![]() |
Sv: Flere nye på Skaldemann?
Lovte dere en rapport 01.04.08. Her kommer den:
Må si det ikke har gått som forventet, Ligger stadig rundt 105. men maten er god (og feit) Har en tråd som heter "Matmengde" der ettelyser jeg "store gutter" som kan tipse om matmengde. Fint om noen her inne kan hive seg på og tipse iveg. Skaldemann sier han spiser 2-3 måltider om dagen. Det holder for meg også de fleste dager. Sukkerspiserne spiser jo 5-6 ganger om dagen for å holde forbrenningen oppe, men det trenger vel ikke vi?????????? Mvh Grovsnus Ha en fin dag |
Sitat:
|
Hei alle sammen!
Startet på Skaldemann for en uke siden, og har brukt uken til å lese mange inspirerende og nyttige innlegg! Flott forum !! Er ikke ny i lavkarbo verden - har hatt en runde med Atkins for noen år siden. Da var det ren slankekur, som etterhvert gled ut i sanden, eller rettere sagt i midjen... Forskjellen denne gang er at jeg ser på det som en kostholds endring som skal vare. Har 2 bøker av Skaldemann som er blitt lest og nå brukes som oppslag. Min kropp trives ikke med mye karbo, har visst det lenge, men dessverre har jeg ikke lyttet til kroppen. Første uken har vært en omstilling. Startet mandag og visste at fredag skulle vi til venner og kose oss med mat og vin. Vurderte å vente til etter festen, men tenkte at dersom jeg skal kunne leve med dette kostholdet hele livet, vil jeg etterhvert komme opp i slike situasjoner. Spiste god mat, men holdt meg unna ris. Heldigvis en kyllinggryte med rømme og creme fraiche saus uten jevning (heldig med den!!)og salat som tilbehør. Men det ble en del vin ja.... Lørdag var det lavkarbo igjen. Var veldig spent på veiedagen igår, men var gått ned nesten 2 kg på denne uke og er fornøyd med det!!!!!!! Gleder meg til fortsettelsen. Målet er - 20 kg for så å kunne holde meg stabil. Ha en strålende uke alle sammen. |
Hepp, Jeg er ny her og er Karboholiker... Er det ikke slik vi skal starter ? :p
Har vært på slankern endel ganger før, sykehusdietten, pastadietten, ingentingdietten, men den jeg hadde best suksess med var en variant av Atkins. Dette er vel nå en 5-6 års tid siden, og jeg hadde på den tiden ikke hørt om Skaldeman. Men varianten som jeg og en kompis laget, er skremmende lik det som Skaldeman anbefaler (tror jeg), har ikke fått boken ennå. Gikk ned 25kg på ett halvt år, og var på fylla omtrent hver helg (sprit). Nå er jeg stillesittende it-mann, og gamer på fritida, også familie-mann innimellom. Så fysisk aktivitet er mer som 0, men eting av mat og snop, er mer som 100. Tipper jeg ligger på 110kg nå, har ikke vært på vekta på noen måneder. Målet mitt er 90kg. Har ikke satt noe tidspunkt ennå, selvom jeg vet det er mange som anbefaler slikt. Er blitt litt rusten i kantene med åra, men studerte ivrig glykose prosessen, forbrenningsprosessen også videre, tidligere. Forhåpentlig kommer det tilbake i hodet snart, slik at jeg kan bidra med en skvett her på forumet. TIPS: Til dere som er helt nye med dietter basert på fett og protein (les: kjøtt og slikt), så vil jeg anbefale dere. Ikke kjør hardcore, da ødelegger dere mye for dere selv senere. Jeg levde en lang periode på løvbiff med ost, nå får jeg omtrent brekninger bare av å tenke tanken. Så prøv å variere, selvom det er vanskelig. Ett annet tips, Alt "crappet" dere putter på, for å variere, og for å friske opp, gi litt smak, også videre, = not good. Dette inkluderer også ting som rømme, selvom vi er avhengig av å bruke rømme. Primærandel av etthvert måltid skal være mest mulig rent fett og protein, og minst mulig karbo. Eksempel: Seterrømme Næringsinnhold per 100g energi 1381 kJ (335 kcal) protein 2,2 g karbohydrat 2,9 g fett 35,0 g Og husk, in the end of the day, er det "antall kcal inn vs antall kcal ut" som er nøkkelen. spiser du 5000kcal rent fett og protein, og brenner 2000kcal den dagen, ja så har ikke kroppen noe magisk måte å trylle vekk de siste 3000kcal på, utenom avføring. :cool: Edit: Glemte en ting., Vitaminer og mineraler. Regner med Skaldeman har nevnt noe om det, men vitaminer og mineraler er jo grunnsteinene i hele maskineriet vårt, de små delene. Så det er ganske viktig å ikke gå tom for ett "tannhjul". |
Hepp...
Ny og ny fru Blom.... Ja, ny på forumet, men ikke på skaldemans... tok en kur i 2007 og gikk ned 7-8 kg... la på meg 15 siste året... Veide 115,7 den 5.1-09, og har som mål å nå 90 kg i første omgang.(1.86 høy)..... Startet 5.1-09... har gått ned 10 kg på 5 uker... fornøyd og uproblematisk... tar mulitivitaminer og krom-tilskudd i tillegg... Meget bra forum til både inspirasjon og kunnskap/tips... |
Hei, ja, da er jeg på runde 2 av Skaldeman... gikk ned 9kg forrige gang.
Jeg er super inspirert av den nye (for meg) boken: GI-NOLL. Jeg har hold på 2uker og føler meg fantastisk!!! Nesten euforisk den 1.uken, litt bedre denne uken. Energi nivået er 200% bedre allerede, med alt sukkeret ute av min stakkars belastede kropp. Jeg synes kansje boken er litt uklar, så jeg lese den igjen med lupe denne gangen. Håper på å finne flere gode oppskrifter uten grønnsaker, men med kylling og fisk. |
Hei
Er ny på Skaldemans dietten. Som med tiden skal bli min nye livsstil. Begynte for to uker siden, og den første uken fikk jeg en kjempe start. Gikk ned 5 kilo. uke nr to har ikke vert fult så effektiv, siden vekten står litt stille, går opp og ned ca 500gr. Etter mye lesing her inne på forumet har jeg kommet frem til det at jeg sikkert spise for lite fett og for lite mengder mat. Matlysten har minsket helt utroligt mye, føler jeg av og til må tvinge i meg mat. Leste her i en tråd at man kan kjøpe coccos fett på helsekosten og bruke den både i matlaging og som feks i te. Lurer på hvor mye coccos kan/bør man bruke i løpet av dagen for å dekke fettforbruket? Noen med gode råd? |
jeg er ikke ny på forumet,men på skaldeman!
er spent på dette, går mot all fornuft dette her,hehe.. sitter å spiser omelett med fløte,rømme og gambozola-ost... helt merkelig... skal ned omtrent 20kg. har tidligere gått ned masse på lavkarbo,men da var også mindre kalorier og fett.. dette blir spennende! kjempegøy å høre historiene til dere som har gått ned masse! |
Hei
Jeg er også ny på Skaldemann. Har fulgt Optimal Ernæring i 3 mnd nå.Før det fulgte jeg steinalder/fedon i 1 år. Etter VEKT-OPPGANG på 8 kg (på 8 uker), går jeg nå til streng Skaldeman for å se om jeg kan få bedre resultater der. Jeg begynte på lavkarbo pga helseproblemer (og skulle ikke ned/opp i vekt) Nå har jeg helseproblemer og vekten i tillegg... :o Jeg håper Skaldeman vil hjelpe meg:) |
Sitat:
gikk på ketolyse i fjor og har holdt meg stabil i vekta. men om sommeren synder man jo.. føler meg svær og oppblåst så nå vil jeg prøve litt igjen. har kjøpt kokeboka til skaldemann, da jeg jo har litt innsikt i.o.m. ketolyse. Meeen, tru jeg burde lest ihvertfall en av de andre bøkene hans! ser dere nevner begge her, er det noen som har forslag til hvilken som er best, ned i vekt eller gi-null? trenger jeg strengt tatt 3 bøker, liksom? foreløpig tar jeg det hele litt kuli, og er stolt over å ha droppa brød osv denne uka, kun spist skaldemann-mat. tror jeg da.. ;) Lykke til alle sammen! :) |
Jeg vil anbefale "GI-null". Det står omtrent det samme der som i den første, bare mer systematisk og ryddig. I den første boken er det veldig mange gjentagelser
|
jeg er ny her inne:)
Har prøvd litt ketolyse tidligere, men synes Skadman er mye bedre:rolleyes: gikk ned 13 kg her tidligere i år, men etter ett opphold og ferie og masse feilspising så er jeg nesten tilbake på det sammen som jeg startet på igjen. Men så starter jeg med friskt mot og regner med at kg forsvinner sakte men sikkert av:D Maten er jo bare helt nydelig, men har funnet ut at det er viktig med variasjoner for ikke å bli lei. Men kokeboken er jo bare helt topp:D |
Sitat:
Jeg synes boken er råbra, ettersom du kan velge hvor fort du vil ned i vekt etter antall gram karbo du spiser pr måltid og pr dag. Anbefales av meg også!!!! |
Hei :) jeg er også ny på skaldeman og er veldig spent på hva dette kan føre til av vektnedgang. men jeg lurer litt på mengden mat?? spis til du er mett står det.. men det er vel noe med at man må føle seg litt frem kanskje.. I går spiste jeg til jeg var mett rundt lunsjtider og ble ikke sulten igjen.. Tenkte at jeg må vel få i meg noe, men resultatet ble jo at jeg følte meg stappmett etterpå. Spiser dere ikke mer den dagen dersom dere ikke er sultne, selv om dere bare har fått 1 måltid? Har aldri vært så mett i mitt liv...
Å være "fysen" er jo noe annet enn sult.... :) |
Jeg startet på dette for litt over en uke siden. Har ikke sett den store førstegangsnedgangen helt enda.. Men jeg har ikke gått opp heller!
Er straks ferdig med "hovedboka" til Skaldeman, syns igrunn den er litt lite oversiktlig, og jeg sitter mer igjen med "eh.. hva?" enn "aha!". Har bestilt boken GI-NULL og håper den skal klare litt mer opp. Inntil videre teller jeg karbs, spiser fett og sjeldent. Jeg liker det, samboern liker det. Håper jeg ser resultater snart. Føler meg ikke særlig oppblåst (gjorde ofte det da jeg kombinerte karbs og fett tidligere) og har heller ikke merket det store suget etter karbs. Hadde en dag i forrige uke, men jeg har ikke følt meg "borte" slik som Skaldeman beskriver. |
Jeg har kun lest boka "spis deg slank", bør jeg lese den GI null boka også?
|
Sitat:
|
Jeg er ny her, var hos legen i går og han anbefalte boken "GI-null", så nå er boken bestilt og jeg skal da prøve dette!
Skal tilbake til legen før jul og skal veie meg der...spennende! :) |
Sitat:
Det er overraskende lett å følge dette opplegget. Og her inne har jeg fått masse tips, så det anbefaler jeg å bruke flittig. |
Sitat:
|
Føler jeg henger litt i intet her nå, da jeg ikke vet noe om hva jeg skal spise eller ei....kan jo ikke sulte før boka kommer heller....:o
Forslag? |
Sitat:
Så er det bare å kose seg med de feite varene. Jeg spiser eggeomelett nesten hver dag. Lager av 4 egg og 4 ss. fløte, litt bacon og ost som jeg legger inni omeletten. Dette holder til både frokost og lunsj. Middag er f.eks et par koteletter som jeg kutter i biter og steker i olje og meiersmør (det stekes omeletten i også:) og har i litt fløte og creme fraishe. Steker gjerne litt sopp som jeg har i denne gryta, og smaker til med krydder og hvitløk etc. Smaker veldig godt. Det er rett og slett bare fantasien som setter grenser for hva du kan spise. Lykke til :) |
Da får jeg gå til innkjøp da...og dette skal man gå ned av...guri er jeg kommet til himmelen tro?!!!!:D
|
Sitat:
Jeg tar feks en biff( den er det lite fett i) eller kyllingfileet og da spiser jeg med fløtesaus: Ta opp kjøttet fra panna, slå i litt vann så alle godsakene løsner, evt ha i mere smør om du ikke har stekt i nok( obs SMØR, ikke margarin el.l, det skal stå SMØR på pakka) og ha i et par ss rømme( rørosrømme inneholder 1.5g karber mot 2.9 på tine sin seterrømme), kok inn sausen. Dersom den skiller seg er det pga for mye smør, ha i mere rømme eller fløte så blir den fin. Ellers kan du lage bearnaisesaus, det finner du oppskrift et sted på forumet her, søk;) |
Det var knall med omelett med meieriSMØR! ;) Kjøpte rett da skjønner jeg! :)
Mannen dåna nesten da jeg fortalte ham hva jeg skulle spise i sta...hehe og det går dem ned på liksom.....vanskelig å tro, men hvis man gjør det, så skal jeg ikke klage nei! :D Vi skal ha biff i kveld med bærne, så det skal bli godt med vanlig bærne og ikke lett! ;) Kan man drikke cola zero, eller er det bænna?? Drikker ellers 2-3 liter vann pr dag! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Du Imse, hvor får man kjøpt Rørosrømme da?? :confused: |
Sitat:
|
Kan jeg feks bytte ut bacon med salami engang i blant i omeletten?? Slik at man ikke blir drittlei liksom! :)
|
Jeg gjør det, men se på karboinnholdet, så det ikke blir for mye karber fra glykose;) Så lenge det er et gram eller mindre er jeg fornøyd, men ikke alle godtar det grammet.
|
Sitat:
|
Sitat:
Hvilken fløte er det dere bruker, kremfløte eller matfløte??? |
Sitat:
|
Jeg ble også lei av å spises bacon i omeletten, og bytta til salami. Det gjorde suses :D Jeg er nok litt dårlig til å variere, og da kan man bli litt lei.
|
Sitat:
|
Jeg er ikke akkurat ny, men nå etter mange mnd pause, som har gått bra; jeg har bare gått opp 2kg siden desember.
Nå føler jeg meg klar for en ny runde, og satser på å holde GINoll 100% i 3mnd. Det er det viktigste at insulinet/ bukspyttkjertelen får litt ferie den også!!! Er egentlig overrasket at kroppen min har tålt mere karbo enn tidligere, så det er tydelig at -20kg har hjulpet kroppen min med å tåle litt mer karbo. |
Gammel kunnskap ble som ny - og bedre!!! når jeg leste GI-Null i midten av mai. 20. mai var jeg igang med å spise etter Skaldemans prinsipp. Jeg er ikke særlig systematisk i denne prosessen, og det tror jeg faktisk er en fordel. Jeg har gjennom 20 års matmisbruk og sukkeravhengighet blitt ganske så avhengig av det å kontrollere inntak, trim etc. Det å kvitte seg med denne "tvangen" vil i seg selv gi en helsegevinst, både mentalt og fysisk, tror jeg :) Føler meg ganske rolig og fin så langt - men innrømmer glatt at jeg klatrer opp på vekta med ganske stor spenning - vil jo gjerne ha målbare resultater ;) Målebåndet viser ikke store forskjellen etter to uker, så de to kg i minus er nok vann. Jeg har egen journal som heter VakreVene på vei til harmoni - velkommen innom skal dere være!
|
Jeg er 70 år og har vært en opp- og nedslanker hele livet, og stadig på jakt etter nye måter å gå "raskt" ned i vekt på. Resultatet er at alt går tregt, kroppen vil ikke nedover.
Leste boken til Skaldemann, hadde den liggende i 2 år før jeg begynte å sette meg inn i Lavkarbo. Startet 1. juli, og gikk ned 1,5 kg første uken. Siden stoppet det opp. Var en uke på Finnskogtoppen fra 2. til 6. august. Der var også Skaldemann som fortalte om hvordan vi skulle spise, og vi fikk servert riktig mat hele uken. Et kjempefint opphold. Følte at det den uken skjedde noe med kroppen, men vekta hadde gått oppover vel 1 kg. :confused: Så nå får vekta hvile frem til 1. september, og da håper jeg den har begynt å gå nedover.:full: |
Rimelig ny... holdt på i 3 uker nå.
Jeg følger 50+ opplegget hans og det går faktisk over all forventning. Har utrolig lyst på grønnsaker av og til, men som regel er det en indikator på at jeg begynner å bli sulten. Til nå har jeg gått ned 6 kg. Raser ned i vekt, og da blir det mye lettere å ikke gi etter for fristelsen. Men er det noen som har oppskrifter de vil dele, så tar jeg i mot med åpne armer. :) Send meg gjerne post her inne. :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:03. |