![]() |
Sv: Boktopp-liste
Dette er noe av det mest fantastiske jeg har lest på lenge! :lol:
Jeg føler meg alt usedvanlig ydmyk og beæret over å få det privilegium å fotografere den tids kvinnelige inkarnasjon av et møte mellom Gandalf og Signe Horn Fuglesang, men samtidig med viten i dypet av mitt hjerte at æren er gjensidig. Vi snakker tross alt om hun som foreviget størrelser som Micheal Jackson ved sitt dødsleie. |
Nike og photobscura? Kan jeg få skrive biografiene deres?
Jeg skal nemlig være en meget anerkjent, dog muligens en smule sær, forfatter. Innehaver av diverse priser, blant annet et par tre Nobelpriser i litteratur :D Jeg vil naturligvis ikke ha for vane å nedlate meg til å skrive biografier, men noen få utvalgte fortjener å få sine biografier skrevet av den beste :D |
Selvsagt msplum - så lenge du skriver på latin, og opplaget kommer i begrenset utgave, samt at den bare er å få i håndkrevet, nitid løkkeskrift. I den endeløse rekken av festskrift blir det en fornøyelig adspredelse å få skrevet min biografi av en annen Nobel-dekorert... Jeg har dog registrert at du er noe eldre enn meg, men jeg vil trolig ikke bli utpreget gammel (det er jo alle eneres lodd), så da står du forhåpentlig løpet ad:stortsmil
|
Nåja, nå har jo jeg begynt et nytt og bedre liv. Skal bli slank, har begynt å trene og slutta å røyke - så da kan jo jeg regne med å bli noe sånt som 110 år eller noe. Da tenker jeg at jeg holder tritt med deg en stund uansett hvor gammel du måtte ende opp med å bli :D
*løper for å øve på løkkeskriften* |
Det betviler jeg overhodet ikke:)
|
Oj, for en morsom tråd!
Ser jeg deler mine favoritter med flere her. Dostojevskijs "Idioten", "Forbrytelse og straff", "Krotkaja" og mange flere. Milan Kunderas "Tilværelsens uutholdelige letthet" Bulgakovs "Mesteren og Margarita" - tror dette er min favoritt framfor alle! Karl Johan Vallgren - "Den vidunderliga kärlekens historia" Åhh..sukk ;) Tolstoj - "Ivan Ilitsj' død", "Krig og fred" Marina Lewycka - "En kort historie om traktoren i Ukraina" Ellers har jeg som de fleste slukt "Drageløperen" og "Tusen strålende soler". Som lett underholdning har jeg også sansen for Stieg Larsson og Dan Brown... Tja... Hva har jeg glemt... Åh, jo "Bakom synger skogene"..."En rød heltinnes død" - krim som utspiller seg i Kina.. "En reise på livets elv"- kjempeinteressant bok om Kina...hmm...Kunne snakke om bøker i timesvis.... |
Sitat:
Leste Lasso rundt fru Luna og Sangen om den røde rubin da jeg gikk å videregående, og husker jeg egentlig synes Ask var en dust. :D Fikk litt mer sansen for ham i Sangen om den røde rubin - den var mer forklarende mtp hvorfor han var som han var, men noen forelskelse var det ikke snakk om, mener å huske at jeg snarere syntes litt synd på ham. Kanskje jeg skulle lest de om igjen, ofte leser man en tekst helt forskjellig i ulike faser i livet...:) |
Sitat:
Ah - Bulgakov var det - har fått anbefalt Mesteren og Margarita før, men klarer stadig å glemme både forfatter og tittel, men nå skal jeg jammen skaffe meg denne boken - takk for at du minte meg på det!:) Er mye på leselisten etter hvert.. Krotkaja har en annen tittel og, ja? (Slik Forbrytelse og straff også kalles Raskolnikov). |
Ja, du må absolutt lese Mesteren og Margarita, har lest den både på norsk og originalspråket, sikkert fire ganger tilsammen, og liker den bedre og bedre.
Tror ikke Krotkaja har en annen tittel...uten at jeg skal si det for sikkert. Det er ei tynn flis av ei bok, gitt ut av Solum forlag, tror jeg. |
Sitat:
Mon ikke myten om den fattige, lidende kunstneren har sitt utpring i Russland - hva er det som gjør at Russland har fostret så mange store kunstnere - det være seg forfattere, komponister, koreografer, dansere..? |
Tja, kan og kan...kunne :-) Dessverre har masse gått i glemmeboka grunnet lite praksis, men har lest mye litteratur på originalspråket tidligere, og har store planer om å komme meg bortover igjen, slik at jeg kan "finne igjen" språket.
Hva som har gjort at Russland har fostret så mange store kunstnere er et godt spørsmål. Jeg vet ærlig talt ikke, men jeg innbiller meg at det må være landets kompleksitet og rike historie. Størrelsen på landet er av betydning, landets styresett opp gjennom tidene - tsarveldet med sin utbredte livegenskap, aristokratiet, de enorme forskjellene mellom rik og fattig, men også mellom rik og livegen, kommunismen med sine forsøk på å styre alle uttrykk i det offentlig, og tildels det private, rom. Folk har tildels vært svært religiøse, for så leve i en stat som ikke tillot religiøsitet. De har vært rike, for så bli fratatt eiendelene sine og i mange tilfeller til og med fengslet eller drept for sin tilknytning til de høyere samfunnslag. Naturen og de forskjellige kulturene har nok spilt en rolle. Det flate landskapet her vest for Ural, mens man i Kaukasus finner fjell og helt andre kulturer - muslimer, nomader osv. Dette har vært til inspirasjon for mange. Russland har vært veldig imperialistisk og opptatt av sin egen posisjon, samtidig som spesielt aristokratiet før kommunismen var veldig vestlig orienterte. Man har hatt motsetningen mellom de svært ortodokse kristne, gammelmodige og konservative, og de vestligvendte religiøse. Adelskapet snakket primært fransk, og ikke russisk. Sovjetstaten oppfordret til kultur, og støttet opp om balletten og musikken, og ikke minst sporten, da dette jo var god reklame utad og oppbyggende for innbyggerne. Hmm...dette ble bare et virrvarr av tanker kastet ut en kveld jeg egentlig er for trøtt til å burde uttale meg om noe som helst. Og ikke ta noen av mine tanker for fakta, for det er mine egne små fablerier på spørsmålet :) Forresten kan jeg anbefale en ørliten bok som heter "Nattely for en gylden sky", husker ikke forfatteren i farta, men kjøpte den på Ark. En helt utrolig historie om barnehjemsbarn i kommunismens tidlige år. Grusom og galgenhumoristisk, men samtidig en bok som gir litt innblikk i hvordan det kunne være i en tid hvor man flyttet hele folk til nye områder - enten man trengte folk et sted, eller av og til rett og slett fordi man ville bli kvitt noen... Vel, vel, nok er nok, jeg er vel muligens i overkant interessert i Russland, og kunne holdt på med mine kaotiske tanker hele natta... |
Så utrolig kjekt at du har interesse for, og kan så mye, om Russland og Russlands historie. :) Selv kan jeg altfor lite.. Jeg tror du peker på mange sentrale ting, og som nok ikke har vært uten betydning for "fostringen" av store kunstnere og tenkere. Har du bodd i Russland, om jeg får spørre? Del gjerne mer av dine tanker (jeg synes ikke de er kaotiske) når det måtte passe - jeg synes bare det er stas at andre deler min fascinasjon for Russland.:)
|
Jeg har bodd der noen måneder her og der, men begynner å bli noen år siden dessverre. Russland er et land som fascinerer meg veldig, og jeg elske og irritere meg grenseløst over det landet på sammet tid. Jeg skulle ønske jeg var født bare noen år tidligere, så jeg kunne fått oppleve Russland under Sovjet-tida, men man kan jo ikke få alt her i verden ;-) Har lest veldig mye både historie, samfunnskunnskap og litteratur, og føler hele tida at jeg ikke har fått med meg mer enn en brøkdel. Men da går jeg jo heller aldri tom for noe å lære, heldigvis!
|
Jeg må innrømme jeg ikke har lest stort mer enn litteratur, og noe generell historie, og så liker jeg å tro at jeg har fått inn litt via musikk- og balletthistorien. Men fascinasjonen er det iallfall ingenting i veien med.
Det er rart med det - vet man intet eller ørlite grann om en ting, ser man straks at her er det mer å lære. Og når man så vet alt det man trodde det var å vite, føler man seg mer uvitende enn noen gang... Slik er det iallfall her i gården.. |
Slenger meg på med noen av mine favoritter jeg også, elsker lister! :lol:
Klassikere: Simone de Beauvoir: En lett og rolig død Sylvia Plath: "The Bell Jar" Emily Brontë: "Wuthering Heights" Marguerite Duras: "The Lover" Virginia Woolf: "Mrs. Dalloway" og "Orlando" Knut Hamsun: "Sult" Det meste av Beat-gjengen (Keruack, Ginsberg, Burroughs) Norsk samtidslitteratur: Dag Solstad: "Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige", ""T. Singer", "Ellevte roman, bok atten", "Genanse og verdighet" Carl Frode Tiller: Skråninga Merete Morken Andersen: Hav av tid Ingvar Ambjørnsen: "Dronningen sover", "Hvite niggere", "Dukken i taket" Lars Saabye Christensen: "Amatøren", "Gutten som ville være en av gutta", "Beatles", "Bly" Abo Rasul: Coca Hola Company Britisk og amerikansk samtidslitteratur: James Frey: "A million little pieces" Elizabeth Wurtzel: "Prozac Nation" Bret Easton Ellis: "American Psycho", "The Rules of Attraction", "Less than Zero", "Lunar Park" Siri Hustvedt: "What I loved" Donna Tartt: Secret History Wally Lamb: "I know this much is true", "She's come undone" Annen samtidslitteratur: J.M. Coetzee: Disgrace Mara Lee: Ladies (ny favoritt akkurat nå! :D) Jacob Ejersbo: Nordkraft Jon Ajvide Lindquist: La den rette komme inn Michel Houllebeqc: Platform Mirja Unge: Motsols Memoarer og selvbiografier: Åsa Moberg: Simone och jag Jeanette Walls:The Glass Castle Lett lesning: Marian Keyes er dronningen :) |
Nydelig liste, Enid-snuppa!
|
Lenge siden denne tråden var i bruk.
Siden sist har jeg lest "Vinter i Madrid", "Oppløsning", "Havets katedral" osv, osv osv...Nå skal jeg på ferie om ei uke og trenger tips til en 5-7 bøker jeg kan putte i kofferten. Noen som vil hjelpe meg å grave fram ferielitteratur? :) |
Sitat:
Jepp :) Dianne Setterfield har skrevet en bok som heter "den trettende fortellingen" Fantastisk fengende og lettlest, samtidig som den er dyp... litt sånn nåtidens Jane Austen vil jeg tro :) Veldig bra bok i allefall :) |
Ja, den har jeg ikke lest, men har hørt er god. Takk for at du minnet meg på den :-) Da mangler jeg bare 4-5 på lista for å fylle ei uke med ferie.... ;)
|
Mark Haddons bøker er også bra :) Jeg har nevnt "the curious incident of the dog in the night-time" før, og nå har hann ei som heter "a spot of bother" (aner ikke hva den norske tittelen er) I tillegg er jo Per Pettersons "Ut å stjæle hester" En utrolig bra, men litt annerledes bok også da :) Den er skrevet på en litt spesiell måte, med korte setninger, men er en utrolig bra bok...
|
Takk for flere tips.Mark Haddon tror jeg faktisk ikke jeg har hørt om... Per Petterson har jeg lest tre bøker av, og liker alle. Ut og stjæle hester er jo en liten genistrek :-) AKkurat nå leser jeg "Vindens skygge" og må si at jeg liker den veldig godt så langt. Men er bare halvveis, så kan ikke gi noen endelig dom.
|
Sitat:
|
Signerer jeef-micro på Mark Haddon's bøker - de er veldig underholdende samtidig som de både er innsiktsfulle og meget godt skrevet!
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30. |