![]() |
Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose
Sitat:
|
Ketose..?
Hei:) Er ganske så ny i en egenkomponert lavkarbodiett, å har en del spørsmål.. Har vært i ketose i nesten 3 uka nu i følge ketostixn,, Så er det det, KOR lenge anbefales det å vær i ketose? OG når man er i ketose, tar den fett i fra kroppen i det uendelige så lenge d e fett der, eller stoppa det av sæ skjøl? Er normalvektig, men skal gå ned noen kilo (men fremdeles vær normalvektig), Å en ting til, for best resultat, burd æ trapp opp me karbohydrata med 5g i uka, å i såfall, etter kor lang tid? ---bærre nyskjerrig;):p---- Va veldi vanskeli å formuler de spørsmålan, men håpa du skjønna ka æ mein :confused::o |
Sitat:
Det jeg egentlig lurte på, var for fort/sakte det går før man er i ketose? |
Flat mage - det er ikke riktig å være sulten bortsett fra at du kan være det akkurat i overgangen. Hvis du er veldig streng med karbene så kommer du fort i ketose - i løpet av et par-tre, kanskje fire dager. Når ketosen kommer på plass er sulten vidunderlig borte :smile:
Du kan jo legge inn en typisk dagsmeny, så kan vi se litt på den for deg? Også må du spise nok fett til at du ikke er sulten da :-) |
Er konstant kvalm også, halvbrekking osv.
Drikker MYE utenom måltider (vann). Trener 4 ganger i uka (skal økes) tja skal vi se lunch er alltid på kantina på jobb, og vanskelig å få det karb fattig da, så det hender jeg må spise brødskiver hvis salatbaren er uappettelig, og varmmaten er full av karbs. feks på tirsdag da det var pølsegrateng med pasta.... i går: frokost: 2 brødskiver med smøreost/skinke. 1 glass melk lunch: Sei med sopp, løk og creme fraiche, med salat siden av. 2 glass vann. middag: 2 nakkekotteletter, 1 løk og en del champinogn stekt i smør med salt/pepper. brukte litt ketsjup og sennep også. 3 glass faris. kvelds: 1 brødskive med skinke + 1 glass melk i dag: frokost: som i går lunch: kyllingwok bestående av løk hvit og rød, paprika rød og grønn, stangselleri?, og noe annet sjafs jeg ikke dro kjensel på mellom: 2 bittesmå brownies på jobb (første sukker denne uka!) middag: svin ytrefile med wok grønsaker siden av. faris som drikke. kvelds: sikkert ingenting. Jeg kommer ikke til å være <72 carbs i helger, da kommer jeg til å unne meg "vanlige" måltider, slik som pizza o.l. Med så mye trening bør jeg kunne gå ned 10 kilo ganske raskt. Har allerede mistet litt, siden jeg begynte med karb fattig for 10-12 dager siden, dog har ikke kjørt striks før de siste 5 dager. |
Sitat:
Har vært i ketose nu i 3 uke i dag, (under 20g karbo pr dag) MEN har ikke mistet sultfølelsen! :confused: Trur nu æ e i ketose, siden æ spis såå lite karbisa + at det slår ut på ketostixn hver dag... E d feil me mæ, eller kan det vær at æ ikke e i ketose som æ trur æ e?? Eller kanskje æ gjør nå feil? Min vanlige dagsmeny: - Eggerøre frokost - Salat me skinke og ost t lunch - magert kjøtt med litt bearnessaus eller skysaus med blomkål og salat t middag - Salat t ettermiddagsmat (liitn posjon) eller egg - Salat t kvelds + Drekk MASSE vann, å unngår lettbrus og lettsaft Har gådd ned 3,5 kg på 3 uke nu, så nåkka e d jo som skjer, men sku helst ha møsta den dærre sultfølelsn:o |
Fij - din meny ser veldig fin ut. Det stemmer fint at du går ned fint på den maten der :-)
Du kan spise litt mer fett hvis du er sulten uten at det burde stoppe vektnedgangen din - prøv med litt fløte eller rømme på salaten? Jeg har alltid en boks rømme eller creme fraiche blandet med hakket hvitløk stående i kjøleskapet som jeg bruker som saus, dressing osv. Du kan også godt spise både salat og egg til kvelds feks. Pass på å få i deg nok protein også - en håndflate minus fingrene med proteinmat til alle måltider ellers risikerer du at kroppen din forsyner seg av muskler istedenfor fett. Flat_mage... Du er nok ikke i ketose nei :-) Du må kutte ut brødskivene. Lunsjen i kantina på jobben kan du antagelig droppe - hva med heller å ta med mat hjemmefra? Jeg pleier å ta med middagsrester fra dagen før. Da har jeg kontroll på hva jeg spiser. En veldig sjelden gang har de mat jeg kunne ha spist, men det er så sjelden at jeg har droppet hele kantina. Billigere også det :smile: Og brownies... Det er ikke mulig å kombinere ketose med brownies - ihvertfall ikke av vanlig type med sukker og mel. Dessuten er det ofte mye skjult sukker i kantinematen - mel og sukker i de merkeligste retter som skal forestille å være kjøtt feks. Så ut med brødskivene fullstendig, ikke mer kantinemat, og absolutt ikke en eneste brownie. Jeg vil nok anbefale deg å lese feks ketolyseboka, og sette deg litt mer inn i prinsippene før du legger om kosten. Ellers risikerer du bare å bruke opp motivasjonen og viljestyrken på ting som ikke virker. I starten, uansett hvilken filosofi du betror deg til, må de fleste av oss fintelle karbene. Og skal du spise maks femten gram karbohydrat totalt på en dag, så blir det ikke brød og sånt. Dessuten bør disse karbene også komme fra grønnsaker - siden det er mat du trenger. Og hver eneste lille karbogram skal altså telles med - om du har aldri så lyst på noe :smile: Da vil du etter et par dager komme i den berømte ketosen. Med det kostholdet du beskriver her, vil du antagelig aldri komme i ketose, dessverre. Men treningen din synes jeg ser kjempefin ut! Ikke øk med den samtidig som du legger deg selv i ketose - det kan du heller gjøre etter at ketosen er godt etablert hvis du fremdeles ønsker det. Det er kjempebra å trene fire ganger i uka da :smile: Så - les mer og stå på så er du snart i gang :smile: :klem: Og hvis du planlegger å sprekke på pizza og sånt i helgene så vil du jo bruke halve uken som kommer deretter med å komme i ketose igjen da... Så da blir det ikke noen gunstig måte for deg å gå ned på. Men du kan jo droppe hele ketosen og heller leve generell lavkarbo? Er mange som går ned på det også. Det er enten eller dette kostholdet her. HVis man lever med ketogen mat og sprekker såpass ofte på karbohydrater så vil nok de fleste ende opp sultne, og antagelig opp i vekt. Det er først når du er i ketose at sulten forsvinner, og da må du ned på femten tyve g karb, ikke 72. (Hvor har du det tallet fra?) |
Sitat:
|
Hei igjen...:)
Nu har æ som sakt vært i ketose i 3 uka... har gått ned 3,5 kg. Er det lurt om æ bynn å trapp opp med karbohydrata nu, med ca 5g uka? er det det samme korsn karbohydrata det er? Å trappa så videre opp med 5g uka, til æ ser vekta stoppa? å vess æ ser vækta stoppa før æ e nådd måle, så går æ 5g ned igjen? Har æ forstått det rett? Å en ting til.. må æ driv på å tell karbohydrata restn av live førr å hold vekta?? Evig takknemlig førr svar:):):):):):) |
Sitat:
Man kan havne i ketose av mange årsaker, men her gjør vi det med vilje, altså vi induserer ketosen gjennom kosthold. Kanskje bare et "buzz-word" for oss dødelige, men det er greit å vite litt om terminologiene. :) |
Jeg bare løfter denne frem igjen, - først og fremst på grunn av Nilles flotte informative oversettelse :)
Takk, Nille :) |
Nille, jeg låner oversettelsen din, til et treningsforum.
Har en diskusjon om trening og lavkarbo Håper det er i orden. |
Et lite spørsmål angående ketose.
"Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror !" Betyr det også at hvis en person spiser 20 karber eller spiser 40 karber om dagen, så er resultatet det samme uansett? (Forutsatt at personen har såpass høy karb-grense og fortsatt er i ketose). |
Sitat:
|
Nettopp! Takk, flott at du svarte Nille. Det har vært noen innlegg som har indikert det motsatte fra tid til annen. I got it now :D
|
Sitat:
|
jeg bare lurer på noe om den stixen. Kan hende svaret allerede står et sted her i tråden,men det var innmari mye å lese så håper d ikke gjør noe at jeg spør: Hvor ofte tester dere urinen? Det er vel ikke nødvendig hver dag,eller?
|
hei hei.. heeelt ny her.. og dette hjalp mye;) da vet enn hva en strener etter :D
|
Hentet fra Kolhydrater i Fokus: http://kolhydrater.ifokus.se/Article...up#question_12
Sitat:
Synes noe av det som blir sagt her, er overraskende....slik jeg forstår det, sies det her at man ikke "ramler ut" av ketose så enkelt som jeg har skjønt det utav ulike innlegg her på lavkarbo.no....:confused: |
Sitat:
For noen er grensen ganske lav, for enkelte under 20 gram karbo/dag. Vi vet jo at man tilfeldig faller ut av ketose når man spiser for mye karbo, en grense som er individuell, men for mange som "ramler ut" handler det nok om å finne ut hvorfor man gjør det, for det er ikke alltid man er helt klar over hva man han spist/drukket galt. Når det er sagt så er det jo riktig at ketostixen ikke alltid gir utslag, selv om man er i ketose og brenner fett, så derfor er det vel så viktig å følge med på vekta. Stixen kan man bruke som en indikator, men man bør nok være litt forsiktig med å la de bli en ledestjerne siden de ikke alltid viser hva som virkelig skjer i kroppen. |
Hmmm, betyr dette at man i og for seg kan spise 40 karber om dagen og så se hvordan det går? Jeg spør fordi jeg nylig byttet fra 4 mnd GR til lavkarbo og blir megapuslete:( av å være under 20 karber.
Og spiller det noen rolle om jeg spiser mye fett eller ikke? I den gamle utgaven av kokeboken er Lindberg veldig opptatt av å unngå mettet fett. Kjempeimponert og motivert av Dreamy's hjemmeside!:heia: |
Sitat:
Lindberg baserer seg på høyre inntak av karbohydrater, noe som ikke er forenlig med de mengdene fett du kan spise når du følger Atkins eller lignende kosthold. Det spiller en stor rolle om du spiser mye fett eller ikke når du følger Atkins eller lignende kosthold. Fett er energikilden din om du er i ketose, og det er veldig viktig å tilføre fett i kosten for at kroppen skal få nok energi. Kroppen klarer ikke å frigjøre energi fort nok fra det lagrede kroppsfettet. Hvis du skal teste ut hvor mye karbohydrater du tåler så vil jeg råde deg til å "gå gradene" fra 20 karbo om dagen. legg til 5 karbo om dagen i en uke. Hvis du fortsatt er i ketose, eller går fint ned i vekt kan du legge til 5 karbo om dagen den neste uken osv, helt til du faller ut av ketose, eller stopper å gå ned i vekt. Da vet du hvor din grense ligger. Dette er godt beskrevet her (Atkins): http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=10 |
Kjempefint svar!
Går for tiden på ca 20 karber og er da i ketose, selvom jeg spiser ting som litt rå gulerot og valnøtter. Imidlertid rører jeg en del på meg og da blir jeg kjempesliten og kvalm og skjelven og elendig - i går måtte mannen min plukke blåbær til meg for å få meg ut av skogen igjen... dette finner jeg vel ut av ;). Men altså dette fettet, finnes det noen grenser? Kan det være at jeg ikke går ned hvis jeg spiser for mye fett? Jeg går nemlig IKKE ned i vekt, utrolig nok. Jeg drikker en kopp kaffe om dagen og har nesten helt kuttet ut pepsimax, så jeg skjønner lissom ikke helt hva jeg gjør feil. Jeg er helt klar over at jeg har resistens etter å ha slanket meg et helt liv, men det hadde vært fint å kunne fått tendensen til å peke nedover likevel |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Hva mener du med "har nesten helt kuttet ut pepsimax"? Kutt ut pepsi max også....helt. Søtningsstoffet i den hemmer virkelig vekttap for mange. Ellers gjelder det å spise balanserte måltider. Unngå så langt det er mulig rene karbomåltider. Få alltid i det fett og proteiner til måltidene, og vær ikke redd for for mye fett. Stek i smør (ev. olje) bruk olje på salat og annet du føler at du orker olje på. en klatt smør på koteletten er fint, eller i annet du liker smør i. Drikk nok vann, og ta kosttilskudd (vitaminer OG mineraler) |
Da skal jeg ta alle de gode rådene med meg og teste dem ut.
Rapport følger :D |
Mulig at dette har blitt svart på tidligere og mulig det er litt dumme spm, men...
Er det mulig å gå opp i vekt når man er i ketose? Og da mener jeg at det heller ikke vises noen nedgang ved bruk av målebånd? Eller er det mulig å ligge på rundt 10-15 karber per dag, og ikke komme i ketose? Kan slike ting som meieriprodukt og søtstoff 'stanse ketosen', selv om man holder seg i minimalsjilktet (10-15) mht karber? |
Det er fullt mulig å gå opp i vekt i perioder. Har greid det fint selv. Men det slipper etterhvert.
Utgangspunktet er viktig for suksessen, har jeg forstått. Hvis man ikke er overvektig, så vil kroppen "normalisere" seg feks. Men jeg har liten tro på at 10-15g karbo pr døgn skal bringe deg ut av ketose. Såvidt jeg har forstått, så er det veldig viktig for kuren at man har riktig fordeling mellom fett og proteiner. Merker selv at om fettandelen blir for lav (for mye "mager" mat som kylling feks), så stopper vektreduksjonen. |
Takk for svar:).
Men dette med proteiner; jeg sliter rett og slett med å finne ut hvor mye proteiner jeg skal spise per dag - regna sammen for i dag og endte på 66,25 g. Fettandelen er 128,5g og karber 21g. Det er vel kanskje litt i overkant? Eller? Men synes det er så vanskelig å unngå proteiner - for nesten alt jeg spiser for å få i meg fett inneholder også en god del, eller like mye, proteiner. For eksempel kjøttdeig inneholder jo mer proteiner enn fett, og det er veldig ofte det billigste og enkleste å bruke. Noen som har en 'lureregel'?...hehe, man kan jo aldri vite:p |
Hmm.. Jeg er ingen ekspert på dette, men hvis du omregner til energi, vil fettet utgjøre 85% av energiinntaket?
Kjøttdeig er ikke noe jeg spiser mye av, men heller det enn karbonadedeig. Og jeg spiser mye olje, stekt mat blir stekt i olje, selv bacon. Jeg forsøker ikke unngå proteiner, men spiser feite kjøttvarer. Grillskiver, bacon etc. |
Nå har jeg hørt flere plasser at man kan stoppe vektnedgangen om man har for høyt proteininnhold i maten og at disse vil omgjøres til glukose etter hvert, og man kan så legge på seg.
Og så har jeg lest at dess flere proteiner en får i seg, jo mer vil en ta av? Jeg blir helt svimmel her jeg...hva er sant? Blir dette i det hele tatt nevnt i Ketolyseboken? Skaldeman opererer jo med fordelingen 85% fett, 10% proteiner, 5% karber. Hvordan kan dette stemme da? Det er jo bortimot umulig å få i seg så lite protein og så mye fett - da må man jo omtrent drikke flere desiliter rent fett daglig- eller hva? Og så har jeg lest at man skal ha ca 1 gram protein pr gram kroppsvekt (eller fettfri kroppsvekt?) pr dag. Om jeg da kan tillate 90 g proteiner pr dag, og det skal tilsvare 10%, blir jo det helt sjuke mengder fett man skal ha i seg for å dekke 85% fett? Jeepers sier nå jeg bare! Noen som har prøvd å kontrollere proteininntaket og har liggende noen menyforslag som er tilrettelagt? |
Sitat:
Sitat:
Spiser du 100g fett og 100g proteiner, får du altså 900 kalorier fra fett, og 400 kalorier fra proteiner. Fra "dagsdosen" med karbohydrater får du 80 kalorier. Fordelingen her er altså ca 70/30 mellom fett/proteiner. Etter boka skulle du da spist ca 122g fett, og ca 50g proteiner for å få i deg 1300 kalorier med riktig fordeling. En feit frokost, en salat med olje til lunch, og "skikkelig" kjøtt til middag burde enkelt dekke dette. 1 dl fløte gir hva, 39g fett eller no sånt. Grønnsaker stekt i 75g olje og stuet i 1 dl fløte til slutt gir deg lett over 100g fett. Og det er bare til middag! :) |
Aaaaaaaaaaaahhh....*lyspære over hodet*
Tusen tusen takk for svar aTC! Nå forstår jeg så mye bedre:D |
Jeg har holdt meg på lavkarbo i nesten to uker, og har gått ned 2-3 kg!
Til frokost steker jeg meg to speilegg, surrer litt purreløk, og har på litt ost på toppen! Steker alltid i meierismør. Frokosten kan også bestå av eggerøre lagd med vann og purreløk, er det en fordel å bytte ut vannet med fløte? Har jeg veldig dårlig tid om morgenen, tar jeg et knekkebrød, av sorten som inneholder minst mulig karbo, er det veldig dumt? Bruker smør på, og ost! Middag består som regel av stekt kjøtt, med grønnsaker som broccoli, løk, blomkål, champignon, litt paprika. Surrer dette sammen, og har ofte i litt fløte (matfløte) så det blir litt saus! Er det greit å spise mye fløte? Ellers spiser jeg scampi og pengasusfilet, har laget en deilig fiskesuppe, av forskjellige akseptable grønnsaker surret i smør, sammen med chili og hvitløk, karry, salt og pepper, også har jeg godt med fisk oppi til slutt, og gjerne en fløteskvett også! Kveldsmat blir også ofte egg, omelett, og jeg spiser litt salat både til frokost og kvelds. Drikker pepsi max, men prøver å få i meg vann også! Er det ok å ta et knekkebrød innimellom? Synes som regel jeg trenger en komfyr for å lage meg noe å spise, så knekkebrød kan være et greit alternativ som et lite mellom måltid. Noen ganger lager jeg bare en tallerken med salat og litt pålegg som et mellommåltid! Har ikke lest boka, men får lånt en i helga! Ble bare så inspirert av ei venninne som har gått ned en del ,at jeg begynte på egenhånd. Hvordan høres dette ut? Takknemlig for svar :):D |
Sitat:
|
Sitat:
Det er 48 g Karbo pr 100 gram, og et knakkebrød inneholder 5 gram, altså veier det ca 10 gram! |
Bytt ut vannet med ordentlig kremfløte!
Spis bare knekkebrød når du må. Mange oppskrifter på brød og annen "i farta"- mat her inne. Kan anbefale Karins beste. |
Sitat:
Tusen takk for svar! Skal pøse på med ekte kremfløte:) Og Karins brød hørtes fristende ut, det må jeg prøve! Er ofte litt vanskelig å få i seg mat når man har litt liten tid! kjekt å ta ei skive av Karins brød da, med noe snadder pålegg :) |
you just made my day...tusen takkjeg ha virkelig ikke forstått dette før nå :)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48. |