![]() |
Sv: OBLIGATORISK film til ettertanke
Oisann, Mente at hvis jeg spsier karbohydrater så mener nok folk at jeg ikke passer inn her:)
Hei Photo;) Ikke noe å beklage, du kan tro hva du vil, men jeg vedder livet mitt på at du tar feil:D Hvis det du sa gjelder dette med vilje, intensjon. |
Sitat:
Her inne spiser man etter den filosofien man opplever stemmer for sin kropp...mulig jeg er litt naiv, men det jeg mener det er lett å lese seg fram til akkurat det her inne... |
Hva mener du egentlig, Fiolett?
Først sier du at noen trenger mer karbohydrater enn andre, og etterpå sier du at med en rette innstillingen kan man klare seg på hvilken som helst diett. Den første der er jeg enig i, vi er forskjellige :) Men den andre er jeg veldig uenig i, og sånne tanker mener jeg bygger opp under fordommer mot overvektige. Vi blir ofte sett på som late, svake, mangler viljestyrke og selvkontroll. Dessuten er ikke lavkarbo bare en diett, det er et kosthold for resten av livet ;) |
Takk og lov for at det ikke bare er de viljesterke og som greier å slanke seg på mat med mye fett og lite karber! http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/a055.gif
|
Jeg har ngenting i mot det du kaller feite folk:) Men ja, genene du har er ett resultat av valgene dine forfedre tok før deg.. Det er ikke noe hokus pokus at man selv kan endre dem. Selv om forskning sier det motsatte, forskning, for de som er avhengige av det har nå begynmt å mene dette selv:p
Forskning vil alltid ligge på etterskudd, folk lever slik at de lar forskningen diktere hvor grensene går og hva som er mulig.. Men tenk over hvor forkningen ennå ikke har vært. Når det gjelder det at dere mener alt står i mot dere og at det man ikke kan gjøre noe, jeg vet hvor dere kommer i fra, men det er tull. Dere kan si hva dere vil, og ja..Jeg er overbevist:p Ikke på grunn av kostholdet mitt, men på grunn av alt.. Genene kan omskrives, det skjer etterhvert som tiden går, det dere vil ha det til er at dere ikke har noe dre skulle ha sagt når det gjelder utviklingen eller at alt går så tregt så mulig. Lavkarbo er flott for slanking ja, har ikke sagt noe annet;) |
Beklager skrivefeil, våknet nettopp:rolleyes:
|
Huff:p Merket nå at du ikke kalte noen feite, så da må jeg bare beklage:)
Jeg mente å si overvektige:confused: Du har ett poeng når det gjelder dette jeg sa om at noen trenger mer karbo enn andre osv.. Jeg sier at man bør være bevistt på hva din kropp trenger, lære å kjenne den for så å jobbe med den..Ikke i mot den, når det gjelder vilje og intensjon for å ta kontroll så kommer det av alle andre opplevelser jeg har hatt i mitt liv, kropp og kosthold inkludert. Når det er sagt så må jeg legge til at folk flest har null kontroll på tankene sine og da nytter det jo fint lite å satse på at de skal redde deg:D Det går begge veier:) Det meste henger sammen uansett, og om noen er overvektige så er det sannsynligvis noe psykisk inne i bildet også..Kan gjerne skylde på gener, men det er bare en bit av puslespillet...Pek gjerne på forskning, som motbeviser seg selv hele tiden og lyger dere opp i fjeset:) Det burde jo først og fremst vært dere selv dere stolte på i stedet for en eller annen organisasjon som mener de har svaret..En kan jo da undersøke deres forslag, men å ta fullstendig avstand til deg selv blir det bråk av. Det er ihvertfall ike bra for genene uansett for mye flaks du har angående disse rådenene man får utvendig.. |
Mye bra forskning, sier ikke noe annet.. Men det finnes så mye sløvt også..Også er det en del andre ting folk ikke tar hensyn til.
|
Jeg kan si meg enig med fiolett ang. at enhver kur/diett vil fungere om man har viljestyrken. Det å gå ned i vekt består mest av viljestyrke! Folk kan si det ene å det andre om hva som er bra for å gå ned i vekt, men det er kun du selv som kan bestemme hva som skal puttes inn i munnen.
Men når det er sagt, så er det garantert noen dietter som er MYE lettere å følge enn andre. Og det er her lavkarbo kommer inn! DU kan spise når du er sulten og gå lett ned i vekt UTEN morsjon. Det gjør dietten 70% enklere for de fleste! Jeg tror ikke lavkarbo er svaret for alle som er overvektige. Jeg personlig elsker fett, og dermed er denne kur perfekt for meg. Atter andre sverger livet sitt til karbohydrater, og det er dermed ikke lett å fortelle dem at de skal kutte ut brødet! Da hadde jeg heller satset på Grete Roede. Utenom hva folk flest syntes smaker best (fett vs karbo), så merker jeg flere helsegevinster med lavkarbo (god søvn, mindre sult, mindre sukkersug, no more luft i magen :P). Jeg kan ikke huske å ha hørt mine venninner som går på GR nevne NOE om helsegevinster.. (utenom helsegevinster som som er vektrelaterte.) |
Enig i at lavkarbo er topp for slanking..;) Men ellers er det jo en del små "triks" renthelsemessig som kan være greit i prosessen.. Som tilstrekkelig mineraler og vitaminer, samt en funksjonell fordøyelse:p
Jeg lagde en tråd om matkombinering tidligere, proteiner alene, og karbohydrater alene føles helt annerledes ut enn ett svært måltid med dem sammen..Dere opplever vel det siden dere ikke spiser særlig karbo:) Jeg brenner karbo kjempefort, kroppen blir vel vant til det meste;) |
Sitat:
Men lavkarbo har åpnet øynene mine for en ting: SUKKER!! Det er jo pokker meg sukker i ALT vi spiser! og det kan ikke være bra på noen måte. Brød, pasta, ris og poteter er i mine øyner ikke naturlig, og dermed mener jeg det ikke er bra for kroppen i store mengder, selv om man er en person som førdøyer/forbrenner dem sjapt og uten vektøkning. |
Enig i at for mye karbohydrater er fælt:rolleyes: Føles ut som en sekk med ett eller annet kjedelig noe:p Men hvis man har balanse og føler seg topp og har idealvekt samtidig som man spiser det man vil ha ser jeg ingen grunn til å pirke, selv om jeg gjorde det selv en stund siden.. Levde bare på råkost, da slanker en seg:p Også føler en seg som ei lyspære.. Men man kan lett bli litt fjern også følte jeg at hele verden opererte i ett gammelt operativsystem og at alt gikk for tregt.. Litt som å være speeda:D
Skikkelig brød er jo ikke direkte unaturlig, menneskelagd ja. Jeg foretrekker ett skikkelig grovt fullkornsbrød med økologiske råvarer:) Liker å lage det selv, kan jeg lage det så grovt at ingen orker spise det:p Mange av brødene i butikken er jo helt forferdelige, ihvertfall her jeg bor. |
Sitat:
|
Sitat:
Det er heller ingenting i veien for å øke mager kroppsmasse på en lavkarbodiett, men å øke fettreservene er verre. Noe enkelte av oss ser på som positivt, men kanskje ikke du? Sitat:
Forøvrig vet jeg ikke om du egentlig trengte å opprette en ny bruker. Den gamle fungerte fint. |
Men dramafaktoren her er upåklagelig, bring it on :D
|
Skjønner hva du mener:) Kroppen har visse behov, men utover dette så er det mye du ikke tar hensyn til.
Hvilken bruker er det du refererer til? |
Sitat:
|
Wow:p
|
Sitat:
Ok, det er mulig dere ikke er samme person. Kanskje dere bare hadde samme norsklærer... |
Nå datt eg ud....
|
Å fnise! :lol:
|
Samme dramalærer i norsk eller norsklærer i drama???
jada, jada, bare svada, svada - hvem sa det en gang i tiden?? |
Dette ER internt, ja :)
|
er vel bare det at Bulldog hadde en ide om at Blå og Fiolett er samme person...
|
Takk ;)
|
Sitat:
Jeg mener den enkleste måten er å gå tilbake i tid. Hva er det egentlig mennesket er ment til å spise? Hva er egentlig naturlig for oss? Hva var vi? Jegere. Hva består byttet av? Protein og fett. Fact! |
. . .og litt nøtter og bær. Og genene våre har ikke forandret seg på 10.000 år. :)
|
Sitat:
Når det er sagt, så tror jeg at å finne den maten kroppen trives med, er noe av det viktigste vi kan gjøre for helsa. Om vi i tillegg klarer å finne ting i livet som gir oss glede, så er det en god måte å leve på. Og da vil kroppen også gjøre så godt den kan for å holde oss friske. |
Sitat:
|
Sitat:
Det er kvalitene på maten det var snakk om, ikke hvor mye vi spiser. Det er ikke like mye vitaminer og mineraler og slikt i en brokkoli som de var for 50-100 år siden. Vi dyrker ikke etter optimale forhold lenger, det er kvantitet framfor kvalitet. Vi må derfor spise MER for å få i oss like mye vitaminer som man fikk i seg før. Men det kan vi jo ikke.. |
Nei sorry, nå tuller jeg fælt. Regner med atdu snakket om ketolysekuren?
Ketolysekuren er jo nettopp det - en kur. Det er ingen som sier at man skal være i ketose resten av livet, men det er bare fordi det ikke er forsket nok på, tror jeg. Ketolyse er ikke det eneste lavkarbo-alternativet, men et sabla godt alternativ for de som ønsker å gå ned i vekt. Når jeg er ferdig med slanking tror jeg at jeg vil gå over til Noe fedon-aktig -fordi jeg VET at lavkarbokosthold er best for kroppen min. Uansett hva forskningsrapporter sier. |
Lutz anbefaler folk å holde seg under 72g daglig for å få helsegevinster...og å innkludere animalsk, mettet fett i kostholdet...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
jesus elsker alle barna, alle barna på vår jord, om du er gul og rød og blå- mmmmmmmtralalala Blå eller filolett, om dere er samme eller to forskjellige - have fun! |
Sitat:
|
Sitat:
Stress virker jo også inn. |
Jeg har aldri opplevd å gå opp i vekt av en diett (som ble følgt slavisk, seff), og har ikke hørt om at noen andre har det heller. Men når jeg hører ordet KUR eller DIETT forbinder jeg det med PINING da, så behagelige dietter er det jo ikke :P Lavkarbo føles ikke som diett for meg, men en endring i livsstil som er enkel å holde. (helt til jeg går forbi en kaffe sjappe som selger kaffe latte.....)
Men er vel noen av de som legger på seg også. Jeg bare forstår ikke helt HVORDAN de legger på seg? Di fleste dietter går jo ut på å spise for lite (dermed har kroppen så og si ingenting å lagre) eller på å spise karbs og unngå fett (og hva lagrer kroppen da?) :/ |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07. |