![]() |
Sv: Marsipan
Gleder meg til å prøve disse :)
|
En kan brukes det søtningsmiddelet man vil. Jeg synes sukrin gir en kald smak. Men i fjor tror jeg at jeg blandet sukrin og splenda, da ble det bra. Også bruker jeg mye mindre enn oppskriften sier. Jeg husker jo ikke helt fra år til år hvor mye, men ca halvparten, også smaker jeg meg frem. I år tenkte jeg å prøve en splæsh cognac i, det må bli bra. også lage marispanbrød dekket med mørk sjokolade, og strødd med hakkede pistasjnøtter, det er skikkelig digg. Skjæres opp i tynne skiver og serveres til julekaffen.
|
"Abonerer" sier et par i tråden. Hvordan gjør jeg det?
Til nå har jeg bookmarket samtaler jeg vil følge, men det bare kludrer til bookmarks-lista mi (den i nettleseren min altså). |
Sitat:
|
Litt gammelt innlegg..men prøver og spørre her jeg så jeg slipper og starte en ny tråd.
Har prøvd meg på marispan i dag da jeg skal lage troika biter. Men marsipanen ble litt brun/rød...hva kommer dette av? Mandelmelet er vel ganske brunt det å? Brukte oppskriften her Ellers ble "deigen" god og jobbe med... |
Åh dette var noe som må testes!!
|
Sitat:
|
Prøvde denne, men fikk bare en tørr melete masse :( Hva har jeg gjort galt?
|
Sitat:
Og alltid må man tilpasse mengden eggehvite. Derfor skal man ikke helle i alt på en gang, for da kan man få for våt marsipan. |
Brukte mandelmel, men hadde oppi 5 stk. eggehviter. Likevel ble det bare en tørr masse :(
|
Og nå ligger det i en pose i kjøleskapet. Må prøve å finne på noe lurt å bruke det til...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Har forresten nettopp laga 400 g marsipan (med sukrinmelis) vart faaaaaarlig god. Noko skal i Delfiakake (har også laga funlight-gele) som skal gjerast ferdig i morgon. I tillegg så dypper me noko i sjokolade og forsøker å ete sivlisert.. |
Sitat:
250g mandler (som jeg skoldet selv) Malte dem i mandelkvern.. 2ts fruktose 1pisket eggehvite Syntes det ble litt tamt..og de malte mandlene var litt grovkornet.. Røra/deigen virka veldig tørr.. Jeg hadde så i 2-3ts til med fruktose, 1t vaniljesukker, en dash cognac, Kjørte det en stund i kjøkkenmaskin.. Deigen ble seig og fin å forme.. Laget marsipankuler satte de i kjøleskap.. De smakte nydelig neste dag.. :D |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05. |