Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Informasjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Min Journal -> Min Blogg (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14971)

Huldr 19-09-07 09:34

Sv: Min Journal -> Min Blogg

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP (Innlegg 339396)

Alle kan legge til de brukerne en selv ønsker på sin venneliste, så en trenger ikke spørre, du kan legge til hele forumet om du har tålmodighet nok. En må derimot spørre om en ønsker å komme på andres venneliste.

Ah, da forstår jeg. Takk!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 339378)
Og en ting til: Kan man på noen måte se blogginnlegget man kommenterer mens man skriver? Det er jeg veldig avhengig av å kunne gjøre ... ellers glemmer jeg lett hva jeg ville si :o

Dette fant jeg ut av selv ... :o

Viclin 19-09-07 09:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP (Innlegg 339396)
Du får ha Journaltråden din slik den er, men ny aktivitet skal flyttes til Journalbloggen.

Men poenget er jo da nettopp at vi som da ønsker å beholde journalen ikke får noen svar der. Siden all aktivitet skal flyttes så ingen får svare.

Photobscura 19-09-07 09:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP (Innlegg 339401)
Du poster et nytt blogginnlegg for hver dag, hver gang du skriver om noe nytt. Hvis du bare skal svare på kommentarer, så gjør du det med en kommentar, lengre refleksjoner som svar på kommentarer poster du gjerne som et eget blogginnlegg. Struktur som matoversikt, veiing/måling og dagbok, bruker du kategoriene til. (Klikk her: http://forum.lavkarbo.no/blog.php?u=...gcategoryid=-1 så får du oversikten over alle innleggene uten kategori, da kan du raskt lese det du har skrevet uavhengig av det andre har kommentert, en enkel måte å få oversikt på, klikk kategoriene så får du oversikt over hver av de. Glimrende når en skal besvare spm som "Jeg spiser rett!!!!!!! Hvorfor går jeg ikke ned i vekt???!! :(")

Jeg skal lage en eksempelblogg nå i formiddag.

Jeg klarte på forunderlig vis å forstå det nesten av meg selv før jeg leste dette nå:D Sorry maset altså, men blogger har jeg aldri befattet meg med!
SÅ! Nå har jeg laga fire kategorier for de fire tingene jeg synes det er viktig å ha med seg i de personlige oppdateringene.

Takk HP, detta er gøy!

HP 19-09-07 10:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Viclin (Innlegg 339403)
Men poenget er jo da nettopp at vi som da ønsker å beholde journalen ikke får noen svar der. Siden all aktivitet skal flyttes så ingen får svare.

Du må flytte din aktivitet til bloggen for å få svar, ja. Det er ikke sånn at du må flytte i dag, vent noen dager og se hva som skjer, det er ikke så vanskelig.

NÅ skal jeg begynne på eksempelbloggen.

Gerd 19-09-07 10:16

Jeg har lagt til de som skal ha tilgang til bloggen på venneliste. Likevel er det noen som er på den lista som ikke får tilgang. Kan du sjekke ut det?

Summer 19-09-07 10:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 339424)
Jeg har lagt til de som skal ha tilgang til bloggen på venneliste. Likevel er det noen som er på den lista som ikke får tilgang. Kan du sjekke ut det?

Er du sikker på at de er på vennelisten din? Og hvis du har sjekket det, kan du da sende meg navnet på en som er på vennelisten som har tilgang, og en som er på listen din som ikke har tilgang (gjerne på PM).

HP 19-09-07 10:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 339424)

Jeg har ingen mulighet til å se/kontrollere vennelisten din.

Gerd 19-09-07 10:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP (Innlegg 339437)
Jeg har ingen mulighet til å se/kontrollere vennelisten din.

Fixa det :D Tok bare bort og la inn på nytt igjen..

Hvordan er det med "prikkesystemet" på bloggen, får vi ikke brukt det der?
Og går det an å endre slik at nyeste kommetarer til en blogg vises først?

:o

Photobscura 19-09-07 11:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 339440)
Og går det an å endre slik at nyeste kommetarer til en blogg vises først?

:o

Dét hadde vært kjekt :ja:!

Gerd 19-09-07 11:13

Og et spm til:

Blogger vi abbonerer på og som blir skrivd i, kommer ikke det på kontrollpanel over oppdaterte tråder?

Photobscura 19-09-07 14:22

Herremin! Dette er nesten FOR gøy:D
*Avhengig*

Photobscura 19-09-07 14:29

Hei hei! Her kommer masekråka:D

Jeg skjønner at dette fortsatt er helt ferskt. Men har lest litt rundt og forsket noe innmari på blogginga nå.

Så jeg har noen spørsmål!

*Er det mulig å få siste innlegg først? Eller er det en innstilling man kan fikse sjøl?
*Kan man få på plass en quote-funksjon i bloggene? Er jo veldig praktisk da:)
*Jeg føler nå at en av de funksjonene jeg kommer til å få mest bruk for er "abbonerte blogger", men den ligger ikke så lettilgjengelig, ville det ha vært mulig at den kunne ha vært tilgjengelig i baren til venstre med en gang man trykker seg inn på blogger?

Huldr 19-09-07 14:32

Jeg ser for meg at det kan bli veldig gøy å blogge selv, men det er ikke akkurat lettvint å navigere seg rundt for å finne det man vil lese av andre ... :cool:

Tusta85 19-09-07 15:28

Men atte... Jeg har ingen på min venneliste, men likevel så har folk kunnet kommentere og lese innleggene mine. Har jeg misforstått noe?

HP 19-09-07 15:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tusta85 (Innlegg 339530)
Men atte... Jeg har ingen på min venneliste, men likevel så har folk kunnet kommentere og lese innleggene mine. Har jeg misforstått noe?

Du trenger bare venneliste om du ønsker å begrense tilgangen til bloggen din, i utgangpunktet har bloggene samme tilgangsbegrensning som forumet min journal.

Tusta85 19-09-07 15:31

Aha... Da skjønner jeg! Takk for svar! :)

Nett 19-09-07 19:25

Sikkert et dumt sp.mål, men jeg finner faktisk ikke ut hvordan jeg lager meg en blogg.:o Har vært inne på mitt blogg-panel men hva skal jeg gjøre/velge for å få laget en blogg??

Sprudle 19-09-07 19:34

Er det mulig å få fotoalbum? (sånn Facebook-aktig).

Hyper 19-09-07 19:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 339504)
Hei hei! Her kommer masekråka:D

Jeg skjønner at dette fortsatt er helt ferskt. Men har lest litt rundt og forsket noe innmari på blogginga nå.

Så jeg har noen spørsmål!

*Er det mulig å få siste innlegg først? Eller er det en innstilling man kan fikse sjøl?
*Jeg føler nå at en av de funksjonene jeg kommer til å få mest bruk for er "abbonerte blogger", men den ligger ikke så lettilgjengelig, ville det ha vært mulig at den kunne ha vært tilgjengelig i baren til venstre med en gang man trykker seg inn på blogger?

Abbonerte logger??..
Nå spør sikker jeg VELDIG dumt, men er det de bloggene du vil "abbonere"på ..Altså de du vil ha oppdateringer på??.....Følge med på?

Pipp 19-09-07 19:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nett (Innlegg 339643)
Sikkert et dumt sp.mål, men jeg finner faktisk ikke ut hvordan jeg lager meg en blogg.:o Har vært inne på mitt blogg-panel men hva skal jeg gjøre/velge for å få laget en blogg??

Gå inn på bloggkontrollpanelen din og deretter inn på bloggtittel og bloggbeskrivelse....Der legger du inn hva du vil bloggen skal hete og hva hensikten er med den...

For å legge til første innlegg må du til "gå til min blogg" og deretter "post til min blogg"

Prøv det Nett :ja:

Photobscura 19-09-07 19:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hyper (Innlegg 339655)
Abbonerte logger??..
Nå spør sikker jeg VELDIG dumt, men er det de bloggene du vil "abbonere"på ..Altså de du vil ha oppdateringer på??.....Følge med på?

Abbonerte blogger ja, akkurat som når du trykker på kontrollpanelet ditt her, og alle tråder du har skrevet i dukker opp. Jeg forstår det sånn at man må abbonere ved å velge "abboner på bloggen", at man ikke får det automatisk ved å skrive der??!?
Når man skal se på bloggene man abbonerer på så må man trykke blogger > kontrollpanel > abbonerte blogger.

Tuppen 20-09-07 17:46

blir visst opptatt her i kveld ja :o
må komme meg inn i systemet her hehe

Tussa 20-09-07 18:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 339504)

Signerer dette, jeg og.

I tillegg så savner jeg det at man kan se kostholdsfilosofier, uten å måtte gå inn på profilen som nå.

jeef-micro 20-09-07 18:47

Er det bare jeg som synes dette ikke er bare positivt? Jeg vil gjerne beholde journalen min jeg... synes det blir så vanskelig å ha "noen venner" og kanskje vil ikke de være venner med meg osv... Skjønner at en del har vært plaget av at noen har brukt informasjon mot de IRL, men er det nødvendig å kutte ut å få kommentarer i de journalene som allerede er? Og om jeg vil ha venner, hvordan legger jeg de i så fall til??

Jeg har vært inn der og opprettet blogg, og prøvd å finne ut av systemet,men jeg er akkurat nå bare frustrert over hele greia, og synes den er uoversiktlig...

Photobscura 20-09-07 19:13

Jeef: Du må ikke ha begrenset tilgang i bloggen din om du ikke vil. Det er bare et alternativ for de som ikke vil ha bloggen sin åpen for alle, å lukke den for alle som ikke er på vennelista:)

Tussa 20-09-07 19:22

Jeg syntes også det var uoversiktlig til å begynne med, men det gikk ikke så lang til før jeg fant ut av det. Gi det litt tid, så skal du se det bedrer seg.

Morsomt med blogg! Men det er vanskeligere å følge de man vil følge, for en blogg inneholder så mye mer enn journalen gjorde. Og spesielt er det tidkrevende nå som journalene fortsatt er aktive, da blir det dobbelt opp liksom.

jeef-micro 20-09-07 21:31

men hvor lang tid vil det ta før vi ikke får kommentarrer i journalene da? Jeg har innmari mye å tenke på for tiden, og når jeg da ikke helt forstår bloggen er jeg litt redd jeg ikke har noe sted å skrive og få kommentarer... JEg vil gjerne beholde journalen min slik den er nå inntil jeg har energi nok til å sette meg inn i den bloggtingen...

nalana 21-09-07 11:07

Oy, skal si det har skjedd spennende ting akkurat når jeg har vært nesten offline i noen dager!:D
Virker kjempepositivt dette synes jeg, men føler meg litt i bakevja siden jeg ikke har vært her på noen dager.:confused:
Tenk om alle har etablert vennskap allerede, og ingen vil være venn med meg?:hylgrine:

;)

Anne 21-09-07 12:39

Noen spørsmål.

Synes bloggene våre for "ikke inviterte/de som ikke står på vennelisten" ?

Hvis jeg lager en begrenset tilgang på bloggen min, og glemmer å legge til noen i vennelisten min, som jeg faktisk gjerne ville ha der. Hvordan er det mulig for vedkommende å se min blogg, for event å spørre om å få tilgang? Eller kanskje de synes det er vanskelig...Ikke lett dette.:(

Er det mulig å "prikke" innlegg i bloggene? Jeg ser at en blogg kan rangeres, men det er ikke alltid hele bloggen er god selv om enkelte innlegg er det....

Kan noen forklare litt om "Foreldrekategori" Skjønner ikke den helt jeg...

Kommer kanskje noen flere spørsmål og funderinger...:o

nalana 21-09-07 13:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 340250)
Noen spørsmål.

Synes bloggene våre for "ikke inviterte/de som ikke står på vennelisten" ?

Hvis jeg lager en begrenset tilgang på bloggen min, og glemmer å legge til noen i vennelisten min, som jeg faktisk gjerne ville ha der. Hvordan er det mulig for vedkommende å se min blogg, for event å spørre om å få tilgang? Eller kanskje de synes det er vanskelig...Ikke lett dette.:(

Er det mulig å "prikke" innlegg i bloggene? Jeg ser at en blogg kan rangeres, men det er ikke alltid hele bloggen er god selv om enkelte innlegg er det....

Kan noen forklare litt om "Foreldrekategori" Skjønner ikke den helt jeg...

Kommer kanskje noen flere spørsmål og funderinger...:o

Har ikke svar på spørsmålet dit, for jeg har akkurat oppdaget dette nye, men jeg vil gjerne tipse om å bruke medlemslista. Den er ganske lang, men det er allievel ganske fort gjort å gå igjennom den, og så er du sikker på at du ikke glemmer noen.

Selv lurer jeg på om jeg skal sende mail til de jeg har lagt til min venneliste. Ser egentlig ikke ut som det er nødvendig, siden min blogg bare vil synes for mine venner...:cool:

Hvordan gjør dere andre det?

Anne 21-09-07 13:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nalana (Innlegg 340254)
Ser egentlig ikke ut som det er nødvendig, siden min blogg bare vil synes for mine venner...:cool:

Vet du om vennelisten er den samme for blogg som forum generelt? Eller er det mulig å ha to vennelister?

nalana 21-09-07 13:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 340256)
Vet du om vennelisten er den samme for blogg som forum generelt? Eller er det mulig å ha to vennelister?

Fant bare et alternativ, så den gjelder nok for begge deler. Jeg har ikke brukt min før på forum generelt, derfor spiller det ingen rolle for meg om det bare er en, men det kan kanskje bli litt kræsj for noen som har vendt seg til å bruke den allerede...

jeef-micro 22-09-07 12:13

Jeg synes det er litt trist at man kan "plukke ut" noen få å være venner med jeg da... trodde liksom det holdt med et lukket forum her inne

Og er disse blogene noe man kan google seg frem til? jeg vil helst være anonym, og har heller ikke journalen min der som man kan linke/google slik det har vært.

wander 22-09-07 13:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 340250)
Kan noen forklare litt om "Foreldrekategori"

Tror det er hvis du vil lage en kategori rett under en annen.

Feks at hovedkategorien kaller du "slanking" og da kan den være foreldrekategori til "måling og veiing" og en annen "oppskrifter"

Testet... Det er bare en måte å legge de forskjellige kategoriene i den rekkefølgen du vil ha dem i... :)

Nille 22-09-07 13:07

Må tilstå at jeg har gitt opp hele blogg-styret. Jeg syns at det er (ser) rotete og uoversiktlig (ut). Og jeg kommer IKKE til å åpne blogg. Jeg kunne godt tenkte meg å beholde journal - men siden det ikke er mulig for andre å kommentere er det jo ikke helt vits i det heller. Jeg kommer kanskje til å fjerne journalen min og slutte med journalføring i det hele tatt. Det som allerede står der er det greitt å finne tilbake til.

Jeg høres gjerne sur ut, men det er ikke meningen å virke sur eller negativ. Jeg er bare den som må ha struktur og orden (og visuell ryddighet i det jeg leser/ser på) og det syns jeg ikke det blir med dette blogg opplegget. Som jeg sa syns jeg det er rotete og uoversiktlig og jeg kommer heller ikke til å bruke tid å energi på å lese/prøve å finne frem. Sorry ! :o

jeef-micro 22-09-07 13:46

Jeg føler mye det samme som deg Nille... og jeg synes det er kjempetrist, for jeg setter stor pris på tilbakemeldinger fra deg...

Nille 22-09-07 13:52

:klem: Go' du Jeef'ern ! Om det er noe du ønsker kommentar på må du bare sende meg en link til posten det står i, så skal jeg nok klare å svare :o

Hyper 22-09-07 14:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro (Innlegg 340044)
Er det bare jeg som synes dette ikke er bare positivt? Jeg vil gjerne beholde journalen min jeg... synes det blir så vanskelig å ha "noen venner" og kanskje vil ikke de være venner med meg osv... Skjønner at en del har vært plaget av at noen har brukt informasjon mot de IRL, men er det nødvendig å kutte ut å få kommentarer i de journalene som allerede er? Og om jeg vil ha venner, hvordan legger jeg de i så fall til??

Jeg har vært inn der og opprettet blogg, og prøvd å finne ut av systemet,men jeg er akkurat nå bare frustrert over hele greia, og synes den er uoversiktlig...

Jeg er litt enig her jeg...Synes dette virker rotete...
Føler det er mye jeg ikke får med meg, må leite etter nye innlegg osv..Uoversiktlig synes jeg da.....

Huldr 22-09-07 14:45

Jeg har tenkt slik at jeg må prøve å blogge - og at det er noe nytt og spennende. Men det krever en god del energi å lage en ordentlig blogg. Og jeg synes det er mer et supplement til enn en erstatning for dagbøkene. Tidligere har det jo vært forsøk på å få til begge deler, men da var det ikke så mange som lot seg friste til å blogge.

En blogg vil aldri kunne erstatte en journaltråd, det er og blir noe helt annet. Ikke nødvendigvis dårligere, men de oppfyller forskjellige behov. En blogg blir veldig et sted for én person, mens en journaltråd er mer del av et fellesskap.

Det som kanskje har vært oppfattet som negativt av noen, nemlig det at det blir mye "prat" og at man ikke finner så lett frem i tråden, er faktisk noe av det som gjør den fin og levende. Temaer oppstår av seg selv og utdypes, tar uventede vendinger, og vennskap og forståelse oppstår.

I en blogg blir det mer lukket og styrt, og det er nesten en forutsetning for å gidde å lete seg frem til en blogg at man kjenner vedkommende fra før.

Så derfor har jeg nok en følelse av at forumet ikke blir helt det stedet lenger som det har vært ...

En annen ting er at det er mange her som ikke kommer til å følge med over til bloggene, og da taper vi mye.

Jeg vil appellere om at det tas en ny tenkerunde på dette om en tid ... Når bloggene har vært i funksjon en stund. At brukerne blir spurt hva de foretrekker - igjen etter en stund, slik at bloggene får en sjanse. Da mener jeg ikke at bloggene skal bli borte - men at de som vil kanskje kan ha journal i stedet for eller i tillegg ...

jeef-micro 22-09-07 16:04

veldig bra forslag Frøy :) er jo forsåvidt enig i at vi må gi det en sjanse, men jeg føler at dette er på en måte ble opprettet litt over hodet på enkelte (les: meg) jeg ante ikke at bloggene fantes før mange har lagd de, og greier ikke å henge med på hvordan de fungerer, siden det ikke er noe forklaring på det, og jeg føler dette med venner blir veldig ekskluderende for de som da ikke får være venn med folk...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:24.