![]() |
Sv: Suppetråden!
~ € Sterk tomatsuppe for selvmedliden sjukling € ~
Når man er syk og ikke orker lage mat eller å handle, er det deilig å slenge sammen noe fra skapene. Denne er chilisterk og henter inspirasjon fra Mexico. 1 ss smør/stekeolje 2 ss grovhakket løk 3 fedd hvitløk 1 ss tacokrydder* 1 grovhakket soltørket tomat 1 boks grovhakket tomat 1/4 ts chipotlepasta** 1 terning kyllingbujlong 3 dl vann 1 ss rømme 1 ss revet ost Varm smør/stekeolje i en kjele. Ha i løken og stek den myk. Ha i hvitløken, og surr i noen minutter. Ha i krydderet og la det varmes i noen sekunder. Hell over tomatene, ha i soltørket tomat, chipotle og buljongterning. Ha i 3 dl vann, og la det koke i 10 min. Kjør suppen glatt med stavmikser eller i en blender. Spe med vann hvis du vil ha en tynnere suppe. Hell suppen over i en bolle, ha i rømme og revet ost. *Oppskrift på hjemmelaget tacokrydder finnes det mange av, både på forumet og ellers på nettet. **Kan sløyfes. Ikke alle liker den røkte smaken, jeg synes det gir en spennende dybde til tomatsmaken. |
Klara: Tror du har blandet sammen stjernene. ;)
Hm, kan ikke huske å ha sett chipotle i butikkene her, men jeg skal absolutt lete etter det nå! Jeg liker røkt smak! |
Sitat:
Jeg fant det endelig på Mega, i tacohyllen. Litt rar smak, men taco er ikke det samme uten nå :smile: |
Ja, hvorfor er ikke denne klistret? Kan noen klistre den?
|
Sitat:
|
Dette er jo himmel på jord for en suppe elsker som meg!
|
Re: Suppetråden!
Jeg elsker supper! Tusen takk!
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:34. |