Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Easy-Life Er det bare jeg som er skeptisk? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17343)

Miriell 01-05-08 16:38

Sv: Re: Sv: Easy-Life Er det bare jeg som er skeptisk?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 453536)
Vondt i magen ? :eek:
Her har vi jo sagt gang på gang at alle er velkommen. Hvor mange ganger må det sies da ? :rolleyes:

Lavkarbo er pr definisjon kosthold som befinner seg på under ca. 150 gram karber pr dag. Det er et altså vidt begrep. Hvem er det som har "definert" at noen ikke er "lavkarbo nok" ? Det er ikke forumledelsen/eierne iallefall og det er de som setter kriteriene her.

At folk er skeptiske til pulverkurer er ikke uventet og alle må jo få lov til å si sin mening. Både for og i mot ! Vel og merke uten å tillegge "andre" meninger de ikke har !

Er kjempefornøyd med de svarene som kom her jeg ihvertfall:) Skjønte at jeg bare misforsto. Syns folkene her inne og disse sidene er helt knall:) Man lærer så mye bra:) (nå skal jeg bake lolipops ketobrød, mmmmm, gleder meg til å brøve:)

Photobscura 01-05-08 19:35

Sv: Easy-Life Er det bare jeg som er skeptisk?

Det er godt å høre! Vi vil jo ikke at folk skal føle seg uvelkomne, på ingen måte! Så får man bare bære over med at ting blir diskutert!

PS: Lollypopbrødet er kjempegodt! Og så kan man riste det i brødristerern, mmmm!

yurghie 21-05-08 22:10

Litt gammel nå denne tråden men dog, siden jeg går på EasyLife selv:

Easy Life kosterstatter markedsføres ikke som lavkarbo, men som lavkalori; VLCD. Innholdet i posene er så godt som identisk med Nutrilett sin VLCD.

På kurset lærer man at man ved å kun holde seg til tre poser, over seks måltider, på en dag vil man etter kort tid komme i ketose - noe som er målet med "motivasjonsfasen" som går over typisk en måned eller mer avhengig av hvor mye man planlegger å gå ned i vekt. Det skal deretter bli en overgangsfase hvor man introduserer _mer_ mat i tillegg for å spise seg opp og øke forbrenningen jevnt. Til slutt skal man over på tallerkenmodellen.

Det blir også satt opp en treningsplan tilpasset den enkelte, for å komme i bedre form og få opp energibruken noe. De fleste på mitt kurs er i såpass dårlig form at det vil si PACE/kondisjon. I tillegg er det analyse hver uke, og man følger progresjonen til hver enkelt (vekt/vann/fettprosent/energi/generelt åssen man har det etc).

Personlig synes jeg det er helt ok å bruke litt kosterstatter en periode, og jeg ser også at de andre trenger en periode hvor de bryter med gamle matvaner uansett hva de måtte være. Selv vil jeg over i noe ala Atkins eller Lutz, og har begynt å stake ut kursen mot et bedre liv etterpå - dette kurset er bare en fase som hjelper meg å få rutine på trening og kosthold, noe som har vært et komplett kaos tidligere.

Pulveret i seg selv er liten del av et stort puslespill, det er livsstilsendring man går på kurs for. Jeg trenger hjelp til å etablere rutiner på trening, kosthold, og ikke minst postiv tenkning. Det samme gjelder alle de andre jeg går sammen med (enten de vet det eller ei ;)).

My 2 cents: som ernæringsvei er EasyLife ikke no spesielt å skryte av men det funker - som et spark bak til å gjøre noe med livet sitt er det supert, men _vilje_ til å endre deg må du ha fra før.

Choice 22-05-08 00:53

Hei jeg er Easy life instruktør, og vi anbefaler alle kurs deltakerene å bruke lavkarbo forumet, fordi det bygger på lavkarbo prinsispper. Jeg var super skeptisk til shake selv, men når jeg ser resultatene og varigheten er dette bare gøy å jobbe med. Easy life har hatt over 2000 deltakere, og de allerfleste klarer å holde vekten. Hoved grunnen til at vi anbefaler shake i starten er hovedsakelig MOTIVASJON, og veier du 140 kg så trenger du å se ett annet vekt tall enn 1 kg i uka. Ketose er en del av denne starten, men jeg har også folk på kurset som ikke begynner med shake og disse har en slakkere vekt nedgang. Hvor mye motvasjon trenger de?

Mange vet lite eller ingenting om mat, og ved å begynne på denne måten har vi tid til å lære kursdeltakerene om mat trening, og ikke minst bevistgjøre,vaner og uvaner knyttet til mat. Vi tar fokuset vekk rett og slett for en kort periode. Alle får i seg rikelig med proteine, og ja noe fett!

Jeg har selv prøvd det med trening, og jeg har aldri hat så mye jevn energi, og fått så mye utbytte av treningen enn når jeg har fulgt prinsippene. Jeg har hatt økning i prestasjon, og det som forsvinner er fettet og ikke musklene mine!

Legene i området vårt har nå begynt å anbefale dette til andre, etter at de har fått pasienter på kontoret som har gått ned 20-30 kg og STRÅLER:

De ser også at de helsemessige fordelene er mange!

Jeg med mange delte deres skepsis, men etter nå å ha førstehåndserfaring med konseptet er jeg FRLEST :-)
Og jeg har hatt kursdeltakere som var så skeptiske før de begynte, at jeg er overasket over at de i det hele tatt ble med, som nå er det beste ambasadører for konseptet på vårt senter og i området :-)

Kursene for de som vil ned over 10 kg går over 6 mnd og det gjør at vi har GOD tid til å lære å spise riktig og holde på disse vanene før kurset avsluttes. FOr de som føler at de trenger mere oppfølging finnes det oppfølginskurs som også går over 6 mnd, som tar for seg mere om trening og kosthold.

Grunnen til at dette forumet er fint er at flere opplever ketosen så fantastisk at de velger å fortsette i den med mat, andre trenger bare tips og råd for å holde på den lavglykemiske livstilen.

Så la de nå få være med her!

Choice 22-05-08 00:57

Vil bare også si at det er ganske stor forskjell på innhold på de forskjellige shakene der ute. Har ikke funnet noen enda som kan sammenlignes hva protein og karbo innhold angår, de fleste har langt mer karbo og langt mindre protein enn Easylife. KEtose biten også er det ikke så mange andre som har der. ED har jeg ikke lest innholdsbetegnelsen på, tipper de kan være opp mot ganske like.

Nike 22-05-08 06:14

Jeg registrerer at en del reagerer mot det usunne i å gå raskt ned i vekt - eksempelvis 10 kg på 2 uker. Jeg skal ikke gå inn på hvorvidt pulverkurer er sunt eller ikke - men jeg vil gjerne kommentere slike "ekstrem-vekttap": Det er jo aldeles ikke snakk om å miste 10 kg fett på 14 dager. Det er ikke fysiologisk mulig. Det dreier seg hovedsaklig om vann, selvsagt også noe fett, gjenre litt muskelmasse, men igjen - vannvekt. Tapet av vann vil være større når man ikke får "bindingseffekten" som vanlig mat gir, ergo vil man ha et større vekttap. Man kan diskutere hvorvidt pulver-kurer er formålstjenlig i det lange løp, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det reageres mot stort, innledende vekttap.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06.