan svare meg:) |
Hei!
Glucophage eller metformin(det er omtrent det samme) De får en av lege eller GU. Jeg fikk de først av GU da jeg skulle prøve å bli gravid og da ble jeg gravid med engang,men brukte og pergotime ved siden av,,, Men mistet da GU av "gammel" klasse ba meg slutte når jeg ble gravid,, 2.gangen fortsatte jeg å bruke glucophage selvom jeg var gravid( det har blitt testet på,,men ikke ferdig og godkjent i Norge ennå,,men i andre land) Og brukte de til uke 20 i svangerskapet,,,Har en gutt nå. Metformin fikk jeg nå av legen min siden hun visste at jeg hadde brukt det i svangerskapet og de hjalp meg til å holde vekten stabil,,,Men begynte og med lavkarbo,,,og etter 2 ukers kontroll så hadde jeg gått ned i vekt og legen min sa at jeg egentlig ikke trengte medisiner for å gå ned i vekt om jeg var flink å holdt meg til lavkarbo.OG DET FUNGERER!!! Spiser kjøtt,fisk,kylling og grønnsaker. Man kan jo spise litt karber i løpet av en dag,,så er jeg skikkelig snopesyk så tar jeg meg en rute mørk sjokolade eller en kopp med options den har bare 5,8 g pr kopp. Jeg spiser og ferske bær(frosne bær kjøpt på butikken,bringebær er de med minst karbohydrater)Og pisker litt kremfløte og har et par droper med natreen oppi,,,det fungerer godt når en er søtsugen. Har og funnet ut at om jeg drikker mye sukkerfri brus så skriker kroppen min mer etter sukker enn om jeg lar være,,,for etter 2 uker med lavkarbo så vil kroppen slutte å skrike etter sukker og det er lettere å holde seg unna karbohydrater. Håper jeg kunne gi deg litt svar Stinemora,,bare til å spørre om du lurer på noe:klem: |
Jeg tror også det er best å prøve med lavkarbo først. Og så eventuelt begynne med metformon om det ikke hjelper. Jeg har gått til lege på Lindberg-klinikken, og fått veldig god hjelp og veiledning der. For meg var metformin en gave, for jeg gikk ikke ned i vekt selv om jeg levde på lavt karbohydratnivå, og var flink til å trene. Det var pga insulinresitensen. Metforminen hjalp insulinet til å virke.
|
Jeg har PCOS! Diagnostisert for vel syv år siden nå, men hadde hatt det i lang tid før det - P-pillebruk skjulte at PCOS utviklet seg, eneste symptomet var at jeg la på meg, og ingen ser på det som en sykdom i seg selv. Så P-piller er no-no for meg.
Har fått mange Provera- og Pergotimekurer, men det funket aldri annet enn at jeg blødde i to uker om gangen. Utenom medisinene hadde jeg ingen syklus, jeg bare småblødde hele tiden. Ekstremt plagsomt ja. Så prøvde jeg lavkarbo. To uker etter fikk jeg mensen, for første gang på alle disse årene. Og tre måneder etter var jeg gravid. Så jeg har STOR tro på lavkarbo for de med PCO/PCOS! |
Sitat:
I forbindelse med det måtte jeg delta på et sånn obliatorisk kurs om diabetes på Lovisenberg sykehus (har insulinresistens i tillegg til pcos). De mente jeg burde doble dosen. Så jeg gjorde det, men ble helt slått ut. Lå på sofaen og brakk med en hel kveld, og skalv i de to neste dagene, så jeg gikk ned igjen til en. Jeg har mye større tro på å rette opp kroppen med lavkarbo-kost. |
Fikk diagnosen i dag jeg..
Jeg gikk ned 15 kg fra august -september 07. Noen kg til i 2008.. Men i sommer fikk jeg plutselig så mye hårvekst, samt uregelmessig mens... Var på GU i dag, og fikk se hvordan det så ut inni der, en av eggestokkene var visst helt full av cyster, mens den andre var ikke så ille.. Men legens første bud var å gå ned i vekt. Han mente at lavkarbo burde være bra, men med måtehold. Og siden jeg lever et lavkarboliv fra før, var jo det greit:) Har fått Diane, skal begynne på mandag... Så får vi se hva som skjer... |
Det er egentlig ikke så overraskende at flere overvektig har PCO, eller utvikler det. Gynekologen min sier at dette for veldig mange er en livsstilssykdom. Man får altså lettere pco når man er overvektig, og igjen er det vanskeligere å slanke seg pga pcoèn.
Jeg hadde ikke pco når jeg var hos ham og var normalvektig, men da jeg hadde lagt på meg 15 kg var den plutselig der. Har også flere cyster på begge eggstokkene og veldig skjeldent mens. |
Er det kun lavkarbo som hjelper en å gå ned i vekt hos oss med pco? Kjenner jeg ikke kommer til å klare å leve med dette kostholdet lenge... blir rett og slett kvalm av maten...Er så fortvilet....
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jepp, pcos her på meg også...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ja litt sånn - og jeg ble nå utredet for det ene og det andre uten at de fant noe. Men til slutt så gikk jeg til Lindberklinikken, og hadde PCOS og insulinresistens, og er nå helt frisk. Har fått fantstisk hjelp på Lindberg-klinikken. Godt med den oppfølgingen.
|
PCO(S) her også!
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09. |