![]() |
Sv: Lindbergklinikken, hvordan går jeg frem?
fakta om C-peptid
I pankreas lages forstadiet til insulin , dette forstadiet består av insulin og c-peptid. Ved utslipp til blodet spaltes insulinet og c-peptidet fra hverandre. Insulin forsvinner lett fra blodet mens c-peptid ikke gjør det . ved å måle c-peptid innhold i blodet vil man derfor kunne få et pekepinn på hvor mye insulin pankreas danner. En høy c-peptid vil kunne fortelle at pankreas produserer store mengder insulin i et forsøk på å holde blodsukkeret normalt.altså er kroppen resistent mot insulinet. En lav c-peptid vil si at det produseres for lite insulin i forhold til behovet .. Normale c-peptid nivåer er mellom 220-1400 pmol (måles fastende) |
Sitat:
Jeg liker nemlig legen min veldig godt, men jeg har ikke bett om noe på veldig lenge, og har kimset en del av det i og med at de siste tallene fra glukosebelastningen jeg tok for over et år siden så ganske fine ut om jeg ikke husker feil... Men takk for gode ord! Jeg tror jeg tar kontakt med Linbergklinikken og spør om de kan sende meg blodprøveskjema, så jeg kan gå på Fürst og ta de der, da sparer jeg i alle fall en time og får litt mer informasjon på en gang, så håper jeg det funker for dem :) |
Er på grunn av kunnskapsnivået jeg går til spesialist med vekta mi jeg også. Jeg unner ikke min snille, flinke fastlege å skulle forklare meg noe om mat.....
|
Min fastlege tok noen prøver på meg da jeg kom dit pga elendig allmenform, og mente jeg var på bredden av diabetes, og ba meg dermed kutte ned på mat med sukker og stivelse. Det var ikke før jeg kom over forumet at det ble fart på sakene. Men jeg kan i utgangspunktet takke legen min for at han sparket det hele i gang!
Men jeg tror egentlig han er veldig fornøyd så lenge jeg har gått ned såpass mye, og har ålreit allmennform. Derfor jeg også vil snakke med noen som har virkelig peiling nå! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57. |