Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Barns kosthold (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Spise potet eller ikke? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12204)

mertan80 30-03-07 21:58

Sv: Spise potet eller ikke?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nalana (Innlegg 251501)
Har du ikke svaret der? Kom igang med å spise mer grønnsaker. Da blir det ikke så tydelig at dere voksne ikke spiser poteter. Og hvis du er heldig så velger også ungene mer grønnsaker og mindre potet etter hvert. Kan jo bare si at mamma og pappa liker grønnsaker bedre enn poteter.

Skal spise grønnsaker..men ikke enda..må vente noen uker med det.nå så er det mest tomme kallorier..så da venter vi.

Huldr 30-03-07 23:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mertan80 (Innlegg 251746)
Skal spise grønnsaker..men ikke enda..må vente noen uker med det.nå så er det mest tomme kallorier..så da venter vi.

Grønnsaker er så LANGT FRA tomme kalorier! Det er egentlig en ganske stor risiko å ta å gi seg inn på et slikt kosthold uten å vite hva man gjør. Skal man ikke spise grønnsaker, må man være enda mer nøye med å få i seg de rette næringsstoffene.

Sorry, men jeg blir litegrann provosert av holdningene dine. Synes det er rart at du ikke unner ungene dine like bra mat som du unner deg selv. Har du tenkt på at du kan forebygge at de får overvekts- og kanskje andre helseproblemer ved å la dem få skikkelig mat bestående av både kjøtt, fisk og grønnsaker?

Det er potet og brød og pasta som er tomme kalorier ... helt greit å spise litt av, men ikke noe å fore opp oppvoksende barn og unge på.

Uff, ikke meningen å være sint, men ... :o

mertan80 30-03-07 23:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 251787)
Grønnsaker er så LANGT FRA tomme kalorier! Det er egentlig en ganske stor risiko å ta å gi seg inn på et slikt kosthold uten å vite hva man gjør. Skal man ikke spise grønnsaker, må man være enda mer nøye med å få i seg de rette næringsstoffene.

Sorry, men jeg blir litegrann provosert av holdningene dine. Synes det er rart at du ikke unner ungene dine like bra mat som du unner deg selv. Har du tenkt på at du kan forebygge at de får overvekts- og kanskje andre helseproblemer ved å la dem få skikkelig mat bestående av både kjøtt, fisk og grønnsaker?

Det er potet og brød og pasta som er tomme kalorier ... helt greit å spise litt av, men ikke noe å fore opp oppvoksende barn og unge på.

Uff, ikke meningen å være sint, men ... :o

For MIN diett nå så er det tomme kallorier...Jeg tar endel utenom for å få i meg det jeg trenger.
Mine barn er foreløbig ikke overvektige.
Ungene mine spiser da masse fisk,kjøtt og grønnsaker.
Hadde vært noe helt annet om jeg hadde dratt de med på mcDonalds flere ganger i uka.Vi spiser vanlig mat vi..de dør da ikke av å spise poteter.det spiser de heller ikke hver dag(hvis noen tror d).

Skjønner ikke helt at jeg må forsvare mine meninger på det..men men

Alle har da rett til å ha en mening..deg gjelder oss begge..så bli så provosert du bare vill..:p

Huldr 31-03-07 00:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mertan80 (Innlegg 251793)
Alle har da rett til å ha en mening..deg gjelder oss begge..så bli så provosert du bare vill..:p

Okay ...

mertan80 31-03-07 00:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 251801)
Okay ...

hele tråden her har jo kommet helt ut av kurs for å si det sånn..jeg har nok vært litt for rask til å stille et spørsmål uten å forklare meg ordentlig.
jeg har prøvd så godt jeg kan å forsvare min mening..med mer eller mindre hell..:D

er åpen for det meste..og kan skjønne at folk blir provosert.det blir jeg også når jeg ikke er enig i en mening andre har eventuelt.
er foreløbig ganske fersk her..noe som sikkert merkes.:o

kunne vel ha forklart endel om meg her..hvorfor jeg spiser som jeg gjør osv..men det får bli en annen gang.
har fått svar på det hovedspørsmålet var..og alle har sin mening..og det er vel det man har et forum for også?å få andres meninger,syn på ting og hjelp osv..:)

Tror jeg må prøve meg på en mindre irriterende tråd neste gang:D

GOD PÅSKE!!!

Huldr 31-03-07 01:00

Beklager om jeg tråkket over dine grenser. Vi har tradisjon for å være litt "vaktbikkjer" her ... ;) Vi som har vært her lenge føler oss litt ansvarlige for å informere og si fra. Jeg vet at ikke alle setter like stor pris på det (de fleste gjør det), og det er selvsagt helt greit at du sier fra! :)

Når det er sagt synes jeg ikke tråden her har sklidd ut, og det er ikke noe irriterende med spørsmålsstillinga di! Som noen andre sier her, så er det en del vante tanker som blir ganske omsnudd etter en tid med lavkarbo.

God påske :)

mertan80 31-03-07 01:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 251812)
Beklager om jeg tråkket over dine grenser. Vi har tradisjon for å være litt "vaktbikkjer" her ... ;) Vi som har vært her lenge føler oss litt ansvarlige for å informere og si fra. Jeg vet at ikke alle setter like stor pris på det (de fleste gjør det), og det er selvsagt helt greit at du sier fra! :)

Når det er sagt synes jeg ikke tråden her har sklidd ut, og det er ikke noe irriterende med spørsmålsstillinga di! Som noen andre sier her, så er det en del vante tanker som blir ganske omsnudd etter en tid med lavkarbo.

God påske :)

det var det jeg ville frem til..du tråkket ikke over..jeg tenker ikke på det sånn..men man blir jo i forsvarsposisjon med en gang..hehe..sier det igjen..er glad for alle svar og meninger..skjønner dere vaktbikkjer..:D ..dere må jo passe på litt her..hehe

ja er som sagt ganske fersk ja...og jeg tror at jeg sikkert kommer til å forandre mening om visse ting etterhvert..tar vel bare litt tid..ting blir jo så "inngrodd"..hvis du skjønner hva jeg mener..men er vel foreløbig ikke overbevist ang poteter til mine barn..:cool:

Huldr 31-03-07 01:15

Neida, det er jo uansett helt greit med poteter så lenge de får grønnsaker også :ja: Skjønner veldig godt dilemmaet med å spise noe annet enn barna. Kanskje dere kan forklare dem at de trenger mer "løpemat" (=karbohydrater, Lises søte uttrykk overfor poden hennes :D) enn det dere gjør fordi de er mer i bevegelse, og at dere må la være å spise sånn mat akkurat nå.

Lykke til videre! :) (Og håper dere begynner med litt grønnsaker snart :o)

Hedda:) 01-04-07 13:11

Jeg ser ikke helt problemet her jeg, for å være ærlig. http://www.pratekompaniet.net/forum/...con_imslow.gif

Kan du ikke bare i noen dager fremover lage middag uten poteter, da? Det er jo ikke noe å lage så stort nummer av. :) Og grønnsaker er jo bare sunt. Lag f.eks. blomkålmos en dag, istedenfor potetmos. Varier litt fra dag til dag.

Det er jo verken et problem at ungene spiser poteter, eller at de ikke gjør det. ;)

Kristian 02-04-07 19:31

Jeg mener det er viktig at barna er vant til karbohydrater for hvis de har ett lavkarbokosthold i hele oppveksten vil de bli syke hvis de går over til ett høykarbokosthold senere i livet.
Samtidig er det viktig å gi dem gode matvaner. Måtehold er vel stikkordet her.

Iset 02-04-07 19:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kristian (Innlegg 252744)
Jeg mener det er viktig at barna er vant til karbohydrater for hvis de har ett lavkarbokosthold i hele oppveksten vil de bli syke hvis de går over til ett høykarbokosthold senere i livet.
Samtidig er det viktig å gi dem gode matvaner. Måtehold er vel stikkordet her.

Den synes jeg høres litt drøy ut. Men uansett så blir de vel vandt med karbohydrater uten å spise poteter, vanlig pasta og vanlig ris? Det går fint an å vokse opp på fullkornspasta, grov ris og grønnsaker, og litt knekkebrød og grovt brød.

Hedda:) 02-04-07 20:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 252750)
Den synes jeg høres litt drøy ut. Men uansett så blir de vel vandt med karbohydrater uten å spise poteter, vanlig pasta og vanlig ris? Det går fint an å vokse opp på fullkornspasta, grov ris og grønnsaker, og litt knekkebrød og grovt brød.

Ja, selvfølgelig! Barna skal da ikke vokse opp uten karbohydrater, men man velger selvsagt de sunne karbene. Og det er vel ingen som sier man skal bannlyse poteter fra barnas kosthold, men jeg ser ingen grunn til å lage det til middag hver dag hjemme.

Iset 02-04-07 20:43

Helt enig, Hedda. Det å skulle bevisst innføre sukker, poteter, hvit ris og hvit pasta fordi ungene må tåle det til senere er jo latterlig. En gang iblandt er helt ok.

Hedda:) 02-04-07 20:46

Ja, akkurat det jeg mener også.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.