![]() |
Sv: Tror jeg har gitt meg jeg...
Kjære Millsi og megselv.
Føler med dere og skjønner godt at ting kan stoppe opp. Men stå på dere, dette er en flott kur, og kanskje det er bare små justeringer som må til. En ting bemerker jeg, og det er de mange negative setninger som uttales her. La det være sagt med en gang, jeg er veldig opptatt av tankens kraft og enorme effekt (fordi jeg har erfaret det selv), så dere kan nå å klikke til en annen side hvis... Men altså hvis dere henger på enda, så prøv å bytte noen setninger ut med mer positive. Dette er vanskelig. Si i steden: Dette skal jeg klare for jeg vet jeg kan. Det er dyrt. Si i steden: Ting ordner seg, og jeg har de penge som skal til - til dette kosthold. Dette er slitsomt for meg. Si i steden: Denne ketolysekur prioriterer jeg framfor alt annet og jeg bruker den energi kostholdet gir meg til å få dette til. Dette høres så utrolig lett ut, og det er det faktisk. Jeg tror at ting blir som man tenker om dem. Synes man alt er slitsomt ja så ER det slitsomt. Synes man maten er dyr, ja så ER det dyrt, og synes man ting er vanskelig, ja så er det vanskeligheter man vil se i livet sitt. Det finnes plenty med stoff på nettet for dem som er interessert i tankens kraft og dens enorme potentiale. I allerbeste mening!!! :klem: |
Det at barn ikke spiser er vanskelig. Minstemann var så plaget av astma da han var 1 - 2 år at han ikke greide å spise. Man blir bekymret og det jeg gjorde var å gi han det han faktisk spise litt av for at han ihvertfall skulle få i seg noe mat.
Det er ikke bestandig den tankegangen er riktig. Det er bedre at ungene får seg litt næringsrik mat enn noe mer ikke-næringsrik mat. Man kjenner sitt barn og sine barns problemer best selv, men det kan være lurt å snakke med andre barn som har samme problem, kanskje de har noen gode løsninger som man ikke tenkte på? Jeg fant løsningen i Semper velling i Sverige. Fullkornsvelling uten sukker og tilsatt vitaminer. Dette greide han å svelge til tross for pusteproblemene og det ga ham mer styrke som igjen var positivt både for matutvikling og for helsen generelt. Det kan være en hard kamp å få barnet til å spise, ett lite skritt feil og ukers jobbing er strøket bort. Samtidig må man prøve å slappe av slik at man ikke overfører bekymringene til barnet og hele matsituasjonen blir stresset og en krigssone. Det er mange gode råd man kan komme med og jeg fikk og gode råd. Samtidig kjente jeg at jeg hadde piggene ute mot å ta i mot rådene, jeg var sliten av bekymring og mente at de som ikke hadde gått mine sko kunne vite hva jeg snakket om. Barn som ikke spiser er et følsomt tema og mange mener noe om dette. I etterkant ser jeg at alle gode råd var godt ment, samtidig så var det viktigste jeg lærte at man ikke skulle lage mange forskjellige retter til middag eller andre måltider. Det man skulle gjøre var å ikke blande for mye, men presentere en og en ting og så ren mat som mulig. Kjøttmiddager ble i steden for lapskaus og til minsten så ble det malt og gitt på flaske. Nå er han snart 4 år, men fremdeles får han velling på flaske når han er tett og ikke har ork til annet enn å trekke den pusten han trenger. Jeg får høre at nå er han for stor for flasken, men for meg er det viktig at gutten får i seg næring som er sunn og som hjelper kroppen hans. Jeg tror konklusjonen er at man må finne sin vei, sine løsninger når barn ikke spiser pga sykdom, men samtidig må vi ikke glemme å ta i mot råd, selv om det ofte kan føles som kritikk. Jeg fostår at du Millsi synes situasjonen nå er vanskelig og kanskje du heller skulle konsentrere deg om å kutte potet, ris og brød for deg selv, så kan du gå videre når du har mer energi og mer kontroll på maten til gutten din. :) |
Sitat:
Tak til dere andre for oppmintring. Jeg ihvertfal overbevist igjen. Skal holde ut litt til trengte bare en bitteliten pause i helgen..:lol: |
Kroppen vår er forskjellig. :) Blås i det og start på nytt.
|
Millsi og megselv. :storklem:
Stå på. Jeg sliter litt med motivasjonen om dagen jeg også, men håper å komme over på bedre tanker ganske så snart. |
Sitat:
|
Sitat:
Detta klarer vi! |
Sitat:
Må dere vente lenge da? Vi tenkte å vente til vi visste alt vi da..hehe. Så neste uke blir det legetime. Pleier ikke å være så lang venting på lege her. Men på sykehus..... |
Sitat:
|
Sitat:
Heisann. Har selv en sønn med spalte, snart 19 år. Hvor gammel er sønn din? |
3 år :D
Han har den vanligste formen og vi hadde sikkert aldri funnet det ut om ikke det var for andre problemer, og den er visst heller ikke til noe som helst plager eller sånt, bortsett fra at de vanligvis ikke fjerner falske mandler når drøvelen er delt. Hvor har sønnen din spalte? hatt noen plager? |
Sitat:
|
Jeg hadde spisevegring selv som barn, og vil bare si at det er noe man skal ta hennsynt til. Skjønner at det kan være vanskelig å lage to middager, men samtidig så er det utrolig viktig for barn å få et godt forhold til mat.
Barn er skjeden glad i ubehandlet kjøtt, og vil ofte foretrekke kjøtt i pølser eller kjøttdeig o.l, og det må det taes hensyn til om det er et barn som krever det... Jeg vet ikke hvilket forhold jeg hadde hatt til mat i dag, om jeg ikke hadde blitt tatt hensyn til da jeg var mindre... |
Hva med å snu alt på hodet?? Hva er det sønnen din spiser?? Kanskje DU kan ha en lavkarbovri på det han spiser?? Guttungen min spiser heller ikke noe særlig. Men det er fordi han har ADHD og går på medisin. Og da er han meget sjelden sulten...
Så, for å få ham til å spise noe i det hele tatt må jeg lage mat som han KANSKJE kunne bli fristet av. Det går mye i nudler :o og da lager jeg wok i tillegg. Blir det kjøttboller kjøper jeg dem som er laget av kylling for de har mindre karber. Vil han ha suppe lager vi lavkarbo tomatsuppe. Når det er pizza bruker jeg det samme fyllet som ham oppå ei lavkarbolefse. Jeg jeg prøver å si er: kom med noen matvarer guttungen din spiser så kanskje vi her kan komme med tips til lavkarbovrier/tillegg slik at du slipper unna med en middag hver dag. |
Sitat:
Vet ikke om noe av dette kan være til hjelp eller nytte overfor ditt barn, men kanskje noen uansett kjenner seg igjen :) Jeg valgte å ikke mase noe med maten i det hele tatt, lot ham få styre det selv. Lot ham få være med og lage mat.. finne sakte tilbake til matglede. Men tro meg - jeg hadde IKKE orket det om jeg ikke hadde hatt en god lege som tok min magefølelse på alvor... :) Masse lykke til!! |
Sitat:
Uansett, det er IKKE LETT - og all mulig lykke til til deg, jeg vet du trenger det!! :klem: |
Sitat:
Og skulle det ikke bli bra etter at operasjonen er over skal jeg virkelig tenke over det du skrev! For man vet aldri etter så lang tid med vanskelig forhold til mat, kan det ha blitt vanskelig og det må vi være forberedt på. Takk :klem: |
Sitat:
Han spiser også mye babygrøt nå som lillesøster har begynt med grøt og smørgrøt spiser vi ofte sammen :D Og det er ikke det at jeg må lage 2 middager, for jeg har vel stort sett måtte lagd litt forskjellig liksom, men nå krever min mat mer tid og vi spiser så veldig forskjellig hele tiden. Nei uff, vet liksom ikke jeg. Har bestemt meg for at dette med mat ikke skal være stress mer før operasjonen er over, men etter at jeg begynte på ketolyse føler jeg det er mer stress enn noen gang. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00. |