![]() |
Sv: Den store majonestråden!
Mest til dere som er opptatt av å få nok essensielle fettsyrer - omega 3 - litt omega 6 etc.
Det er brainfood,,, hjerne er jo fysisk nesten bare fett,,,har jeg oppfattet. Idag har jeg laget hurtigmajonesen av : 2 hele egg 1dl raps 1 dl oliven (gir litt streng smak) 1 dl valnøttolje (omega3) 1dl tran, uten sitronsmak, (omega3) med sitronsmak ble det mye mere transmak, syns jeg - kjenner mer til olivensmaken, faktisk Salt, bittelitt søtt, løkpulver, hvitvinsedikk, dill, litt sitron Eksperimenter i vei:) Mills majones har 730 kal/2 karb Denne m hele egg 680 kal/ godt under 0,5 karb. |
Du verden! Jeg klarte å lage majones! :eek:
|
ha. ha nå skal jeg slutte men først:
Gurkemeie gir nydelig gulfarve - mens Heinz tomatpure, en liten dæsj fra tuben, vips så smaker det god Thousand Islands. |
Kan noen fortelle meg nøyaktig hvilket merke kaldpresset olje jeg skal kjøpe for at majonesen skal bli god? De bør helst ha den på Kiwi eller Mega.
Brukte det samme som Lemen, Ybarra, og det smakte bare driiit. Garantert oljen sin skyld, for jeg smakte på den før jeg hadde oppi smaksingrediensene. |
Her skal det testes! :)
Men hva med remulade? Noen som har oppskrift på det? |
For de av dere som kan spise creme fraiche. Dette er den beste aiolien ever:
Mengde hjemmelaget majones tilsvarende en Mills-pakke 1 beger creme fraiche Saften av 1/2 sitron 2 knuste hvitløk Bland godt La gjerne stå i tett krukke i kjøleskapet i noen timer, så smakene virkelig får utviklet seg. Denne er den beste jeg noensinne har smakt (men da var den laget av kjøpemajones, så lag helst majones med en av de gode milde oljene, da). Flott dressing til blant annet fet fisk (fordi den ikke inneholder Omega 6 som kan utkonkurrere Omega 3 fra fisken ved opptak i kroppen). 1 beger creme fraiche 1 pakke finhakket frisk dill Saften av 1/2-1 sitron Krydre med det du liker (salt, pepper og gastromat blir aldeles nydelig, men jeg vet ikke karbene i gastromaten) Denne er også nydelig som dip til råkost. |
Sitat:
|
Jeg har brukt kaldpressa rapsolje og syns det blir bra:)
|
Takk takk :)
Er det ingen olivenolje som er så mild på smak at den ikke merkes nevneverdig? |
Jeg har begynt å ta MCT-olje og den smaker faktisk ingenting. Bruker den i smoothies og tar den på skje, så å bruke den som en av flere oljer i majones, vil jeg tro kan fungere. Man må imidlertid venne seg til den, ellers kan man visst få magetrøbbel. Jeg tar ca 1,5 ss per dag og hadde ingen mageproblemer når jeg begynte forsiktig med denne.
Hvordan det blir om man skal spise store mengder majones, vet jeg ikke helt, men MCt er jo ikke mer mystisk enn at fettsyrene er mellomlange og at de kan metaboliseres direkte av leveren, uten omdanning først. Avocadoolje og raps + MCT tenker jeg at kan fungere godt i majones. |
Nå har jeg laget majones med 50/50 mild olivenolje og rapsolje. Det smakte...olje... Usj, jeg kastet det jeg. Jeg prøver en gang til med kun raps, får håpe det smaker bedre!
|
Laga majonesen med rapsolje og det gikk fint.
Tilsatte estragon og masse pepper, grov sådan. Den ble faktisk supergod. :p Tilsatte også litt salt og natreen for å balansere smaken. |
Hmmm og jeg som inbiller meg at jeg ikke liker majones, trodde ikke den var laget av egg... for jeg elsker jo egg...
Må jammen prøve |
Jeg innbiller meg at til og med jeg vil like majones hvis jeg bare får en god hjemmelaget en. Kjøpemajones er blærk. Kjøpedressing er også blærk, men når jeg lager selv så kan jeg spise dressingen slik den er uten noe til. :geip:
|
Eeelsker majones, selv om jeg fortsatt sliter med å finne den riktige smakskombinasjonen for hjemmelaget. Har nå kjøpt inn linfrøolje, skal prøve å bruke noen skvetter av den også, kanskje!
|
I morgen skal jeg prøve meg, det blir rett og slett spennende. Jeg har ikke stavmikser, kun vanelig kjøkkenmikser.
|
Majones. Fikk et lite kick av å lage majo her for noen uker siden. Fantastisk enkelt.
Skulle ha det i en potetsalat til grillfest så olje smaken ble mindre fremtredende med mye andre smaker. Lagde flere varianter i slengen. Jeg syns rapsoljen smaker vondt så klarer ikke den, var Odelia er det det den heter? Om man bruker mye krydder mm så tollerer man mer oljesmak, men en mild og enkel majo smaker ikke godt med olje man ikke liker. Solsikkeoljen smaker ingenting. Tips til majones med stavmixer. Bruk høy smal bolle som ofte følger med stavmixer. Bruk knivbladet som er på stavmixeren, ha i alle ingrediensene uten om oljen. sett så stavmixeren oppi hell så oljen så denne blir liggende over stavmixeren, så start. Nå vil oljen dras sakte inn og blande seg med resten. Om du ikke syns den drar inn nok kan du heve og senke mixeren litt. Alioli Spanjolene sier de ikke har eggeplomme i den. Prøvde meg på følgende Masse hvitløk litt senep litt salt,1 eggehvitte. olivenolje Samme fremgangsmåte som over. Denne blir hvit og god, men her kjenner jeg også oljen :) Den blir sterk om man bruker mye hvitløk. Jeg blandet i litt kesam for å mildne. kan med fordel benytte creme fresh. Jeg er glad i sterkt og mye hvitløk så personlig likte jeg den godt uten. Et alternativ er hvitløksmajones egentlig veldig godt til reker mmmm |
Det hadde vært fint om dere skriver hva slags olje dere bruker, altså merket. Og om den er kaldpresset, uraffinert osv.
Jeg har laget med rapsolje to ganger, da har jeg brukt Odelia, og det smaker drit. Det smaker olje. Æsj. Har laget en gang med olivenolje, og det var enda verre, men det var første gangen. Blir en stund til jeg prøver igjen, men fint om dere skriver akkurat hva de bruker, for det er nok forskjell på de forskjellige merkene.... |
Ingenting slår Mills majones, nei !
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Denne oppskriften er helt nydelig, bruker alltid denne:)
3 eggeplommer 3 ts sitronsaft litt maldonsalt og noen dryss grovmalt pepper 3 fedd hvitløk skviset i hvitløkspresse Pleier å piske dette sammen før jeg heller olje i tynn stråle. Har ikke stavmikser og bruker vanlig hånholdt mixer på full speed. 3 dl rapsolje(eller annen nøytral olje) 0,5 dl god extra virgin oliven olje. Har brukt mange forskjellige typer, det viktigste er at det ikke blir for mye olivenolje- da blir det bismak. Blir den for "tykk" og ikke så kremete kan du tilsette litt vann. Pleier å starte med ca 1 ts ved behov. Det er viktig at alle indigriensene har romtemperatur og den bør få "sette seg", gjerne over natten i kjøleskap. Smak eventuelt til med mer sitron eller salt/pepper. Du kan selvfølgelig tilsette annet krydder når du lager den! Dette er en stor porsjon, holder seg godt i kjøleskap i tett boks. -matvrak:p- |
Min erfaring med hjemmelaget majones er at man her ikke skal bruke extra virgin olivenolje, men heller en (helst) kaldpresset av lavere kvalitet. Extra virgin smaker MYE oliven, og en seinere pressing har mindre sterk smak.
Hvitløk er favoritttilsetningen og jeg bruker sennepspulver i stedet for sennep. 2-3 eggeplommer (romtempererte) 1 ss sitronsaft og/eller 1ts bernaise-eddik 1/2 ts sennepspulver Litt kayennechilli litt salt og pepper 1 fedd finhakket hvitløk Mellom 1/2 og 1 dl olje pr eggeplomme. Jeg foretrekker billig olivenolje for dette. NB - hvitløksmajones blir bedre om den lages et par-tre timer i forveien. I en tett boks/pose holder den seg iallfall 10 dager i kjøleskapet. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:59. |