Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Flere som har slutta å røyke her? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21527)

Areola 24-09-08 17:35

Sv: Flere som har slutta å røyke her?

Så flott!
Gratulerer!
*klappefor*

Kitt 24-09-08 18:21

:heia::heia::heia:

dissident 24-09-08 18:36

Blir man fristet til å ta seg en røyk igjen så er det bare å tenke på hvor fælt det lukter og hvor lenge lukten sitter igjen etter man har tatt seg en.. Den tankten har holdt meg gående i lang tid nå etter jeg bestemte meg for å slutte.. Livet er mye "friskere" på alle måter uten røyk

Areola 24-09-08 19:27

Det som skremte meg skikkelig var at pusten ikke ble noe bedre etter at jeg slutta. Så leste jeg at det kunne ta opptil 9 (!) måneder før pusten ble bedre. Og jeg har astma i tilegg liksom.. Nei,begynne å røyke var ikke den lureste ideen min...

Amie82 24-09-08 23:18

Da er det 4 dager siden jeg la røken på hylla igjen for andre gang..
Jeg sluttet å røyke 1 oktober 2006 og holdt opp helt til i mai i år da vi var på ferie på Gran Canaria:flau: Dumme meg!!Trodde jeg skulle klare slutte med en gang jeg kom hjem, men men..Nå er det iallefall stopp!:)
Det går greit men det er veldig tungt når di andre på jobb går ut for å ta seg ein røyk.Da får jeg skikkelig røykesug!
Men jeg SKAL klare å slutte igjen:heia:

Runegutt 25-09-08 09:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 542563)
Det som skremte meg skikkelig var at pusten ikke ble noe bedre etter at jeg slutta. Så leste jeg at det kunne ta opptil 9 (!) måneder før pusten ble bedre. Og jeg har astma i tilegg liksom.. Nei,begynne å røyke var ikke den lureste ideen min...

Mystisk. Min kondis blei bedre fra November av. La om kosten rimelig drastisk, grunnet Diabetes, og starta med mosjon.
Eneste forskjellen etter at jeg slutta å røyke, er at jeg ikke får hostekuler.

Ja, har astma jeg også, men har nesten ikke merka noe til den, etter at blodsukkeret kom under kontroll.

Areola 25-09-08 09:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 542807)
Mystisk. Min kondis blei bedre fra November av. La om kosten rimelig drastisk, grunnet Diabetes, og starta med mosjon.
Eneste forskjellen etter at jeg slutta å røyke, er at jeg ikke får hostekuler.

Ja, har astma jeg også, men har nesten ikke merka noe til den, etter at blodsukkeret kom under kontroll.

Jeg hadde trent siden februar,også overdriver jeg nok litt. Jeg klarte å holde ut lengre etter er par måneder, men jeg gikk turer med faren min i sommer, og han var litt overrasket hvor dårlig pusten min var. Den begynner heldigvis å bli bedre nå, jeg har tilogmed JOGGET i opptil FLERE minutter!!

Men jeg blir skikkelig andpusten og tett i brystet om jeg spiser mye sukker.

Runegutt 25-09-08 10:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 542824)
Jeg hadde trent siden februar,også overdriver jeg nok litt. Jeg klarte å holde ut lengre etter er par måneder, men jeg gikk turer med faren min i sommer, og han var litt overrasket hvor dårlig pusten min var. Den begynner heldigvis å bli bedre nå, jeg har tilogmed JOGGET i opptil FLERE minutter!!

Men jeg blir skikkelig andpusten og tett i brystet om jeg spiser mye sukker.

Sukker er fy med astma (merkelig at ikke dåkterne forteller dette i STORE bokstaver.)

Du kan prøve GK for å få øka kondisen kjappere.

Areola 25-09-08 10:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 542843)
Sukker er fy med astma (merkelig at ikke dåkterne forteller dette i STORE bokstaver.)

Du kan prøve GK for å få øka kondisen kjappere.

Nei, har aldri hørt det om sukker og astma.. Men det høres jo riktig ut det.
Har ikke sjekka ut astmaen min på 10 år, og da var jeg 12, så ikke rart at jeg ikke husker så mye:o

Gerilja kardio? Jeg holder på med intervall trening nå som skl få meg til å løpe i 30 minutter innen jul :)
Har gjort underverker på de 3 ukene jeg har holdt på!
(http://www.djsteveboy.com/intervals.html)

Runegutt 25-09-08 12:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 542857)
Nei, har aldri hørt det om sukker og astma.. Men det høres jo riktig ut det.
Har ikke sjekka ut astmaen min på 10 år, og da var jeg 12, så ikke rart at jeg ikke husker så mye:o

Gerilja kardio? Jeg holder på med intervall trening nå som skl få meg til å løpe i 30 minutter innen jul :)
Har gjort underverker på de 3 ukene jeg har holdt på!
(http://www.djsteveboy.com/intervals.html)

Du skulle ikke være insulinressistent???

Areola 25-09-08 13:06

Venter på svar på blodprøver angående det nå, faktisk - men hva i all verden var det jeg skrev som indikerte at jeg hadde det? :)

Runegutt 25-09-08 13:07

Shit, den podrunnergreia så direkte smart ut.
Kan du ikke klistre lenka under trening?
Tenker å prøve den til våren.

Areola 25-09-08 13:09

Selvfølgelig:) Lager tråd nuh.
Det er GENIAL.

Runegutt 25-09-08 13:10

Bare tenkte høyt jeg.
Har hatt astma i ca 20 år.
Har i same periode gått opp i vekt sakte men sikkert.
Vært forplaga med nyrebekkenbetennelse, såpass at jeg har norges best kontrollerte snurrebass med tilbehør.

Jeg fikk ei voldsom forbedring på astmaen når jeg fikk kontroll over blodsukkeret mitt.

Jeg går ut fra at jeg har vært insulinressistent ihvertfall i 20 år, derav de 10 sista sansynligvis vært diabetiker.

Skippy 25-09-08 14:35

Å kysse en røyker er som å kysse et askebeger! Tenker på det hver gang jeg har lyst på røyk, valget mellom kjæresten og røyken er ikke veldig vanskelig. Selv om det hender at han taper en gang iblandt.... Har holdt meg røykfri i 14 år, bortsett fra på fest visst det er godt vær... Men ingen festrøyk de første 3 åra,torde ikke.
Lykke til som ikkerøykere.

mariusmor 30-09-08 12:21

Tid for oppdateringer folkens.. jippi 5 uker siden røykeslutt i dag.. føles litt lettere nå.håper jeg er over det værste. men er konstant sjuk, det skulle vel være endel av bivirkningene med røykekutt, men, men overlever nok det..

Hvordan går det med dere da?

Runegutt 30-09-08 12:28

Fortsatt røkfri jeg også.
Går stadig bedre.
Mindre frustrert for hver dag.

Fungirl 30-09-08 13:26

Gratulere alle sammen :) Dere er kjempeflinke
Har aldri vært fast røyker selv, røyker gjerne i ferier, på fester og sosiale sammenhenger. Men har av en eller annen grunn ikke noe problem med å glemme røyken dagen etterpå. Er nok en av de heldige her i verden på dette området.
Det frister ikke å røyke fast heller, lukta er jo helt grusom og tanken på alt det gjør med kroppen min er nok til å holde meg unna :)
Grunnen til at eg røyker på fest er nok sikkert vane, og det at eg drikker enda mer alkohol hvis eg ikke røyker. Har nemlig testa ;)
Men hurra for alle dere som har slutta :)

mariusmor 22-10-08 20:24

Hvordan går det med dere?? Nå har jeg vært uten røyk i hmmm, veit ikke faktisk 8 uka tror i. føler det går bedre for hver dag..Kanskje jeg er kommet over kneika. Likevell så har jeg veldig lyst på røyk av og til, men tenker på hvor grusomt det lukter og da mister jeg lysta. Artig å høre med dere andre.Det var vel noen av dere som skulle slutte også..

Lindabtn 23-10-08 19:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mariusmor (Innlegg 559889)
Hvordan går det med dere?? Nå har jeg vært uten røyk i hmmm, veit ikke faktisk 8 uka tror i. føler det går bedre for hver dag..Kanskje jeg er kommet over kneika. Likevell så har jeg veldig lyst på røyk av og til, men tenker på hvor grusomt det lukter og da mister jeg lysta. Artig å høre med dere andre.Det var vel noen av dere som skulle slutte også..

Synes du er kjempe flink :heia:
Har akkurat lest gjennom hele tråden og det var veldig spennende å lese hvordan dere har klart dere. Røyker ikke selv da, men vil gjerne være med å heie andre i "mål" :heia:

Bulldog 23-10-08 22:31

Slutta å snuse på mandag, og det er noe av det jævligste jeg har vært med på... Suget er ikke så ille, men de fysiske symptomene er helt bananas, og veldig annerledes enn de jeg hadde forventet... På mandag klarte jeg ikke å våkne, samme hvor mye kaffe jeg drakk. Gikk rundt i tåka, og klarte ikke å tenke en eneste brukbar tanke... Jeg hadde trodd jeg skulle bli rastløs og kanskje litt irritabel, så dette var veldig overraskende. Akkurat som om kroppen bare slo seg av uten nikotinet.

Har ikke sovet en sammenhengende natt siden mandag. I natt var den beste så langt, med 2,5 time sammenhengende, marerittbefengt søvn. Satser på at det blir bedre snart, for det er litt slitsomt å våkne vettskremt og klam flere ganger om natta.

Hvis jeg en dag skulle finne på å begynne med snus igjen, så blir det for resten av livet. Jeg gjør ikke dette flere ganger ;)

Runegutt 24-10-08 00:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bulldog (Innlegg 560783)
Slutta å snuse på mandag, og det er noe av det jævligste jeg har vært med på... Suget er ikke så ille, men de fysiske symptomene er helt bananas, og veldig annerledes enn de jeg hadde forventet... På mandag klarte jeg ikke å våkne, samme hvor mye kaffe jeg drakk. Gikk rundt i tåka, og klarte ikke å tenke en eneste brukbar tanke... Jeg hadde trodd jeg skulle bli rastløs og kanskje litt irritabel, så dette var veldig overraskende. Akkurat som om kroppen bare slo seg av uten nikotinet.

Har ikke sovet en sammenhengende natt siden mandag. I natt var den beste så langt, med 2,5 time sammenhengende, marerittbefengt søvn. Satser på at det blir bedre snart, for det er litt slitsomt å våkne vettskremt og klam flere ganger om natta.

Hvis jeg en dag skulle finne på å begynne med snus igjen, så blir det for resten av livet. Jeg gjør ikke dette flere ganger ;)

Bulldog, du har de samme symptomene som vi som kaster røyken. Det verste er at man etter å ha fått verste gifta ut av kroppen, fortsetter å tenke på røyk eller snus i en del vante situasjoner. For mitt vedkommende har jeg ikke fyrt en eneste primus etter at jeg kasta røyken. Båttur er nesten tortur. Å fiske uten min gamle venn Tiedemand, er for j....

Andreaen 24-10-08 07:51

SLuttet å røyke for 15 dager siden.
:D

Runegutt 24-10-08 12:59

Bra Andrea.

mariusmor 09-02-09 00:16

Nå? hvordan står det til med dere andre som har sluttet. sluttet i begynnelsen av september og stor trives som røykfri....jippi. tenker veldig lite på røyk for tiden..dere andre da? har kommet på noen kilo, men de får vi ta av igjen...ikke så farlig det..

Bulldog 09-02-09 18:45

Holder meg fortsatt "rein". Har ikke hatt lyst på snus i noen særlig grad heller. Har fortsatt søvnproblemer, og har aldri vært så mye syk som jeg har vært denne vinteren. Vet ikke om det er noen direkte sammenheng, men det virker jo litt sånn.

Veggpryd 09-02-09 20:03

Jeg slutta 1. januar i år, og tenker egentlig ikke så mye på det. Slutta 1. januar for to år siden også, men begynte igjen etter 6 måneder... :o Skakke byne igjen nå da... :lol:

Carisma 09-02-09 20:05

Jeg slutta høsten 2007, bare for å se om jeg kunne. Det kunne jeg :D
Festrøyker da, og syns det funker kjempefint. Deilig, om enn litt uvant fortsatt(!) å være røykfri i hverdagen :ja:

otika 19-02-09 16:00

Jeg og gubben sluttet å røyke den 23 Oktober i fjor og ingen av oss har sprekt :D

Før jeg sluttet var jeg konstant forkjølet og hostet sånn skikkelig vond hoste hele tiden, gubben pep hele natta og surklet på dagen.. etter at vi sluttet har ikke jeg hostet en eneste gang, kun hatt 1 forkjølelse som jeg stoppet kjapt med c vitaminer og gubben puster som normalt... penger har jeg spart og brukt :ja: men fortsatt har jeg noen tusenlapper godt gjemt :D sliter ikke lenger med røyksug eller noe annet,men vi gikk opp ca 10 kilo begge to :eek::stortsmil siden vi begge hadde litt ekstra fra før så havnet vi her og koser oss nå med lavkarbo mat :p

Så til alle sammen som vil slutte å røyke, kom igjen, dette klarer dere

Veggpryd 25-02-09 23:43

Good! :D

Festrøyker høres veldig ok ut, for det er egentlig bare da jeg savner røyken. Men jeg VET at jeg kommer til å bli litt slakkere i strikken av det, og ta en røyk en gang iblandt, for "det klarer jeg jo så fint likevel" :rolleyes: Også baller det seg på.

Det er kjempedeilig å slippe det peset med å gå ut å røyke på jobb, gå tom for røyk, stanken av røyk av klærne, ånden og hele meg egentlig (for nå kjenner jeg hvordan det stinker av røykere), men på en annen side er det noe jeg har holdt på med siden jeg var 15 år, og det er liksom noe som er borte fra livet mitt.

valleygirl 26-02-09 00:13

1. mars har jeg 10-års jubileum! Best damn decision of my life!

BigButtBeauty 26-02-09 00:55

Heisan! Så flinke dere er!!! :) kjempeflott!
Tre uker siden jeg og mannen kutta røyken.. Har kjent en snodig form for sorg(!?) litt sånn lei meg for noe som er forbi.. men nå begynner det å slippe taket, og jeg begynner å føle meg stolt over at jeg har kutta en dårlig vane som har vart altfor mange år!!!
Har 4 barn, og har slutta når jeg har vært gravid og amma, men gledd meg heeeele tiden til jeg er ferdig, og kan begynne igjen! Helt tullete å tenke på, men har ikke vært klar for å slutte før. Nå gleder jeg meg over at jeg lukter friskt, og føler meg sunnere alt. :D Har gått ned 9,5 kilo også! :D:D

Største sparket for røykekuttet her i huset var at sønnen vår på 7 fant en marihøne. Og da er det jo lov å ønske seg noe, og han ønska seg at pappa slutta å røyke. Fy å fy, da fikk vi en tankevekker. :(

valleygirl 26-02-09 15:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BigButtBeauty (Innlegg 663581)
Tre uker siden jeg og mannen kutta røyken.. Har kjent en snodig form for sorg(!?) litt sånn lei meg for noe som er forbi.. men nå begynner det å slippe taket, og jeg begynner å føle meg stolt over at jeg har kutta en dårlig vane som har vart altfor mange år!!!

Det er nok ganske vanlig å føle, om ikke akkurat sorg, så absolutt savn. Røyken er jo det man i årevis har støttet seg til når man er stresset, lei seg, alene, ensom osv og som i tillegg har vært fast følgesvenn i festlige lag, party party, drikking og gøy. Ikke rart at man savner det, da! Savnet det den første tiden, spesielt på fest og venninnekvelder. Men det går over for de fleste, med tiden. Nå kunne jeg aldri tenkt meg, overhode, å ta en sigarett igjen.

BigButtBeauty 26-02-09 16:33

Du har nok veldig rett i det ja... Hadde besøk av ei venninne her i dag, og ho snakka mye om at ho også ville slutte å røyke. Og den eneste følelsen jeg satt med var "gud så glad jeg er for å ha kommet hit" Og ikke misunnelig på røyken hennes i det hele tatt!

Carisma 26-02-09 16:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BigButtBeauty (Innlegg 664019)
Du har nok veldig rett i det ja... Hadde besøk av ei venninne her i dag, og ho snakka mye om at ho også ville slutte å røyke. Og den eneste følelsen jeg satt med var "gud så glad jeg er for å ha kommet hit" Og ikke misunnelig på røyken hennes i det hele tatt!

Sånne her jeg også :ja: Godt med alt som er unnagjort tenker jeg! :lol:

Veggpryd 28-02-09 07:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BigButtBeauty (Innlegg 663581)
Tre uker siden jeg og mannen kutta røyken.. Har kjent en snodig form for sorg(!?) litt sånn lei meg for noe som er forbi..

Det kjenner jeg veldig godt igjen. Da jeg gjorde et forsøk på å slutte sist, hadde noe som rett og slett minnet om kjærlighetssorg. Et stort savn etter noe man ikke kan få - eller noe som er over.

Men denne gangen var jeg forberedt på det - og har ikke hatt noen form for kjærlighetssorg! :D

caz 05-03-09 00:53

Kastet meg på pille-trille kur jeg og.. Hater røyk, men røyker.. Så nå har jeg fått zyban av legen, og skal snart slutte.. Etter to dager begynner det å virke, røyken "når ikke hodet" og jeg føler meg dummere og dummere hver gang jeg fyrer opp.. :-)

isolde 05-03-09 12:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mariusmor (Innlegg 539366)
Hjelp, hvordan hadde dere det.? Sluttet for 3,5 uke siden og sliter på den måten at jeg syntes det blir værre og værre for hver dag. men det må vel gi seg snart, ihvertfall ikke bli værre mener jeg. Er temmelig sta så foreløpig så har jeg holdt meg unna, men det er utrolig hvor hodet på en måte prøver og lure en til å ta en røyk.

Har dere noen gode råd og komme med? Kiloene er også kommet på så blir nok litt smådeprimert av heile greia. uansett så er vel røyken farligere enn noen kilo ekstra.

Anbefaler deg å kjøpe "Endelig ikkerøyker", husker ikke forfatteren, men tror etternavnet er Carr:confused:....Jeg røyka 40-60 sigaretter om dagen, var helt styrt av nikotinsuget. Dette var i 2002 - hørte om boka på radioen og ble provosert (men sikkert også litt håpefull) av å høre at man kunne slutte å røyke og slippe å savne røyken, ved å lese ei bok...:mad: hørtes ut som villedende reklame for meg.......Men, jeg kjøpte boka, leste den, gjorde som det sto, slutta å røyke - og ved å trene mentalt/kognitivt som det beskrives der - kan jeg med handa på hjertet si at jeg ikke savner det i hele tatt.....tvert imot. Det er en deilig følelse å slippe å være avhengig av tobakk......Til slutt: det var "skuffende" enkelt :o:p

Annebe 05-03-09 16:54

Jeg sluttet å røyke 19.november 2008. Da havnet jeg på sykehus med blødning fra ene lungen, ct viste lungeforandringer, og de kunne ikke utelukke kreft. Det var slett ikke vanskelig å kutte ut røyken da, etter 23 år som røyker.
Minuset er at jeg har gåttopp 16 kilo siden da, men de skal av igjen nå.

Annebe 05-03-09 16:55

For ordens skyld; jeg ble friskmeldt fra kreftmistanken den 6.januar i år, etter bronkoskopi og nye ct-bilder. Det var en meget lykkelig dag, og jeg kommer ALDRI til å ta en sigarett mer.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.