Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Gamle synder. ... ikke synder? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20868)

raptor 19-08-08 11:49

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Jeg har selv 3 barn, hvorav 2 av de har adhd. De har ikke kunnet bruke medisiner pga alvorlige bivirkninger av disse. Så vi har vært tvungen til å se etter alternative metoder. De bruker iq med bra effekt. Men etter vi kuttet ut det meste av sukker og raske karbs i deres kosthold, har vi merket en markant forskjell på adferden deres. De er generellt roligere og mer konsentrerte, klarer seg bedre på skolen, og vennene kommer tilbake. Har nok en meget privat teori om at min fett-forbi under svangerskapet med de to eldste kan ha bidratt til at de utviklet adhd. Man vet jo at fett er uhyre viktig for utviklingen av hjerne, nervesystem og syn. Særlig er fiskeolje og andre flerumettede(kaldpressede) oljer veldig gunstig. Lurer bare på om ikke samfunnets fettforbi de siste 20 årene har bidratt stort til at så eksplosjonsartet mange barn og unge får denne diagnosen? Kanskje en enkel forklaring, men jeg mener bestemt at det kan være en sammenheng her. Har to voksne venner av meg som faktisk har kuttet ut sin medisin etter 1 år på lavkarbo, og synes det går veldig bra. Dette må du gjøre deg opp en egen mening med selv, og kanskje prøve deg fram.

~Rosa Skydått~ 19-08-08 12:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av raptor (Innlegg 518718)
Jeg har selv 3 barn, hvorav 2 av de har adhd. De har ikke kunnet bruke medisiner pga alvorlige bivirkninger av disse. Så vi har vært tvungen til å se etter alternative metoder. De bruker iq med bra effekt. Men etter vi kuttet ut det meste av sukker og raske karbs i deres kosthold, har vi merket en markant forskjell på adferden deres. De er generellt roligere og mer konsentrerte, klarer seg bedre på skolen, og vennene kommer tilbake. Har nok en meget privat teori om at min fett-forbi under svangerskapet med de to eldste kan ha bidratt til at de utviklet adhd. Man vet jo at fett er uhyre viktig for utviklingen av hjerne, nervesystem og syn. Særlig er fiskeolje og andre flerumettede(kaldpressede) oljer veldig gunstig. Lurer bare på om ikke samfunnets fettforbi de siste 20 årene har bidratt stort til at så eksplosjonsartet mange barn og unge får denne diagnosen? Kanskje en enkel forklaring, men jeg mener bestemt at det kan være en sammenheng her. Har to voksne venner av meg som faktisk har kuttet ut sin medisin etter 1 år på lavkarbo, og synes det går veldig bra. Dette må du gjøre deg opp en egen mening med selv, og kanskje prøve deg fram.

Wow! Så stilig da! Ja, dette skal jeg prøve meg frem til! Tusen takk!

Photobscura 19-08-08 13:37

Veldig glad for måten du tar det på :) Folk er veldig snille og hjelpsomme her inne, jeg tror det handler om at overvekt og sykdom er en følsom og privat ting, og at folk dermed trår en del varsommere her inne enn på andre fora du er vant med.

Jeg håper du får full uttelling av kostholdet! Selv er jeg kvitt allergi, migrene, søvnproblemer, depresjon/lettere mani, og tjue kg på toppen av det ;)

Lykke til :blomster:

~Rosa Skydått~ 19-08-08 13:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 518761)
Veldig glad for måten du tar det på :) Folk er veldig snille og hjelpsomme her inne, jeg tror det handler om at overvekt og sykdom er en følsom og privat ting, og at folk dermed trår en del varsommere her inne enn på andre fora du er vant med.

Jeg håper du får full uttelling av kostholdet! Selv er jeg kvitt allergi, migrene, søvnproblemer, depresjon/lettere mani, og tjue kg på toppen av det ;)

Lykke til :blomster:

Tusen takk, og gratulerer til deg som har kvittet deg med så mange plager!

Jeg håper at jeg klarer å komme ned til der jeg ønsker å være og holde meg der. Jeg misunner de tynne 40 åringene som ser så spreke ut og ikke har løftet en finger for å holde seg der! Desverre ligger ikke det i min fremtid på den naturlige siden, men jeg skal jammen jobbe hardt for å at det skal være sånn!

Photobscura 19-08-08 13:58

Men å være slank er ikke nødvendigvis det samme som å være sunn eller i god form ;)

Sugarpill 19-08-08 14:00

Du er tilgitt, darling. :) Blir bare svært provosert når folk blir sinte når en forsøker å hjelpe.

Om du går over til Fedon vil du legge på deg mindre vann enn om du går over til Grete Roede, siden du da går over til et kosthold som har mer karbohydrater en ketolyse, men forsatt få (det blir vel rundt en tredjedel av vanlig).

Jeg har også ADHD, og stadig flere eksperter i land som har kommet litt lenger i ADHD-forskningen enn oss, presiserer hvor viktig det er å leve på en diett med mye protein og minst mulig raske karbohydrater. Mange her inne har peiling, det er for øvrig et hyggelig forum for folk med ADHD.

Har dere helsekostbutikk på øya? Der får du jo kjøpt en del, som f.eks. bønner og linser. Hvis ikke har Kinsarvik helsekost nettbutikk, trorr du finner dem på www.kinsarvik.no.

Sugarpill 19-08-08 14:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av raptor (Innlegg 518718)
Lurer bare på om ikke samfunnets fettforbi de siste 20 årene har bidratt stort til at så eksplosjonsartet mange barn og unge får denne diagnosen?

Det er vel å ta superduperekstremt hardt i, selv om det kan være en forbindelse der.. Mye av grunnen er nok at denne lidelsen ikke var særlig kjen for 20 år tilbake, selv for ti år siden var kompetansenivået t er det forsåvidt enda. Hvilket er grunnen til at jeg selv ikke fikk diagnosen før i fjor, i en alder av 24.

Photobscura 19-08-08 14:26

Kan nok ligge sannhet i begge deler, kosthold har mye å si.
Snakka faktisk om akkura det med sambo i går, ettersom en trommis vi vurderer i bandet er sterkt preget av ADHD. ADHD er en ganske ny diagnose, hva man før kalte ugangskråker, problembarn eller klassens klovn :o

Vibeke-67 19-08-08 15:32

Hei Rosa Skydott.
Jeg vil sterkt anbefale deg ala Fedon når du er ferdig med Ketolyse.
Trenger ikke være så vanskelig. Jeg ligger ganske tett opptil det, men spsier ikke brød/ pasta eller ris.
Etterhvert skal jeg prøve med litt knekkebrød og sånt.
Du har sikkert mye tilgang på fisk på den øya de? :lol: Det er jo topp. Og i stedet for poteter lager du masse grønnsaker, gjerne frosne.
Middagen min i dag er f eks steinbitkaker med salat og fetaost. Til kvelds skal jeg ha cottage chees med bær og mandler.
Når du kommer så langt kan jeg godt gi deg noen tips for noen dagsmenyer man fint kan leve med på en øye ute i havet

Sugarpill 19-08-08 17:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 518779)
Kan nok ligge sannhet i begge deler, kosthold har mye å si.
Snakka faktisk om akkura det med sambo i går, ettersom en trommis vi vurderer i bandet er sterkt preget av ADHD. ADHD er en ganske ny diagnose, hva man før kalte ugangskråker, problembarn eller klassens klovn :o

Nå bør vi ikke gjøre dette om til en ADHD-tråd, men det vi på norsk kaller ADHD inkluderer også det de som kalles ADD på engelsk. Ikke alle med ADHD passer til noen av beskrivelsene dine, spesielt mange jenter med ADHD er innesluttede, stille- de sliter først og fremst med oppmerksomheten. De er ikke hyperaktive overhodet.

Jeg har den hyperaktive varianten, og var heller aldri verken ugangskråke, problembarn eller klassens klovn i mer en minimal grad.

Er litt lei av at folk alltid assosierer ADHD med den typen oppførsel.

Photobscura 19-08-08 18:05

Nei, sorry, det jeg mener er at folk som før ble kritisert for sin oppførsel, og betegnet som de ovennevnte faktisk hadde en medisinsk årsak. Jeg ville ikke være stigmatiserende. Jeg synes det er tildels positivt at man prøve mer så se på årsaken bak, i stedet for å bare stemple unger som "problembarn".
Litt uheldig formulert av meg, men ikke vondt ment. Jeg var selv "problembarn" i PPtjenestens hule hånd i mange år. Noen diagnose har jeg aldri fått, pappa kaller det "personlighet". Ikke vet jeg.

~Rosa Skydått~ 19-08-08 19:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethereal (Innlegg 518827)
Nå bør vi ikke gjøre dette om til en ADHD-tråd, men det vi på norsk kaller ADHD inkluderer også det de som kalles ADD på engelsk. Ikke alle med ADHD passer til noen av beskrivelsene dine, spesielt mange jenter med ADHD er innesluttede, stille- de sliter først og fremst med oppmerksomheten. De er ikke hyperaktive overhodet.

Jeg har den hyperaktive varianten, og var heller aldri verken ugangskråke, problembarn eller klassens klovn i mer en minimal grad.

Er litt lei av at folk alltid assosierer ADHD med den typen oppførsel.

Jeg fikk diagnosen ADHD fordi jeg var svært hyperaktiv som barn, men har vokst det av meg. Jeg preges nå for det meste av ADD (og passer fint inn i det du nevner over), men jeg merker HD'en, mest på kvelden, hvis jeg feks har drukket cola. (Da blir det lite søvn på meg den natten).

~Rosa Skydått~ 19-08-08 19:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke40 (Innlegg 518790)
Hei Rosa Skydott.
Jeg vil sterkt anbefale deg ala Fedon når du er ferdig med Ketolyse.
Trenger ikke være så vanskelig. Jeg ligger ganske tett opptil det, men spsier ikke brød/ pasta eller ris.
Etterhvert skal jeg prøve med litt knekkebrød og sånt.
Du har sikkert mye tilgang på fisk på den øya de? :lol: Det er jo topp. Og i stedet for poteter lager du masse grønnsaker, gjerne frosne.
Middagen min i dag er f eks steinbitkaker med salat og fetaost. Til kvelds skal jeg ha cottage chees med bær og mandler.
Når du kommer så langt kan jeg godt gi deg noen tips for noen dagsmenyer man fint kan leve med på en øye ute i havet

Hei, ja. Jeg heller mer og mer mot fedon, eller en annen karbofri diett. Men mest fedon fordi det er han som er norsk, og som dermed gjør det lettere å finne ingredienser til maten.

~Rosa Skydått~ 19-08-08 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethereal (Innlegg 518767)
Du er tilgitt, darling. :) Blir bare svært provosert når folk blir sinte når en forsøker å hjelpe.

Om du går over til Fedon vil du legge på deg mindre vann enn om du går over til Grete Roede, siden du da går over til et kosthold som har mer karbohydrater en ketolyse, men forsatt få (det blir vel rundt en tredjedel av vanlig).

Jeg har også ADHD, og stadig flere eksperter i land som har kommet litt lenger i ADHD-forskningen enn oss, presiserer hvor viktig det er å leve på en diett med mye protein og minst mulig raske karbohydrater. Mange her inne har peiling, det er for øvrig et hyggelig forum for folk med ADHD.

Har dere helsekostbutikk på øya? Der får du jo kjøpt en del, som f.eks. bønner og linser. Hvis ikke har Kinsarvik helsekost nettbutikk, trorr du finner dem på www.kinsarvik.no.

Hvorfor får jeg følelsen av at du vet hvem jeg er?

Vi har ikke helsekostbutikk her ute, men jeg er i Bergen 1 - 2 ganger i måneden og kan stikke innom plasser da!

Cyan 19-08-08 19:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 518761)
Selv er jeg kvitt allergi, migrene, søvnproblemer, depresjon/lettere mani, og tjue kg på toppen av det ;)

Jeg er diagnostisert bipolar, så jeg måtte bare sperre opp øynene litt når jeg leste dette: Vet du om det er "bevist" at lavkarbo hjelper på slike tilstander? Jeg har blitt betraktelig bedre siden jeg ble litt mer oppmerksom på karbene, men samtidig ble livet mitt generelt mer strukturert og forutsigbart i den tiden så jeg har alltid trodd at det var dette og ikke karbsene som gjorde meg bedre. Men hvis lavkarbo virkelig kan hjelpe på bipolaritet hadde det jo vært fantastisk :)

Sugarpill 19-08-08 19:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ~Rosa Skydått~ (Innlegg 518882)
Hvorfor får jeg følelsen av at du vet hvem jeg er?

Vi har ikke helsekostbutikk her ute, men jeg er i Bergen 1 - 2 ganger i måneden og kan stikke innom plasser da!

Ta det med ro, jeg aner overhodet ikke hvem du er, alt jeg vet om deg er det jeg har lest i denne tråden. :)

Men:

Sitat:

Hei, ja. Jeg heller mer og mer mot fedon, eller en annen karbofri diett. Men mest fedon fordi det er han som er norsk, og som dermed gjør det lettere å finne ingredienser til maten.
De som spiser etter Fedon Linderbergs' prinsipper kan lett få i seg rundt 100 gram karbohydrater eller mer pr. dag, så det er absolutt ikke en karbofri diett!

Ignite 19-08-08 19:56

Denne tråden tok en god vending etter en litt vrient start. :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 518779)
en trommis vi vurderer i bandet er sterkt preget av ADHD.

Heavy metal trommis? :D Jaaa, det er lov å spøke om det - fikk selv diagnosen i tjueårene. ;)

Sugarpill 19-08-08 19:57

Nei, det er ikke bevist. Og jeg har for eksempel ikke merket noen som helst bedring i min psykiske tilstand av å spise lavkarbo. Men så har ikke jeg spist så konsekvent lavkarbo som Photo (altså uten sprekker) i mer enn et par måneder av gangen.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 518900)
Jeg er diagnostisert bipolar, så jeg måtte bare sperre opp øynene litt når jeg leste dette: Vet du om det er "bevist" at lavkarbo hjelper på slike tilstander? Jeg har blitt betraktelig bedre siden jeg ble litt mer oppmerksom på karbene, men samtidig ble livet mitt generelt mer strukturert og forutsigbart i den tiden så jeg har alltid trodd at det var dette og ikke karbsene som gjorde meg bedre. Men hvis lavkarbo virkelig kan hjelpe på bipolaritet hadde det jo vært fantastisk :)

~Rosa Skydått~ 19-08-08 19:58

Sitat:

Bipolart på meg også :( Og når du nevner det så forklarer det den store roen jeg hadde under bryllupet mitt, og at jeg klarte å organisere alt. Da hadde det vær noen uker siden noen hadde kalt meg et rotehue (sett bortifra kvelden før)

Photobscura 19-08-08 23:23

Sitat:

Jeg vet ikke om det er bevist, men det er nok påvist mange tilfeller. Vet ikke hva som gjør det, men raffinert og bearbeidet mat kan påvirke hormonene og energinivået vårt negativt, og det kan kanskje være sånn at ting faller på plass med lavkarbo over en viss tid.

Jeg er velsignet med å ha et mye roligere sinn enn jeg hadde før, mine maniske perioder er borte, så lenge jeg husker å spise og ikke gå sulten. Jeg har vel fortsatt noe mer å bære på skuldrene enn den jevne mann i gata, men det har med påvirkninger utefra i min historie mer enn hva som skjer i kroppen min, og jeg har fått ganske andre perspektiver og kommet meg ut av den berømte gropa.
At det har skjedd proposjonalt med lavkarbo tror jeg ikke er tilfeldig, men jeg kan ikke bevise det akkurat :o

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 518906)
Denne tråden tok en god vending etter en litt vrient start. :)

Heavy metal trommis? :D Jaaa, det er lov å spøke om det - fikk selv diagnosen i tjueårene. ;)

Diagnosen "heavy metal trommis" eller "ADHD"? :D Sorry, kunne ikke dy meg.
Nei, ja, han har gjort mye forskjellig, og kan spille de fleste instrumenter, men jeg tror trommer er det som gir han mest utløp, han er av typen som aldri sitter stille.
Ironisk nok ble vi kjent over felles progrock-interesse, ironisk når han ikke klarte å høre på mer enn ti sekunder av ei låt om ganga :rolleyes:.
Han er en fin fyr, og et stort musikalsk talent, om det er på grunn av eller tross av ADHD vet jeg ikke.

Der spora jeg litt av igjen. Beklager det! Denne tråden tar bare så mange interessante retninger :D

Sugarpill 19-08-08 23:36

Folk med ADHD er ofte kreative, det gjelder jo for psykiske lidelser generelt, men spesielt ADHD. John Lennon hadde ADHD! Og Mozart (selvsagt diagostisert post mortem, så det er jo ikke 100% sikkert)! Og både første og andreinntrykket mitt av Hank von Helvete var "denne fyren lider av ekstrem ADHD (og er ekstremt usympatisk...).

Kanskje du burde dele tråden?

~Rosa Skydått~ 19-08-08 23:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethereal (Innlegg 519131)
Folk med ADHD er ofte kreative, det gjelder jo for psykiske lidelser generelt, men spesielt ADHD. John Lennon hadde ADHD! Og Mozart (selvsagt diagostisert post mortem, så det er jo ikke 100% sikkert)! Og både første og andreinntrykket mitt av Hank von Helvete var "denne fyren lider av ekstrem ADHD (og er ekstremt usympatisk...).

Kanskje du burde dele tråden?

Dele tråden? :confused:

Photobscura 20-08-08 00:06

Man kan dele en tråd dersom den sporer av, men på en konstruktiv måte ;)

Kan godt det, men nå må jeg logge av. Hodepine fra glukosebelastninga i dag, og i tillegg så begynner det å tordne.

Det om kreativitet og ADHD er jeg helt med på. Det går liksom et mønster i det blant de jeg kjenner med tilstanden:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.