![]() |
Sv: Isetbrød (nam nam!)
Må prøve dette brødet jeg :D
Ble for mye linfrø i det andre jeg prøvde i dag...:( Men kan jeg bruke natron i stedet for bakepulver??? Sparer på karbene da :rolleyes: Paranøtter er jo de "sunneste" nøttene med lite karber, jeg kan vel male slike og bruke i stedet for mandler?? |
Du kan gjøre hva du vil. :D Jeg eksperimenterer med nye ingredienser hele tiden. I dag bakte jeg dette brødet til min bror som går på ketogen diett, og da hadde jeg i mye mer krydder enn vanlig. Bare HEIV oppi, og slumpet egentlig på alt. Brødet ble saftig og kjempegodt. Hadde i litt mer smør også, 5 stoore spiseskjeer. Brukte en hel liten boks valnøtter også. Malte dem nesten, men lot det være LITT kornete med tyggekonsistens.
|
NAM! Dette brødet ble kjempegodt! Jeg brukte det til ostesmørbrød!!
Så deilig!! |
OMG!!! Dette var bare KNALLGODT! Hvorfor har jeg ikke sett det før? Brukte bakemix i stede, så det ble noen få fler karbo, men guuuuud så godt. Litt fillete i skårpa da jeg skar det i skiver, men det gjør ikke noe.. Iset, du er oppskriftdronning nr1!!!:D
|
Enig igjen, jeg... :D Jeg lager dette brødet ofte - jeg har ikke prøvd noen andre, jeg... Og moren og broren min syns også dette brødet er kjempegodt, broren min maser stadig om at jeg må bake det og ta det med når jeg kommer på besøk. :)
|
Hehe takk for det, godt dere liker det! Jeg bakte det til min superskeptiske og kresne bror som spiser lavkarbomat, og han maser stadig om at jeg må bake nytt. :D
Ei venninne visste ikke at det var lavkarbobrød engang, hun spiste 3 skiver av det og spurte etter oppskriften for det var et så godt grovbrød, hehe. |
:spent:nam, nam! Kasta meg over brøbaksten med ein gang eg kom heim fra jobb i dag, og resultatet blei deilig. Ingen ting e som nybakt brø med smør på!:spisesnak Er så ny i gemet, at eg rett og slett har tatt feil av Soyaprotein, og Soyamel når eg handla inn ingrediensene. Brukte halvt om halvt med mandler og nøtter. Resultatet blei kjempebra. :D
|
Eneste med dette brødet syns jeg, er at det smaker best etter at det har vært fryst ned.
Jeg deler det opp når det er blitt kaldt og legger det i fryseren til dagen etter. Og så kan jeg ta det opp igjen... |
Ja jeg pleier å skjære det opp i skiver når det er ferskt og avkjølt og så tar jeg opp de skivene jeg trenger fra fryseren. Synes brødet er veldig godt som ostesmørbrød eller ristet i brødristeren. Har også laget knekkebrød av det, bare tørker skivene i ovnen i 4-5 timer på 100 grader. :)
|
Hm... Kanskje jeg skal prøve å lage knekkebrød av de i morgen. Jeg også har fryst det i skiver. To og to med mellomleggspapir mellom. Erfaringen er at hjemmebakte brød, uten alle disse e-stoffene muggner FORT...
Nok en gang- takk Iset! |
Kjære Iset! Du er genial...... Tusen takk for en fantastisk brødoppskrift! Har hatt en periode i fjor hvor jeg gikk på Ketolyse, - og nå tar jeg de siste kiloene på samme diett. Og aldri, jeg mener ALDRI har jeg laget brød som passer til denne kuren som smaker så utrolig himmelsk! Jeg vil bare råde alle til å teste ut denne oppskriften. Nå tror jeg at det går veldig fint å klare de siste kiloene :D
|
Oj det var litt av en ros. Tusen takk, så bra at du likte det så godt. :D
|
Må bare føye meg pent inn i rekkene av takknemlige brødbakere - dette brødet var HELT 100%!! Nå skal jeg tusle bort til mamma med oppskrifta, hun ble også frelst etter prøvesmaken :)
|
Jeg var ekstremt skeptisk:eek:.......har ikke vært spesielt fornøyd med den andre oppskriften jeg prøvde (gikk rett i søpla)
Men dette var ekstremt godt. :D Jeg digger virkelig dette brødet. Hadde ikke hvitløksfedd jeg da men hadde oppi litt nykvernet tørket hvitløk og en ts av Caj'Ps hvitløkskrydder..... nam nam:) |
Åååh Caj P's hvitløkskrydder hadde jeg helt glemt ut! Takk for påminnelsen! Jeg var avhengig av dette for noen år siden, men kjøpte av en eller annen grunn aldri en ny boks da den siste tok slutt (var midt i flytting og greier). Det MÅ jeg kjøpe til uka, det er såå snadder.
|
1 Vedlegg
Så er to stk Isetbrød akkurat tatt ut av ovnen. Ikke verdens høyeste brød (ca 4 cm - og ja, jeg har brukt dobbeltporsjon), men de er helt sikkert gode. Gleder meg!:p
|
Kan dette brødet bakest i brødbakemaskin??
|
Har gått og tenkt på om det går ann å piske hvitene stive og blande dem i helt til slutt. Noen som har prøvd...?:rolleyes:
|
fine brød, Eva.... fine brød :p:D bare måtte:o
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Noen som har prøvd??? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Dette skal testes :D
Gleder meg! Men hvordan gjør dere med linfrøene? Legger de i blødt og maler de, eller bare knuser de eller ingenting?? Hadde de harde i bakemiks brødet i går og syntes de ble så markante og veldig harde liksom :( |
Jeg har ikke lagt frøene i vann, synes det funker fint. Har brukt brødet mens jeg gikk på ketolyse, - og nå tror jeg det blir fast innslag i min "holde vekten" framtid.
Brødet anbefales på det varmeste! |
Sitat:
|
Dette burde eg prøve! Einaste er dette med kruskakli. Eg bakar først og fremst for jenta mi som har diabetes. Ho har også cøliaki, så om eg kunne erstatte kruskakli med noko anna :confused: Nokon som har gode forslag?
Kan jo bruke glutenfritt mjøl, men då er jo ikkje brøde lavkarbo lenger :p Forresten; har de prøvd å bake med fiberhusk? Blanda med væske blir det ein slags gele. Dette brukar mange når dei baker med glutenfritt mjøl; det får bakverket til å henge saman. Anar ikkje om fiberhusk har masse karbo. |
Jeg lagde dette brødet i går. Og jeg må bare si:
Dette var helt FANTASTISK!!!! For et utrolig deilig brød:D:D:D Kjempegodt med hvitløken inni, men jeg lurer på om jeg skal lage uten neste gang, for jeg syntes det ble litt for markant smak. Kanskje prøve noen andre kryddrer? Noen som har noen forslag? Jeg er så dårlig til sånt....:rolleyes: |
Sitat:
|
Er soyamel lavkarbo altså? :)
|
Soyamel er lavkarbo men smaker hoppetau. Soyaprotein er bedre. Det er dyrere men smaker ikke så mye. Men om det funker som kli, det tror jeg ikke. :hmm:
Hva med soyaflokker, det ligner på havregryn og kan vel kjøres i mikser til en litt mer kli-aktig konsistens. Selges i helsekosten. :) |
Ja, altså der finst glutenfritt havregryn. Eg kan jo sikkert bruke det :) Gi det ein fres med miksaren først. Sikkert ikkje så veldig lavkarbo, men heilt sikkert betre enn glutenfritt mjøl i alle fall :)
|
Ja havregryn er glutenfritt (selv om man ofte må kjøpe en egen type pga. at andre kornsorter blir blandet i den ved innhøsting), men det er mye rikere på karbo, det er derfor jeg anbefaler soyaflokker. ;)
|
Jo, vi brukar den glutenfrie varianten
Skal sjå om eg kan finne soyaflokker i helsekosten. Elles har vi jo.. mm.. hirseflak; kan det duge? Er sikkert masse karbo i det også.. Takk for forslag! :) |
Ta en tur på helsekosten og sjekk bakpå de forskjellige pakkene med soyaflokker(soyaflak), hirse osv. :)
|
Nå har jeg tatt meg tid til å lese hele tråden, og ble enormt inspirert til å bake nytt brød!
Jeg har jo en oppskrift som funker har jeg tenkt, så jeg har ikke lest på denne før. Men nå skal det bakes:D |
Bakte dette brødet i går kveld, det angrer jeg IKKE på :D
Det er fantasktisk godt, må virkelig ta meg sammen for ikke å spise opp alt på en gang. Laget det uten mandler (av den enkle grunn at jeg pratet med en venninne i telefonen da jeg bakte, og da fikk jeg ikke malt mandlene *ler*) og hadde oppi noe rester av et glass med marinert fetaost + litt av oljen den lå i. Utrolig godt!! må være det beste brødet jeg noen sinne har smakt!!! Tusen takk, Iset, for oppskrift!!!:klem: |
Noen som har prøvd å lage knekkebrød av dette brødet??
|
Jepp, det funker helt knall det. :)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35. |