![]() |
Sv: Etterlysning! (PCOS)
Var litt her ja.. Stygt å si det,men det er godt å se at det ikke bare er jeg som sliter.. Har vært hos lege og gyn. på sykehuset, men de hadde ikke tid til å følge opp, så nå er jeg blitt henvist til priv. gyn. Fikk beskjed på sykehuset at det var viktig at jeg begynte på Metformin så fort som mulig, men går da enda å venter på å få komme inn til gynekolog... Har bestemt oss for å prøve å få barn nå, å da blir jeg så frustrert over at ting tar tid.. hehe.. (tenker jeg tanken må det skje med engang) Er det mange som sitter med positive erfaringer ang. metformin?? Har fått inntrykk at den ikke hjelper for alle...
|
Jeg har litt blandede følelser ang metformin. Nå er jeg i fasen med å starte opp (igjen) men greier ikke å komme meg opp i full dose. men jeg merker at selv om det også går tregt med metformin så går det tregere uten (med tanke på vekt osv)
Bivirkningene er det værste for min del.... |
Sitat:
Det er sikkert forbundet med hvor stor dose, tror du ikke? jeg tar 850 mg om kvelden. Kjente til bivirkninger som kvalme g metallsmak i munnen i begynnelsen. Kvlam blir jeg nå hvis jeg spiser sukkerholdig mat, f eks is eller sjokolade. Men jeg har veldig gode erfaringer med metformin sammen med lavkarbo. Nå går jeg ned, nå virker insulinte mitt. Før gjorde det ikke det, på tross av lavkarbodiett. |
Nå har jeg tre ganger så stor dose som deg da, men det er kvalme og mageproblemer som er de værste bivirkningene, samt nedsatt matlyst. Jeg er "småspist" i utgangspunktet, og er fornøyd om jeg får i meg så mye som 800 kcal på en dag. (rart at jeg er overvektig egentlig) så med metformin spiser jeg nesten ikke.
de positive bivirkningene som går på psyke, humør og søvn er jo bare positive da :) |
Må du ta så stor dose fordi det ikke virker på lavere dose?
Jeg har brukt metformin nå i ca 8 uker, men det kan virke som om effekten har stoppet opp. dvs, jeg skal til legen i neste uke, og der vil det jo vise seg. men vekten her hjemme viser ca 1 kg denne måneden. Vi får se. Jeg hadde det forresten slik helt i begynnelsen, med dårlig matlyst og kvalme. men nå prøvde jeg å spise mer, og da forsvant både dårlig matlyst og kvalme. Stemmer ikke det at da du brukte merformin sist, gikk du ikke på lavkarbodiett? jeg reagerer som sagt veldig på vanlig mat og snop. Men i så måte er jo jeg heldig i forhold til deg - jeg har i utgangspunktet god matlyst. Liker mat og liker det meste, så det er ikke akkurat noen problem. Blir spennende å høre hvordan det går når du starter opp igjen, da! |
Jeg har gått på en kombinasjon med Lavkarbo og metformin ja... men jeg slutter jo så og si å spise når jeg tar de... og må bruke et par mnd for å komme opp i dosen ja... med kvalmedempende medisiner i tillegg osv...
|
Jeg elsker metformin og er egentlig lei meg for at jeg må slutte. Men legen sier at jeg ikke trenger dem lenger, så da så. Gikk på 3x850 mg og hadde veldig god effekt.
|
Jeg har også gått på Glucophage ( det samme som metformin) I mange år. Begynte med de da jeg var 20 år, og har kun holdt opp i svangerskapene. Har lite bivirkninger igrunnen, og da jeg starta med de var jeg langt over 90 kg ( jeg er 168 cm høy ;) ). På ca 1,5 år gikk jeg faktisk ned 25 kg + uten noe annet enn mere trim fordi jeg måtte gå 20 minutter til bussen, og 2 gram metformin pr dag.
Men etter at jeg fikk barn, ble jeg mere glemsk (:lol: ) og glemte halve dosen min som regel.... Og ..ja kort fortalt, så har det vært bare tull de siste 6 åra iallefall... Har ikke gått på dem når jeg har vært gravid og ammet, men i mellom ungnene ( jeg har tre av dem :D ). Da jeg var på "EU-kontroll" som jeg pleier å kalle det til legen min, mente han at jeg ikke skulle ha dem lenger fordi jeg har så fint blodsukkert. LIke greit kanskje, men jeg tror nok at for MIN del, så hjelper de meg å gå ned i vekt. For nå er jeg midt på 80- tallet på vekta, og det er for mye for meg ja. Så da må jeg ned, og jeg VIL ned... Gosj som jeg prater meg vekk i hytt og pine... :lol: |
Melder min ankomst.. Dog er jeg en av dem (for det må da være flere som tenker slik) som mener pcos ikke er EN lidelse, men en samlebetegnesle på ulike tilstander med til dels like symptomer. Det finnes mange med såkalt pcos som er normalvektig eller t.o.m. undervektig, mange som har helt fine hormonprøver, som ikke har økt behåring, ikke har akneproblemer. Som til gjengjeld har fertilitetsproblemer, uregelmessig menstruasjon, forstørrede ovarier, cyster (cyster er for øvrig svært vanlig, nesten alle kvinner får det innimellom), og en hel rekke andre plager som utmattethet, mage/tarm-problemer, konsentrasjonsvansker, migrene etc. Symptomer som til forveksling er svært lik ME og CRC... Mitt poeng er at jeg mener diagnostiseringen på dette området er altfor udifferensiert, og resultatet er at overvektige kvinner med menstruasjonsforstyrrelser og evt insulinresistens får skylden for egne helseplager - "gå ned i vekt så blir du frisk" liksom. Mener det er høyst besynderlig at det som skal være årsaken til pcos - overvekt - er et "symptom" og en "årsak" som helt åpenbart ikke gjelderfor normalvektige og undervektige med samme diagnose. Hva er det som er årsaken til denne lidelsen for disse kvinnene da?
Jeg har en bmi på 18, likevel er gynekologens beste råd å passe vekten og mulig metformin. Men jeg er jo ikke insulinresistent! Beklager utbruddet folkens - er bare fryktelig lei av å møte inkompetanse og paradokser hvor jeg enn henvender meg i helsevesenet når det gjelder pcos. Det betyr dog ikke at lavkarbo er gunstig for de med menstruasjonsforstyrrelser/insulinresistens/infertilitet/andre helseplager - det er jo derfor jeg er her. Men til dere som får beskjed om at det er overvekten som har ført til pcos - dette er enten tull, eller det er snakk om minst 2 ulike lidelser som feilaktig er plassert i pcos-boksen. Puh! Dagens utblåsning..;) |
Mente selvsagt at det betyr ikke at lavkarbo IKKE er gunstig... Glemte et vesentlig ord i kampens hete...
|
Sitat:
Godt å få det ut :) |
Sitat:
|
Jeg er dessverre ikke så aktiv her inne..veldig av og på, men send meg gjerne en PM om du lurer på noe eller vil prate. =)
Jeg har PCOS, har alle de fine symptomene (null mens, kviser og fet hud, overvekt osv). Begynte på lavkarbo høsten 2006, etter fem år uten mensen og overvekt og prøving på å få barn. Etter to uker fikk jeg min første naturlige mens, den kom jevnlig de neste tre mnd og etter tre mnd ble jeg gravid! Så jeg er nok et skoleeksempel på at lavkarbo funker. :D Jeg har ikke gått på metformin. |
Metformin og lavkarbo skal jo ha ca samme virkningen på blodsukret, så dersom du holder deg til LK så er det ikke alle som trenger metformin :)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22. |