Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Fineste julesang? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11077)

lifejack 01-12-10 12:42

Sv: Fineste julesang?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fofa (Innlegg 976498)
Jeg har blitt helt hekta på Maria Menas nye julesang "home for Christmas" den er bare såååå nydelig!!

Satt AKKURAT og hørte på den da jeg leste innlegget ditt. Litt rart...
Forøvrig bra at denne tråden ble pustet liv i igjen:)
Ellers er jeg forbauset over at ingen har skrevet "Carol of the Bells". Er det bare jeg som elsker den? Det er jo utallige versjoner, og mange har sikkert mest juleminner med versjonen fra Home Alone-filmen, men man får bare lytte seg til sin favoritt!
"God Rest Ye Merry Gentlemen" finnes også i mange vakre versjoner.
"Mitt hjerte alltid vanker"
"What Child Is This"
"I Wonder As I Wander"
"Sonjas sang til julestjernen"
"Do You Hear What I Hear"
"White Christmas"...
And the list goes on and on and on and on...:p

Carisma 02-12-10 00:04

I dag kjører jeg en alternativ julesang: http://www.youtube.com/watch?v=tOVx7myiXCk

Victory 02-12-10 10:04

Christmas must be tonight - The Band

Vinterengelen - Hans Rotmo

Kanutten 02-12-10 17:29

Førsteksen elsket denne sangen!!! :lol:

"Svigermor ble overkjørt av nissen"

Banana Airlines

Kanutten 02-12-10 17:33

Nordnorsk Julesalme av Trygve Hoff sunget av Halvdan Sivertsen

lifejack 02-12-10 17:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 977441)
Førsteksen elsket denne sangen!!! :lol:

"Svigermor ble overkjørt av nissen"

Banana Airlines

Oi, visste ikke at den fantes på norsk. Men måtte jo være Banana Airlines, da:p

Kvakk 02-12-10 18:35

http://www.youtube.com/watch?v=4YnFCKvflP0
http://www.youtube.com/watch?v=cZ-8jYpa1-o

:engel_ikk Nyyyyydelig!! :engel_ikk

Heaven 02-12-10 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 976348)
Dette er en eldgammel tråd, men jeg rister liv i den jeg :D
Hva er din favorittjulesang? For tida har jeg dilla på Julen er här, (i fagottkoret sin versjon off course!)
http://www.youtube.com/watch?v=a-YWXN3jxTY

De lillos og DumDumBoys har laget en fantastisk versjon av den!

Åh! Den hadde jeg helt glemt!!!! Takk for flashbacket!!!

Jeg liker godt The sound of christmas, hadde den på julekonserten vi spilte for noen uker siden.
Den aller aller fineste, er Deilig er Jorden. Vakker.. (selv om det ikke egentlig er en julesang vistnok)

kennygirl 14-12-10 21:19

"Away in a manger" er en av mine favoritter... Spillte den på blokkfløyte på barneskolen, så gode minner strømmer på når jeg hører den sangen...

Sweet Pink Kitty 17-12-10 02:42

En stjerne skinner i natt

Supera 17-12-10 04:17

Jeg foretrekker ikke-kristne julesanger. Men så er jeg sær. :geip: Jula er jo egentlig en hedensk feiring som de kristne overtok som sin egen for å gjøre overgangen lettere. Man feirer at sola har snudd og er på vei opp igjen. Nemlig.

Måtte tenke litt her og søke på spotify. Fant noen rockeversjoner også. :love: Tihi, tror jeg må lage en egen spilleliste med julerock.

We Wish You A Merry Christmas
Winter Wonderland
Jinge Bells
Jingle Bell Rock
Have Yourself a Merry Little Christmas
White Christmas
Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow!
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lifejack (Innlegg 976700)
Satt AKKURAT og hørte på den da jeg leste innlegget ditt. Litt rart...

Ikke så rart hvis du har hørt på radio i det siste. Jeg må dessverre høre på radio mens vi pusser opp i huset mitt (noen andre som absolutt MÅ høre på radio *grøsse*), og jeg har hørt den ørten ganger. Men den er jo koselig. :snill:

halkatlala 17-12-10 10:14

himlen i min favn:)

Photobscura 17-12-10 11:26

Denne hadde jeg helt glemt. Den er jo helt fantastisk! :D

Supera 17-12-10 13:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 985413)
Denne hadde jeg helt glemt. Den er jo helt fantastisk! :D

Den er kul! Men jeg klarer ikke å se på den videoen og høre musikken samtidig. Jeg blir så distrahert... Nå vet jeg hvordan det ser ut hvis sjuskete sjørøvere fra 1600-1700-tallet hopper i en tidsmaskin til 1970 og prøver seg som cheesy fløtepusrockere. :geip: Dårlige tenner og hes stemme får meg heller ikke bort fra den tanken. :geip: Og at de ikke skjønner at enten må alle kle seg ut, eller ingen... :lol:

Photobscura 17-12-10 13:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 985471)
Den er kul! Men jeg klarer ikke å se på den videoen og høre musikken samtidig. Jeg blir så distrahert... Nå vet jeg hvordan det ser ut hvis sjuskete sjørøvere fra 1600-1700-tallet hopper i en tidsmaskin til 1970 og prøver seg som cheesy fløtepusrockere. :geip: Dårlige tenner og hes stemme får meg heller ikke bort fra den tanken. :geip: Og at de ikke skjønner at enten må alle kle seg ut, eller ingen... :lol:

Haha, ja, søttitallet er noe for seg selv! Har faktisk ikke sett på videoen, men jeg vet jo inderlig godt hvordan gutta i Slade ser ut :p.

Jeg vet ikke hva jeg har skrevet tidligere i tråden, men denne vil alltid være for meg den vakreste julesangen jeg vet om, og helt i tråd med din historiske innføring av jula, Aeryth, om at jula er en feiring av vintersolverv, altså solstice :). Opprinnelig utførte man blot denne dagen som hadde årets lengste natt og korteste dag for å vinne sola tilbake fra de mørke kreftene som holdt på å ta over. Ganske spennende, egentlig! Gledelig midtvintersblot, liksom :p.

Supera 17-12-10 14:08

Noen andre jeg ikke tror er nevnt som fortjener å bli det: Santa Claus Is Coming To Town. Og så er All I Want For Christmas (Is My Two Front Teeth) så skjønn. :snill:

trillian78 17-12-10 21:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 985479)
Jeg vet ikke hva jeg har skrevet tidligere i tråden, men denne vil alltid være for meg den vakreste julesangen jeg vet om, og helt i tråd med din historiske innføring av jula, Aeryth, om at jula er en feiring av vintersolverv, altså solstice :).

Signerer! Beste julesangen :love: God solsnu! :D

Ellers synes jeg juleplata til Bugge Wesseltoft "It's snowing on my piano" er utrolig vakker.

Kanutten 17-12-10 21:38

DENNE er også nyyydelig! Den setter meg i julevaskemodus.. :rolleyes:

Kanutten 17-12-10 21:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av trillian78 (Innlegg 985612)
Signerer! Beste julesangen :love: God solsnu! :D

Ellers synes jeg juleplata til Bugge Wesseltoft "It's snowing on my piano" er utrolig vakker.

Ikke alle som har spotify...:o Her er tubevarianten!

Kanutten 17-12-10 21:45

DENNE er ikke den fineste, men det er rom for alt! :love:

Kanutten 17-12-10 21:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 985496)
All I Want For Christmas (Is My Two Front Teeth) så skjønn. :snill:

:lol: Jeg går å nynner på den hele dagen! Sambo tørner snart.. :love:

Sanney 17-12-10 21:54

Denne er helt nydelig. kristent nok, men dama kan synge
Denne av samme band er også et must til jul, selv om den er instrumental. vel utenom introen da. bare synd de kun turnerer i usa...
apropos usa, en annen TSO sang, med julelysvideo :p

trillian78 17-12-10 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 985617)

Neida. Men spotify linker til hele plata vet du. Ikke bare tittellåten ;) Resten av plata er Wesseltofts versjoner av mer kjente julesanger.

Kanutten 17-12-10 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av trillian78 (Innlegg 985629)
Neida. Men spotify linker til hele plata vet du. Ikke bare tittellåten ;) Resten av plata er Wesseltofts versjoner av mer kjente julesanger.

Nope, ikke hos meg, sikkert grunnet firefoxen. Men jeg fikk hørt den på tuben og den var nyyydelig!! :love:

Kanutten 17-12-10 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 985625)
Denne er helt nydelig. kristent nok, men dama kan synge :love: Jeg har alltid elsket denne melodien og denne varianten er nyyyydelig!!! har notert navnet! Tuuusen takk! :klem:
Denne av samme band er også et must til jul, selv om den er instrumental. vel utenom introen da. bare synd de kun turnerer i usa... Denne nynner jeg ofte på! Den blir liksom aldri ferdig! :love:

Nydelig! :love:

Kanutten 17-12-10 22:16

Jeg glemmer aldri den jula jeg satte på radioen for å høre på god fin julemusikk, men den eneste sangen som tyta ut av høytaleren ørten ganger julaften var denne! :eek: Kan hende det var et lite radioselskap som ikke var fan av jula... :o Gærnt ble det uansett!!!

Tropika 17-12-10 22:40

Himlen i min favn med Carola
Mitt hjerte alltid vanker med Sissel Kyrkjebø

Supera 17-12-10 22:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 985617)

Hvorfor ikke? :geip: Man må ikke ha invitasjon lengre. Til og med faren min bruker spotify. :geip:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 985625)

Tihi, ja! :love: Men jeg synes nå den originale viral'en er best selv om den ikke er like utførlig. Og her er en annen han samme har laget (Jingle Bells).

Kanutten 17-12-10 22:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 985645)
Hvorfor ikke? :geip: Man må ikke ha invitasjon lengre. Til og med faren min bruker spotify. :geip:

Tihi, ja! :love: Men jeg synes nå best den originale viral'en er best selv om den ikke er like utførlig. Og her er en annen han samme har laget (Jingle Bells).

Fordi at vi liker ha musikk på plate, håndfast liksom. Så vi har et "audiotek" på 4-5 tusen cd- og lpplater.
Vi sjekker musikken på tuben, liker vi den så bestiller vi plate.

Jeg ville forresten IKKE bodd i det huset...:o

Supera 17-12-10 22:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 985647)
Fordi at vi liker ha musikk på plate, håndfast liksom. Så vi har et "audiotek" på 4-5 tusen cd- og lpplater.

Vi sjekker musikken på tuben, liker vi den så bestiller vi plate.

Jeg liker best å høre på musikk på PCen og da i WinAmp, men spotify er så fantastisk at jeg MÅ ha det selv om jeg har langt mer enn nok sanger på PCen. Uansett om det bare er for å sjekke ut en sang eller et album, så er det god kvalitet på spotify og så slipper man videoen (jeg synes bare den er i veien). Og så er det genialt på fester. Man har lett tilgang til over 10.000.000 sanger! Det er ikke mange sanger jeg har søkt etter som jeg ikke har funnet!

Sanney 17-12-10 22:59

hehe, tok bare en av de mange wizards in winter julelysvideone, helt tilfeldig :) nå er jo amerikanere og julebelysning noe helt for seg selv, selv om det er mye glorete å få kjøpt her i landet og :p

Kanutten 17-12-10 23:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 985653)
Jeg liker best å høre på musikk på PCen og da i WinAmp, men spotify er så fantastisk at jeg MÅ ha det selv om jeg har lagt inn over 60.000 sanger på PCen. Uansett om det bare er for å sjekke ut en sang eller et album, så er det god kvalitet på spotify og så slipper man videoen (jeg synes bare den er i veien). Og så er det genialt på fester. Man har lett tilgang til over 10.000.000 sanger!

Bare vent til du får noen år til på baken. Da vil gjester, når du har fest, synes det er kos å kunne gå i et rom fullt av cdplater og plukke frem musikk, ta på plata, mimre og kanskje gråte en skvett før de ber deg sette på akkurat DEN plata! Har erfart det mange ganger. :o

Supera 18-12-10 00:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 985655)
Bare vent til du får noen år til på baken. Da vil gjester, når du har fest, synes det er kos å kunne gå i et rom fullt av cdplater og plukke frem musikk, ta på plata, mimre og kanskje gråte en skvett før de ber deg sette på akkurat DEN plata! Har erfart det mange ganger. :o

Det er da ingen grunn til at man IKKE skal bruke geniale gratistjenester som spotify. :confused:

Kanutten 18-12-10 00:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 985705)
Det er da ingen grunn til at man IKKE skal bruke geniale gratistjenester som spotify. :confused:

Det er sikkert fordi vi samler.. Vi samler på filmer også. Har endel tusen dvder på filmrommet.

Supera 18-12-10 01:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 985708)
Det er sikkert fordi vi samler.. Vi samler på filmer også. Har endel tusen dvder på filmrommet.

Men du bruker jo youtube til å sjekke ut musikk? Ser bare ikke hvorfor det er ett bedre alternativ enn Spotify. Men du skal selvfølgelig få lov til å gjøre som du vil. Man får opp lignende artister og kan på den måten oppdage artister man liker. Det er også en fin radio-funksjoner der også. Man velger hvilke tiår og hvilke sjangre man vil høre på. Vil du høre på blues fra 1950 til 1970? Done. Og alltid god lydkvalitet. Mer enn man kan si om youtube... Det eneste minuset er at gratisversjonen av Spotify putter inn en liten reklame med 5-10 sangers mellomrom. Men det er til å leve med.

Har man windows mobile, android eller iphone, så kan man også bruke spotify på mobilen hvis man går for premium-konto (99 kr/mnd, ingen reklame og man kan laste ned). Spotify på mobilen er herlig! :love:

Gratis-versjonen uten å bli invitert begrenser deg til max 20 timer lytting i måneden. Blir du invitert er det ingen grense (men fortsatt reklame). Jeg har invitasjoner hvis du eller noen andre vil ha.

Kanutten 19-12-10 21:12

Denne er bare nyyydelig!!! :love:

Kanutten 19-12-10 21:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 985715)
Men du bruker jo youtube til å sjekke ut musikk? Ser bare ikke hvorfor det er ett bedre alternativ enn Spotify. Men du skal selvfølgelig få lov til å gjøre som du vil. Man får opp lignende artister og kan på den måten oppdage artister man liker. Det er også en fin radio-funksjoner der også. Man velger hvilke tiår og hvilke sjangre man vil høre på. Vil du høre på blues fra 1950 til 1970? Done. Og alltid god lydkvalitet. Mer enn man kan si om youtube... Det eneste minuset er at gratisversjonen av Spotify putter inn en liten reklame med 5-10 sangers mellomrom. Men det er til å leve med.

Har man windows mobile, android eller iphone, så kan man også bruke spotify på mobilen hvis man går for premium-konto (99 kr/mnd, ingen reklame og man kan laste ned). Spotify på mobilen er herlig! :love:

Gratis-versjonen uten å bli invitert begrenser deg til max 20 timer lytting i måneden. Blir du invitert er det ingen grense (men fortsatt reklame). Jeg har invitasjoner hvis du eller noen andre vil ha.

Vi kjøper ca 10 dvder og 15 cder hver uke. Men vi vil vite hva vi kjøper før vi gjør det. Da er tuben veldig grei å ha. Kan sjekke begge deler. Og i tillegg får man tips om musikk som ligner, er i samme genre. Jeg har prøvd spotify tidligere, men likte det ikke.. jeg følte at jeg fikk ikke samme mulighetene som jeg har på tuben og Allmusic.com.

Så derfor holder jeg fast på tuben og allmusic. :ja:

Kanutten 19-12-10 21:17

Og HER får jeg sangen jeg skal gifte meg til i en julevariant!

Carisma 21-12-10 15:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 985655)
Da vil gjester, når du har fest, synes det er kos å kunne gå i et rom fullt av cdplater og plukke frem musikk, ta på plata, mimre

Åh, hate-hate-HATE!!! Finnes ikke noe verre enn å våkne opp etter en fest med huset fullt av cd'er som en gang hadde et cover, og cover som det ser ut til aldri mer få møte sin cd.... For ikke å nevne alle de platene som ligger under cd-spillerhylla, så den må flyttes for å få de fram igjen. Som så skal sorteres på plass igjen, i et system noen romsterte godt rundt på kvelden før.... Nei, Spotify For The Win! :_punk: Mye enklere å finne ønskemelodiene/platene der enn å lete gjennom tusenvis av cd'er. For ikke å snakke om sømløse bytter, framfor å måtte ta plater ut og inn av spilleren. (Og den dagen folk griner på fest hos meg, uavhengig av grunn, slutter jeg å be folk! :D)
Utover det så er musikken faktisk godkjent og lovlig lagt ut, i motsetning til det meste på Youtube. Syns nesten ikke jeg finner ting på youtube lenger heller, siden de fleste artistene foretrekker lovlige tjenester og har fått bedre måter å få ulovlige filer fjernet på.

aslaug 21-12-10 16:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 985715)

Akkurat kjøpt android, skulle gjerne hatt spotify på mobilen. Kan du gi meg en link til der du fant det? Please:):)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:40.