![]() |
Sv: Mensblødninger
Skal ta p-sprøyta igjen på fredag for å stoppe dette. No er det 4 uker siden snart og eg orker ikkje meir, blir jo drita sur på heile greia :)
|
Gid jeg kunne få den, jeg har ingen planer om flere barn!
|
Eg vil ha barn, men inntil mannen i mitt liv dukker opp så får eg heller bruke sprøyta :)
|
Ja, jeg gikk på denne tidligere, fra jeg sluttet til jeg ble gravid tok det 7 mnd for meg. Da tok jeg siste sprøyta i januar, og ble gravid i oktober. Ha det litt i minnet når mannen er funnet, det kan ta lang tid å få dette ut av systemet ;)
|
Jepp veit, men skal snart ha ei pause uansett :)
Vil ikkje gå så altfor lenge på den i gangen og nå er det jo ikkje vits i det hele tatt i og med at mensen kommer hele tiden eg skal inn i ketose :) |
Er det rart jeg er glad i dette forumet? Her finner man jo en forklaring på det meste.
Har hatt uregelmessig menstruasjon i alle år. Mistenker pcos (men har aldri fått det undersøkt, lider av legeskrekk), og har vært glad og fornøyd over én av bivirkningene, nemlig sjelden mens. 2-6 ganger i året har vært det typiske. Det har vært helt i orden, ettersom at jeg har fryktelig kraftig menstruasjon (hele tiden redd for lekkasjer), og fordi jeg har fryktelige kraftige menssmerter. Kaster opp og kaldsvetter, diare og så vondt i magen at jeg har lyst til å skrike. Noe forbanna dritt altså! Var kjempehappy da jeg fikk mensen første gang etter påbegynt ketose. Var ikke noe unormalt i at jeg fikk mensen da, ettersom at det var et par måneder siden sist. Det som var så flott var at jeg ikke hadde menstruasjonssmerter i det hele tatt. En helt ny opplevelse for meg :D Men nå kommer altså mensen igjen! Kraftigere enn noen sinne, og bare 2 uker siden jeg fikk mensen sist :mad:. WTF!? tenkte jeg da. Dette vil jeg ikke ha noe av! Jeg forventet jo å få mer regelmessig menstruasjon hvis jeg gikk ned i vekt altså. Men ikke DETTE :mad:. Ble litt bekymra også selvfølgelig. Så finner jeg altså denne tråden. Ble beroliga. Krøll på menstruasjonssyklusen er altså ikke helt uvanlig, og jeg kan forvente at det går over etterhvert. Forhåpentligivs... Fant blant annet dette fra Torkil i en annen tråd: Sitat:
Sitat:
HAr forsøkt å google litt, men finner ikke noen nærmere og mer detaljert forklaring på hvorfor dette skjer. Noen som har noen tips? Hvorfor er det egentlig sånn at man har flere mannlige kjønnshormoner som overvektig? Hvorfor normaliseres det på ketolyse? Og hvorfor får man mensen i et kjør kanskje i flere måneder i overgangen??? Sorry langt innlegg, men er det bare jeg som alltid vil vite HVORFOR ting skjer?) |
Sitat:
Man kan godt regne med et år uten prevensjon før man blir gravid uten at det er noe galt av den grunn. Selv med godt lanlagt sex i de fruktbare periodene. :) Når det er sagt så nekter min fastlege å sette kvinner på p-sprøyten, nettopp fordi mange får problemer med å bli gravid etterpå. Hormonell prevensjon er noe dritt egentlig. Sitat:
Jeg kartlegger min egen syklus som prevensjonsmiddel og liker å ha oversikt og forståelse for hva som foregår der nede. Om jeg kan forvente blødninger i hytt og gevær, og uregelmessige sykluser kan jeg ikke forstå annet enn at lavkarbo har ugunstig effekt på den kvinnelige hormonbalansen? Spesielt om man har en "normal" syklus før man starter med ny diett. Mer informasjon om hvordan lavkarbo har effekt på progesteron, FSH, LH og østrogen hadde vært flott. Spesielt i forhold til eggløsning og lutealfase. Jeg blir nemlig litt bekymret av å lese erfaringene i denne tråden. :confused: På forhånd takk! :) |
Jeg har vel ikke noen faglig kompetanse på området, men jeg kan opplyse om at for min del, og det finnes flere tråder som forteller det samme, at syklusen normaliserer seg over tid.
Før lavkarbo (og særlig før p-piller) så hadde jeg lange og kraftige blødninger (8-9 dager ..!), noe kortere etter at jeg begynte på p-piller. Den første tiden etter at jeg begynte med ketogent kosthold var syklusen på bærtur, og jeg menstruerte ikke minst svart (noe jeg senere fant ut at rett og slett var en utrenskning, og har ikke opplevd det senere). Men jeg tror det gikk godt over et halvt år, og da hentet syklusen seg inn, jeg har nå mensen i ca 4 dager, og blør sånn akkurat passe mye. Fra å være ekstremt dårlig med kramper i mellomgulvet og fast proseryde med smertestillende og varmeflaske på magen, nærmest sengeliggende første menstruasjonsdag, så har jeg nå litt sånn småkramper dagen før menstruasjon, and that's it. PMS er ikke minst et blekt minne! :) |
Sitat:
|
Hmm...jeg har hormonspiral, og det er over en uke til jeg skal ha mensen nå, men jammen kommer den ikke nå *oppgitt*
Men da vet jeg vel vertfall hvorfor. Har vært mye kluss siden jeg satte den inn i høst. |
Ser det er mange her som har opplevd blødningsforstyrrelser etter å ha begynt på lavkarbo, så også jeg.
Har hatt hormonspiral i 15 år nå, og har ikke hatt en eneste blødning, før nå. Holdt på å få sjokk her, blødninger har liksom vært noe andre har, lucky me :-) Men nå, etter ei uke i ketose så skjer det altså. Siden dette er noe mange opplever på lavkarbo/ketolyse så må det vel være en slags medisinsk forklaring på dette......... Hva er det egentlig som skjer? Anyone? Torkil? |
Jeg er også ganske frustrert over dette. Jeg begynte med P sprøyte i februar i fjor. Blødde konstant de første 4 mnd, men litt ut i sprøyte nummer 2 stoppet det, og det har bare kommet bittelitte grann en gang i mnd etter dette.
Nå for snart 2 mnd siden. Omtrent da jeg kuttet i karboinntaket, så kom den tilbake og har ikke sluttet siden! Noen som kan GJETTE hvor lei jeg er av MENSEN???????? Konstant i snart 9 uker nå!!! :eek: :mad: Men jeg har ikke tenkt på det før nå at det kan ha noe med kosten å gjøre.... Vil det forsvinne igjen da??? :confused: |
Sitat:
Men jeg har merket 3 ganger at når jeg først er flink med karbo'ene, og så detter av lasset et par uker så kommer mensen ca en ukes tid etter jeg strammer inn på kosten igjen. Anker ikke hvorfor... Men tydeligvis noe som trigges. Ganske merkelig følelse å bli så glad for en naturlig reaksjon som de fleste er dritt lei :rolleyes: |
Eg får mensen hver gang eg går inn i ketose. Er akkurat begynt på ketolyse igjen og forventer å få mensen igjen innen helga. Da varer den frem til neste p-sprøyte som er i slutten av februar. Derfor INGEN pauser eller sprekker for meg før eg skal i bryllup i sommer :)
|
Sitat:
Jeg synes det er helt creepy hvor mange det er som får forstyrret og unormal syklus på lavkarbo. Bekymringsverdig nesten. Er det ingen som vet hvordan lavkarbo har en effekt på den kvinnelige hormonelle balansen og hvorfor? Da tenker jeg spesielt på eggløsning, lutealfase, progesteron, FSH, LH og østrogen. Dere vet jo ALT annet her inne! :D Selv har jeg eggløsning som normalt, men har ikke gått på lavkarbo lenge. Men sist gang jeg hadde mensen var den svært lett og kort. Håper at det var en engangsaffære. |
Mange av de som tyr til lavkarbo har PCO eller andre hormonforstyrrelser tidligere. For oss skal det være utelukkende positivt.
Når det gjelder sprial så oppfatter vel kroppen det som en "feil" i systemet, noe den prøver å fikse når karbene ikke lenger tåkelegger alle impulser og funksjoner. Tror JEG da... :rolleyes: |
[quote=Bacon;615077]
Jeg synes det er helt creepy hvor mange det er som får forstyrret og unormal syklus på lavkarbo. Bekymringsverdig nesten. Er det ingen som vet hvordan lavkarbo har en effekt på den kvinnelige hormonelle balansen og hvorfor? Da tenker jeg spesielt på eggløsning, lutealfase, progesteron, FSH, LH og østrogen. Dere vet jo ALT annet her inne! :D Synes det er skummelt jeg også.... |
Lavkarbo stabiliserer hormonene, men det kan ta tid før man merker bedringene. Hvis dere synes det er skummelt, så kan dere jo tenke på i sammenligning hva det gjør med hormonene å spise stivelsesrik og sukkerholdig mat med tanke på f.eks insulinproduksjonen. DET synes jeg er skummelt. Ikke minst så tilfører man kroppen frivillig hormoner med p-piller, sprøyter og andre hormonprevantiver, og der er mange ukritiske.
Det er flere eksempler på hvordan folk blir fri for PCO og PCOS, blir lettere gravide etter å ha forsøkt i lange tider etc. Men man må være tålmodig, og det å stadig å ha sprekker forvirrer kroppen, og særlig hormonelt. Jeg kan med sikkerhet si at min syklus aldri har vært så klokkeren og uproblematisk noensinne som på lavkarbo. Men det tok tid før det stabiliserte seg. |
Sitat:
Dette er snakk om kvinner både på og av hormonell prevensjon. Hormonell prevensjon overstyrer kroppens egne hormoner uansett, og derfor synes jeg det er enda rarere at så mange opplever at de får forstyrrelser etter de starter på lavkarbo. De fleste hormonelle prevensjonsmidler baserer seg på tilførsel av progesteron, som fører til at kvinner ikke får eggløsning. Man lurer kroppen til å tro at den nettopp har hatt eggløsning rett og slett. For å si det helt enkelt iallfall. Så hvordan forstyrrer lavkarbo denne "balansen", en tilstand som i virkeligheten er helt naturlig. En tilstand som alle oss som har normal og upåvirket av hormoner gjennomgår hver syklus (bare ikke hele syklusen). For at man skal oppleve forandringer og unormale sykluser må det skje noe her, og jeg er interessert i hva. Det er kanskje ikke bare bare å hoppe til konklusjonen at det er sunt blir vel heller, det trenger ikke være helt riktig? Mulig det er det, det håper jeg jo virkelig. Men for å finne ut av det så må vi jo vite hva det er som faktisk skjer. :) Og hva med de som opplever forstyrrelser etter overgang til lavkarbo uten å gå på hormoner? Hva er det som skjer her? Hva er det med lavkarbo som forstyrrer den naturlige syklusen? Det er for meg veldig interessant uansett om det er forbigående eller ei. Sitat:
Sitat:
Det er bare kjipt for alle disse kvinnene som lever med bivirkninger uten å vite det i det hele tatt. De tror det er normalen rett og slett. Jeg var også der en gang, og det er skikkelig befriende å ha tatt kontrollen over kroppen min! :) Sitat:
Her er det spesifikt og kartlagt hvordan lavkarbo virker inn, og det er særdeles positivt! Men størstedelen av kvinner har hverken PCO eller PCOS, men for alt jeg vet kan det jo være at de som rapporterer om unormale forandringer i denne tråden har diagnosen. Sitat:
Jeg har allerede merket noen småting, og jeg liker det ikke. |
Oj. Det ble langt det! :o Sorry!
|
Jeg kan jo ikke svare på noe medisinsk eller faglig grunnlag, da jeg kun har tilegnet meg kunnskap gjennom egne og andres erfaringer, via artikler etc.
Jeg kan jo dermed ikke forklare hvordan. Men en kropp i ustabilitet vil jo trenge en viss tid til å stabilisere seg. Og selv om man oppfatter syklusen sin som normal, så betyr det ikke at den er optimal. Jeg for min del hadde en grei syklus, men jeg blødde mye og lenge, men hadde alltid hatt det sånn, og slått meg med ro om at det var mitt lott i livet sånn sett. Og det jeg merket mest etter en stund på strikt lavkarbokosthold var at når blødningene stabiliserte seg, så var de mer kortvarige og mindre smertefulle, samt at PMSen ikke var så ille som den var før. Det kan være mange grunner til at det er sånn. Insulinnivået har også en del å si for balansen i kroppen, og fruktbareheten, så det er et større bilde. Mange går rundt med lavt stoffskifte uten å vite det, "normalen" har gjerne et sånt slingringsmonn at det anses etter boka som "normalt" både å ha lavt eller høyt stoffskifte, insulinresistens og PCOS. Et balansert kosthold vil som regel rette opp i det. Når man har lavt stoffskifte vil man ikke alltid nyttiggjøre seg hormonene man produserer, men når stoffskiftet stabiliserer seg så vil mye annet også gjøre det, og man kan særlig merke det på menstruasjon og humør, ikke minst vekt. Jeg går på cerazette, har aldri like å ta p-piller, men det er ingen andre prevansjoner som fungerer særlig godt for meg, men det føles i alle fall veldig mye greiere for kroppen å slippe østrogenet. Det er stor forskjell fra da jeg gikk på trionetta. |
Sitat:
|
Åh, herrejesus!
Ja, jeg gikk på det i årevis. Men da jeg begynte på Cerazette merket jeg virkelig en enorm forskjell i humøret, MYE mindre edgy, samt at brystene mine gikk ned fra c til b-cup :p |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Det trenger ikke være så enkelt å si at all forandring er forbedring, og det var litt dit jeg ville tror jeg. :) Sitat:
Sitat:
|
Jeg hadde tegn på tilbakevendene PCO da jeg var hos gynekologen for et halvt år siden, han mente det var en klar sammenheng mellom det og kostholdet mitt som fører til et stabilt insulinnivå (jeg er insulinresistent). Som du sikkert vet har PCO og PCOS innvirkning på evnen til å bli gravid.
Noe nærmere enn det kan jeg ikke forklare. Altså, sånn rent logisk sett så skulle jeg ikke skjønne hvorfor det skulle være "normalt" å ha voldsomme blødninger og smerter. For meg er ikke fysiske smerter i hverdagen noe som er normalt. Kan hende jeg har feil, men det høres virkelig ikke riktig ut for meg å skulle lide seg gjennom en tredjedel av det voksne livet. Jeg begynte med cerazette for ca et år siden, og spist lavkarbo i snart tre år. Jeg hadde ingen overgangsproblemer, annet enn at jeg merket at jeg ble mindre hormonell, eller hva man skal kalle det. Ellers var det ingen som helst endring i syklus eller blødning. Mange slipper blødninger på minipiller, jeg har dem fortsatt. Håper du får noen svar som er litt mer faglige og objektive enn mine :) |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Det blir nesten litt som sukker. Det er OVERALT, mange tåler det greit, men alle skulle gått uten! :p |
Sitat:
|
Jeg var nok ganske ukritisk før, har gått på trinordiol og så trionetta siden jeg var seksten, med noen får års opphold, mest i starten for å få bukt med mensblødninger og smerter (men det hjalp kun på å stabilisere syklusen, som forholdt seg stabil i oppholdet, så hva det skulle være godt for beats me, annet enn prevansjon senere så klart).
Jeg har slitt med angst og depresjon selv, og legen min lurte på om det ikke var på tide å se på andre preparater, og trionetta skulle av markedet, så han anbefalte cerazette, som vel per i dag er den med lavest hormondose. Heldigvis så har den fungert veldig godt for meg, selv om jeg aller helst skulle vært uten, men jeg tør rett og slett ikke å være ubeskyttet, andre preparater fungerer dårlig for meg. |
Sitat:
|
Sitat:
Min mor gikk også på det en periode, og hun var om mulig enda værre enn meg :) Husker hu kasta forskjærkniven etter meg en morgen så den stod i kjøkkendøra! :lol: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg bruker p-piller og har alltid hatt sparsomme eller ingen blødninger ved bruk av p-piller. Denne uka på Lavkorbo skulle jeg også få mensen, og jaggu har jeg hatt drittvondt og det har rent i strie strømmer...
Vet ike om det har noen sammenheng jeg, med at jeg har lagt om kostholdet, men jeg vil ikke ha det slik osm dette hver mnd. Fysj... |
Aphrodite; Det vil mest sannsynlig gå seg til, det er det mange eksempler på her inne i lignende tråder.
Det tok et sted mellom tre og seks måneder før det var helt stabilt hos meg. Jeg husker at en lege sa at man må gi en ny hormonprevansjon minimum tre måneder før man kan si sikkert om det fungerer for kroppen. Når det gjaldt trionetta så ble det litt bedre, men ikke bra, men jeg tror ikke jeg skjønte det før jeg gikk over på cerazette, det var liksom omtrent på dagen så kjente jeg at tårene ikke satt like løst, og at jeg ble noe mer rasjonell, selv om jeg ikke var helt sånn kaste-forskjærer-crazy fra før akkurat :p Kostholdsendringen hadde jo også veldig mye å si for humør, psyke og sånne ting. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Min menstruasjon har fått en syklus. Jeg fikk mensen etter ett par uker på justert karbokosthold og da varte den 4 dager. Måneden etter fikk jeg den på samme dato, i fire dager. Så jeg er spent på om den faktisk kommer den her måneden også.
Herregud, i tenårene hadde jeg noen enorme blødninger. Husker vi hadde kontorstoler med hvite trekk på videregående og jeg pleide å sitte på jakken min eller en pose eller no, for det rant så. Jeg kunne sitte å bare kjenne at det fosset og pumpet ut i strie strømmer. Når jeg skulle av med trusa for å skifte bind, måtte jeg dusje for det klisset seg overalt. Det kom ut med store, svære klumper. Pleide å spøke med at jeg ikke kunne bruke tampong da, for jeg kunne jo få indre blødninger:p. Blødde så mye en gang at jeg var helt tom for energi. |
Hahaha, hva gir dere meg? Jeg blør. På datoen riktig! :P
|
Må bare kommentere dette. :)Jeg er nå snart 50 år. Har ikke hatt mensen på nær 2 år og før det kom den som den ville. Var sikker på overgangsalderen. Har nå vært i ketose i ca 5 uker, ikke gått noe særlig ned.... Eller kanskje jeg har det. Var ca 71kg da jeg startet og er nå 68.5 kg. Mandag i denne uken begynte jeg med blødning:eek: lurte på hva f...som skjer og har det fremdeles.:rolleyes: Etter jeg startet på ketolyse har alt egentlig blitt bedre og det blir nok mer bevisst kosthold på meg og fam. i fremtiden.:D
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38. |