![]() |
Sv: Vafler med JBKM
Åhh.. i morgen skal jeg kjøpe vaffeljern, haha :)
Kan jeg bruke soyaprotein istedenfor JBKM? Evt. bruke litt fiberhusk? Eller går det bra med bare soyaprotein.. eller går ikke det i det hele tatt? Liker ikke smaken av JBKM.. :O Gleder meg til å prøve disse, skal prøve med jbkm om det ikke går an å erstatte.. men da må jeg kjøpe det i morgen.. noen som gidder å gi meg et hastesvar før jeg må ut og handle :D |
Sitat:
Skulle gjerne fått vaflene tykkere (luftige og tykkere).. hmm er uheldig med matlagingen :D |
Åh, himmel og hav disse var gode!
Akkurat perfekt lørdagskos for ei som i dag kjente suget etter å putte noe deilig jafts i munnen!:hungry: Jeg brukte oppskrifta til Photo, men med fiberhusk og noen dråper Hermesetas i stedet for splenda. Spiste vaflene (2 stk) med krem! *yummi* Kommer til å servere disse neste gang jeg har "jenteklubb" med venninnene mine. |
Sitat:
|
Sitat:
Er så godt å finne oppskrift som funker når det er noe man savner. Det gjør alt så mye lettere. Helt herlig!:heia: |
Guri,dette skal jeg lage nå, så blir det kveldsmat i kveld :)
|
Eg har prøvd å lage desse i dag, men er ikkje særleg nøgd med resultatet. Dei smakar bra, men dei er lauvtynne, og har omtrent null "vaflemønster" oppå... Forstår eg må få tak i fiberhusk. :( Litt skuffande, for dette hadde eg gleda meg til!
Skal tru om eg har bomma med noko i oppskrifta?? |
Sitat:
Jeg simpelthen eeelsker disse vaflene, med en dæsj pisket krem og blåbær er det bare helt himmelsk! :) Lager oppskriften ofte. |
Okey, hva gjorde jeg galt? For mye fiberhusk? Mine klistret seg til vaffeljernet, slik at jeg ikke fikk de av! Ikke klarte jeg steke de i panna heller.
|
Slik lager jeg dem:
4 egg 1 dl seterrømme 1 dl fløte ca 2 ss fiberhusk 1 ts bakepulver 1 ts kardemomme (kan evt sløyfes) 2 ss sukrin 15 dr vaniljeessens Svelles 20 min i kjøleskap. Smurte jernet med litt olje mellom hver stekning, men ikke sikkert at man trenger det. Har ingen problemer med disse - er bare helt nydelig! :D |
oh my God! Lagde disse nå nettop, og har akkurat spist to vafler. mmmmm
Nydelig. Resten av røra står i kjøleskapet, og jeg skal ha vafler til frokost i morra :sikle: Brukte oppskrifta her: 4 egg 1 dl seterrømme 1 dl fløte 2 ss jkbm 1 ts bakepulver 1 ts kardemomme 2 ss splenda (jeg brukte natreen) 50 gr smør I tillegg hadde jeg i 15 dr vaniljeessens. Den kan vel ikke ha 15 karber, iom at det kun er 2 dl fløte/ rømme og ikke tre. Noen som vet hvor mye det blir i denne ? |
Lagde disse i helga - og de var FANTASTISKE!
Spiste dem med meierismør (som smeltet på de varme vaflene) og Heistad jordbærsyltetøy på...MMMMMMMMMM! |
Da holder jeg og småjentene på å lage vafler. Er veldig spent. Ble litt på slump da. Håper de holder sammen...
|
Gode vaffler!
Brukte stevia istede for natreen. Noen dråper vanilje essens oxo. Steviaen min har litt bæsk ettersmak (salmiakk aktig), noe jeg ikke er så glad i. Så blir nok natreen ved neste forsøk. Ellers brukte jeg 2 dl soya fløte istede for rømme og vanlig fløte. Merket at jeg burde brukt litt mindre JBKM, røren var litt tykk. Noen få justeringer og det kan bli fantastisk sma på de |
Endelig en oppskrift som ikke blir til sprøe vafler som ramler i fra hverandre. Tusen takk for oppskrifta! :D
|
Noen som har bilder av disse..... Prøvde foe noen helger siden, men full fiasko.... havnet i søppelbøtta.
|
Sitat:
4 egg 2ss splenda 3 ts JBKM 2.5 dl soya fløte 2 ts bakepulver 1 ts kardemomme 15 dråper vanilje essens Jeg droppet smør, byttet ut fløte/rømme med soya fløte. Funket utmerket, trengte bare smøre vaffeljernet 1 gang. De smakte utmerket, og naboen fikk til og med smake :D |
Eg har prøvd opptil fleire gongar no, dei smakar kjempegodt, men dei ser ikkje ut! Dei blir ganske paddeflate, flortynne (vi snakkar om kniplingtynne her!), ein må ha berre ei lita skei i vaffeljernet, elles flyt det ut over alle vidder, og det blir ein smule rotete... Veit ikkje heilt kva eg gjer feil.
Korleis greier de å få dei tjukke og luftige? Kanskje eg skal prøve å køyre cottage cheese og egg ihop med stavmiksaren, kanskje det funkar betre enn rømme og egg. |
Jeg lot mine stå i nesten 1 time i kjøleskapet også hadde jeg ett par ekstra egg oppi og litt fløte.
|
Prøv med bare fløte i. Jeg mixet alt med stavmixer, lot røren stå i 10 min. Ha i 4 egg. Røren har en rar konsistens, litt luftig fromarsj konsistens. Men vafflene ser ut som helt vanlige vaffler. :)
|
Hos meg boblet det ut av jernet, så halve røren havnet på benken :rolleyes:
Får prøve uten smør neste gang :D |
Har erfart at mindre mengder med JBKM er gunstig. Ikke ta på så mye røre på vaffeljernet
|
Jeg laget det i dag uten smør, men fremdeles boblet det ut fra vaffeljernet. Og vaflene blir sltfor tynne da. Sukk
|
Hva trenger man egentlig JBKM til? Prøver å finne grunnen til all boblingen og de megatynne vaflene...
|
Sitat:
Kjøpes på helsekost eller under navnet Nestargel på apoteket! |
Sitat:
Har eg mykje røre i jernet så flyt det utover med vulkansk effekt, og gjerne då utover kjøkkenbenken.. Likevel blir vaflene flate. Har eg lite røre i så flyt det i det minste ikkje utover, men med omtrent likt resultat, tynne, paddeflate vafler. :rolleyes: Men eg skal prøve igjen, men då med mindre rømme, og heller ha i fløte. Sjå om det kanskje kan hjelpe. |
Sitat:
Dere som får til "vanlige" vafler, har dere et sånt dyrt vaffeljern? Type Husqvarna? |
Jeg bruker Waves dobbeltjern, og det selger de billig på rema1000. Vafflene blir luftige og fine, smelter på tunga. Ekstra gode å spise avkjølt :)
Vafflene blir ikke tynne hos meg, helt perfekte. Har gått over til Natreen fra Splenda uten at det hadde noe å si. Var på apoteket å spurte om de hadde noe ala JBKM, og hun som jobbet der bare :confused::confused::confused: Siden jeg ikke husket at navnet er Nestargel, så ble det med at hun henviste meg til et annet apotek med bedre utvalg :confused: som om det hjelper når hun ikke engang visste hva jeg spurte etter i første omgang. Tar en tur tilbake snart. Du må nok vite navnet på forhånd, hjelper ikke å vite hva det inneholder. Ikke at det overrasker meg lenger :D |
Mmmmm, lagde disse nå, og de ble sååå gode! De ble tynne med en gang jeg tok dem ut av jernet men det gjør ingen verdens ting for de var yummy yummy yummy!
|
Vaflene høres himmelsk ut :) Gleder meg til å smake dem. Jeg er fortsatt i fase en, er det noen som vet om jeg kan spise dem i første fase, eller om jeg må vente til fase 2?
|
Sitat:
Jeg har nettopp prøvd denne, men det ble 2 veldig toppede ss med fiberhusk i steden for jbkm. Og så kutta jeg ut de 50 grammene med smør, forde da leser jeg de blir så fettete og grisete. Men, røra ble veeeldig tykk. Og tykna enda mer mens jeg stekte. Måtte bruke skje og slikkepått for å få den nedpå jernet, og det var vanskelig å få røra/deigen utover i jernet. Er det noe jeg kan tynne den ut litt med? Hva er da best, tenker sånn når den er ferdig svellet og jeg skal til å steke de, en fløteskvett, eller en vannskvett? Noen andre som har erfaring med dette? Jeg fikk 7 plater, 7 små plater, for det dekte ikke hele jernet, skulle nok sikkert bare fått 5 hvis jeg hadde fått det utover. Jeg reknet ut at jeg fikk 7 KH i røra....ergo 1 pr plate...... |
Merket etter et par forsøk at rømme ikke var noe særlig å bruke. Bedre å bare bruke fløte.
Du kan tynne ut røren med melk da, eller du kan prøve vann. Neste gang bruke litt mindre mel i |
Sitat:
Bruker du heller 2 dl fløte da? |
Jeg bruker soya fløte, prøvde med soya rømme også (med dårlig resultat). 2,5 dl soja rømme brukte jeg btw, ca 3 ts JBKM
|
Jeg laget disse på tirsdag, i min fars bursdag, og hadde i sikkert 30 dråper vaniljeessens.........men det smakte jo ikke noe vanilje jo.....
OG så har jeg kjøpt heistad jordbørsyltetøy, men den var også temmelig smakløs på de vaflene. Men, med ett par ts pisket krem i tilegg til en ts heistad syltetøy ble det jammen supergodt........ Spiste syndig mange................ |
man kan få kjøpt vaniljepulver i helsekost og på nett. koster 50 kr for 10 gr men den er drøy. er ekte vaniljekorn, det smaker himmelsk!!!
|
Lagde disse i dag. Kjempegode. Tynne, og fettete, men utrolig gode. Samboeren spiste flere av disse vaflene enn han gjør av de "vanlige", og fikk også lov til å servere disse til ikke lavkarbere.
|
Sitat:
|
Fy faderrullandeihuheihei!!!!!!!!! Detta var godt.. De forsvant før jeg rakk å ta bilde..:-P Tilogmed min bedre halvdel likte disse.. og han er VEEEELDIG glad i høycarb vaffler...
|
Fy søren, disse var nydelige!! Røra ble SVÆRT tykk, men den klarte fordele seg fint inne i jernet, likevel.
Disse skal lages ofte. :D |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34. |